En dagresa i Smålands djupa skogar

Startat av Yujin Zhang, 06 november 2009, 23:43:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

Det var länge sen jag gjorde en längre dagresa (längre än 10-15mil) och tyckte därför det var dags att göra en sådan när man ändå hade ledigt på en vanlig skoldag. Torsdagen innan bläddrade man runt sj.se lite och hittade en 95-biljett ner till Småland med 519. Ja då kör vi på det!

Det blev en tidig morgon för mig; gick upp 02:45 efter knappt 4 timmars sömn och in till stan med 690 blev det och en liten promenad längs Upplandsgatan-Vasagatan till centralstationen.


X2 kom (för en gångs skull) ett par minuter tidigt till Alvesta där man kunde knalla till busstationen och hitta denna 15 åring på väg till Vislanda.


Även en Moheda Buss av betydligt nyare årsmodell dök upp.


Efter drygt 20min gick man på Ktk 319, äkta loktåg och åkte med den i tio minuter innan man hamnade i Växjö där man kunde se Veolias nya Mercedes av årsmodell 2010.


Ämnet kring Veolias skolbussar i Växjö kommer upp lite då och då här på Snacket och även jag hittade ett par stycken under senmorgonen.


Sovmorgon för de i Växjö Universitet!


Det finns fortfarande en del fina Carrus kvar i Växjöregionen...


Innan vi lämnar Växjö var jag tvungen att visa denna bild! Två KLT bussar i "fel län" på samma bild!


Trekvart senare hamnade i Uppvidinge kommuns huvudort, Åseda. Orten kändes verkligen inte som någon centralort då det enda "riktig" affär man hittade var en Konsum. Någon H&M, Systemet, Apoteket m.fl. såg man verkligen inte och inte fanns det någonstans varmt att vänta på bussen heller, förutom Konsum... Och ja, snöade ända sen jag gick av tåget i Alvesta.


En intressant sak om Åseda är deras frånvaro på Kronobergslackad vagnar (ungefär som Kungsbacka och Halland, typ). Här har vi KLTs 315 mot Nybro.


Sen var det JLT lackad Åseda trafik på linje 352 till Vetlanda via Hultanäs. Åseda stationshus ser ni i bakgrunden. Här var det riktigt vinterväder som gällde!


En till buss till Vetlanda, fast denna gång Ramkvillabuss i JLT lack.


Här kommer bussen ni såg i bakgrunden på KLT-bilden i Växjö som är nu på väg tillbaka till Västervik.


14:05 på onsdagar rullar skolbussarna in. Här kommer en firmalackad Åseda Trafik på linje 315. Åseda Trafiks bussar ser vi väl f.ö. inte så himla ofta här va? Nedan följer iaf några bilder till på deras vagnpark.


Äntligen en Kronobergslackad vagn!


Och här kommer en till. Denna är alltså samma buss som den bakom 315 men nu som skolavgång på 310 till Klavreström.


Alla andra fick åka riktiga bussar medan jag nöjde mig med denna minibuss på 354. ;D
Föraren blev riktigt förvånad när jag sa att jag skulle till Vetlanda men sedan när jag förklarade att jag skulle byta i Hultanäs var allting löst. Det visade sig att 354an är i princip en ren skollinje som kör på i princip varenda småväg i Hultanästrakten och i vanliga fall behöver man inte ens köra förbi själva hpl Hultanäs om det inte finns någon avstigande.


Nu har jag hamnat i Hultanäs i väntan på 352, som borde vara samma buss som på 352an jag fotade en stund sen i Åseda, men det var jag inte helt säker på. När klockan var 14:58 (352 skulle gå 14:55) såg jag en annan minibuss vända vid en gård drygt 300m framför mig blev jag RIKTIG oroligt och tänkte att den var kanske 352an som jag skulle ha åkt...


Men men..tack och lov var det inte. Några minuter senare dök denna vagn upp.


Det var meningen att fota 15:45-rusning i Vetlanda men den plannen gick åt h*****e när jag insåg hur väglaget var. Bussen kom in till resecentrum 15:41 och då tog man bara några fisheye bilder på vagnarna som låg närmast till min 344. Synd, Vetlanda ska man verkligen besöka på 15:45 rusning; det går säkert 10-12 bussar + skolbussar under den tiden.


Så här såg vägen ut under hela eftermiddagen...


Det blev ganska mörkt när jag steg av vid Järnforsen så det blev sådana snabba snapshots istället.


I Järnforsen blev det byte till KLTs 62an till Målilla.


Väl framme i Målilla steg jag för första gången under mina resor på en fel buss. Jag klagar på brist på nattvila. ;D
Jag gick på bussen i bilden, alltså 326 mot Oskarshamn, vette fan vad jag tänkte på. Föraren sa ingenting heller när jag visade upp min biljett Vetlanda-Hultsfred så antagligen läste han inte slutdestinationen heller, men vad vet jag.
Iaf, jag gick fram en stund senare och frågade och då sa föraren att detta var fel buss. :P


I Målilla centrum gick jag av och inväntade 326 mot Hultsfred.


En bild på Hultsfreds stationshus får väl avsluta denna bildserie. Efteråt gick jag på Kpil 8316 till Linköping (nej, det var faktiskt tåg denna gång, inte buss! :o) där det blev byte till SJ Reg till Eskilstuna och slutligen X40 tbaka till Stockholm.
21 timmar senare var man hemma i Vallentuna igen.

Bussmicke

Oj vilken hästresa, trevligt.
Åseda var ett tagsedan man var i.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Optimal

i Växjö där man kunde se Veolias nya Mercedes av årsmodell 2010.

Hmm, Menar du inte 2009, Då det är 2009 just nu ;)

Muk

Trevligt bildsvep! Kul att se de tre småländska länsfärgerna.  :)

Simon Bertilsson

Inte dåligt för bara en dag! Snacka om att besöka obygden. :)

Yujin Zhang

Citat från: Optimal skrivet 06 november 2009, 23:56:41 PM
i Växjö där man kunde se Veolias nya Mercedes av årsmodell 2010.

Hmm, Menar du inte 2009, Då det är 2009 just nu ;)

Hmm...står 2010 på sbh så då skrev jag det. :P

Tack alla andra!

Simon Bertilsson

Citat från: Yujin Zhang skrivet 07 november 2009, 00:06:20 AM
Hmm...står 2010 på sbh så då skrev jag det. :P

Tack alla andra!

Det kan säkert stämma. Årsmodellerna brukar ju släppas innan årsskiftet, i alla fall för personbilar.

Fredrik Mattsson

Citat från: Yujin Zhang skrivet 07 november 2009, 00:06:20 AM
Hmm...står 2010 på sbh så då skrev jag det. :P

Tack alla andra!

och enligt Transportstyrelsen 2010 års modell...

MrX

Det var en kul bildserie! Du hade verkligen otur med vädret, synd det


Åke Berggren



Zella


PSj

Trevlig bildsvit. Åseda HAR faktiskt systembolag och en affär till, Tempo. Lite bortom Konsum och till höger förbi kommunhuset, den nästan nedlagda polisstationen och div andra reliker....  :)

Kaxen

Citat från: Yujin Zhang skrivet 06 november 2009, 23:43:29 PM



Väl framme i Målilla steg jag för första gången under mina resor på en fel buss. Jag klagar på brist på nattvila. ;D
Jag gick på bussen i bilden, alltså 326 mot Oskarshamn, vette fan vad jag tänkte på. Föraren sa ingenting heller när jag visade upp min biljett Vetlanda-Hultsfred så antagligen läste han inte slutdestinationen heller, men vad vet jag.
Iaf, jag gick fram en stund senare och frågade och då sa föraren att detta var fel buss. :P


Inte VL-buss, Lysekils Busstrafik ska det vara