Ev Fototips: ledbussar linje 44 och 69 (SL)

Startat av Yujin Zhang, 12 juli 2009, 23:09:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

Ja förra veckan var det någon sorts körkongress där över 2000 ungdomar samlades på Skansen. Då tog Busslink fram ledbussarna från Hornsberg och rullade på förutom 47, även 44 och 69 (det verkar fö som att 5322 är flyttat till HB, tillfällig eller permanent?) .

Även förre och efter själva kongressen tog plats såg jag även ledbussar på 44 och 69 flera gånger, detta stämmer ganska bra överens med min kassa på spårvagnen, som ökade med ungefär 60-65% jmf med vanlig semesterdag.

Nu vet jag inte hur det blir under veckan som kommer men chansen finns att man kommer kunna se ledbussar på 69an på väg ut till Kaknäs runt kl11-13 och 44an från Skansen runt kl15-18 om antalet turister på Djurgår'n håller på samma nivå.

Jag får hålla denna tråd i liv om någon fotograf är sugna på få ledbuss på 44an på bild, tex.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: Yujin Zhang skrivet 12 juli 2009, 23:09:06 PM
Ja förra veckan var det någon sorts körkongress där över 2000 ungdomar samlades på Skansen. Då tog Busslink fram ledbussarna från Hornsberg och rullade på förutom 47, även 44 och 69 (det verkar fö som att 5322 är flyttat till HB, tillfällig eller permanent?) .

Även förre och efter själva kongressen tog plats såg jag även ledbussar på 44 och 69 flera gånger, detta stämmer ganska bra överens med min kassa på spårvagnen, som ökade med ungefär 60-65% jmf med vanlig semesterdag.

Nu vet jag inte hur det blir under veckan som kommer men chansen finns att man kommer kunna se ledbussar på 69an på väg ut till Kaknäs runt kl11-13 och 44an från Skansen runt kl15-18 om antalet turister på Djurgår'n håller på samma nivå.

Jag får hålla denna tråd i liv om någon fotograf är sugna på få ledbuss på 44an på bild, tex.

Jag har sett 5317-5320 o snart en vecka nu, troligtvis kommer de rulla över sommaren då turistströmmen är som störst!

Magnus_J

de var beställt 4 ledvagnar pga kör evenemanget på Skansen .
i övrigt trorjag det är tillbaka till vanlig trafik igen. Har semester för  tillfället så jag kan inte kolla vagnsutsättningen,


Yujin Zhang

Det jag har hört är alltså SL vill få bort ledbussar på Djurgården efter boggibussarna har leverats, varför vet jag dock inte. Detta stämde ganska bra tills nyligen. Under maj-juni månad har jag inte sett någon ledbuss alls på 47(E) och jag var ändå ute på Djurgården minst 2-3 dagar per vecka under maj-juni (det kan iofs också bero på att 70an körde med ledbuss ett par veckor in på sommartabellen). Men sedan förra veckan började ledbussarna åter dyka upp på Djurgården och mönstret verkar vara:

På måndagar är man ganska snålt med ledbussar.
På tisdagar har man ledbussar ute från eftermiddagen till kvällen pga allsång på Skansen.
På ons-fre brukar man ha 1-2 ledbussar på omlopp med tidtabell, beroende på väderleken. Annars kan man räkna med några ledbussar på eftermiddagen på icke-tidsatta omlopp som bara står vid Skansenslingan och degar tills man får order att köra.
På helger verkar man ha 2-3 ledbussar ute under dagen, ev på lördag kväll också, inte 100 på det.

Ovan gäller alltså 47an. När det gäller 44an tror jag att man inte lär se någon ledbuss där tills det är någon större evengemang på Skansen igen. 69an däremot är en bra kandidat på morgonar, jag har sett en del extrabussar i form av MaxCi och MAN mån-ons denna vecka, så man vet aldrig. Allt beror på vad den sk "Djurgårdsgruppen" tycker...

MrX

Jag har precis kommit hem efter några timmar (9) på Blå linjen (Rådhuset-Sergels torg) och kan intyga att flera ledbussar var igång denna afton. 7300 samt 7303(lite osäker på om jag såg rätt) snurrade på 47:an. Den sista möte jag vid 23:30 så det verkar vara lite rull på dem ändå. Vid ett flertal tillfällen kom boggiebussarna fullproppade med folk medan en ledvagn svansade efter utan stående. Det såg lite kul ut.

Skalman

Hur ser det ut tillståndsmässigt för fordonslängden då?

Specificeras enskilda gator, eller är det angivet linjevis vilka
som får trafikeras med längre fordon?