OmniCity + Grusväg = Sant!

Startat av Yujin Zhang, 14 juni 2009, 14:05:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang





Ja här blev man degraderad från Volvo höggolv till skrammelvagn sedan Arriva tog över. Läste på Vallentunasteget för nåra veckor sen att politikerna vill införa bälteskrav på alla 66X-linjer men men... :P

MGA

Vilka hemska resor det måste vara nu.  ;)

Jona

Citat från: MGA skrivet 14 juni 2009, 14:10:01 PM
Vilka hemska resor det måste vara nu.  ;)

Men underbara bilder. Tack för dessa... /J
MVH Filosofen Jona

Johan Hansson

det måste skumpa rätt bra.
Fjädringen brukar inte vara den bästa på denna bussmodell
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Nupski

Billigare än Liseberg och Gröna lund  ;D.

Ersa

Citat från: Yujin Zhang skrivet 14 juni 2009, 14:05:03 PM
Läste på Vallentunasteget för nåra veckor sen att politikerna vill införa bälteskrav på alla 66X-linjer men men... :P

Är det lågentrékrav i hela området sedan Arriva tog över?
Förutom bälten har kommunen i flera år även kämpat för krav på skolskyltar på alla bussar som körs på 66x-linjerna.

Niklas Bygdestam

Citat från: Yujin Zhang skrivet 14 juni 2009, 14:05:03 PM



Ja här blev man degraderad från Volvo höggolv till skrammelvagn sedan Arriva tog över. Läste på Vallentunasteget för nåra veckor sen att politikerna vill införa bälteskrav på alla 66X-linjer men men... :P

Jag lider verkligen med de som måste stå ut med att åka i detta skrammel :(
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Citat från: Verspieder skrivet 16 juni 2009, 19:52:56 PM
Är det lågentrékrav i hela området sedan Arriva tog över?
Förutom bälten har kommunen i flera år även kämpat för krav på skolskyltar på alla bussar som körs på 66x-linjerna.
Lågentrékrav ja, men skolskyltar nej av bussparken att döma.
Dock rullar det mellanåt gamla hederliga H16 som känner sig hemma i området.
Såg senast igår 70xx CN113 höggolvare, så undrens tid är uppenbarligen inte förbi.
Dock måste väl Arriva börja byta ut sina bussar om inte så länge, de Danska bussarna var väl bara ett provisorium som jag förstod det?
SL brukar ju vilja ha en medelålder runt 8år vilket jag gissar att Vallentuna klarar med nöd och näppe, men det kan iofs vägas upp av de nya Scanior som rullar i Märsta...
//Fredrik

Tommy E

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 17 juni 2009, 09:11:07 AM
Dock måste väl Arriva börja byta ut sina bussar om inte så länge, de Danska bussarna var väl bara ett provisorium som jag förstod det?

Jaså! Vet du vad de isåfall ska ersättas med?

Det kan nog behövs för övrigt, igår åkte jag med en chaffis som hade ganska många synpunkter på dem.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Tommy E

I den här tråden sägs det att Arriva ska avsluta trafiken i Esbjerg. Kan det vara bussar därifrån som blir aktuella?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Måns Johannesson

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 17 juni 2009, 09:11:07 AM
Lågentrékrav ja, men skolskyltar nej av bussparken att döma.
Dock rullar det mellanåt gamla hederliga H16 som känner sig hemma i området.
Såg senast igår 70xx CN113 höggolvare, så undrens tid är uppenbarligen inte förbi.
Dock måste väl Arriva börja byta ut sina bussar om inte så länge, de Danska bussarna var väl bara ett provisorium som jag förstod det?
SL brukar ju vilja ha en medelålder runt 8år vilket jag gissar att Vallentuna klarar med nöd och näppe, men det kan iofs vägas upp av de nya Scanior som rullar i Märsta...
//Fredrik

Det är väl bara 660 av Vallentunas linjer som har lågentrékrav? I alla fall finns inga andra uppgifter i SL:s tidtabeller och ingen av dessa linjer finns heller med i den lista Lars Ödlund presenterade över linjer i trafikområdet som får lågentrékrav från augusti 2010.
Angående medelåldern räknas väl Vallentuna tillsammans med Märsta och i så fall borde man klara sig utan större problem ett tag till även om de CN113 som togs över från Swebus inte kan ha många år kvar (dvs. man torde klara medelåldern om dessa ersätts med nya vagnar då de faller för ålderssträcket). Varför skulle man byta danskbussarna i förväg?

/Måns

Kim

Citat från: Snacke skrivet 17 juni 2009, 13:00:51 PM
I den här tråden sägs det att Arriva ska avsluta trafiken i Esbjerg. Kan det vara bussar därifrån som blir aktuella?

De brugte busser fra Danmark skal udskiftes 01-12-2011 og enkelte i 2012.

Nej, der kommer ikke nogen busser fra Esbjerg, alle disse Omnilink skal til København og erstatte DAB LPG og B10BLE.

Arriva DK har stadig mange tre aksel B10BLE fra 2001-2002 som i kan få..

Fredrik Gelin

Ja! boggi på 660-linjerna!  ;D
Skulle vara kul att se eftersom passagerarantalet utanför skolrusningarna är minst sagt begränsat...
//Fredrik