B10MA + svängande bakaxel?

Startat av Yujin Zhang, 08 december 2008, 21:54:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

Ja, det är inte ofta man lägger märke till detaljer som sånt när man bara är en tillfällig resenär. Men tror det eller ej, i lördags när man hade paus vid SLs nordligaste busshållplats la jag märke till att 5412 (B10MA) faktiskt hade svängande bakaxel!

Då börjar man plötsligt undra, har jag missat denna lilla detalj under alla dessa år eller är det bara vissa B10MA som har det?

JAB

#1
Citat från: Yujin Zhang skrivet 08 december 2008, 21:54:19 PM
Ja, det är inte ofta man lägger märke till detaljer som sånt när man bara är en tillfällig resenär. Men tror det eller ej, i lördags när man hade paus vid SLs nordligaste busshållplats la jag märke till att 5412 (B10MA) faktiskt hade svängande bakaxel!

Då börjar man plötsligt undra, har jag missat denna lilla detalj under alla dessa år eller är det bara vissa B10MA som har det?

B9SALE, B10MA och B12MA har normalt medstyrande 3:e axel, för vissa marknader och för låggolvsbussar byggs det chassin med tvillingmontage på 3:e axeln - vilken då inte styr.
Dubbelledarna har 3:e axeln fast och den 4:e styrande.


Martin Maltkvist

Citat från: JAB skrivet 08 december 2008, 22:13:15 PM
B9SALE, B10MA och B12MA har normalt medstyrande 3:e axel, för vissa marknader och för låggolvsbussar byggs det chassin med tvillingmontage på 3:e axeln - vilken då inte styr.
Dubbelledarna har 3:e axeln fast och den 4:e styrande.


Dubbelledarna i Hamburg är av märket Van Hool och verkar ha  :-Xdrivning på 2:a samt styrning på 3:e och 4:e axeln(Bilder kommer i en separat tråd).
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Karsten

Citat från: Yujin Zhang skrivet 08 december 2008, 21:54:19 PM
Ja, det är inte ofta man lägger märke till detaljer som sånt när man bara är en tillfällig resenär. Men tror det eller ej, i lördags när man hade paus vid SLs nordligaste busshållplats la jag märke till att 5412 (B10MA) faktiskt hade svängande bakaxel!

Då börjar man plötsligt undra, har jag missat denna lilla detalj under alla dessa år eller är det bara vissa B10MA som har det?

Nä men Yujin! Samtliga Volvoledvagnar med mittmotor (iaf i SL-land) har svängande bakaxel vad jag vet. Det är en av anledningarna till att de är så sköna att köra. :D

Henasa

Vi hade en ledvagn som inte hade svängade 3:e axel. Den hette BBU200

/Henrik

Tommy E

Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Henasa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 december 2008, 19:32:37 PM
Fd Swebus 3238, en av bussarna från "Kystlinjen" etc som debatteras i tråden jag hänvisade till tidigare.

Jag är ju inte så insatt i swebus och allas olika internnummer.. Håller mig gärna till reg.nummer. Det byter man inte så ofta...

Knut

3374 ser ut til at den har "tvilling"bak. Da har den ikke svingende aksling iallefall. Ser man på bredden på bakhjulet
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Dan Henriksson

Citat från: Henasa skrivet 10 december 2008, 08:46:07 AM
Jag är ju inte så insatt i swebus och allas olika internnummer.. Håller mig gärna till reg.nummer. Det byter man inte så ofta...

Jag tycker det är bra att ange intern-/inventarienummer, då det lättare sätter in bussen i ett "sammanhang". Ofta ingår numret i en serie, som kanske kan ge en hint om vilken typ av buss det är. Reg.nr däremot ger ju nästan ingen vägledning alls, möjligtvis åldern utifrån begynnelsebokstaven. Så jag menar att inventarienummer är bättre att utgå ifrån, eftersom det ändå är till hjälp för ganska många här på forumet. Dock så är det ju inget som hindrar att man kompletterar inv.nr med reg.nr när man talar om någon enskild buss, i det här fallet Swebus 3238. Sedan får man inte glömma bort möjligheten att kolla upp bussar i eminenta Svensk Busshistoria!

Hälsningar
Danne H