Huvudmeny

Bieszczady (Polen)

Startat av Yujin Zhang, 31 augusti 2008, 16:54:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

Tidigare avsnitt från Resa genom polen:
Del 1 (Warszawa): http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=15484.0
Del 2 (Stalowa Lowa): http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=15716.0


Då var det dags för del 3 av min resa genom Polen.
Efter en helg hemma hos klasskamraten åkte vi vidare söderut till Bieszczadybergen. Bussenförbindelse dit var inte världens bästa och efter mycket upplysning (och hänvisning) kom vi fram till att vi måste ta en buss som avgår 02:35 från orten Nisko, som ligger drygt 10min från Stalowa Lowa.


Vi fick skjuts av hennes föräldrar till Nisko sisådär kl2 på natten... Från Nisko hoppade vi på bussen som skulle ha tagit oss till Cisna, men det blev byte i Sanok av någon anledning. Bussen var f.ö. fullsatt och man hade en plats mindre men efter lite förhandling av högsta klass mellan föraren och föräldrarna gick föraren med att vi fyra kunde dela på tre stolar...


Strax innan kl7 på morgonen var vi framme i Cisna. Här tänkte vi campa första natten och flytta vidare, men så blev det inte riktigt utan vi campade här alla tre nätter. Det verkar som Veolia dominerar i Bieszczadyregionen med deras Autosan (och sköna var de också).


Första dagens vandring gick inget vidare då vi träffade någon annan polack som tog oss helt vilse...


Andra dagen fick jag veta att bussen skulle gå om en kvart cirka fem minuter efter jag vaknade...gissa om det blev bråttom.


Vid Rawka dök även denna buss upp. Ni som kan polsk geografi listar säkert ut vart vi hade för mål denna dag (och ni andra - oroa inte...jag tänker lägga upp bilder därifrån vid ett senare tillfälle).  :)


Hållplatstabellen i Polen var inte det lättaste att läsa. De har nog mer anmärkningar än Länstrafiken Kronoberg har.  :o


Nästa dag åkte vi buss igen...sköna Autosan.


...och hoppade av här borta. Härifrån vandrade vi in till ett annat land.  :)


En till hållplatstabell.


En kvällsbild från Cisna.


Fjärde och sista dagen i Bieszczady blev det åter Autosan-åkning.  ::)


Men denna gång med lite järnvägsanknytning iaf.


Under tågresan upptäckte vi att tältet bestämde sig att åka vidare på bussen så vi var tvungen att ta världens omväg till Sanok för att leta upp hittegodsavdelning och hämta tältet...


Men det gav mig lite tid att studera busstationen i Sanok.  :P


Som sagt, Veolia verka dominera trafiken i Bieszczady, men någon lackkrav verkar det dock inte finnas; samma sak med uniform.


Här kommer någonting annorlunda! En Solbus!


Från Sanok blev det resa till Rzeszow och där bussbyte till denna buss som tog oss tillbaka till Stalowa Lowa.


Och en "hemmabild" från Stalowa Lowa innan vi klev in i lägenheten och förberedde oss inför nattågsresa som avgick drygt sex timmar senare.

//Yujin

M224


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Yujin Zhang

Citat från: M224 skrivet 31 augusti 2008, 17:18:20 PM
Trevligt bildrepotage.  ;)
Tackar!

CitatPolen, Mumma!
Ja, ingen B9S där inte. 8)