Huvudmeny

Norr om Tierp...

Startat av Yujin Zhang, 18 juli 2008, 18:32:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

Efter att ha sett Marcs fina bilder från södra Sverige blev jag inspirerad att ta en sväng själv på jakt efter miljöbilder. Dock blev det inte så långt som Skåne eller Norrland, utan Tierpstrakten fick duga. Det började regna strax efter jag gick på bussen i Västlands kyrka och regnade i princip resten av eftermiddagen, menmen...här är resultatet:

Resan började med Upptåget till Tierp där jag åkte Swebus 4426 till hpl "Tillfället", hållplatsen innan Västlands kyrka, för att stå och invänta en buss mot Tierp:

Här kommer den! Kortisen 4705!


Det är inte varje dag jag tar bilder i porträtt, men vid såna tillfälle var det tvungen.  ;)


Sen gick jag vidare mot kyrkan där jag mötte Arnessons nya Setra som 830 mot Tierp.


Jag hoppade på denna buss vid Västlands kyrka för att åka till Karlholm och här ser vi bussen som fortsatt vidare mot Skärplinge. Kul att 3985 fortforande lever i Sverige.  :)


Jag kommer ihåg att Marc visade en bild på en ledvagn ungefär här borta vid klockstapeln när han körde nattavgången på 832 från Gävle som fortsätter till Tierp efter Skärplinge istället för Östhammar. Här är iaf Swebus 5003 vid ungefär samma plats.


Denna bild blev inte alltför lyckad, menmen...


Sen kom 5859 som linje 832 till Gävle. Inte varje dag man ser B12MA på 832. Betyder det att Östhammar (alt. Skärplinge, alt. Skutskär) har fått 5859 nu?


Till slut kom min buss, 5042, som tog mig till...


...Lövstabruk. Tanken var att fota 829 (nytt för i år, direktbuss t/fr Tierp med en tur per dag) sen ta nästa 832 till Östhammar och ta 639 där. Men det regnade och regnade och regnade, non-stop och så typiskt jag som glömde paraplyet hemma... Så det fick bli denna buss till Tierp.


Och så en sista bild från Tierp. Arnessons nya Setra igen på linje 838. Jag såg också en annan Arnesosns på linje 832 till Gävle. Har Arnessons alltid kört på 832 och 838 till Gävle? Tror inte jag såg det förra sommaren.

//Yujin

Oskar A

Trevliga bilder! Kan svara på några saker.

Citat från: Yujin Zhang skrivet 18 juli 2008, 18:32:43 PM
Efter att ha sett Marcs fina bilder från södra Sverige blev jag inspirerad att ta en sväng själv på jakt efter miljöbilder. Dock blev det inte så långt som Skåne eller Norrland, utan Tierpstrakten fick duga. Det började regna strax efter jag gick på bussen i Västlands kyrka och regnade i princip resten av eftermiddagen, menmen...här är resultatet:


Jag hoppade på denna buss vid Västlands kyrka för att åka till Karlholm och här ser vi bussen som fortsatt vidare mot Skärplinge. Kul att 3985 fortforande lever i Sverige.  :)


3985 lär ha fått stötfångaren utbytt efter en kollision i vintras.

Citat från: Yujin Zhang skrivet 18 juli 2008, 18:32:43 PM


Sen kom 5859 som linje 832 till Gävle. Inte varje dag man ser B12MA på 832. Betyder det att Östhammar (alt. Skärplinge, alt. Skutskär) har fått 5859 nu?


Skulle tro att Tierp har kvar 5859 med tanke på att den gick på 821:an i eftermiddags.

Citat från: Yujin Zhang skrivet 18 juli 2008, 18:32:43 PM


Och så en sista bild från Tierp. Arnessons nya Setra igen på linje 838. Jag såg också en annan Arnesosns på linje 832 till Gävle. Har Arnessons alltid kört på 832 och 838 till Gävle? Tror inte jag såg det förra sommaren.


Vet inte hur det ligger till med "norrlinjerna" men det verkar överlag som att Arnessons kör ganska mycket åt Swebus Tierp för tillfället. Arnesson har ju som alltid sin egna avgång kl. 16.25 från Uppsala på 815. Den senaste tiden har de också kört 814 från Uppsala kl. 15.25 och idag körde de även turen kl. 15.50 från Uppsala på 821.


Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Ersa

Citat från: Yujin Zhang skrivet 18 juli 2008, 18:32:43 PM
Dock blev det inte så långt som Skåne eller Norrland, utan Tierpstrakten fick duga.

Allt norr om Arninge är Norrland!  8)
Fina bilder för övrigt.

Mikael T Nilsson

Snygga miljöbilder från ett somrigt Uppland!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Jona

Citat från: Yujin Zhang skrivet 18 juli 2008, 18:32:43 PM





//Yujin

Trevliga miljöbilder som jag bara måste få tacka för. Vinnarna i dagens miljöbildtävling är dessa. Tyvärr så helt olika att jag inte kan bedömma vilken som är vinnare. Men om jag nu måste välja tror jag att 5003 vinner. (mittenbild av dessa 3)

Riktig
MVH Filosofen Jona

Marc

Mycket vackert!!
Visst känner jag igen mig på dessa platser! ;)