Nya regler ang. fotografering av Swebus bussar...

Startat av Yujin Zhang, 16 juli 2008, 00:24:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

men har varit folk som har sakt till mig i Landskrona en gång han sa det var man fick inte fota swebusar.
Sen har det varit folk i Helsingborg frågat varför jag fotar bussar där början jag kom ditt jag var min hobby var privat dom trodde jag kom ifrån aftonbladet dom trodde med jag kom ifrån stockholm jag hade AIK keps på mig då har jag nu med.
Fota lastbilar är helt annan sak tycker jag helst dom står stilla får man vara försiki.

Danne B.

Citat från: bastuper skrivet 16 juli 2008, 12:12:47 PM
Har vi ingen chaffis som vågar kliva frma och ge sin bild av detta ur sin egen vinkel hur det är att se bussfotografer ute efter gatorna?

Vi är många bussfotografer idag och dte är populärt att fota bussar nu öfr tiden så det vore intressant att höra deras synvinkel.

För min del så har jag absolut ingenting emot att någon fotar mig eller min buss när jag kör! Att jobba som busschaufför innebär ju att man krasst sett är en "offentlig" person och därmed exponerad för allmänheten, och då bör man ju klara att bli exponerad på någons minneskort också utan att skälla på personen eller hitta på egna lagar...

En vink eller ett helljusblink eller kanske en dutt på tutan skulle jag nog också kosta på mig om nå´n höjde kameran! ;)

//Danne

virtual1

Citat från: Fredde_J skrivet 16 juli 2008, 12:21:36 PM
Som förare har jag inget alls emot att någon tar en bild på mig och/eller bussen jag framför. Stannade t.o.m till i utfarten från Slussen-terminalen här i Stockholm för en tid sedan för att en fotograf skulle kunna få med min vagn på en bild ;)

Vem det var har jag ingen aning om, då bilden aldrig verkar ha kommit så långt som hit till Bussnack.



När var det, har stått en hel del just vid utfarten o plåtat i våras/somras =)

Jo

Citat från: Yujin Zhang skrivet 16 juli 2008, 00:24:15 AM
...iaf om man ska tro förare jag blev utskälld av idag (aja, igår) när jag tog en bild på en buss i Kalhäll och TL Swebus Kalhäll.

Huruvida hur mycket av detta stämmer vet jag inte, men båda påpekade att man får ej fota Swebus bussar utanför deras garageområde. Man får inte fotografera Swebus bussar överhuvudtaget eftersom de är ej offentliga saker sa båda.

Att föraren sa det kan jag köpa, eftersom det är bland de vanligaste ursäkt jag får upp när jag fotar bussar, men att även TL sa det...det gjorde mig undra om det är något nytt på G hos Swebus? Någon som kan bekräfta?  :-\

Eller är man rädd att man har bussar med körförbud ute som kan komma att hamna framför linsen?

Cyklisten

Jag har blivit rejält utskäld i Stockholm när jag tog nattbilder på stillastående Scanior, någonstans mellan Centralstationen och Slussen. Föraren tyckte att jag ville fotografera just honom och det gick inte att förklara att det är ju helt omöjligt att få en skarp bild på en så rastlös människa när det är så mörkt. Men han gav inte upp och jag fick springa iväg, då han hotade att slå sönder min kamera... fast han sprang inte så snabbt och kunde inte lämna fordonet utan tillsyn.
Detta har även hänt i Malmö att förarna stannade och så till mig att de inte vill synas på mina bilder. Försökte förklara varje gång att detta är en hobby som allt annat, men de tittade snett på mig som att de tyckte att jag inte är helt frisk. Men det har även hänt bl.a. att jag tog bilder på en seriekrock på Lundavägen med typ fem bilar och då sprang en tant fram (inte någon av bilägarna) och sa att hon ska säga till polisen att jag fotat henne (fast hon stod på andra sidan gatan och man kunde knappt känna igen ansiktet).
Här i Eslöv är lite annorlunda, de flesta förare vet ungefär vad jag sysslar med och är inte förvånade när jag dyker upp framför dem med min kamera.

Taunusch

Som det redan konstaterats, man får fotografera i stort sett vad som helst, vem som helst och var som helst. Det är inget som någon företrädare för något bussbolag etc kan göra något åt. Försöker dessutom vederbörande att avvisa fotografen i fråga så börjar isen bli väldigt tunn...

Naturligtvis tjänar man oftast på att försöka bygga upp en god relation. Fotograferar man mycket på en mindre ort kanske det är en god idé att presentera sig innan man fotograferar om möjligt. Just för den goda relationens skull...

Simon Bertilsson

Citat från: RoTe skrivet 16 juli 2008, 03:32:02 AM
Alltid lika roligt när folk hittar på egna lagar.  ;D
Sådana personer brukar vara roliga att fotografera extra mycket.

Helt rätt! ;)

Plåta på du! Ingen kan hindra dig. Vad gäller depåerna, så är det inte fotograferingen som är förbjuden. Det är att gå in dit. Om du går in dit olovligen och plåtar, så kan de inte ta dig för fotograferingen. Enbart för intrånget (såvida det inte sitter tydliga skyltar om att foto är förbjudet)!

Allmän plats får du alltid plåta på, bortsett från skyddsobjekt, men det är i princip bara vissa flygplatser och särskilda militära anläggningar.

Simon Bertilsson

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 16 juli 2008, 16:43:27 PM
Jag har aldrig blivit utskälld, men väl fått många undrande frågor och menande blickar när jag varit ute och fotat.
Här i Sverige är det inga större problem, i New York råkade jag dock illa ut när jag fotade bussar som kom in till Port Authority Busterminal på Manhattan.
Det visade sig att bussterminalen var klassad som skyddsobjekt, något jag inte hade en tanke på eftersom det sällan är så här i Sverige.
En nervös halvtimme av polisförhör senare enades jag och polismannen att jag inte var någon terrorist och slapp undan med en tillsägning och radering av alla bilder jag tagit från terminalen...
Att fota på TL eller depå oavsett land/område är inte att rekommendera såvida man inte har uttryckligt tillstånd för detta då det kan vara känsligt för det bolag som använder området.
//Fredrik

Du återskapade väl bilderna med lämpligt program? ;)

Taunusch

#23
Träffar någon företrädare för depån eller garageområdet på dig inne på området är det inte mycket vederbörande kan göra mer än att be dig gå därifrån.

Brottet är olaga intrång genom kvarstannande vilket han eller hon inte har lagrum att agera mot. Däremot kan vederbörande förhindra att du tränger dig längre in på området.

Någon möjlighet till att avvisa dig finns inte....

Taunusch

Precis..... som jag skrev tidigare, är man seriös i sitt intresse så finns det bara fördelar med att försöka bygga upp en god relation!

Tommy E

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 juli 2008, 01:17:57 AM
det finns många av dina jämnåriga som har helt andra orsaker till att de fotar bussar t.ex.

Får man fråga vad du tänker på då?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Tommy E

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 juli 2008, 21:48:47 PM
Det är vanligt att man i vissa kretsar fotograferar sina alster efter en lyckad målning

Jaså jahaja. >:(

Jag undrade lite eftersom jag är (nästan) jämnårig med Yujin, men såna dumheter ägnar jag mig inte åt >:(
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Möllers


Ingemar

Citat från: bastuper skrivet 16 juli 2008, 12:12:47 PM
Har vi ingen chaffis som vågar kliva frma och ge sin bild av detta ur sin egen vinkel hur det är att se bussfotografer ute efter gatorna?

Vi är många bussfotografer idag och dte är populärt att fota bussar nu öfr tiden så det vore intressant att höra deras synvinkel.
Jag blev fotograferad av Bussmicke när jag backade ut Larssons Busstrafik 53 från gate på Nils Ericsson terminalen i Göteborg för massa år sedan... Tyvärr har jag inte sett bilden sedan, den kanske inte blev bra :( Det bör ha varit strax efter att Landvetter buss gick i konkurs, för jag minns att vi diskuterade tidigare inventarienummer...
Alltså bara positiva minnen av att bli fotograferad!

MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Svemicke

Eftersom jag blivit varnad att inte skriva vad som helst här inne då företrädare för branschen ofta läser Bussnack (visserligen var det då vi skrev på Parsimony), så vet jag att folk från Swebus läser och eftersom företaget är utmärkt redan i rubriken så kan de väl gå in och förklara sig?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -