Nya regler ang. fotografering av Swebus bussar...

Startat av Yujin Zhang, 16 juli 2008, 00:24:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

...iaf om man ska tro förare jag blev utskälld av idag (aja, igår) när jag tog en bild på en buss i Kalhäll och TL Swebus Kalhäll.

Huruvida hur mycket av detta stämmer vet jag inte, men båda påpekade att man får ej fota Swebus bussar utanför deras garageområde. Man får inte fotografera Swebus bussar överhuvudtaget eftersom de är ej offentliga saker sa båda.

Att föraren sa det kan jag köpa, eftersom det är bland de vanligaste ursäkt jag får upp när jag fotar bussar, men att även TL sa det...det gjorde mig undra om det är något nytt på G hos Swebus? Någon som kan bekräfta?  :-\

homer

haha, nej fotta på du, ingen kan förbjuda dig.

tyvärr ger ju sånt här dålig publicitet för nämda företag, men dem får väl skylla sig själva, vet inte riktigt vad man vill uppnå

kanske någon högre tjänsteman kan utala sig direkt, vi vet ju att dem både läser och skriver...

Yujin Zhang

CitatIngen kan hindra dig att fota på allmän plats, däremot kan (och bör man) avvisa inkräktare på privat område som saknar tillstånd.

När du ändå är inne på det: föraren sa också att en bussterminal inte är en allmän plats (i detta fall, Bakarby station), å andra sida bruka jag höra såna ursäkter...

När det gäller större busstationer (med gate-system och allt) kan jag ha förståelse för, men en enkel som Barkarby station?...

bussgrabben

Jag tar mig friheten att länka till en artikel på fotosidan.se som tar upp ämnet på ett väldigt lätt förståligt sätt.

http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm

jocke

Gå och tryck upp en lagbok i käften på dem så de tystnar.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

RoTe

Alltid lika roligt när folk hittar på egna lagar.  ;D
Sådana personer brukar vara roliga att fotografera extra mycket.

virtual1

Citat från: Yujin Zhang skrivet 16 juli 2008, 00:24:15 AM
...iaf om man ska tro förare jag blev utskälld av idag (aja, igår) när jag tog en bild på en buss i Kalhäll och TL Swebus Kalhäll.

Kallhällsförararna verkar vara lite knepiga, blev utskälld av en förare med på Jakobsbergs station som babblade om att 'flera förare kör med skyddad identitet' så man får inte fota dem utan deras medgivande... - å andra sidan var det en gammal räv (dvs en annan förare) som tyckte det var hur kul som helst att jag var där o önskade mig lycka till...

virtual1

Ska för övrigt tillägga att då jag var i Göteborg o plåtade för en månad sen ungefär så var det en förare från Orusttrafiken som stannade till vid väggrenen då jag fotade (han hade bussen full med folk!) och började skälla ut mig - sen då jag förklarade lite att det var för privat bruk muttrade han lite och åkte vidare en bit o släppte av folket, sen kom han tillbaka efter några minuter o började pratamed mig, och jag fick chansen att förklara vidare om fotointresse/kollektivtrafikintresse etc. - då mjuknade han rejält o började prata om sitt eget liv o att han själv var fotograf med - o lite prat om Västtrafiks tillgång (eller brist) på Scanior i trafiken, det hela slutade med att han körde upp o poserade framför kameran o vinkade glatt hejdå sen... :-) - så med lite vänliga ord brukar det hela gå bra i slutändan ändå!


Kinslayer

Ja det är ju inget som jag har hört från Swebus i alla fall.....å andra sidan är det sällan nån fotar i mina regioner vilket jag tycker är tråkigt. Jag tycker i alla fall det är kul när nån plåtar mig  :D

Niclas Rosenius

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 juli 2008, 01:02:13 AM
Nya lagar o regler vet du väl ;D  Kom i samband med FRA "lagen" ;)

Ingen kan hindra dig att fota på allmän plats, däremot kan (och bör man) avvisa inkräktare på privat område som saknar tillstånd.

Innan man börjar fota inne på depåer bör man alltså besöka lämplig befälsperson och anmäla sitt besök och "Fråga" om det går bra att ta några bilder om "jag inte är i vägen"

Men då snackar vi alltså om privat område som inte är upplåtet för gemene man

    Kan hålla med dig, Lars om det du skriver. Att man går in på depåer utan tillstånd är väl inte att rekomendera utan att man pratat med någon ansvarig på stället. Det hör ju till allmänt folkvett att man frågar först.

    Sedan finns det ju tyvärr alltid folk som skall gnälla och klaga på dom som har olika hobbyn. Har själv råkat ut för några riktiga grinskallar, men ibland får man dom att tänka på annat efter man upplyst dom vad man håller på med och i vilket syfte.

    Men 99 % av alla förare från alla olika länder som man träffat genom åren är väldigt glada och trevliga och många stolta över sina bussar och företag.

    Så alla som fotar bussar skall inte skrämmas av såna här grinskallar som hittar på egna lagar och regler.

    //Niclas

bastuper

Har vi ingen chaffis som vågar kliva frma och ge sin bild av detta ur sin egen vinkel hur det är att se bussfotografer ute efter gatorna?

Vi är många bussfotografer idag och dte är populärt att fota bussar nu öfr tiden så det vore intressant att höra deras synvinkel.

Fredde

Som förare har jag inget alls emot att någon tar en bild på mig och/eller bussen jag framför. Stannade t.o.m till i utfarten från Slussen-terminalen här i Stockholm för en tid sedan för att en fotograf skulle kunna få med min vagn på en bild ;)

Vem det var har jag ingen aning om, då bilden aldrig verkar ha kommit så långt som hit till Bussnack.


Martin Maltkvist

Citat från: Yujin Zhang skrivet 16 juli 2008, 00:24:15 AM

Att föraren sa det kan jag köpa, eftersom det är bland de vanligaste ursäkt jag får upp när jag fotar bussar, men att även TL sa det...det gjorde mig undra om det är något nytt på G hos Swebus? Någon som kan bekräfta?  :-\
Jag har råkat ut för densamma i Nyköping då en TL sändes till busstationen (där jag befann mig).
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Viktor

Under mina år på som fotograf har jag aldig blivit utskälld på Jönköpings Resecentrum när jag har varit nere och fotografera

Fredrik Gelin

Jag har aldrig blivit utskälld, men väl fått många undrande frågor och menande blickar när jag varit ute och fotat.
Här i Sverige är det inga större problem, i New York råkade jag dock illa ut när jag fotade bussar som kom in till Port Authority Busterminal på Manhattan.
Det visade sig att bussterminalen var klassad som skyddsobjekt, något jag inte hade en tanke på eftersom det sällan är så här i Sverige.
En nervös halvtimme av polisförhör senare enades jag och polismannen att jag inte var någon terrorist och slapp undan med en tillsägning och radering av alla bilder jag tagit från terminalen...
Att fota på TL eller depå oavsett land/område är inte att rekommendera såvida man inte har uttryckligt tillstånd för detta då det kan vara känsligt för det bolag som använder området.
//Fredrik