SV: Blå, eller röda bussar SL-området

Startat av Yujin Zhang, 13 juli 2008, 21:53:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

CitatÅkte förövrigt 471 idag med en röd B9S med nummer 6136!
Tillhör vardagen! Har hört att det finns 21 blåvagnar i Björknäs/Mölnvik som ska rulla på 22 omlopper. Hur får de ihop det? Jadu... Så visst, de som sitter i ledningen är fullt medvetna om brist på blåvgnar i N/V, men bryr de om det? Nja...

Citatdär är de lågentre krav på blålinjerna så de hade iallafall inte fungerat
Krav krav krav, visst låter ordet fint? Men fungerar det i verkligheten? Näää...
Jag har sett med mina ögon hur lätt det är att få en höggolvare på 471/474 eller en icke godkänd buss för miljözon rulla på 443C, trots det fanns massa B9S lediga...

Oskar A

Med risk för att glida från det ursprungliga ämnet så såg jag en bild i UNT från Märstadepån i samband med första strejkomgången. Vid depån stod åtminstone två blåbussar modell Säffle 2000. Blev lite fundersam på vad de bussarna gör där eftersom Märsta inte har någon blåbusstrafik.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Fredde

CitatHar hört att det finns 21 blåvagnar i Björknäs/Mölnvik som ska rulla på 22 omlopper. Hur får de ihop det? Jadu... Så visst, de som sitter i ledningen är fullt medvetna om brist på blåvgnar i N/V, men bryr de om det? Nja...

Jag klurar dock på hur det blir till hösten, 474 ska tydligen få tätare trafik. Och när det redan är en blåbuss kort så...?


HB

Citat från: Yujin Zhang skrivet 13 juli 2008, 21:53:58 PM
Tillhör vardagen! Har hört att det finns 21 blåvagnar i Björknäs/Mölnvik som ska rulla på 22 omlopper. Hur får de ihop det? Jadu... Så visst, de som sitter i ledningen är fullt medvetna om brist på blåvgnar i N/V, men bryr de om det? Nja...
Krav krav krav, visst låter ordet fint? Men fungerar det i verkligheten? Näää...
Jag har sett med mina ögon hur lätt det är att få en höggolvare på 471/474 eller en icke godkänd buss för miljözon rulla på 443C, trots det fanns massa B9S lediga...

Vet inte varifrån du fått det ifrån, men det finns inget krav på att det ska vara låggolvsbussar på linje 471 eller 474.

Anledningen till att det är färre blå bussar än antalet tursatta beror på att samtliga Swebus blåbusslinjer har fått kraftigt utökad trafik vid varje tidtabellsskifte senaste åren. Tidigare fanns det en "blå" fordonsreserv men den har nu gått åt.

Yujin Zhang

#4
CitatVet inte varifrån du fått det ifrån, men det finns inget krav på att det ska vara låggolvsbussar på linje 471 eller 474.

Jag skrev inte låggolv på tidigare inlägg heller.

Homer skrev:
där är de lågentre krav på blålinjerna så de hade iallafall inte fungerat
...och det var det jag svarade.

Fredde

Kommer det bli en utökad skara blåa bussar inom en överskådlig framtid? Just med tanke på att 471 och 474 är så pass populära...


homer

Citat från: HB skrivet 13 juli 2008, 22:06:30 PM
Vet inte varifrån du fått det ifrån, men det finns inget krav på att det ska vara låggolvsbussar på linje 471 eller 474.



och varför i hela friden köps de inte in "riktiga" bussar då om de inte behövs lågentre

Yujin Zhang

CitatAnledningen till att det är färre blå bussar än antalet tursatta beror på att samtliga Swebus blåbusslinjer har fått kraftigt utökad trafik vid varje tidtabellsskifte senaste åren. Tidigare fanns det en "blå" fordonsreserv men den har nu gått åt.

Konstigt att Busslink har hunnit lacka om flera stycken 56XX-vagnar (bl.a. 5622, 5651, 5653) och nu även en B9S, 6616, de sista åren i takt med att behovet av blåvagnar ökade på 178/670. DET kallar jag effektivhet, inte det Swebus håller på med nu för dagar...

HB

Citat från: Yujin Zhang skrivet 13 juli 2008, 22:15:05 PM
Konstigt att Busslink har hunnit lacka om flera stycken 56XX-vagnar (bl.a. 5622, 5651, 5653) och nu även en B9S, 6616, de sista åren i takt med att behovet av blåvagnar ökade på 178/670. DET kallar jag effektivhet, inte det Swebus håller på med nu för dagar...

Kan inte svara på vad Busslink har för affärsmässig uppgörelse om detta med SL. Jag svarade på varför det såg ut som det gör på linje 471 & 474.

Eftersom tråden nu verkar handla om helt andra saker än ursprunget så gör jag inga mer inlägg här nu om annat än "Kalmarbussar till SL-området".

homer

Citat från: Fredde_J skrivet 13 juli 2008, 22:11:25 PM
Kommer det bli en utökad skara blåa bussar inom en överskådlig framtid? Just med tanke på att 471 och 474 är så pass populära...



Är de inte bara söndagar som ska ökas till 10 minuters trafik? iså fall blir de intemer trafik än idag på vardagar

Fredde

CitatÄr de inte bara söndagar som ska ökas till 10 minuters trafik? iså fall blir de intemer trafik än idag på vardagar

Enligt uppgift ska det bli tätare trafik än 10 minuter i eftermiddagsrusningen Slussen-Hemmesta. Räknat på 45-50 minuter att köra, så en enkel uträkning gör ju att man kommer fram till att fler bussar behövs.


Andy

Citat från: Fredde_J skrivet 14 juli 2008, 00:22:59 AM
Enligt uppgift ska det bli tätare trafik än 10 minuter i eftermiddagsrusningen Slussen-Hemmesta. Räknat på 45-50 minuter att köra, så en enkel uträkning gör ju att man kommer fram till att fler bussar behövs.



Enligt Resplus rör det sig om tre extraavgångar 16:46, 16:56 och 17:06. Det betyder femminuterstrafik på toppen av eftermiddagsberget. (Om man ser diagrammet med antal bussar i omlopp framför sig).

Fredde

CitatVet inte varifrån du fått det ifrån, men det finns inget krav på att det ska vara låggolvsbussar på linje 471 eller 474.

Om jag förstår dig korrekt så kan man placera en B10MA-55 Led eller en B12MA Led på dessa linjer när en blå B9S är på verkstadsbesök? TL säger att detta inte är tillåtet, men jag har påpekat att något krav på B9S (lågt insteg) inte finns...


Fredde

CitatEnligt Resplus rör det sig om tre extraavgångar 16:46, 16:56 och 17:06. Det betyder femminuterstrafik på toppen av eftermiddagsberget. (Om man ser diagrammet med antal bussar i omlopp framför sig).

Okej intressant att veta. Ska kolla i eftermiddag hur det är skrivet, om ResPlus har rätt eller ej... Hade jag fått välja hade fler extraavgångar behövts.


homer

Citat från: Fredde_J skrivet 14 juli 2008, 11:42:48 AM
Hade jag fått välja hade fler extraavgångar behövts.



ännu bättre hade väl varit att sätta in extra avgångar på 428x - 430x då kan man kanske till och med minska trafiken på 474 då en väldigt stor mängd av de boende på ingarö tar bilen till infarsparkeringen för 474