Askersund och Nydalen

Startat av Yujin Zhang, 12 juli 2008, 20:23:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

För ungefär tre månader sen gjorde jag ett besök till Askersund och Nydalen, främst för att studera linje 629 som kör mellan Askersund-Medevi-Motala. Att fota längs hela linje under en dag var lättare sagt än gjort (om man vill ha vettigt resultat d.v.s.) så jag fick nöja mig med en eftermiddagstur från Askersund till Nydalen som ligger strax innan Medevi. Det som är så intressant med 629, det är att linjen är delad mellan två (minst) entreprenörer OCH två olika trafikhuvudman (Länstrafiken Örebro och Östgötatrafik).


I Askersund finns det fyra entreprenör som kör, Weidermans, Ehns, Åmmebergs och en till som kör linjen till Örebro som jag inte kommer ihåg just nu.


Bussarna de använder är ganska varierande, allt från 9700 till DAB. Jag åkte f.ö. med bussen på bilden till Nydalen någon timme efter den här bilden togs.


Denna väg tar folk från Rv50 till Nydalen (som jag står vid när jag tog denna bild).


Går man ut till vägskälet ser man Rv50 och bussen jag åkte hit med, som inte svängde in till Nydalen på väg tillbaka till Askersund.


Under väntan på min buss tillbaka kom en annan buss från ett annat företag på uppdrag av helt annat län till Nydalen, nämligen Veolia 2454 som huserar i Motala (chansar jag).


Efter en spetsvändning i Nydalen körde 2454 tillbaka till Motala.


En stund senare kom min buss till Askersund. Det som inte står i tidtabellen, det är att denna tur kör hela vägen till Medevi och vänder där.


Väl framme i Askersund igen körde samma buss tillbaka till Medevi och samtidigt var det eftermiddagsrusning i Askersund.


Sen kom denna. Jag hörde från långa håll att det var en B12M, men blev förvånad när jag såg vagnen, nämligen en Carrus star. Jag minns tidigare diskussioner om Carrus star som byggdes med B12M motor.


Och bara för att dubbelkolla.  ;)


Innan jag åkte hemåt (till Hallsberg sen SJ) hann jag fota Ehns nya 9700, snygg är vagnen.

/Yujin

Viktor


Bussmicke

Oj detta var riktigt trevligt.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Yujin Zhang


yngrot

Trevliga bilder. På Scalan har man ju lyckats bra med lacken i fronten man ser ju hur glad bussen är  :)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Christer K

Kanske kan vara Busslink i Örebro som kör någon tur till/från Askersund. Annars ska det vara Weidermans som kör de flesta turerna till Örebro och Hallsberg. Skoldagar kör samtliga bolag även till Hallsberg. Lindbergs buss kör en buss till/från Askersund men endast till USÖ och åter.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Yujin Zhang

Citat från: Christer K skrivet 13 juli 2008, 09:47:03 AM
Kanske kan vara Busslink i Örebro som kör någon tur till/från Askersund. Annars ska det vara Weidermans som kör de flesta turerna till Örebro och Hallsberg. Skoldagar kör samtliga bolag även till Hallsberg. Lindbergs buss kör en buss till/från Askersund men endast till USÖ och åter.
/ Christer K

Lindbergs! Var den jag tänkte på. Den kör 708 medan Weidermans kör 841 (snabbuss) till Örebro.

Bussmicke

708 är väl en sevicelinje om jag minns rätt och då är det en liten buss.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Yujin Zhang

Citat från: Bussmicke skrivet 13 juli 2008, 12:05:03 PM
708 är väl en sevicelinje om jag minns rätt och då är det en liten buss.

Stämmer bra det. Åkte med den till Askersund från Örebro och då var man enda resenär så föraren gick drygt en kvart tidigare från Örebro.

Jan

Ehns busstrafik hur många bussar har de i länstrafiken? Är dessa med i kommande upphandling?
I branschen 37 år

Svemicke

Hur har man löst biljetteringen på linje 629? Östgötatrafiken har ScanPoint, det vet jag. Har man ScanPoint i Örebro län med?

I övrigt är detta en bra kompromiss. Samma kompromiss finner man på linje 250 mellan Jönköping och Ulricehamn. Där kör Orusttrafiken för Västtrafik och Bottnaryds Taxi för Jönköpings Länstrafik.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

yngrot

Om inte Örebro bytt nyss så kör de oxå med Scanpoint.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jonas Strömblad

Många snygga bilder Yujin!
/J