Gällivare/Malmberget! (dag 4)

Startat av Yujin Zhang, 11 juli 2008, 21:42:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

Jag är helt fascinerad av tätortstrafikens morgontrafik i Gällivare/Malmberget, så fascinerad att jag tvingade Jim att stiga upp 02:30 den torsdag för att vi skulle kunna hinna åka första turen till Malmberget.


Här kommer den! Eller inte...det visade sig att turen började i Centrum som ligger en bit uppför Lasarettsgatan, och SEN angör den jvstn.


Väl upp på Malmberget började det snöa...



Lite mer än timme senare pallade jag inte mer i kylan så vi åkte ner till Gällivare igen.


Men det var inte så många bussar i Gällivare heller så vi gick till Bussgods för att höra var bussgaraget ligger. Det visade sig att ligga "där Swebusgaraget låg", jaha, det hjäpte *jättemycket* för en som aldrig varit i området förut. Men vi hittade eventuellt vägen dit...

Två bussar står uppställda på grusplanen (ja jag vet datumet är fel på bilden).


De har en MaxCi också BM!  ;D


De har också en sån här Merca sak...


Om det inte räcker så har de även den här!  8)


Och en sista bild från garaget innan vi åkte tillbaka till Gällivare.






Vid resecentrum började rusningen och vilken buss tog vi? Ja, det får ni se i nästa avsnitt.  ;)

bussgrabben

Citat från: Yujin Zhang skrivet 11 juli 2008, 21:42:07 PM

F.d Veolia 1705. Stod länge vid garaget på Västerslätt i Umeå och jag hoppades att den skulle lackas blå. Då vet man var den hamnade.

virtual1



Haha! - så den har hittat tillbaka norrut? :-D - kul att se att även en MaxCi kan få ett liv "efter" i Sverige!


Yujin Zhang

Kan väl meddela att den har biljettmaskin å allt och rycker in när det är bussbrist...så visst, har ni tur kommer ni kunna se denna i trafik.  :)

Bussmicke

Hmm, inte ens där är man förskonad..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1


Ersa


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Muk

Citat från: Yujin Zhang skrivet 11 juli 2008, 21:42:07 PM



Den där har jag också på bild. Tagen i Piteå 060727. 



Förövrigt är det ett trevligt resereportage, i alla dess delar.  :)

Ronni Svensson

Hej
Det er gode billeder du har taget

Tommy E

Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Yujin Zhang

Citat från: Snacke skrivet 12 juli 2008, 13:36:29 PM
Ungefär då lägger jag mig :o

Ja samma här (om inte senare) nu på sommarlovet men i Norrland var det lite speciellt.  8)

/Yujin - fortforande vaken sist han kollade

Krille

Mycket trevliga bildreportage!
Bra att någon har tagit över efter Patrik  :P
PS. Min favvodel va den från A-orterna.

/K