Huvudmeny

Stalowa Lowa

Startat av Yujin Zhang, 25 augusti 2008, 21:52:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

Tidigare delar av serien:
Del 1 - Warszawa: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=15484.0


Resan genom Polen går vidare. Efter en övernattning i huvudstaden åkte vi nattåget till staden Stalow Wola med drygt 65000 invånare, som också är "resledarens" hemstad innan hon flyttade till Sverige. Stalowa Wola ligger cirka 27 mil sydost om huvudstaden.

Vi börjar med en inscanning av tågbiljetten. 33 Zloty (ca 97SEK) för 275km är inte så värsta farligt. Det intressanta med biljetten är att det står avgångs- och ankomststation samt avg och ank-datum men inga tider. Vi frågade personen bakom disken (undervåning såklart, kön uppe i centralhallen var nog längre än den kinesiska muren...) och hon sa att vi inte fick åka det tidigare tåget (som var av samma kvalite som nattåget, sittvagn) eftersom det står på biljetten att ankomsten skulle vara dagen efter.
Det var inte så mycket annat att göra än att vänta tills kl21 och hoppa på nattåget, som visade sig ha Kiev/Zagorz (tåget delades i Lublin) som slutstationer. Får våran del fick vi hoppa av runt halv tre på natten...


Vi sov inte förran kl6 på morgonen den 8:e och senare på eftermiddag blev det vandring i staden...


...till bl.a. busstationen för att ta reda på lite tider för bussarna till "bergen". Under tiden passade jag på ta några bilder.






Sista bilden i denna serie får bli en bild på den stora tavlan utanför busstationen som visar de större orter i Polen samt vissa europieska städer som Paris och ankomst-/avgångstider till höger om orten. Kundtjänsten vid busstationen var inget vidare. Damen visste/hade bara tiderna för bussarna som utgår från Stalowa Wola och det visade sig att det fanns ingen direktbuss till "bergen" och hon hade tydligen varken tillgång till internet vid busstationen (eller viljan...) eller ens någon telefonnummer till andra busstationer för informationsupplysning. Så gick vi hem tomhänt och dagen efter fick vi igång internet och tur för oss kunde vi hitta lite tider på internet...

Vi spenderade två dagar till i Stalowa Wola men det blev inga bussbilder för att huvudpersonen hade sitt 18-års fest ena dagen och dagen efter...ja...jag behöver nog inte säga mer.  ;)

Fortsättning följer...

bjalle


Nupski

Warszawa Centralny och PKP... underbart... sist jag skulle fråga vart tåget till Krakow gick ifrån fick jag inget svar förrän jag blev förbannad och röt till på ryska... du kunde kommit undan billigar genom att boka hemma från pkp online, och då slipper man tågbiljetter...