Übernördigt, men ändå... :P Vilka vägar tycker ni bör begåvas med nummer av högre (eller lägre) rang? Som Västerbottning ger jag förslag på vägar i mitt närområde av god kvalitet som har stor andel fjärrtrafik (eller turisttrafik) och således bör stå rätt högt i rang:
Ånge - Rätan - Hede; bör skyltas Rv85
Sundsvall - Ramsele - Strömsund - Gäddede; bör skyltas Rv88
Örnsköldsvik - Åsele; bör skyltas Rv89
Åsele - Lycksele - Glommersträsk (Arvidsjaur); bör skyltas Rv91
Skellefteå - Malå - Storuman; bör skyltas Rv93
Piteå - Jokkmokk; bör skyltas Rv96
Örnsköldsvik - Junsele - Strömsund - Föllinge; bör skyltas Lv346
Ramsele - Hoting - Norråker; bör skyltas Lv347
Hörnefors - Vännäs; bör skyltas Lv354
Umeå - Nyåker; bör skyltas Lv355
Vännäs - Vindeln - Bastuträsk - Jörn - Älvsbyn - Boden - Morjärv; bör skyltas Lv356
Dorotea - Borgafjäll; bör skyltas Lv357
Vilhelmina - Stalon - Klimpfjäll - Gäddede; bör skyltas Lv358
Vilhelmina - Stalon - Dikanäs - Slussfors (Tärnaby); bör skyltas Lv359
Tärnaby - Hattfjelldal; bör skyltas Lv361
Sorsele - Slussfors (Tänaby); bör skyltas Lv362
Sikeå - Vindeln - Granö (Lycksele); bör skyltas Lv365
Ånäset - Burträsk - Boliden; bör skyltas Lv366
Bureå - Skelleftehamn; bör skyltas Lv368
Kåge - Jörn; bör skyltas Lv371
Malå - Arjeplog; bör skyltas Lv379
Jokkmokk - Kvikkjokk; bör skyltas Lv388
Porjus - Vietas; bör skyltas Lv389
Kalix - Hedenäset; bör skyltas Lv390
Överkalix - Tärendö; bör skyltas Lv393
Kiruna - Nikkaluokta; bör skyltas Lv398
Watch out, Trafikverket! 8)
Oh, intressant - skall börja leta lite i "mina egna län" Västra Götaland och Skåne. Det finns ju en hel del vägar som skulle behöva ett vägnummer av högre rang. Återkommer snart när hittat intressanta objekt.
Har en på gång här i Västra Götaland, idag består sträckan av diverse mindre länsvägar
rv 41 Varberg-Borås borde förlängas till Falköping på sträckan Borås-Fristad-Vesene-Annelund-Floby-Falköping
alternativt att
lv 183 får bli vägnummer på Borås-Falköping
Citat från: Stefan K skrivet 15 juni 2010, 19:09:02 PM
Har en på gång här i Västra Götaland, idag består sträckan av diverse mindre länsvägar
rv 41 Varberg-Borås borde förlängas till Falköping på sträckan Borås-Fristad-Vesene-Annelund-Floby-Falköping
alternativt att lv 183 får bli vägnummer på Borås-Falköping
Njae.. Sträckningen av denna väg förbi Skölvene (mellan Annelund och Floby) lämnar mycket övrigt att önska.
På tok för smal och kurvig för att få status av Riksväg!
/B
Hej!
* E4 borde ersätta E8 öster om Torneå. (Dessutom vore det kul om E4 kunde få en sträckning söder om Sverige)
* E6 borde ersätta E106 öster om Kirkenes. (Dessutom vore det kul om E6 kunde få en sträckning söder om Sverige)
* E45 skall förlängas norr om Sverige så den får en sträckning genom Finland och Norge för att slutligen ersätta E69 upp till Nordkapp.
* LV 276 borde ersättas av RV 76 samtidigt som RV 76 behåller sin nuvarande sträckning.
* LV 222 -> RV 74 och då utgå från Stavsnäs som LV 222 men ersätta RV 75 fram till E4/E20. (RV 74 hette den förr)
* LV 228 borde återuppstå på vägen mellan LV 222 och Saltsjöbaden.
(Finns det någonstans i Sverige där numret på busslinjen anpassas efter vägnummer?)
Väg 159 borde återuppstå! När den fanns gick den från E45 (dåvarande RV 45) vid Agnesberg, över Angeredsbron, i en båge över Hisingen, över Älvsborgsbron, vidare förbi Frölunda och slutligen ansluta till E6 vid Åbromotet i Mölndal.
Låt väg 170 fortsätta från Stenungsund via färjan Kolhättan - Svanesund för att vid Varekil ansluta till vägarna 160 och 178.
Från Lerbomotet (södra infarten till Uddevalla) kan gamla E6 skyltas väg 172, för att ansluta till nuvarande 172:a vid dess startpunkt i östra Uddevalla.
Vägen från Partille till Landvetter är en viktig förbindelselänk mellan E20 och väg 40, den borde få status som primär länsväg, vilket nummer den skulle få? 179 är väl ledigt och passar bäst geografiskt. (eller 159 om man bortser fron mitt första förslag)
En tanke som drabbat mig flera gånger är varför man inte döper om Lv 112 i alla fall på sträckan Åstorp-Varalöv till Rv 21.
21:an går idag (utan skyltning efter Åstorp) ihopa med E4 in till Helsingborg.
Om 112:an skulle byta nummer hela vägen till Höganäs kanske kan diskuteras men fram till Varalöv och trafikplatsen med E6 är vägen numera 2+1-väg.
Standarden kan man alltså inte skylla på.
Scaniaolsson
Citat från: BMJ skrivet 15 juni 2010, 21:26:04 PM
Väg 159 borde återuppstå! När den fanns gick den från E45 (dåvarande RV 45) vid Agnesberg, över Angeredsbron, i en båge över Hisingen, över Älvsborgsbron, vidare förbi Frölunda och slutligen ansluta till E6 vid Åbromotet i Mölndal.
Vägen finns ju kvar, men kallas ju numera av nån anledning E6.20, E6.21.
Eller för oss som kör på nån del av del av den varje dag, Söderleden - Västerleden - Norrleden
(från Mölndal sett)
/Stefan
Citat från: scaniaolsson skrivet 15 juni 2010, 22:28:03 PM
En tanke som drabbat mig flera gånger är varför man inte döper om Lv 112 i alla fall på sträckan Åstorp-Varalöv till Rv 21.
21:an går idag (utan skyltning efter Åstorp) ihopa med E4 in till Helsingborg.
Om 112:an skulle byta nummer hela vägen till Höganäs kanske kan diskuteras men fram till Varalöv och trafikplatsen med E6 är vägen numera 2+1-väg.
Standarden kan man alltså inte skylla på.
Scaniaolsson
Håller inte med. 21 är ju huvudleden om man ska köra Helsingborg - Hässleholm och vidare till Kristianstad.
Nu ska jag inte vara taskig mot dig Simon, kan på sätt och vis köpa din tanke.
Skulle man dock följa den tanken fullt ut så borde man ju skylta Rv 23 nere från Malmö, så vitt jag vet nämns inte 23:an med vägnummer före Rolsberga.
I så fall är det lika ologiskt som att man skulle kunna sluta med 21:an i Varalöv. Både ställe är ju lika mycket "nowhereland" !
Ha en trevlig fredagskväll och en bra start på helgen.
Scaniaolsson
Citat från: Stefan K skrivet 15 juni 2010, 19:09:02 PM
Har en på gång här i Västra Götaland, idag består sträckan av diverse mindre länsvägar
rv 41 Varberg-Borås borde förlängas till Falköping på sträckan Borås-Fristad-Vesene-Annelund-Floby-Falköping
alternativt att
lv 183 får bli vägnummer på Borås-Falköping
Gamla sträckningen för 183:an alltså. Jag tror som ett annat inlägg att standarden är för dålig. Vad tror du om att ersätta Rv46 med en förlängning av Rv41? Varberg - Borås - Ulricehamn - Skövde.
Andra vänummer som stör ordningen är ju ett antal Europavägar... Sverige behöll ju E4 och E6 när Europa gjorde om sitt vägnummersystem 1992. Jag tycker att vi borde tänka om och anpassa oss. E4 borde bli E55 och E6 (från Malmö) borde bli E47 (Hamburg - Köpenhamn - Malmö - Oslo - Kirkenes - Murmansk).
Grunden i systemet är att udda nummer är nord-sydliga och jämna väst-östliga, E20 och E22 har ju rätt märkliga sträckningar genom Sverige med tanke på det. Visst vore det mer logiskt att enbart sträckan Göteborg - Örebro - Stockholm vore E20, och att Esbjerg - Köpenhamn - Karlskrona var E22!?! Amsterdam - Sassnitz - Trelleborg - Malmö kunde då vara E24 istället för E22. Sträckan Norrköping - Karlskrona skulle då kunna bli en del av E63 (Karlskrona - Norrköping - Stockholm - Åbo - Koupio - Sodankylä. E8 (Åbo - Tromsö) skulle kunna bli E69 om E45 förlängdes till Nordkapp.
Trevlig sommar, allihop! På fredag bär det av söderut... 95-370-365-92-E45... ;-)
Citat från: at1981 skrivet 15 juni 2010, 20:24:47 PM
Hej!
* E4 borde ersätta E8 öster om Torneå. (Dessutom vore det kul om E4 kunde få en sträckning söder om Sverige)
* E6 borde ersätta E106 öster om Kirkenes. (Dessutom vore det kul om E6 kunde få en sträckning söder om Sverige)
(Finns det någonstans i Sverige där numret på busslinjen anpassas efter vägnummer?)
Jag tycker tvärtom att det vore kul om E4 och E6 fick sina riktiga nummer E47 och E55 även i Sverige och Norge :-)
Citat från: Stefan K skrivet 24 juni 2010, 16:41:29 PM
Jag tycker tvärtom att det vore kul om E4 och E6 fick sina riktiga nummer E47 och E55 även i Sverige och Norge :-)
Eftersom det i Sverige inte finns riksvägar med samma nummer som europavägar, måste riksvägarna 47 och 55 byta nummer om E4 och E6 ges sina "riktiga" nummer. 47:an kunde då bli riksväg 43, och 55:an byta nummer till 54.
Citat från: at1981 skrivet 15 juni 2010, 20:24:47 PM
* LV 228 borde återuppstå på vägen mellan LV 222 och Saltsjöbaden.
Är inte den vägen kommunal? Jag har för mig att kommunala vägar inte kallas "länsväg", men jag kan ha fel på båda punkterna.
(Du som gillar nummer, är det 8310 den gamla vägen heter?)
Nej det stämmer att kommunala vägar inte har länsvägsnummer. Vägen tappade sitt nummer (228) när den övergick från länsväg till kommunal väg.
/Pete
Citat från: Pete skrivet 24 juni 2010, 23:47:01 PM
Nej det stämmer att kommunala vägar inte har länsvägsnummer. Vägen tappade sitt nummer (228) när den övergick från länsväg till kommunal väg.
/Pete
Men HUR kan denna väg vara kommunal när den ändå leder fram till en ort, Saltsjöbaden?
Vilka kriterier finns det för om en väg skall vara kommunal eller statlig?
Hade för mig att kommunala vägar var typ "gator" i en ort medan vägar mellan orter var minst länsvägar.
Jämför med "Onsalavägen" mellan Kungsbacka - Onsala - Gottskär som är en länsväg (941?) och som är både krokig och smal och har en stor trafik. Ansluter till både flera andra länsvägar samt till E6/E20
"Saltsjöbadsleden/vägen" ansluter ju till "Värmdövägen" (länsväg) och går mellan Nacka - Saltsjöbaden, har stor trafik m m
/B
/B
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 25 juni 2010, 06:21:28 AM
Men HUR kan denna väg vara kommunal när den ändå leder fram till en ort, Saltsjöbaden?
Vilka kriterier finns det för om en väg skall vara kommunal eller statlig?
Vet inte, men man kan ju konstatera att Saltsjöbadsleden både börjar och slutar i samma kommun. Det mest "interkommunala" som kommuninvånarna använder den till är att ta sig till och från länsvägen, i detta avseende är den jämförbar med många andra kommunala anslutningsvägar till en avsides belägen kommundel. Tycker inte att det verkar speciellt konstigt!
Citat från: JDS skrivet 25 juni 2010, 10:06:02 AM
Vet inte, men man kan ju konstatera att Saltsjöbadsleden både börjar och slutar i samma kommun. Det mest "interkommunala" som kommuninvånarna använder den till är att ta sig till och från länsvägen, i detta avseende är den jämförbar med många andra kommunala anslutningsvägar till en avsides belägen kommundel. Tycker inte att det verkar speciellt konstigt!
I den kommun mina föräldrar bor i finns det många avsides belägna små och stora orter.
De vägar som leder dit är länsvägar med nummer högre än 400.
Onsalavägen är ett mycket jämförbart exempel. En väg inom en kommuns gränser som leder från kommunens centralort till en ort utanför. Vägen har koppling till en större väg (E6/E20) precis som Saltsjöbadsleden har koppling till Värmdöleden.
Båda vägarna har även hög trafikmängd och om vi nu skall hårddra det hela leder till kommunens mer välbeställda områden.. 8)
Vilka kriterier finns för att en väg skall vara statlig resp. kommunal?
/B
rv 64 kristinehamn-gullspång-hasslerör
Vägen Särna-Sveg räknas som en småväg, men är av betydelse för långdistanstrafik. Norska lastbilsförare som ska mellan Oslo och Nordnorge kör gärna den vägen. Möjligen har vägen inte en bredd som är acceptabel för en primär länsväg, men det hindrar inte norska lastbilsförare.
Citat från: bengt l skrivet 18 juli 2010, 15:21:49 PM
Vägen Särna-Sveg räknas som en småväg, men är av betydelse för långdistanstrafik. Norska lastbilsförare som ska mellan Oslo och Nordnorge kör gärna den vägen. Möjligen har vägen inte en bredd som är acceptabel för en primär länsväg, men det hindrar inte norska lastbilsförare.
Jag körde sträckan Sveg - Lillhärdal - Älvdalen för ett par veckor sedan för första gången. Vägen Sveg - Lillhärdal har minst lika hög standard som E45an. Sträckan Lilhärdal - Älvdalen lämnar mycket att önska, visserligen pågår förbättringar närmast Rot (Älvdalen), men det är mycket kvar att göra åt alla kälskador. Hur sträckan Lillhärdal - Särna är vet jag inte.
Nr 312 ligger väl nära till hands att dammas av för Särna - Lillhärdal - Sveg, och (efter ombyggnad) nr 313 mellan Sveg - Lillhärdal - Älvdalen. Eventuellt kan man förlänga 314 Särna - Sveg - Ånge.
Helst skulle jag se 200-nummer för vägar från Dalarna (100- Götaland, 200- Svealand, 300- Norrland), då skulle det kunna se ut så här:
Lv299 Evertsberg - Älvdalen - Sveg
Lv298 (Trysil) - Fulunäs - Särna - Sveg
Lv297 Sälen - Särna - Tännäs
Lv296 Sälen - Mora - Orsa - Furudal
Lv295 Leksand - Gesunda - Mora
Lv294 Bjursås - Leksand - Vansbro
Lv300 Edsbyn - Los - Kårböle - Ytterhogdal
Rv82 Rättvik - Furudal - Edsbyn - Bollnäs