Mötte en okänd Scania. Nyfiken!

Startat av buskörare, 07 juni 2019, 08:06:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Mötte en Scania led på E18 vid Danderyds sjukhus för några dagar sen. På väg norrut. Den hade flera "bulor" på taket. Nyfiken som jag är, så undrar jag om nån vet vad det var för nån? Den var vit med rött på frontluckan tror jag, resten minns jag inte alls. Gas? El? Hybrid?


buskörare

Det kan den ha gjort. Jag körde själv, så hann inte lägga på minnet så mycket mer än att jag reagerade på att det var mer än att jag reagerade på att det inte såg ut som de vanliga AC-bubblorna.

virtual1


zjbus

Citat från: virtual1 skrivet 07 juni 2019, 19:05:21 PM
Just denna buss är redan skrotad :/ känns som massiv miljöförstöring i onödan.
Skrot efter endast 3½ år kan ju ha andra orsaker än massiv miljöförstöring, t.ex. en krock.

S Svensson

Citat från: zjbus skrivet 07 juni 2019, 19:31:16 PM
Skrot efter endast 3½ år kan ju ha andra orsaker än massiv miljöförstöring, t.ex. en krock.

Det är möjligt att det är miljöförstöring. Oftast är det så att provfordon skiljer sig så pass mycket ifrån det som sedan blir standard. Därför skrotas provfordon när provet är färdigt. Möjligt är att vissa delar hamnar i andra provfordon.
För många år sedan åkte jag runt  i Kungälv. Där såg jag några busskarosser men inget som de var fästade i. Just dessa karosser blev tydligen sparade. Men inte skälva underredet. Det är inte heller säkert att provfordon får en egen reg nr skylt.

Ersa

Det är oftast ingen höjdare att äga en gammal prov- eller demobuss. Scania har väl i regel alltid demonterat sina provbussar, medan Volvo sålt ut flera då och då. Det kunde dock vara mer eller mindre omöjligt för Volvos egna märkesverkstäder att hitta vanliga reservdelar åt dem, bara några år efter tillverkning. Det är gissningsvis lagom roligt för ett bussföretag att höra att nån vanligtvis enkel del till deras smått unika buss inte går att hitta i något lager.

buskörare

Fått reda på att det var en buss som skulle till Estland. Nu väntar jag bara svar på vad den går på för drivmedel, nyfiken som jag är. Och den var förstås röd med vitt på. Inte tvärtom som jag skrev  8)

CW66

Hallå!

Kan stilla er undran och nyfikenhet enligt följande.
Det var jag som körde bussen från Nynäshamn till Kapellskär i lördags. Bussen gick sedan med färja i söndags fvb till Tartu, Estland som beställt ett större antal Scania Citywide både korta och ledbussar.
Bränslet är CNG...alltså natur/biogas.

Här ser ni bilder jag lagt upp på bussen
http://ebus.ee/verhicle/25663/#vid25663

Uffe

buskörare

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 11 juni 2019, 21:54:55 PM
Hallå!

Kan stilla er undran och nyfikenhet enligt följande.
Det var jag som körde bussen från Nynäshamn till Kapellskär i lördags. Bussen gick sedan med färja i söndags fvb till Tartu, Estland som beställt ett större antal Scania Citywide både korta och ledbussar.
Bränslet är CNG...alltså natur/biogas.

Här ser ni bilder jag lagt upp på bussen
http://ebus.ee/verhicle/25663/#vid25663

Uffe

Kanske var mest jag som var nyfiken, men tack för att du berättade! Kul att få svar!