Elbussinvigning på Visingsö idag [Bilder]

Startat av Tobias, 01 juni 2019, 23:57:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tobias

Idag skedde en invigning på Visingsö där man invigde både Visingsös och hela Jönköpings läns första riktiga elbuss i trafik och bussen man kommer att köra med på ön är en Optare Solo SR Electric som ägs av Thomas Kimmehed AB i Vaggeryd. Bussen ska sättas i trafik till sommartidtabellen börjar gälla om jag förstod rätt.
Jag hade inte så mycket för mig och tog en sväng dit för att titta på invigningen och jag visar här ett par bilder från den nedan + en bild på bussen som idag används i trafiken på ön. Jag tror ni får klicka på bilderna för att få de i bättre kvalité.


Här en bild jag tog när jag ankom med färjan från Gränna på bussen uppställd på Hamnplan.




Och här två bilder på utsidan av bussen före invigningen.








Och ett par interörbilder.


Sedan blev det tal av Regionrådet i Region Jönköpings län, Marcus Eskdahl.


Bandklippningen genomfördes av den yngre skalan.  :) Efter invigningen bjöds det på en gratis åktur till södra delen av ön och tillbaka som jag medföljde.


En bild på den "gamla" bussen som trafikerar ön tagen i juli 2014.
Har även en bildsida med både buss- och tågbilder från 2009-2021. Uppdatering pågår ständigt. Adress: http://www.tobbebilder.se

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Oj vad trevligt :D
Den äldre bussen ser ut att ha kommit från Karlstad?
(Svårt att se reg numret)/Ulf

zjbus

Citat från: Ulf Berlin skrivet 05 juni 2019, 21:28:10 PM
Oj vad trevligt :D
Den äldre bussen ser ut att ha kommit från Karlstad?
(Svårt att se reg numret)/Ulf
DPA 400 Thomas Kimmehed AB, Vaggeryd www.svenskbusshistoria.se/go?id=65295
Mvh zjbus

Ulf Berlin

Tack.
Den var väldigt "Karlstadfärgad"

Karlstadbuss 129 150629./Ulf

igel

Hur är det med ergonomin i förarmiljön? (Påstigande ovanligt långt bak, går stolen att svänga så mycket. Knappar för dörröppning, kan man sitta och nå dem eller måste man böja sig fram).

Det har på senare år funnits en hel del bussar för kollektivtrafik, där ergonomi och arbetsmiljö helt verkar ha glömts i designprocessen.

homer

Citat från: igel skrivet 06 juni 2019, 07:48:17 AM
Hur är det med ergonomin i förarmiljön? (Påstigande ovanligt långt bak, går stolen att svänga så mycket. Knappar för dörröppning, kan man sitta och nå dem eller måste man böja sig fram).

Det har på senare år funnits en hel del bussar för kollektivtrafik, där ergonomi och arbetsmiljö helt verkar ha glömts i designprocessen.

alla bussar som har dörrknappar på högersida mao