Tre innerstadsrepresentanter kring Rosenbad 1978 (2 bilder)

Startat av Ted Selander, 13 augusti 2019, 07:00:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Vasabron är ett återkommande ämne, 1978-79 var det en längre avstängning. Inga dubbeldäckare längre att ta hänsyn till, och det fanns gator i närheten att köra på. Nästa gång bron stängs av, vet jag inte vart bussarna ska ta vägen.
Bilder från senvåren 1978. Kodacolor är inte lika lätt att tas med som diafilm, är inte helt nöjd med skanningsresultatet.


Strömgatan österut. Linje 62 har sin stolpe på andra sidan Norrbro.


Västerut var det Fredsgatan som gällde.

Leyland

Tack Ted, vilken härlig bild.

Föraren i 4463 ser bekant ut?

4463 som under sin tid var stationerad i både Hornsberg, Hammarby och Söder. Många kortare inhopp blev det i Hammarby som ATR-vagn, men huvudsakligen var det Söder som gällde.

4463 bli kvar fyra år till efter att denna bild togs och vara en av dem som var med till absoluta slutet på Söder. På förmiddagen 11 juni 1982 tog det slut, på linje 59/2 fram till ett vagnbyte vid lunchtid.

Apropå Vasabron och dess avstängningar. 1972 var det en längre avstängning av bron. Någon som har de exakta tiderna för den avstängningen?

Peter Rost

Instämmer till fullo! Nostalgin flödar så här på morgonkvisten. :) - Stort tack för dessa bilder Ted!

//Peter

Ulf Berlin

Underbara bilder :)
(Om någon undrar så står det"Gustav Adolfs Torg"på dom övre skyltarna och på dom nedre står det"?").
Observera den nya och gamla hållplatsskyltingen på dom 2 nedre skyltarna./Ulf

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

General Bussig

Instämmer helt!
På de nedre skyltarna tror jag det står "Konstakademien" (åtminstone den vänstra :)

/General B

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

christian berg

Tack för mycket trevliga bilder!

Det som förenar dessa tre bussar är att de alla överlevde länge. Som "Leyland" skriver var 4463 bland de sista H34 i trafik i Söderhallen. H32 4152 avställdes i början av 1984; två månader innan de allra sista Büssing lämnade Stockholmstrafiken och 5234 var ju en av de sista oombyggda H59 i trafik och finns på Spårvägsmuséet.

Fronterna på H32 tenderade ju att se rätt olika ut när bussarna haft ett längre liv i stadstrafik, men varianten som 4152 uppvisar är nog rätt unik, det verkar som någon helt enkelt flyttat den övre kromlisten längre ned..

Hälsningar
Christian B

K R

Citat från: christian berg skrivet 14 augusti 2019, 21:07:51 PM
..Fronterna på H32 tenderade ju att se rätt olika ut när bussarna haft ett längre liv i stadstrafik, men varianten som 4152 uppvisar är nog rätt unik, det verkar som någon helt enkelt flyttat den övre kromlisten längre ned..

Hälsningar
Christian B

Hej!

Ja, det var ju också en variant, som sagt!

Fronten förefaller skarvad, men bara på förarsidan. Då brukade den översta blanklisten normalt kortas av för få plats innanför skarven.

Här saknas de korta listerna längst ner och då tyckte väl någon att:
" - Vi sätter väl den för långa övre listen här nere istället". Där stjäl ju inte Büssingmärket någon plats i sidled.
Sedan sitter fastsättningsclipsen också kvar till vänster längst ned. Unikt blev det i alla fall...

mvh K R