Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: OSkar000 skrivet 30 juli 2008, 20:51:38 PM

Titel: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: OSkar000 skrivet 30 juli 2008, 20:51:38 PM
Enligt en artikel i Corren...

http://www.corren.se/archive/2008/7/30/jto809fxqpivs2h.xml

Tillhörande kommentarer:
http://www.corren.se/forum/index.xml?forum=2&thread=208

Jag vill minnas att man flera gånger konstaterat att det är nånstans mellan svårt och omöjligt att hålla behaglig temperatur i stadsbussar under årets varmaste dagar. Det är mycket luft som ska kylas, det är stora dörrar som står öppna länge och det är tätt mellan hållplatserna och därmed dörröppningarna vilket gör att det ständigt kommer in varm luft i bussen. Detta verkar dock folk i allmänhet ha dålig koll på, i alla fall om man läser kommentarerna.

Öppningsbara fönster och takluckor ska finnas på samtliga stadsbussar, Neoplanbussarna hade visserligen inga men de finns inte heller kvar längre. De hade dock AC, trasig sådan i många fall.
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 30 juli 2008, 21:25:47 PM
Att gastankarna inte skulle medge plats för ac är ju bara dumheter. I Lund, Malmö och Helsingborg går det alldeles utmärkt! Samtliga stadsbussar i Lund (utom de gamla servicebussarna) och samtliga av de nya i Malmö är luftkonditionerade. Även de senaste i Helsingborg är det.
Dessutom är det faktiskt kallt när man stiger in, så kylan håller sig utan större problem. Oavsett vad, så blir det ju iaf kallare om än att det kanske inte når ända ned till normal rumstemperatur.
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: Björn Ax skrivet 30 juli 2008, 21:32:50 PM
Samma här i Uppsala.

Vi har många biogas bussar utan AC.

Blir j*vligt varmt i dom.

Svetten bara rinner i pannan när man kör dom.

Citat
Jag har stor förståelse för dem. Egentligen skulle föraren sitta inbyggd i en glasbur, i en tättsittande förarplats. Men eftersom chauffören har viss kundkontakt så går inte det, säger han

Vad jag har sett har dom glasburar i england på bussarna. Har inte dom kundkontakt där??
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: OSkar000 skrivet 30 juli 2008, 22:10:38 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 30 juli 2008, 21:25:47 PM
Att gastankarna inte skulle medge plats för ac är ju bara dumheter. I Lund, Malmö och Helsingborg går det alldeles utmärkt! Samtliga stadsbussar i Lund (utom de gamla servicebussarna) och samtliga av de nya i Malmö är luftkonditionerade. Även de senaste i Helsingborg är det.
Dessutom är det faktiskt kallt när man stiger in, så kylan håller sig utan större problem. Oavsett vad, så blir det ju iaf kallare om än att det kanske inte når ända ned till normal rumstemperatur.

Det funkade bra att peta in två AC-aggregat på neoplanerna och på de nya 7500orna är det AC i hela bussen. Dock saknas detta på alla B10LA CNG, men plats ser det ut att finnas. Så länge ACn funkar är det ju inget problem, men rasad AC och inga öppningsbara fönster är något plågsamt. Ner till ~20-22 grader kan man förstås inte begära, men det bör ju i alla fall gå att få ner temperaturen till samma som omgivningen, eller några grader lägre.

Har det sålts några B10LA CNG Säffle 5000 med AC i hela bussen? Eller fanns aldrig den kombinationen?
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: Karsten skrivet 30 juli 2008, 22:50:26 PM
Blir det varmare i gasbussar än i dieseldito? Jag uppfattar stadsbussarna i Linköping som extremt varma och svettiga i sommarvärmen. Stockholms stadsbussar utan AC blir absolut inte så varma på sommaren. Varför är det så?
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 30 juli 2008, 23:09:33 PM
CitatStockholms stadsbussar utan AC blir absolut inte så varma på sommaren. Varför är det så?
VA?! Aldrig åkt 5001-5020 på 47E i sommarvärme? :o
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: 76 skrivet 30 juli 2008, 23:18:42 PM
I Uppsala är det avsaknaden av öppningsbara fönster i gasbussarna som är problemet, inte vilket bränsle bussen drivs av. Det är en enorm skillnad när man kan få lite cirkulation på luften.

GUBs Scania CN113or saknar också öppningsbara fönster, men deras takluckor verkar vara bättre på att "skopa" in frisk luft. Men svalt är det inte.

Jag skulle vilja se en jämförelse av bränsleförbrukningen på två identiska bussar i stadstrafik. En utan AC och en med AC för hela kupén. Med tanke på att ACn i en personbil faktiskt drar en inte helt oansenlig mängd bränsle så borde skillnaden i en buss bli rejäl.
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: Karsten skrivet 31 juli 2008, 02:20:29 AM
Citat från: Yujin Zhang skrivet 30 juli 2008, 23:09:33 PM
VA?! Aldrig åkt 5001-5020 på 47E i sommarvärme? :o

Jo, hur många gånger som helst. Mycket bättre än Linköpings Volvo.
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: Cyklisten skrivet 31 juli 2008, 02:41:09 AM
Men varför kan man inte beställa större öppningsbara fönster än de symboliska som finns? AC:n är inte allt driftsäker anläggning och drar extra bränsle. Med stora fönster och takluckor skulle man få tillräckligt med luftcirkulation för att ersätta AC:n.
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: Leif D skrivet 31 juli 2008, 07:43:02 AM
Några saker ska man tänka på i detta sammanhang.....

En gasdriven motor (biogas eller naturgas) blir alltid betydlig varmare än motsvarande diesel, vilket troligen påverkar miljön inne i bussen också. Tänk på att man hadde stora överhettningsproblem under de första åren med gasbussar.

När man använder AC, ska det aldrig va kallare än 4 graders tempsänkning, dvs är det 29 grader ute, ska AC sänka till 25, att sänka mer är skadligt för kroppen och upplevs ofta obehagligt i längden, även om det initialt kan vara skönt.

Ötraf har ju valt att inte kräva AC i tätorts bussar (gjordes till upphandlingen 2004) just för att det är så svårt att kunna kyla på ett bra sätt i en stadsbuss.
Fast man får det ju att fungera bra i Norrköpings M06-vagnar. Men kan tillägga att samma vagntyp har problem med AC-funktionen o Adeleid (AU). Ditt kommer vagnar med kraftigare AC att beställas.
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 31 juli 2008, 09:27:27 AM
Citat från: Leif D skrivet 31 juli 2008, 07:43:02 AM
Några saker ska man tänka på i detta sammanhang.....

En gasdriven motor (biogas eller naturgas) blir alltid betydlig varmare än motsvarande diesel, vilket troligen påverkar miljön inne i bussen också. Tänk på att man hadde stora överhettningsproblem under de första åren med gasbussar.

När man använder AC, ska det aldrig va kallare än 4 graders tempsänkning, dvs är det 29 grader ute, ska AC sänka till 25, att sänka mer är skadligt för kroppen och upplevs ofta obehagligt i längden, även om det initialt kan vara skönt.


I söndags åkte jag först med en av Borås Lokaltrafiks biogasdrivna MAN-bussar och det var bastuvärme i den. Små öppningsbara fönster finns - och var förstås öppna - men däremot inte takluckor. Sedan fortsatte jag med en ny biogasdriven Scania OmniLink och där fungerade AC-n bra med en temperatursänkning på uppskattningsvis just 4 grader jämfört med yttertemperaturen. Men jag är mycket tveksam till hur länge anläggningen håller när den är kombinerad med öppna takluckor och öppna sidofönster. Det är ju bra att detta finns i reserv men borde man inte kunna göra dem låsbara. Vid fungerande AC behöver man ju inte öppna fönster eller takluckor.
Sedan är det så att om man kör bil med AC så sänker man temperaturen till 21 grader även om det är 30 grader ute. Och därav tycker många att det är alldeles för varmt i bussen även om AC-n fungerar precis som det skall.
Slutligen: öppningsbara fönster och luckor kan aldrig ersätta en fungerande AC-anläggning. De medför också en betydligt högre bullernivå samt risk för drag. I synnerhet äldre människor kan ha problem med detta. De ökar också risken för att få in fripassagerare av getingtyp i bussen.
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: Leif D skrivet 31 juli 2008, 11:19:03 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 juli 2008, 09:27:27 AM
I söndags åkte jag först med en av Borås Lokaltrafiks biogasdrivna MAN-bussar och det var bastuvärme i den. Små öppningsbara fönster finns - och var förstås öppna - men däremot inte takluckor. Sedan fortsatte jag med en ny biogasdriven Scania OmniLink och där fungerade AC-n bra med en temperatursänkning på uppskattningsvis just 4 grader jämfört med yttertemperaturen. Men jag är mycket tveksam till hur länge anläggningen håller när den är kombinerad med öppna takluckor och öppna sidofönster. Det är ju bra att detta finns i reserv men borde man inte kunna göra dem låsbara. Vid fungerande AC behöver man ju inte öppna fönster eller takluckor.
Sedan är det så att om man kör bil med AC så sänker man temperaturen till 21 grader även om det är 30 grader ute. Och därav tycker många att det är alldeles för varmt i bussen även om AC-n fungerar precis som det skall.
Slutligen: öppningsbara fönster och luckor kan aldrig ersätta en fungerande AC-anläggning. De medför också en betydligt högre bullernivå samt risk för drag. I synnerhet äldre människor kan ha problem med detta. De ökar också risken för att få in fripassagerare av getingtyp i bussen.

Kloka tillägg till de jag skrev, tack för det Staffan !
Just detta oskick med öppna takluckor och fönster, samt att man inte stänger dörrarna direkt, de kan ju ta ihjäl den bästa utrustning.
De aggregat son normalt monteras på våra breddgrader klarar oftast inte att gå på fullvarv hela tiden, behöver stänga ner för avfrostning bl.a. Av denna orsak är aggregat ofta dubblerade på varmare breddgrader, just för att kunna sköta avfrostning på bra sätt. Annars havereras aggregaten, vilket vi väl alla känner igen.
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 31 juli 2008, 19:47:23 PM
Citat från: Leif D skrivet 31 juli 2008, 11:19:03 AM
Kloka tillägg till de jag skrev, tack för det Staffan !
Just detta oskick med öppna takluckor och fönster, samt att man inte stänger dörrarna direkt, de kan ju ta ihjäl den bästa utrustning.
De aggregat son normalt monteras på våra breddgrader klarar oftast inte att gå på fullvarv hela tiden, behöver stänga ner för avfrostning bl.a. Av denna orsak är aggregat ofta dubblerade på varmare breddgrader, just för att kunna sköta avfrostning på bra sätt. Annars havereras aggregaten, vilket vi väl alla känner igen.
Men avfrostningen tar väl inte mycket mer än ett par minuter? Så är det iaf med frysaggregat för lastbilar, som ju är betydligt rejälare doningar och samlar upp mycket mer fukt.
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: Leif D skrivet 31 juli 2008, 22:41:49 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 31 juli 2008, 19:47:23 PM
Men avfrostningen tar väl inte mycket mer än ett par minuter? Så är det iaf med frysaggregat för lastbilar, som ju är betydligt rejälare doningar och samlar upp mycket mer fukt.

Mja, de jag skrev var ju att buss-ac, nog inte är gjorda för kontinuerlig drift i massa timmar, vilket de ju tyvärr får göra, pga att dörrar öppnas hela tiden och fönster, takluckor mm ofta är öppna. Aggregatet får ju aldrig ner tempen, till inställt värde så det kan gå ner på lågvarv för att avisa t.ex.

Däremot frysaggregat till kylbilar, är ju konstuerade för kontinuerlig drift, så de avisar på annat sätt.  Fast å andra sidan så öppnar man ju inte frysskåpen på såna fordon speciellt ofta. Så de får nog tillfälle att avisa, då och då.
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: yngrot skrivet 01 augusti 2008, 11:20:59 AM
Ac på en buss är inte lätt att få att funka bra. Sen hjälper det ju inte heller att vissa förare ställer den på 17 grader..."suck" det blir iskallt längst bak och ändå inte väldigt kallt därfram aggregatet sitter längst bak och motorn på mitten volvo b10m  tvärtom blir det ju på b10 ble där aggregatet sitter fram och motorn bak kallt där fram så man fryser därfram och varmt bak från motorn. Vi har Carrus vega förortbussar... Inne i Borås på MAN finns det takluckor men de syns inte för det sitter galler ivägen. Att de blir varma är ju precis som nån skrev att både gas och etanolbussar ger mycket högre värme från motorn.. gasbussar med tankar på taket gör dessutom att takluckor ibland kommer på fel ställe så luften inte kommer in i bussen. Dessutom är ju dagens luckor mindre än de var förr.  Fönster som går att öpnna har ju dessutom ett lås så visst går det att låsa dem..  Men i Västerås har det funnits Ac länge hur funkar det där?? De har ju bara 2 dörrar höga ryggstöd, nu har ju även Västerås börjat med gasbussar så även de får väl vamare bussr.
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 01 augusti 2008, 11:43:29 AM
Citat från: yngrot skrivet 01 augusti 2008, 11:20:59 AM
Inne i Borås på MAN finns det takluckor men de syns inte för det sitter galler ivägen. Att de blir varma är ju precis som nån skrev att både gas och etanolbussar ger mycket högre värme från motorn.. gasbussar med tankar på taket gör dessutom att takluckor ibland kommer på fel ställe så luften inte kommer in i bussen.

Hur öppnar man luckor som inte syns?
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 01 augusti 2008, 12:00:15 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 augusti 2008, 11:43:29 AM
Hur öppnar man luckor som inte syns?

Styrs av förare?
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: robbes skrivet 01 augusti 2008, 12:59:30 PM
roligt att läsa kommentarerna  på corren och även här en ac väger ju en heldel och som personen från ö trafiken sade att det går ej att lasta på hurmycket som helst på taket där gas tankar etc redan finns med om man vill bibehålla lastvikten ju. men visst sätt in en ac o reducera pssagerar antalet rejält som den vikten utgör så blir det klagomål på  att bussarna går ej fulla o folk får vänta i hettan
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 01 augusti 2008, 14:12:02 PM
Citat från: robbes skrivet 01 augusti 2008, 12:59:30 PM
roligt att läsa kommentarerna  på corren och även här en ac väger ju en heldel och som personen från ö trafiken sade att det går ej att lasta på hurmycket som helst på taket där gas tankar etc redan finns med om man vill bibehålla lastvikten ju. men visst sätt in en ac o reducera pssagerar antalet rejält som den vikten utgör så blir det klagomål på  att bussarna går ej fulla o folk får vänta i hettan

Icke desto mindre finns det gasbussar som har AC. De nya Scania OmniLink i Borås till exempel.
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 01 augusti 2008, 18:39:19 PM
Citat från: Leif D skrivet 31 juli 2008, 22:41:49 PM
Däremot frysaggregat till kylbilar, är ju konstuerade för kontinuerlig drift, så de avisar på annat sätt.  Fast å andra sidan så öppnar man ju inte frysskåpen på såna fordon speciellt ofta. Så de får nog tillfälle att avisa, då och då.

Nejdå, Thermo Kings aggregat gör iaf ett uppehåll i nedkylningen för att avfrosta. Sen får det jobba på full speed ett tag efteråt för att få ned tempen. För övrigt finns det distributionsbilar som går med fruset med. Inte bara fjärrbilar. ;)
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 01 augusti 2008, 19:09:34 PM
Nu har Borås Tidning skrivit om situationen i Borås Lokaltrafiks bussar, artikeln finns här. (http://www.bt.se/nyheter/boras/kollektivtrafiken-ar-het-i-sommarbr-bt-tog-temperaturen-i-bussen(771827).gm)
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 01 augusti 2008, 19:12:51 PM
Citat från: yngrot skrivet 01 augusti 2008, 11:20:59 AM
Ac på en buss är inte lätt att få att funka bra. Sen hjälper det ju inte heller att vissa förare ställer den på 17 grader..."suck" det blir iskallt längst bak och ändå inte väldigt kallt därfram aggregatet sitter längst bak och motorn på mitten volvo b10m  tvärtom blir det ju på b10 ble där aggregatet sitter fram och motorn bak kallt där fram så man fryser därfram och varmt bak från motorn. Vi har Carrus vega förortbussar... Inne i Borås på MAN finns det takluckor men de syns inte för det sitter galler ivägen. Att de blir varma är ju precis som nån skrev att både gas och etanolbussar ger mycket högre värme från motorn.. gasbussar med tankar på taket gör dessutom att takluckor ibland kommer på fel ställe så luften inte kommer in i bussen. Dessutom är ju dagens luckor mindre än de var förr.  Fönster som går att öpnna har ju dessutom ett lås så visst går det att låsa dem..  Men i Västerås har det funnits Ac länge hur funkar det där?? De har ju bara 2 dörrar höga ryggstöd, nu har ju även Västerås börjat med gasbussar så även de får väl vamare bussr.

Corren skriver lite om bussarna i Västerås som jämförelse med dem i Linköping, artikeln återfinns här. (http://www.corren.se/archive/2008/7/31/jtqxcgjhsgtiium.xml)
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: Leif D skrivet 01 augusti 2008, 22:03:31 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 01 augusti 2008, 18:39:19 PM
Nejdå, Thermo Kings aggregat gör iaf ett uppehåll i nedkylningen för att avfrosta. Sen får det jobba på full speed ett tag efteråt för att få ned tempen. För övrigt finns det distributionsbilar som går med fruset med. Inte bara fjärrbilar. ;)

Distributionsbilar ??  Det trodde jag var nått som dött ut för länge sedan. man ser ju bara boggibilar av största modell som kastar av små futtiga paket, på trånga gator i innnerstan.....
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: Leif D skrivet 01 augusti 2008, 22:10:28 PM
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 01 augusti 2008, 19:12:51 PM
Corren skriver lite om bussarna i Västerås som jämförelse med dem i Linköping, artikeln återfinns här. (http://www.corren.se/archive/2008/7/31/jtqxcgjhsgtiium.xml)

Man tycker ju ötraf kunde erkänna att de valde bort AC som krav på förra upphandlingen, självklart köper ju inte operatören dyrare bussar än nödvändigt.
Sedan har väl aldrig Linjebuss/Connex/Veokia direkt gjort sig kännda för att ha det allra mest exemplariska fodonsunderhållet, även om det finns både bättre och sämmre depåer.
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: yngrot skrivet 01 augusti 2008, 22:49:16 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 augusti 2008, 11:43:29 AM
Hur öppnar man luckor som inte syns?


Styrs från förarplatsen.. MAN är ju lite underliga på fler sätt takventilationen är rätt skral och den styrs av värmeknappen så den måste alltid vara tillslagen på vinter blåser det varmt luft i taket och på sommaren hmm ja så varm som uteluften är...detta visste vi inte om när vi speca bussarna. Redan efter ca 6 månader i trafik så var många av fläktarna sönder så många har bytts ut men de blåser ju inte så mycket frågan är om det gör nån större skillnad om föraran kommer ihåg att trycka på värmeknappen...
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 01 augusti 2008, 23:09:00 PM
Citat från: yngrot skrivet 01 augusti 2008, 22:49:16 PM

Styrs från förarplatsen.. MAN är ju lite underliga på fler sätt takventilationen är rätt skral och den styrs av värmeknappen så den måste alltid vara tillslagen på vinter blåser det varmt luft i taket och på sommaren hmm ja så varm som uteluften är...detta visste vi inte om när vi speca bussarna. Redan efter ca 6 månader i trafik så var många av fläktarna sönder så många har bytts ut men de blåser ju inte så mycket frågan är om det gör nån större skillnad om föraran kommer ihåg att trycka på värmeknappen...

Aha, det förklarade saken. Vår förare i söndags hade säkert glömt att öppna dem. Är det värmeknappen som också gör att elementen ofta känns varma i MAN-bussarna även på sommaren.
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: yngrot skrivet 01 augusti 2008, 23:43:35 PM
Nja värme ska det ju inte vara i elementen.. men har hört av andra förare att ibland händer det att bussar med dålga kylare som inte orkar kyla motorn har värme som inte går att stänga av .....inte så bra sätt att fixa det på..
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: Leif D skrivet 01 augusti 2008, 23:58:38 PM
Citat från: yngrot skrivet 01 augusti 2008, 23:43:35 PM
Nja värme ska det ju inte vara i elementen.. men har hört av andra förare att ibland händer det att bussar med dålga kylare som inte orkar kyla motorn har värme som inte går att stänga av .....inte så bra sätt att fixa det på..

Nja, allså ja har svårt att tänka mej att kylaren på en ganska ny buss inte skulle klara av att kyla motorn.....    de är ju inte direkt 60-talsbussar vi snackar nu utan möjligen fjolårsmodeler.
Däremot är det ju så, att elventilerna som sköter styrningen ofta har en tendens att läcka igenom en del vatten. Det är ju något som oftast inte spelar någon roll, men som märks när man samtidigt har hög yttertemperatur. Detta problem brukar ju erfarna förare fixa genom att leta upp en manuell huvudkran, som faktiskt alltid bör finnas.  Detta fenomen var vanligt på tidiga Scania OmniCity bl.a.
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: yngrot skrivet 02 augusti 2008, 00:04:28 AM
Kylaren brukar ju oxå bli igensatt av diverse skit vilket inte gör det bättre... nu har de börjta med lite mer regelbunden spolning av kylaren  men vissa busstyper har ändå svårt att kyla motorn verkar vara som låggolv har mer problem... nödlösning blir då ibland att man låter värmen cirkulera för att kyla något mer... det hela är ju som vanligt ett underhållsproblem och inget bolag vill ju ha många bussar i reserv...
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 02 augusti 2008, 02:31:59 AM
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 01 augusti 2008, 19:09:34 PM
Nu har Borås Tidning skrivit om situationen i Borås Lokaltrafiks bussar, artikeln finns här. (http://www.bt.se/nyheter/boras/kollektivtrafiken-ar-het-i-sommarbr-bt-tog-temperaturen-i-bussen(771827).gm)

Och GP skrev igår om värmen i Göteborgs bussar...
Är det en journalistisk epidemi?

//Jonas G
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: 76 skrivet 02 augusti 2008, 02:51:03 AM
Nu väntar vi bara på att UNT ska hoppa på tåget också.
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 augusti 2008, 08:10:07 AM
Citat från: yngrot skrivet 01 augusti 2008, 23:43:35 PM
Nja värme ska det ju inte vara i elementen.. men har hört av andra förare att ibland händer det att bussar med dålga kylare som inte orkar kyla motorn har värme som inte går att stänga av .....inte så bra sätt att fixa det på..

Det är ett vanligt fenomen på veteranfordon men på bussar i trafik... Så skall det ju inte behöva vara. Sedan kan det ju också vara så att elementen känns varma därför att solen har lyst på dem. Det rör sig ju inte om kokheta element utan på sin höjd aningen ljumma.

Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: yngrot skrivet 02 augusti 2008, 08:42:43 AM
Ja den rackarns solen som just nu är borta det regnar på första semdagen. :P  det mesta som kommer i solens väg blir himma hett  jag skulle öppna förarfönster en dag  när bussen sått 6 tim i solen det var så varmt på handtaget att jag brände mig...
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: Hagri skrivet 02 augusti 2008, 09:59:09 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 juli 2008, 09:27:27 AM
I söndags åkte jag först med en av Borås Lokaltrafiks biogasdrivna MAN-bussar och det var bastuvärme i den. Små öppningsbara fönster finns - och var förstås öppna - men däremot inte takluckor. Sedan fortsatte jag med en ny biogasdriven Scania OmniLink och där fungerade AC-n bra med en temperatursänkning på uppskattningsvis just 4 grader jämfört med yttertemperaturen. Men jag är mycket tveksam till hur länge anläggningen håller när den är kombinerad med öppna takluckor och öppna sidofönster. Det är ju bra att detta finns i reserv men borde man inte kunna göra dem låsbara. Vid fungerande AC behöver man ju inte öppna fönster eller takluckor.
Sedan är det så att om man kör bil med AC så sänker man temperaturen till 21 grader även om det är 30 grader ute. Och därav tycker många att det är alldeles för varmt i bussen även om AC-n fungerar precis som det skall.
Slutligen: öppningsbara fönster och luckor kan aldrig ersätta en fungerande AC-anläggning. De medför också en betydligt högre bullernivå samt risk för drag. I synnerhet äldre människor kan ha problem med detta. De ökar också risken för att få in fripassagerare av getingtyp i bussen.
För att AC skall funka bäst måste fönstren och takluckorna vara stängda vilket inte alla passagerare förstår.
Men sedan kan man råka ut för lite roligheter i sommarhettan också.
En av de hetaste dagarna i sommar kom det fram en passagerare och frågade om han fick klaga. Självklart fick han det. Varpå han bad mig stänga av AC för att det var svinkalt i bussen. Jag stängde inte av AC men höjde temperaturen från 20 till 22 grader.
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 augusti 2008, 11:36:10 AM
Citat från: Hagri skrivet 02 augusti 2008, 09:59:09 AM
För att AC skall funka bäst måste fönstren och takluckorna vara stängda vilket inte alla passagerare förstår.

Jo, detta har jag ju redan skrivit flera gånger i den här tråden. Men vad jag vet har Borås MAN-bussar bara förare-AC.
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: TH14 skrivet 02 augusti 2008, 13:01:19 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 augusti 2008, 11:36:10 AM
Jo, detta har jag ju redan skrivit flera gånger i den här tråden. Men vad jag vet har Borås MAN-bussar bara förare-AC.


De nya Scaniabussarna har också endast förar-AC.
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 augusti 2008, 14:49:31 PM
Citat från: TH14 skrivet 02 augusti 2008, 13:01:19 PM
De nya Scaniabussarna har också endast förar-AC.

Det sitter i varje fall en AC-låda bakom gastanken. Och det brukar vara svalt och skönt i dessa bussar till skillnad från MAN-bussarna även en varm sommaradag.
(http://www.savenfjord.nu/bl_055.JPG)
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: Leif D skrivet 02 augusti 2008, 18:05:03 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 augusti 2008, 14:49:31 PM
Det sitter i varje fall en AC-låda bakom gastanken. Och det brukar vara svalt och skönt i dessa bussar till skillnad från MAN-bussarna även en varm sommaradag.
(http://www.savenfjord.nu/bl_055.JPG)

Tyvärr syns ju "AC-lådan lite dåligt Staffan, men mitt öga vill nog påstå att det är en av de två lådorna för forcerad ventilation vi ser.
Möjligen har du någon bild där man ser bättre ??
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 augusti 2008, 18:14:43 PM
Citat från: Leif D skrivet 02 augusti 2008, 18:05:03 PM
Tyvärr syns ju "AC-lådan lite dåligt Staffan, men mitt öga vill nog påstå att det är en av de två lådorna för forcerad ventilation vi ser.
Möjligen har du någon bild där man ser bättre ??

Vi kan ju ta denna då
(http://www.savenfjord.nu/bl_048_2.JPG)
Vad det nu än är så kvarstår i alla fall faktum att det känns skönt i dessa bussar även varma sommardagar.
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 02 augusti 2008, 19:36:35 PM
Biogasbussar med AC i sommarvärmen:
http://www.busportal.sk/modules.php?name=print&sid=3446 (http://www.busportal.sk/modules.php?name=print&sid=3446)
(scrolla längst ner för tekniska data)
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 02 augusti 2008, 19:40:21 PM
Verkar som Scania har förminskad sina AC-lådor? Jag måste hålla med Leif D att de ser mer ut lådor för forcerad ventilation än AC, menmen...
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: TH14 skrivet 02 augusti 2008, 19:54:49 PM
Jag passade på att ta en bild lite från ovan i motljuset i eftermiddags:

(http://i523.photobucket.com/albums/w360/VictoriaConcordiaCrescit/IMG_0245.jpg)

På bilden ser man tydligt att det som finns bakom "gashuven" är förar-AC och lådor för forcerad ventilation.

Det viktigaste är väl ändå det som Staffan skriver; att klimatet i bussarna trots allt upplevs som behagligt!

Som parantes kan man nämna att vagn 046 och 047 har AC-låda men inget aggregat:

(http://i523.photobucket.com/albums/w360/VictoriaConcordiaCrescit/20070309-19.jpg)
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: Leif D skrivet 02 augusti 2008, 21:09:36 PM
Citat från: TH14 skrivet 02 augusti 2008, 19:54:49 PM
(http://i523.photobucket.com/albums/w360/VictoriaConcordiaCrescit/IMG_0245.jpg)

Detta var ju en bra bild som sa allt, tack för den.....
Och som jag trodde var det ju bara forcerad ventilation, samt en förar-ac.
Synd bara att man inte satt förar-ac framför gastankarna, tror det är ännu bättre placering. Fast å andra sidan kan jag ju ha fel, det kan ju vara så att ac fungerar bättre om det inte är allt för starkt vinddrag genom aggregatet.

Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 augusti 2008, 21:52:22 PM
Det är bara att tacka för klarläggandet. Och som sagt: det viktigaste är ju att det fungerar. Kanske inte lika bra som en fungerande AC men i alla fall fullt tillfredsställande. Men öppna takluckor och fönster samt dörrar som öppnas ideligen i stadstrafik brukar det inte dröja länge innan AC-n lägger av, så på sikt kanske detta fungerar ännu bättre.

Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 03 augusti 2008, 02:19:31 AM
Citat från: Leif D skrivet 01 augusti 2008, 22:03:31 PM
Distributionsbilar ??  Det trodde jag var nått som dött ut för länge sedan. man ser ju bara boggibilar av största modell som kastar av små futtiga paket, på trånga gator i innnerstan.....

Titta en gång till och vid rätt tidpunkt. Är du där innan elva på förmiddagen, så kan du säkert få se tyngre leverenser även på smågatorna. ;)
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: Leif D skrivet 03 augusti 2008, 19:09:26 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 03 augusti 2008, 02:19:31 AM
Titta en gång till och vid rätt tidpunkt. Är du där innan elva på förmiddagen, så kan du säkert få se tyngre leverenser även på smågatorna. ;)

Nåja, Simon, du får nog lära dej läsa lite mellan raderna också......
De jag ville säga, mellan raderna, var att jag tycker man kör med allt för stora bilar i distribution. Värst av alla är nog Poståkeriet, men de är ju värst på det mesta tyvärr. Hög fart, kör där man inte får köra, skitiga fordon, trasiga fordon, för stora fordon på viss plats osv.....
Innan 11 på förmiddan, då brukar man ju sova, äre inte så ?
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 04 augusti 2008, 01:09:00 AM
Citat från: Leif D skrivet 03 augusti 2008, 19:09:26 PM
Nåja, Simon, du får nog lära dej läsa lite mellan raderna också......
De jag ville säga, mellan raderna, var att jag tycker man kör med allt för stora bilar i distribution. Värst av alla är nog Poståkeriet, men de är ju värst på det mesta tyvärr. Hög fart, kör där man inte får köra, skitiga fordon, trasiga fordon, för stora fordon på viss plats osv.....
Innan 11 på förmiddan, då brukar man ju sova, äre inte så ?

Jo, jag är i vissa fall beredd att hålla med dig. Även om man ser många mindre lastbilar på gatorna numera. Vad jag menade var att distribution kan vara så mycket. Allt från ett litet paket till tio ton mjölk.
Jodå! 11 är väl till och med lite tidigt att stiga upp om man inte jobbar? ;)
Titel: SV: "Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"
Skrivet av: Fredde skrivet 04 augusti 2008, 01:58:26 AM
Det är, som endel av er säger, bättre med ett behagligt klimat i bussen än att det är kallt...


Är det bara jag som kört Scania med V8 (530 och största hytten) på styckegodsdistribution? ;) Inte så smidigt med allt lassa och lossa men aningen maffigt ;D