+ Advent 2010 #3 - Spesielle dimljus

Startat av Bergenga, 03 december 2010, 13:40:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

+ Advent 2010 - luke 3
Spesielle dimljus


Nå i luke 3 har jeg tatt fram en ganske så vanlig buss som også er å finne her hjemme, men den har noen tåkelys (dimljus) som jeg aldri har sett før, og som derfor fanget min oppmerksomhet. Bussen er forøvrig en helt standard Mercedes-Benz O530 Citaro lavgulvbuss på 12 meter, som normalt leveres med tåkelys om man ønsker det, men disse er av en helt annen type. Det ser ut til at det står 3 lysdioder i hvert av dem, som gir dem et ganske tøft inntrykk. Regelen om at det ikke er lov å bruke nærlys (halvljus) og tåkelys samtidig gjelder tydeligvis i Sveits også, og da velger jo selvfølgelig sjåførene det tøffeste lyset.

På turen hadde vi en hel dag å bruke rundt omkring i St. Moritz, og da traff jeg på denne bussen, Engadin Bus #29, en del ganger. De fem beste bildene tar jeg med her, og for de som syns at folk ikke tar nok bilder av bussenes bakende starter jeg med et bilde av nettopp det.


GR 15029 i Via Mezdi, St. Moritz Bad, 01.07.2010.


GR 15029 i Via Traunter Plazzas, St. Moritz, 01.07.2010.


GR 15029 på Schulhausplatz, St. Moritz, 01.07.2010.


GR 15029 i Via Serlas, St. Moritz, 01.07.2010.


GR 15029 ved St. Moritz Bahnhof, 01.07.2010.
Mvh.
Øyvind Berg

Ingemar

Är det inte så att det rör sig om varselljus (daytime running lights)? Har man sådana med dioder så sparar man mycket på de ordinarie lamporna. Ligger antagligen kopplade i "O"-läge på ljusväljaren, och lyser på så sätt om inte chauffören sätter på strålkastarna manuellt.
MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Bergenga

Citat från: Ingemar skrivet 03 december 2010, 14:34:56 PM
Är det inte så att det rör sig om varselljus (daytime running lights)? Har man sådana med dioder så sparar man mycket på de ordinarie lamporna. Ligger antagligen kopplade i "O"-läge på ljusväljaren, och lyser på så sätt om inte chauffören sätter på strålkastarna manuellt.
MVH Ingemar

Aha, så det er derfor det er så mye diskusjoner om å kjøre med dimljus her på Bussnack.
Jeg prøvde å finne ut hva det var før jeg la ut bildene, men klarte ikke å finne noe annet enn det som jeg skrev. De personbiler jeg har kjørt har ikke hatt noe annet enn vanlige frontlykter med alt på samme plass, og jeg har aldri kjørt noe tungt fordon, så min kunnskap er i dette tilfellet bare teoretisk.

Uansett, så har jeg aldri sett noen annen buss med eksakt denne varianten. Altså med tre dioder etter hverandre. De ser jo heller ikke ut som de er hjemmelagde, så kanskje det er noe EvoBus prøver ut. Bussen ser i hvert fall ut til å være ganske ny.
Mvh.
Øyvind Berg

Ersa

Dessa "nya" diodljus kallas inte dimjus då de inte lyser upp vägbanan. Det svenska ordet är "varselljus", och på engelska heter de "Day Running Lights", "Daytime Running Lamps" eller bara "DRL"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Varselljus
http://en.wikipedia.org/wiki/Daytime_running_lamp
http://de.wikipedia.org/wiki/Tagfahrlicht

Fast nytt är det inte, utan snarare är det historien som upprepat sig. Från 1975 och c:a 10 år framåt var varselljus med 21W-lampor standardutrustning på bl.a Volvo 240 och Saab 99/900. Redan då togs de fram för att man trots ljuslagen inte skulle behöva slita onödigt mycket på halvljuslamporna under ljusa dagar.

Lars


Bergenga

Det at man har sånne DRL med LED kjenner jeg jo til fra mange år tilbake, men jeg har bare sett dem i forbindelse med selve frontlyktene og ikke på plassen der man forventer å finne tåkelys. Så derfor koblet jeg nok feil, helt enkelt. Jeg har sikkert møtt mange biler med DRL montert i rillene under støtfanger, men jeg har ganske enkelt ikke tenkt over det. Selv om jeg har hatt lappen i ti år og to måneder (eksakt), så har jeg aldri eid bil selv, så det har ikke vært noe å tenke på. Jeg er heller ikke blant dem som bryr meg mest om bilens mekanikk, men kanskje mer om programvaren.
Mvh.
Øyvind Berg