En Volvo och tre Scanior i Haninge kommun.

Startat av Kristian, 03 juli 2019, 03:41:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kristian

Efter att ha lämnat tjejen på jobbet tog jag den långa vägen hem för att rasta kameran, fick lite mersmak efter förra svängen.

Finnen Nobina 3020 vid Tyresta by.

Att 842 förlängts till Sågen var nytt för mig, likaså att den nu kör via "stjärntecknens gator" i Brandbergen.

Kort fotostopp vid den nygamla hållplatsen Västerhaninge sjukhem. Här har inga norrgående linjebussar gått sedan den enkelriktade skolbusslinjen 826 lades ned för några år sedan, någon södergående busslinje har inte gått här på kringsvid 20 år. Den här synen är dock bara tillfällig, till hösttabellen läggs 844 om och kör upp till Åbylund istället.

Till sist Nobina 6474 ute på Gålö.

virtual1

Men vänta nu här... när bytte man ut skyltskåpet på 3020 till Matrisdisplay från LED???? Snacka om att gå tillbaka i tiden...

Bernt Talbrant

Citat från: virtual1 skrivet 03 juli 2019, 10:11:05 AM
Men vänta nu här... när bytte man ut skyltskåpet på 3020 till Matrisdisplay från LED???? Snacka om att gå tillbaka i tiden...

Kan den kanske ha råkat ut för något och skadat fronten inkl skyltskåpet?  Jämfört med en äldre bild saknar den nu alla dekaler fram som den hade då.

Kristian

#3
Citat från: virtual1 skrivet 03 juli 2019, 10:11:05 AM
Men vänta nu här... när bytte man ut skyltskåpet på 3020 till Matrisdisplay från LED???? Snacka om att gå tillbaka i tiden...
Äsch, det gör ju detsamma. Trevligare färg och typsnitt med den äldre skylten.

Nico

Undrar om de fixat förarstolen än. Dess spår på just 3020 var lite korta (felmonterade?) så vi som var lite längre och rundare hade svårt att sitta bra. Även med stolen i bakersta läget fick man klämma sig förbi ratten och satt även lite trångt med benen.

Annars var det trevliga bilder. Undrar dock varför man envisas med dubbelradig skyltning (med Lillgården inom parentes) på 844 medan det går bra att bara skylta "Sågen" på 842? Borde gå lika bra att enbart skylta "Lillgården" på 844 i så fall.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

ks

Citat från: Kristian skrivet 03 juli 2019, 14:37:18 PM
Äsch, det gör ju detsamma. Trevligare färg och typsnitt med den gamla skylten.
Byttes bara för någon dag sedan. Såg den igår kväll på 834an, men bara förra veckan med det gamla skyltskåpet på 837.
Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss

Kristian

Citat från: ks skrivet 03 juli 2019, 16:00:14 PM
Byttes bara för någon dag sedan. Såg den igår kväll på 834an, men bara förra veckan med det gamla skyltskåpet på 837.
Är du säker? Jag mötte samma buss den 20 juni på 830, då var det grönt. Däremot är den lilla skylten baktill orange.

virtual1

Citat från: Kristian skrivet 03 juli 2019, 16:09:47 PM
Är du säker? Jag mötte samma buss den 20 juni på 830, då var det grönt. Däremot är den lilla skylten baktill orange.

Du tänker inte på sidodisplayen då? Den har vart grön sen start av nån anledning...

Kristian

Citat från: virtual1 skrivet 03 juli 2019, 16:12:24 PM
Du tänker inte på sidodisplayen då? Den har vart grön sen start av nån anledning...
Nej, jag mötte den sida som inte har några dörrar och såg bara framändens destskylt. Minns mötet lite extra tydligt eftersom det skedde just i slutet av min förra fotorunda när jag blev tvungen att köra "sth + moms" för att hinna in till jobbet. :P

Mikael T Nilsson

#9
Tack! Mycket trevligt bildsvep!

Kul att du ville fortsätta fotografera!  :)

Om jag minns rätt var Volvo 8700-vagnarna (t ex 3020) stationerade i Tyresö när de kom till SL-trafiken.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

ks

Citat från: Kristian skrivet 03 juli 2019, 16:09:47 PM
Är du säker? Jag mötte samma buss den 20 juni på 830, då var det grönt. Däremot är den lilla skylten baktill orange.
Du har rätt föresten. Jag var inte i Sthlm då, det stämmer att det var tidigare.
Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss

Kristian

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 03 juli 2019, 16:41:40 PM
Tack! Mycket trevligt bildsvep!

Kul att du ville fortsätta fotografera!  :)

Om jag minns rätt var Volvo 8700-vagnarna (t ex 3020) stationerade i Tyresö när de kom till SL-trafiken.
Tack ska du ha!

Och tack Nico. Håller f.ö. med, "Lillgården" kunde gott ha räckt, för visst annonseras bara Lillgården som destination på hållplatsskyltarna?

ks

Citat från: Kristian skrivet 03 juli 2019, 03:41:32 AM
Efter att ha lämnat tjejen på jobbet tog jag den långa vägen hem för att rasta kameran, fick lite mersmak efter förra svängen.

Finnen Nobina 3020 vid Tyresta by.

Att 842 förlängts till Sågen var nytt för mig, likaså att den nu kör via "stjärntecknens gator" i Brandbergen.

Kort fotostopp vid den nygamla hållplatsen Västerhaninge sjukhem. Här har inga norrgående linjebussar gått sedan den enkelriktade skolbusslinjen 826 lades ned för några år sedan, någon södergående busslinje har inte gått här på kringsvid 20 år. Den här synen är dock bara tillfällig, till hösttabellen läggs 844 om och kör upp till Åbylund istället.

Till sist Nobina 6474 ute på Gålö.
Vill även lägga till att 842 alltid gått den vägen runt Brandbergen. Förr gick den Klockarleden - Vattumannens/Vädurens/Skyttens gata - Brandbergens C - Söderbyleden. Nu kör den höger direkt efter Brandbergens C till Vendelsö.
Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss

Kristian

Citat från: ks skrivet 05 juli 2019, 14:27:30 PM
Vill även lägga till att 842 alltid gått den vägen runt Brandbergen. Förr gick den Klockarleden - Vattumannens/Vädurens/Skyttens gata - Brandbergens C - Söderbyleden. Nu kör den höger direkt efter Brandbergens C till Vendelsö.
Å fan, då missuppfattade jag det helt, tackar!

roggek

Citat från: ks skrivet 05 juli 2019, 14:27:30 PM
Vill även lägga till att 842 alltid gått den vägen runt Brandbergen. Förr gick den Klockarleden - Vattumannens/Vädurens/Skyttens gata - Brandbergens C - Söderbyleden. Nu kör den höger direkt efter Brandbergens C till Vendelsö.
Citat från: Kristian skrivet 05 juli 2019, 20:39:39 PM
Å fan, då missuppfattade jag det helt, tackar!

En liten tillrättaläggelse:

Ursprungligen startade linje 842 vid hpl Söderbyleden och körde medurs i norrut in på Brandbergsleden via Brandbergens C - Skyttens/Vattumannen/Vädurens Gata - Klockarleden-Handen-Jordbro.
Numera efter man förlängde linje 842 till Sågen, så trafikeras inte hpl Söderbyleden längre, det skulle bli en onödig skaftkörning...

Dessutom har man utökat trafiken med två turer så att det går två turer på morgonen och två på eftermiddagen...

För övrigt, fina bilder från hemkommunen...