Linjebuss 031 i Kristianstad - 1993

Startat av Mikael T Nilsson, 07 juli 2019, 18:23:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer en bild på Linjebuss 031, fotograferad i Kristianstad. Linje 558 trafikerade sträckan Kristianstad-Bromölla-Sölvesborg.

Jag minns att jag fotograferade 031 i Blekinge Länstrafiks färgsättning i Karlskrona 1991 eller 1992, så den verkar ha levererats till Blekinge vid nyleverans och sedan flyttats. Alternativt om den var stationerad i Sölvesborg (Blekinge), fick ny lack efter några år för att huvudsakligen tursattas på linjer in i dåvarande Kristianstads län.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Kristofer

Trevligt med Kristianstadslack, det ser man inte på bild så ofta!
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

S Svensson

https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,57081.msg406548.html#msg406548

LB 031 har varit med här förr. Vill minnas den har gått i Olofström. Även 913 kom över från Olofström.

Mikael T Nilsson

Citat från: Kristofer skrivet 09 juli 2019, 22:25:41 PM
Trevligt med Kristianstadslack, det ser man inte på bild så ofta!

Kul att du uppskattade bilden! Nej, det är helt sant. :-)

Citat från: S Svensson skrivet 09 juli 2019, 22:49:58 PM
https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,57081.msg406548.html#msg406548

LB 031 har varit med här förr. Vill minnas den har gått i Olofström. Även 913 kom över från Olofström.

Tack för uppgifterna! Det kan mycket väl stämma. Jag fotograferade 031 i Blekingelack på linje 500 i Karlskrona 1991 eller 1992.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

#4
031 var en lucka i min samling, 030 hade jag i Sölvesborg och Älmhult, i Kristiansradslack.

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Citat från: Bussmicke skrivet 11 juli 2019, 09:35:30 AM
031 var en lucka i min samling, 030 hade jag i Sölvesborg och Älmhult, i Kristiansradslack.


Tusen tack för din fina bild Micke! Kul att jag kunde komplettera. :-)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson



Här kommer bilden på 031 fotograferad i Karlskrona. Bakom syns en av Bergkvarabuss många MB O303 på linje 123.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Jonas Gustafsson

031 hann väl få både Älvsborgslack och Västtrafiklack också.
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Mikael T Nilsson

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 15 juli 2019, 01:21:16 AM
031 hann väl få både Älvsborgslack och Västtrafiklack också.
//Jonas

Intressant! Tack för dessa uppgifter. Gick den i Boråstrakten?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

S Svensson

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 15 juli 2019, 01:21:16 AM
031 hann väl få både Älvsborgslack och Västtrafiklack också.
//Jonas
Jag har inget minne av att 031 fick blå Västtrafikfärg. 2001 kom till Skene, Borås Lokaltrafik.
Den blå färgsättningen kom något senare än när Västtrafik/Region Västra Götaland bildades. Älab färg hade 031 och den var Älabfärgad redan när LB tog över trafiken. Såg den lördagen före måndagen som LB startade sin trafik..
Älab hade den vanliga Älab färgen som syns på Staffans bilder. Men som Älab färg är även vit färg godkänd om det inte fanns massa dekaler på den.
LB hade en period på slutet två van Hool med blå färg. Detta sedan 913 havererat. Den stod avställd minst  ett år, möjligen längre. 913 gick in i  omlopp för komfortbuss, linje 400 (ej komfort kallades 104). Detta då (troligen okt 1998) 2105 flyttades till Rävlanda (eller Mölndal som var överordnad ort). 2105 gick i en av två turer Göteborg-Rävlanda som expressbuss. Den andra en fd Säröbussar 50 seire.Den gick i en tur extra som linje 210 Mölndal-Göteborg Eriksonterminal över Sahlgrenska. LB 342-344 var Scania Alpus där 343 kan ha havererat och stått still en tid. Hamnade i Huskvarna i JLT färg. När vi ända skriver så kan nämnas att 341 vill jag minnas var en Scania-Kutter 10 som egentligen tillhörde Borlänge men som mest fanns på Kruthusgatan parkerad. Gick på Swebus expresstur Göteborg-Gävle (linje 845) Bussen som Staffan har på foto LB 1116 (fd SJ 3168) var kvar i Skene ett år. När skolorna började började Swebus och LB samordna sin trafik så Swebus körde någon tur till Borås och LB körde skoltur till Sätila.
4 st fd SJ/Swebus gick kvar i Skene över sommaren tills 2105-2109 kom (2516,2526,2863,2864) Kanske någon tagit någon bild på dessa senare på andra tjänstgöringsorter.

Mikael T Nilsson

Tack! Då vet jag i vilken Älvsborgsregion 031 fanns i slutet av sin karriär.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.