Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 4 ... 10
1
Bussnack / SV: MAN även till Arriva Råsta
« Senaste inlägg av Buzzlover skrivet Idag kl. 10:55:48 »
Om det skulle bli tal om att slopa Volvo B9S i Råsta skulle det nog handla om de i 88xx-serien. 81xx-vagnarna är ju inte mer än elva år gamla.

Nu skiljer det ju faktiskt bara ungefär 2 månader mellan 88xx serien och 81xx serien, men kan uppdatera allihop genom att meddela att 88xx vagnarna nu är i Junior & Companys ägo och har setts på Tunnelbanans ersättning (17K samt 17S)
2
Busstrafik / SV: Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?
« Senaste inlägg av Lars-Håkan_E skrivet Idag kl. 10:06:24 »
Okej. Ramper med glykol används på flera ställen än inom SL, men är kanske vanligast på "lokaltrafiksbussar".

Med externa hyresgäster menas inte bara bussar utan även helt andra verksamheter.

Bussar med rampkoppling är som Erik skrev ytterst ovanliga utanför ren lokaltrafik.
3
Busstrafik / SV: Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?
« Senaste inlägg av Ersa skrivet Idag kl. 08:51:55 »
Okej. Ramper med glykol används på flera ställen än inom SL, men är kanske vanligast på "lokaltrafiksbussar".

Används i princip bara i tätorters stadstrafik, ja. Stockholm är väl det enda länet i Sverige där man tvångsmässigt har glykolramper runtom på landsbygden. I Umeå har man stadsbussarna inomhus och enbart luftslang inkopplad.
Man behöver bara titta på depåerna en bit från länsgränsen i Knutby och Alunda för att hitta landsbygdsdepåer där laddsladd (modell motorvärmarsladd) är det enda som behövs.
4
Busstrafik / SV: Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?
« Senaste inlägg av buskörare skrivet Idag kl. 08:24:20 »
Lite elakt formulerat kan man väl påstå att de flesta externa bussar i landet (ej SL) oftast bara behöver en yta att parkera på, samt eventuellt en laddkabel till den inbyggda batteriladdaren. De har ju i regel fungerande tillsatsvärmare (med timer), och behöver inga slangar med genomgående glykolströmning, som verkar vara normaliserat när det gäller SL-bussar.

Men nu är vi utanför denna tråds ämne...

Okej. Ramper med glykol används på flera ställen än inom SL, men är kanske vanligast på "lokaltrafiksbussar".
5
Bussnack / SV: Elbussar i Östersund [Bilder]
« Senaste inlägg av Ersa skrivet Idag kl. 07:55:52 »
Jag förstår inte riktigt den där delen med att vissa förare inte klarar av att ladda bussarna. Laddas bussarna i Östersund på ett krångligare sätt än t.ex i Umeå och andra ställen, där man bara parkerar i avsedd ruta?
6
Busstrafik / SV: Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?
« Senaste inlägg av Ersa skrivet Idag kl. 07:52:54 »
30% VBP på Ekerö.

Har inte uppgifterna -men troligtvis är det 30% på Ekerö- som föreslogs i förstudien. Annars skulle man ha formulerat sig likadant som för Sigtuna och det är dessa nivåer man brukar laborera mellan (30-50-100). Man har nog inte politikerna riktigt med sig i 100% VBP - men kanske framförallt efter upphandlingen i Haninge där man ju fått gått in och styra upp med tilläggsavtal efteråt för att rädda direktbussarna. Även 50% är ju problematiskt eftersom det ändå kräver lite för stor rätt för operatörerna att styra mot en sämre kollektivtrafik för att man ska kunna nå de mål som man satt upp. För höga kvalitetskrav fungerar ju också ganska dåligt med för hög VBP-andel eftersom man då bakvägen ändå omöjliggör några större kostnadsbesparingar på trafiken. I huvudsak är ju kundnöjdheten och resandeutvecklingen sämst i de områden där man har VBP till 100%

Tack för svaren! :)
7
Busstrafik / SV: Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?
« Senaste inlägg av Ersa skrivet Idag kl. 07:51:03 »
Hur går det ihop med att aktören sköter driften av rampen numera?
Har dessa externa hyresgäster en egenkopplad rampdel?

Lite elakt formulerat kan man väl påstå att de flesta externa bussar i landet (ej SL) oftast bara behöver en yta att parkera på, samt eventuellt en laddkabel till den inbyggda batteriladdaren. De har ju i regel fungerande tillsatsvärmare (med timer), och behöver inga slangar med genomgående glykolströmning, som verkar vara normaliserat när det gäller SL-bussar.

Men nu är vi utanför denna tråds ämne...
8
Busstrafik / SV: Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?
« Senaste inlägg av Lars_L skrivet Idag kl. 06:41:30 »
Inget tal om VBP på Ekerö, och bara 50% VBP för Märsta. Har man börjat inse nackdelarna med alltför mycket VBP, som i Täby idag?
Har inte uppgifterna -men troligtvis är det 30% på Ekerö- som föreslogs i förstudien. Annars skulle man ha formulerat sig likadant som för Sigtuna och det är dessa nivåer man brukar laborera mellan (30-50-100). Man har nog inte politikerna riktigt med sig i 100% VBP - men kanske framförallt efter upphandlingen i Haninge där man ju fått gått in och styra upp med tilläggsavtal efteråt för att rädda direktbussarna. Även 50% är ju problematiskt eftersom det ändå kräver lite för stor rätt för operatörerna att styra mot en sämre kollektivtrafik för att man ska kunna nå de mål som man satt upp. För höga kvalitetskrav fungerar ju också ganska dåligt med för hög VBP-andel eftersom man då bakvägen ändå omöjliggör några större kostnadsbesparingar på trafiken. I huvudsak är ju kundnöjdheten och resandeutvecklingen sämst i de områden där man har VBP till 100%
9
Busstrafik / SV: Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?
« Senaste inlägg av Karsten skrivet Idag kl. 06:25:00 »
50% på bägge, menar du?
Nåja, min slutfråga i förra inlägget kvarstår ju i så fall intakt.

30% VBP på Ekerö.
10
Bussnack / SV: Elbussar i Östersund [Bilder]
« Senaste inlägg av Walter skrivet Idag kl. 06:20:38 »
Just nu är det bara två bussar i trafik. Den tredje har något problem med luftkonditionering och väntar på att Scania åtgädar det.

Ett annat problem är att en del förare inte klarar av att ladda elbussarna, eller inte vill köra dem. Då byts de mot vanliga gula bussar. På söndagar och helger låter man elbussarna stå: det finns ingen personal i depån på förmiddag, och ingen kan hjälpa till vid eventuella problem.

Visste inte man helt enkelt kunde vägra köra ett visst fordon så länge man fått utbildning etc. 
Sidor: [1] 2 3 4 ... 10