Buss-Snack

Övriga forum => Vägforum => Ämnet startat av: Ersa skrivet 07 januari 2010, 19:20:17 PM

Titel: Gröngult sken på trafikljusen
Skrivet av: Ersa skrivet 07 januari 2010, 19:20:17 PM
Gröngult sken på trafikljusen var det, och därefter i c:a 10 år till. :)



Rubriken ändrad i samband med tråddelning o flytt

// Nico
Titel: Påsen
Skrivet av: JDS skrivet 07 januari 2010, 20:34:17 PM
Citat från: Ersa skrivet 07 januari 2010, 19:20:17 PM
Gröngult sken på trafikljusen var det, och därefter i c:a 10 år till. :)

Nästan 15 faktiskt, sista dagen för grön-gult sken (eller möjligen första dagen utan) var 4 september 1999. (Åtminstone en anläggning i Stockholms innerstad hade dock kvar det en tid senare, någon som vet vilken jag tänker på?)
Titel: Påsen
Skrivet av: Ersa skrivet 07 januari 2010, 20:52:07 PM
Citat från: JDS skrivet 07 januari 2010, 20:34:17 PM
Nästan 15 faktiskt, sista dagen för grön-gult sken (eller möjligen första dagen utan) var 4 september 1999. (Åtminstone en anläggning i Stockholms innerstad hade dock kvar det en tid senare, någon som vet vilken jag tänker på?)

Åhå, det var senare än vad jag minns. Kul att få ett exakt datum. :)
Titel: Påsen
Skrivet av: Drängen skrivet 07 januari 2010, 20:57:27 PM
Citat från: Ersa skrivet 07 januari 2010, 19:20:17 PM
Gröngult sken på trafikljusen var det, och därefter i c:a 10 år till. :)
På norska heter det "Taxigrönt". Kul tidsdokument, undrar hur många av personbilarna som blivit spik eller armeringsjärn idag?.
Titel: SV: Gröngult sken på trafikljusen
Skrivet av: Nico skrivet 08 januari 2010, 11:06:50 AM

Den här tråden delades av från det ursprungliga i det busshistoriska forumet då dessa inlägg inte har något med bussar att göra.

Ursprungstråden »Påsen« återfinns här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=31215
Titel: SV: Påsen
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 08 januari 2010, 12:11:37 PM
Citat från: JDS skrivet 07 januari 2010, 20:34:17 PM
Nästan 15 faktiskt, sista dagen för grön-gult sken (eller möjligen första dagen utan) var 4 september 1999. (Åtminstone en anläggning i Stockholms innerstad hade dock kvar det en tid senare, någon som vet vilken jag tänker på?)

Jag minns att man i september 1999 gjorde ett skifte från gröngult till bara gult. Här i Uppsala tog skiftet upp till ca en vecka. Här började man med de stora vägarna och sedan fortsatte man

Om man kommer till Italien så kan man fortfarande se gröngult. Nya signaler har faktiskt bara gult men de verkar aldrig ställt om äldre signaler utan låter de fortsätta lysa gröngult
Titel: SV: Gröngult sken på trafikljusen - minskad säkerhetstid skulle genomförts!
Skrivet av: Stefan K skrivet 08 januari 2010, 18:23:08 PM
Vet att vi på mitt dåvarande arbete (Gatukontoret i Malmö) hade en intressant diskussion inför förändringen. Skulle man bara övergå till ny signalväxling eller skulle man också passa på att korta "säkerhetstiden".

Idag finns faktiskt en liten delikat lösning på det problemet. Den dimensionerande trafikanten som skall passera trafiksignalen för fordon i en korsning är cyklisten, eftersom den rör sig så mycket långsammanre än en passerande bil.
...
men om man antar att cyklisten har god möjlighet att stanna för gult ljus så finns det möjligen 1-3 s att spara in vid ljusväxlingen.

Observare att jag föreslår detta som en trafiksäkerhetsåtgärder för att få större respekt för gult och rött ljus, och INTE som en framkomlighetsåtgärd.

Idag vet de flesta bilister, med eller utan körkort, att det är okej att köra en liten bit in på det röda ljuset!
Titel: SV: Gröngult sken på trafikljusen - minskad säkerhetstid skulle genomförts!
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 08 januari 2010, 21:50:38 PM
Citat från: Stefan K skrivet 08 januari 2010, 18:23:08 PM

Idag vet de flesta bilister, med eller utan körkort, att det är okej att köra en liten bit in på det röda ljuset!

Okay att köra mot rött? Det låter inte rätt. Rött är stopp och inget annat.

En ljuskombination jag inte förstår är rött + gult innan det slår om till grönt. En helt onödig kombination.
Titel: SV: Gröngult sken på trafikljusen - minskad säkerhetstid skulle genomförts!
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 08 januari 2010, 23:20:13 PM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 08 januari 2010, 21:50:38 PM

En ljuskombination jag inte förstår är rött + gult innan det slår om till grönt. En helt onödig kombination.

Jag håller faktiskt inte alls med dig på den här punkten. Det är möjligt att detta handlar om en vanesak. Men jag har kört i en del länder, bland annat i Sydeuropa där rödgult saknas och där det går direkt från rött till grönt utan att det är gult emellan. Gult används i dessa länder bara som mellansteg från grönt till rött. Jag blir faktiskt mest irriterad när jag kör i dessa länder över att det blir grönt direkt. Det känns som om man inte får tid att förbereda sig eller hur man nu ska säga. Det känns stressigare att det gröna kommer direkt istället för det rödgula mellansteget. Jag vet att det är likadant i USA som i sydeuropeiska länder med detta.

Om den verkliga anledningen till rödgult beror på som jag upplever, dvs motverka stressen vet jag inte men jag är säker på att det finns en anledning till detta i alla fall och att det inte bara är någon helt onödig kombination

Den signalväxling som vi idag har i Sverige kallas engelsk signalväxling och är rekommenderad av EU. Jag vet att fler och fler av de länder som haft andra varianter håller mer och mer att övergå till engelsk signalväxling precis som vi redan gjort i Sverige

Men det roliga är att när jag varit ute och kört har jag sett flera varianter på signalväxling:

1. Engelsk signalväxling, dvs den vi har idag i Sverige men också finns i Tyskland och givetvis i Storbritannien. Är den signalväxling som är vanligast inom EU: Rött, därefter rödgult, grönt, sedan gult och så tillbaks till rött

2. Den signalväxling som bland annat finns på en del håll i Sydeuropa: Rött, sedan direkt till grönt, sedan gult och så tillbaks till rött

3. Gammal svensk signalväxling, har även förekommit i forna DDR och lär visst funnits ytterligare några ställen i det forna östblocket: Rött, därefter rödgult, grönt, sedan gröngult och så tillbaks till rött

4. Speciell signalväxling som förut fanns i Dresden och finns visst kvar i enstaka platser i forna östblocket: Rött, därefter rödgult, grönt, sedan gröngult, därefter gult och så tillbaks till rött

5. Italiensk signalväxling som finns kvar i stor omfattning på äldre anläggningar: Rött, sedan direkt till grönt, sedan gröngult och så tillbaks till rött

6. Rysk signalväxling, har träffat på detta även i Baltikum men faktiskt även lustigt nog i Österrike på enstaka ställen: Rött, därefter rödgult, grönt, blinkande grönt, sedan gult och så tillbaks till rött

Jag får alltså detta till hela 6 varianter och samtliga dessa varianter finns faktiskt inom EU eller har i alla fall funnits i EU-länder även om någon variant kan vid det här laget vara på väg ut. EU har i alla fall som mål att samtliga anläggningar inom hela EU ska ha engelsk signalväxling. I Italien håller man på att gå över till engelsk signalväxling har jag märkt men där tycks det ta tid. De har hittills bara satt in det i nybyggda anläggningar de allra senaste åren. De allra flesta har kvar den gamla italienska signalväxlingen. Där verkar man heller inte planera att förändra på befintliga anläggningar. I Sverige däremot gjorde man under ca 1-2 veckor ett större skifte på samtliga anläggningar i hela landet. Man förberedde tekniken för detta ett par år i förväg inför omställningen. Och då ställde man ju om även på riktigt gamla anläggningar. Men jag tror inte att det är många länder som varit så ambitiösa med en omställning som man var i Sverige 1999. De övriga länderna verkar mer göra som Italien, dvs bygga nya anläggningar enligt EU:s rekommendationer men låta de övriga anläggningarna vara som de är

Oj! Det här blev ett långt inlägg. Kanske ingen orkar läsa detta? ;D
Titel: SV: Gröngult sken på trafikljusen
Skrivet av: Ersa skrivet 08 januari 2010, 23:24:22 PM
Men nog var det väl inte EU, utan FN som låg bakom förändringen från gröngult till enbart gult i Sverige 1999?
Titel: SV: Gröngult sken på trafikljusen
Skrivet av: Ersa skrivet 08 januari 2010, 23:28:17 PM
Hittade lite info här:
http://arkiv.ostran.se/harkiv/ost/1999/07/02/OST19990702BBEEUU000_247878.htm

"Den här förändringen är planerad sedan mycket länge. I botten finns en FN-konvention som antogs redan 1968 och som Sverige antog 1978 och undertecknade 1985. Och nu är det alltså dags nästan 15 år senare. Faktum är att Sverige släpat efter med den här reformen och det är endast Katalonien i Spanien och vissa områden av Italien som har kvar gröngul växling."
Titel: SV: Gröngult sken på trafikljusen
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 08 januari 2010, 23:29:33 PM
Citat från: Ersa skrivet 08 januari 2010, 23:24:22 PM
Men nog var det väl inte EU, utan FN som låg bakom förändringen från gröngult till enbart gult i Sverige 1999?

Det fanns någon regel från UNECE, dvs FN:s organ för trafik i Europa som rekomenderade denna förändring och drev på förändringen redan 1985. Detta var före EU:s tid om sånt här. Men enligt tekniker som jag pratat med när omställningen var aktuell så var EU inblandade och drev på frågan ytterligare. Och EU rekomenderar den engelska signalväxlingen som vi idag har i Sverige. Men det är anmärkningsvärt att ett antal länder inom EU som alltså är knutna till samma avtal som Sverige fortfarande har egna signalväxlingar som inte stämmer med EU:s rekomendation
Titel: SV: Gröngult sken på trafikljusen - minskad säkerhetstid skulle genomförts!
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 09 januari 2010, 00:49:12 AM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 08 januari 2010, 23:20:13 PM
Jag håller faktiskt inte alls med dig på den här punkten. Det är möjligt att detta handlar om en vanesak. Men jag har kört i en del länder, bland annat i Sydeuropa där rödgult saknas och där det går direkt från rött till grönt utan att det är gult emellan. Gult används i dessa länder bara som mellansteg från grönt till rött. Jag blir faktiskt mest irriterad när jag kör i dessa länder över att det blir grönt direkt. Det känns som om man inte får tid att förbereda sig eller hur man nu ska säga. Det känns stressigare att det gröna kommer direkt istället för det rödgula mellansteget. Jag vet att det är likadant i USA som i sydeuropeiska länder med detta.

Om den verkliga anledningen till rödgult beror på som jag upplever, dvs motverka stressen vet jag inte men jag är säker på att det finns en anledning till detta i alla fall och att det inte bara är någon helt onödig kombination


Jodå, jag orkade läsa hela inlägget. När jag tog mitt körkort 1961 så sade man från bilskolans sida att rött + gult signalljus var för att man skulle vara beredd att åka på grönt. Jag anser att kör man ett motorfordon så är man beredd hela tiden, det behövs ingen speciell uppmaning att göra sig beredd. Jag anser att det finns ingen riktig funktion för den rödgula signalbilden. Man skall vara beredd att åka när det slår om från rött till grönt. Det fungerar alldeles utmärkt i verkligheten. Är man det minsta uppmärksam så ser man ändå i god tid när grönt ljus kan förväntas. Och uppmärksam skall man vara i trafiken.

M v h
Ingwar
Titel: SV: Gröngult sken på trafikljusen - minskad säkerhetstid skulle genomförts!
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 09 januari 2010, 01:32:24 AM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 09 januari 2010, 00:49:12 AM
Jodå, jag orkade läsa hela inlägget. När jag tog mitt körkort 1961 så sade man från bilskolans sida att rött + gult signalljus var för att man skulle vara beredd att åka på grönt. Jag anser att kör man ett motorfordon så är man beredd hela tiden, det behövs ingen speciell uppmaning att göra sig beredd. Jag anser att det finns ingen riktig funktion för den rödgula signalbilden. Man skall vara beredd att åka när det slår om från rött till grönt. Det fungerar alldeles utmärkt i verkligheten. Är man det minsta uppmärksam så ser man ändå i god tid när grönt ljus kan förväntas. Och uppmärksam skall man vara i trafiken.

M v h
Ingwar

Just för att jag inte delar din åsikt i den här frågan utan har en annan uppfattning så tycker jag att det blir intressant. Skulle vara intressant att få veta om du upplevde rödgult som onödigt redan när du bodde i Sverige och till vardags brukade se den signalbilden när du var ute och körde eller om detta är en uppfattning du fått sedan du vant dig vid USA:s rödljus som saknar rödgult precis som det förövrigt gör på en del håll i Sydeuropa där jag kört?

Det skulle också vara intressant att veta vilken ursprungstanken var med rödgult. Om detta beror på vad din körskola påstod 1961, dvs att man skulle vara beredd att åka på grönt? Eller om det kan finnas en förklaring i det som är min personliga uppfattning, nämligen att det motverkar stress. För när jag kört i länder som saknar rödgult känner jag faktiskt mer stress när det slår om direkt till grönt mot att det blir rödgult i några sekunder innan det blir grönt. Resultatet borde vara det samma tycker jag egentligen. Jag kommer nog iväg lika fort från rödljuskorsningen oavsett vilket system man än har på den. Men ändå känner jag som förare en större stressfaktor när det slår om direkt till grönt av någon anledning. I mitt fall kan det bero till viss del på en vanesak också. Jag är mest van vid att ha rödgult och kanske därför stressas lite av att det går direkt till grönt

Men som sagt var, någon anledning måste det finnas till rödgult. Onödigt tror jag inte det är. En signalanläggning med rödgult borde dessutom nästan bli dyrare att bygga än där rödgult saknas. Den kräver nämligen en funktion extra som inte finns på de anläggningar där rödgult saknas

Jag har en anledning till som gör att jag tror att rödgult kan ha någon fördel som någon räknat ut. För bra länge sedan bestämde vissa länder att det skulle vara rödgult innan det blev grönt medan andra bestämde att det skulle gå direkt till grönt. Detta troligen baserat på lite olika filosofier. Men dessa värderingar borde gjorts för väldigt länge sedan. Men i modernare tid har EU bestämt sig för att rödgult är att rekommendera. Deras värdering borde gjorts långt senare och vara en modernare värdering. Eftersom det dessutom finns båda varianterna inom EU så kan jag tänka mig att man då gjort utvärderingar i de olika länderna och kommit fram till en slutsats

Jag vet att jag spånar och spekulerar lite, men det är ju just vad forum av det här slaget ibland lockar fram till dessemellan när det blir intressant
Titel: SV: Gröngult sken på trafikljusen - minskad säkerhetstid skulle genomförts!
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 09 januari 2010, 02:42:34 AM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 januari 2010, 01:32:24 AM
Just för att jag inte delar din åsikt i den här frågan utan har en annan uppfattning så tycker jag att det blir intressant. Skulle vara intressant att få veta om du upplevde rödgult som onödigt redan när du bodde i Sverige och till vardags brukade se den signalbilden när du var ute och körde eller om detta är en uppfattning du fått sedan du vant dig vid USA:s rödljus som saknar rödgult precis som det förövrigt gör på en del håll i Sydeuropa där jag kört?


Jag tyckte redan när jag tog körkortet att rödgult var en onödig signalbild. Det var därför jag frågade på körskolan varför den användes. Så min inställning kommer inte av att jag bor i USA.

Här (i USA) används också ett par andra signalbilder som jag aldrig sett i Europa och det är vid fel på signalanläggningen så den inte fungerar på normalt sätt. Då används rött blinkande sken åt alla håll samtidigt. Det innebär att alla måste stanna som vid stopplikt och sedan vänta på sin tur att köra vidare. Det gäller alltså att hålla reda på i vilken turordning man stannat. I praktiken fungerar det dock så vid tät trafik att i regel åker 5-10 bilar åt gången istället för bara en. Samma betydelse har släckta signaler. Gul blinkande sken används ibland av samma orsak och det betyder att man kan fortsätta genom korsningen (utan stopp) efter att ha övertygat sig om att det kan ske utan fara.

M v h
Ingwar
Titel: SV: Gröngult sken på trafikljusen - minskad säkerhetstid skulle genomförts!
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 09 januari 2010, 03:26:29 AM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 09 januari 2010, 02:42:34 AM
Jag tyckte redan när jag tog körkortet att rödgult var en onödig signalbild. Det var därför jag frågade på körskolan varför den användes. Så min inställning kommer inte av att jag bor i USA.

Här (i USA) används också ett par andra signalbilder som jag aldrig sett i Europa och det är vid fel på signalanläggningen så den inte fungerar på normalt sätt. Då används rött blinkande sken åt alla håll samtidigt. Det innebär att alla måste stanna som vid stopplikt och sedan vänta på sin tur att köra vidare. Det gäller alltså att hålla reda på i vilken turordning man stannat. I praktiken fungerar det dock så vid tät trafik att i regel åker 5-10 bilar åt gången istället för bara en. Samma betydelse har släckta signaler. Gul blinkande sken används ibland av samma orsak och det betyder att man kan fortsätta genom korsningen (utan stopp) efter att ha övertygat sig om att det kan ske utan fara.

M v h
Ingwar

Rött blinkande sken skulle då alltså motsvara flervägsstoppet som finns i vissa korsningar här i Sverige? Vid gult blinkande sken eller avstängda signaler är det i första hand vägmärket under signalen som gäller. Finns det inget så gäller högerregeln (såvida det inte är huvudled).
Titel: SV: Gröngult sken på trafikljusen - minskad säkerhetstid skulle genomförts!
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 09 januari 2010, 04:54:48 AM
Citat från: Hans Melange skrivet 09 januari 2010, 03:26:29 AM
Rött blinkande sken skulle då alltså motsvara flervägsstoppet som finns i vissa korsningar här i Sverige? Vid gult blinkande sken eller avstängda signaler är det i första hand vägmärket under signalen som gäller. Finns det inget så gäller högerregeln (såvida det inte är huvudled).

Flervägsstopp är vanligt i USA, framförallt i bostadsområden men även vissa större korsningar.

M v h
Ingwar
Titel: SV: Gröngult sken på trafikljusen - minskad säkerhetstid skulle genomförts!
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 09 januari 2010, 14:12:52 PM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 09 januari 2010, 02:42:34 AM
Jag tyckte redan när jag tog körkortet att rödgult var en onödig signalbild. Det var därför jag frågade på körskolan varför den användes. Så min inställning kommer inte av att jag bor i USA.

Här (i USA) används också ett par andra signalbilder som jag aldrig sett i Europa och det är vid fel på signalanläggningen så den inte fungerar på normalt sätt. Då används rött blinkande sken åt alla håll samtidigt. Det innebär att alla måste stanna som vid stopplikt och sedan vänta på sin tur att köra vidare. Det gäller alltså att hålla reda på i vilken turordning man stannat. I praktiken fungerar det dock så vid tät trafik att i regel åker 5-10 bilar åt gången istället för bara en. Samma betydelse har släckta signaler. Gul blinkande sken används ibland av samma orsak och det betyder att man kan fortsätta genom korsningen (utan stopp) efter att ha övertygat sig om att det kan ske utan fara.

M v h
Ingwar


Gult blinkande finns här i Europa. Och det betyder i praktiken att det är ur funktion. Sitter väjningspliktsskyltar eller stoppliktsskyltar vid korsningen gäller dessa. Är det huvudled gäller detta. Annars gäller högerregeln

Rött blinkande skulle aldrig fungera här. En signal som blinkar rött betyder stopp och inget annat. På järnvägsövergångar är det rött med blink och skulle man ställa in ett vanligt rödljus vid en vanlig rödljuskorsning till att den blinkar rött istället för gult blink så skulle det enligt våra trafikregler inte kunna tolkas som något annat än som stopp. Jag tror faktiskt att många av oss till och med skulle tolka ett blinkande rött som ett ännu strängare stopp än att det bara lyser rött. Så det är nog tur att vi i Europa i alla fall inte har blinkade rött enligt denna beskrivning i alla fall
Titel: SV: Gröngult sken på trafikljusen - minskad säkerhetstid skulle genomförts!
Skrivet av: Anders Noren skrivet 09 januari 2010, 19:01:51 PM
Citat från: Stefan K skrivet 08 januari 2010, 18:23:08 PM
Vet att vi på mitt dåvarande arbete (Gatukontoret i Malmö) hade en intressant diskussion inför förändringen. Skulle man bara övergå till ny signalväxling eller skulle man också passa på att korta "säkerhetstiden".

Idag finns faktiskt en liten delikat lösning på det problemet. Den dimensionerande trafikanten som skall passera trafiksignalen för fordon i en korsning är cyklisten, eftersom den rör sig så mycket långsammanre än en passerande bil.
...
men om man antar att cyklisten har god möjlighet att stanna för gult ljus så finns det möjligen 1-3 s att spara in vid ljusväxlingen.

Observare att jag föreslår detta som en trafiksäkerhetsåtgärder för att få större respekt för gult och rött ljus, och INTE som en framkomlighetsåtgärd.

Idag vet de flesta bilister, med eller utan körkort, att det är okej att köra en liten bit in på det röda ljuset!

Här i Sverige betyder gult ljus i praktiken "gasa".
I Frankrike och Belgien finns ingen säkerhetsmån mellan rött för bilisterna och grönt för fotgängarna utan det slår om samtidigt - men i och med att det gula ljuset respekteras där så funkar det utmärkt; bilarna stannar redan vid gult. Månne dags för lite beivrande av trafiksignalsdisciplinen i Sverige?

Anders
Titel: SV: Gröngult sken på trafikljusen - minskad säkerhetstid skulle genomförts!
Skrivet av: Nico skrivet 10 januari 2010, 10:09:19 AM

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 januari 2010, 14:12:52 PMRött blinkande skulle aldrig fungera här. En signal som blinkar rött betyder stopp och inget annat. På järnvägsövergångar är det rött med blink och skulle man ställa in ett vanligt rödljus vid en vanlig rödljuskorsning till att den blinkar rött istället för gult blink så skulle det enligt våra trafikregler inte kunna tolkas som något annat än som stopp. Jag tror faktiskt att många av oss till och med skulle tolka ett blinkande rött som ett ännu strängare stopp än att det bara lyser rött. Så det är nog tur att vi i Europa i alla fall inte har blinkade rött enligt denna beskrivning i alla fall.

Varför skulle blinkande rött inte fungera här... är amerikanarna smartare/duktigare än vad vi européer är?  Ursäkta ironin, men jag är lite småallergisk mot uttrycket "skulle aldrig fungera här" då det i många fall faktiskt innebär att man implicit idiotförklarar antingen sig själv och/eller sin omgivning.

Alla kan lära sig det mesta så det bör inte vara något större problem med en troligen ganska basal funktion som blinkande rött ljus enligt somligt amerikanskt manér. Personligen så tror jag de flesta skulle anta att det handlar om varning för fara... ungefär i klass med flervägsstoppet som nämns ovan.  I.o.m. att det sedan finns en mängd skillnader inom Europa så bör man nog inte dra allt över en kam. För at citera ytterligare en sak så är även t.ex. "vi i Europa" en ganska bred sak att svänga sig med och att säga vi och mena jag (som vissa förare även gör i vissa inlägg) blir fel. Tror jag sagt det tidigare, men i scenarion som dessa så ska man inte utgå enbart från svenska förhållanden och sedan anta att samma saker gäller generellt i Europa och i övrigt.
Titel: SV: Gröngult sken på trafikljusen - minskad säkerhetstid skulle genomförts!
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 10 januari 2010, 14:31:48 PM
Citat från: Nico skrivet 10 januari 2010, 10:09:19 AM
Varför skulle blinkande rött inte fungera här... är amerikanarna smartare/duktigare än vad vi européer är?  Ursäkta ironin, men jag är lite småallergisk mot uttrycket "skulle aldrig fungera här" då det i många fall faktiskt innebär att man implicit idiotförklarar antingen sig själv och/eller sin omgivning.

Alla kan lära sig det mesta så det bör inte vara något större problem med en troligen ganska basal funktion som blinkande rött ljus enligt somligt amerikanskt manér. Personligen så tror jag de flesta skulle anta att det handlar om varning för fara... ungefär i klass med flervägsstoppet som nämns ovan.  I.o.m. att det sedan finns en mängd skillnader inom Europa så bör man nog inte dra allt över en kam. För at citera ytterligare en sak så är även t.ex. "vi i Europa" en ganska bred sak att svänga sig med och att säga vi och mena jag (som vissa förare även gör i vissa inlägg) blir fel. Tror jag sagt det tidigare, men i scenarion som dessa så ska man inte utgå enbart från svenska förhållanden och sedan anta att samma saker gäller generellt i Europa och i övrigt.

Det mesta av trafikregler i Europa är lika varandra. Skillnader finns men det är inte så många som man ibland kan tro. För att ge sig in på det ämne som den här tråden handlar om, dvs rödljusen så har jag redan redovisat en hel del olikheter i Europa och till och med inom EU med detta. Men trafikregler i helhet är Europa förhållandevis likt varandra, och speciellt i jämförelse med USA där betydligt fler saker skiljer sig

Varför jag inte tror på att införa blinkande rött i alla fall i Sverige beror på att det redan finns en sådan signal som just betyder stopp. Och här betyder det dessutom stopp tills det röda åtminstone slutar blinka. Vanligast är järnvägsövergångar. Där finns det två växelvis blinkande röda lampor och där får man absolut inte köra förrän det slutar blinka. Men det finns faktiskt kvar gamla signaler på järnvägsövergångar med bara en ensam blinkande lampa. Det är lika hårt där att man får absolut inte köra förrän den slutar blinka. Men blinkande rött betyder stopp även på andra ställen än järnvägsövergångar

Det är därför jag är säker på att införa blinkande rött i Sverige enligt den princip som Ingwar beskriver finns i USA inte är lämplig för Sverige. Enligt Ingwar ska man alltså stanna och vänta ett tag men sedan köra. Man väntar alltså inte på att det slutar blinka. Här måste vi vänta på att det slutar blinka innan vi får köra

Jag påstår inte att varken européer eller amerikaner är varken smartare eller dummare. Men man har utvecklat olika trafikregler under årens lopp och gjort trafikanter vana vid olika principer som fungerar i sin ursprungliga miljö. Men om man skulle blanda dessa regler med andras regler kan det kanske slå fel. Skulle det blinka rött på en svensk rödljuskorsning skulle en svensk bilist som bara känner till svenska trafikregler och håller hårt på dessa inte kunna tolka det på annat sätt än att stanna tills det slutar blinka rött eller rättare sagt tills inget är rött alls utan något annat händer. Jag tror därför att det är synnerligen olämpligt i Sverige eftersom det skulle förvirra svenska bilister. I USA lär de sig givetvis detta från början

Sammanfattningsvis lär vi oss här att allt som lyser rött betyder stopp och att man aldrig får köra förrän det slutar antingen lysa eller blinka rött. Jag tror det är bäst att det fortsätter vara det som gäller eftersom det är så väldigt inarbetat
Titel: SV: Gröngult sken på trafikljusen - minskad säkerhetstid skulle genomförts!
Skrivet av: Stefan K skrivet 10 januari 2010, 16:25:23 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 09 januari 2010, 19:01:51 PM
Här i Sverige betyder gult ljus i praktiken "gasa".
I Frankrike och Belgien finns ingen säkerhetsmån mellan rött för bilisterna och grönt för fotgängarna utan det slår om samtidigt - men i och med att det gula ljuset respekteras där så funkar det utmärkt; bilarna stannar redan vid gult. Månne dags för lite beivrande av trafiksignalsdisciplinen i Sverige?

Anders

Det var lite grand det som jag misstänkte! Här i Sverige vet vi att det går att passera rött ljus med marginal.
En sak som jag dock undrar över är om det finns någon som helst rekommendation från FN (UNECE) eller annan part om hur långa säkerhetstider som man bör ha!
Att ha 0 sekunder är ju heller inte särskilt klokt!
Titel: SV: Gröngult sken på trafikljusen - minskad säkerhetstid skulle genomförts!
Skrivet av: JDS skrivet 10 januari 2010, 21:35:03 PM
Citat från: Stefan K skrivet 10 januari 2010, 16:25:23 PM
Det var lite grand det som jag misstänkte! Här i Sverige vet vi att det går att passera rött ljus med marginal.
En sak som jag dock undrar över är om det finns någon som helst rekommendation från FN (UNECE) eller annan part om hur långa säkerhetstider som man bör ha!
Att ha 0 sekunder är ju heller inte särskilt klokt!

Numera förekommer väl mycket korta tider även i Sverige? Jag håller inte alls med om att "vi vet" att det går att passera rött ljus med marginal, det är du som tror det.
Titel: SV: Gröngult sken på trafikljusen - minskad säkerhetstid skulle genomförts!
Skrivet av: Anders Noren skrivet 10 januari 2010, 23:12:24 PM
Citat från: JDS skrivet 10 januari 2010, 21:35:03 PM
Numera förekommer väl mycket korta tider även i Sverige? Jag håller inte alls med om att "vi vet" att det går att passera rött ljus med marginal, det är du som tror det.

Däremot vet vi att det går att passera gult ljus med marginal!

Det direkta problemet är inte att folk kör mot rött - lagbrottet begås redan vid gulljuskörningen! Om det gula ljuset respekterades skulle man kunna reducera tiden mellan rött för bilisterna och grönt för fotgängarna till 0 sekunder.

Anders
Titel: SV: Gröngult sken på trafikljusen - minskad säkerhetstid skulle genomförts!
Skrivet av: JDS skrivet 10 januari 2010, 23:27:25 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 10 januari 2010, 23:12:24 PM
Om det gula ljuset respekterades skulle man kunna reducera tiden mellan rött för bilisterna och grönt för fotgängarna till 0 sekunder.

Här i Stockholm vill jag nog påstå att den är det i rätt många korsningar. Växlingen till rött ljus på den ena gatan och till röd/gult (respektive grönt för fotgängare) på den andra inträffar i varje fall i samma sekund. Så antingen har jag noll koll eller så är det ni andra som inte har varit i Stockholm  :)
Titel: SV: Gröngult sken på trafikljusen - minskad säkerhetstid skulle genomförts!
Skrivet av: Ersa skrivet 10 januari 2010, 23:37:39 PM
Citat från: JDS skrivet 10 januari 2010, 23:27:25 PM
Här i Stockholm vill jag nog påstå att den är det i rätt många korsningar. Växlingen till rött ljus på den ena gatan och till röd/gult (respektive grönt för fotgängare) på den andra inträffar i varje fall i samma sekund. Så antingen har jag noll koll eller så är det ni andra som inte har varit i Stockholm  :)

I Uppsala verkar man ha vanvettigt långa säkerhetstider, för där känns det som att det är rött för alla trafikanter åt alla håll - samtidigt - jämt!
Titel: SV: Gröngult sken på trafikljusen - minskad säkerhetstid skulle genomförts!
Skrivet av: JDS skrivet 11 januari 2010, 01:09:05 AM
Citat från: Ersa skrivet 10 januari 2010, 23:37:39 PM
I Uppsala verkar man ha vanvettigt långa säkerhetstider, för där känns det som att det är rött för alla trafikanter åt alla håll - samtidigt - jämt!

Ja, det tycker jag också men är det inte ofta någon sån där liten konturpil som lyser någonstans i onödan och stoppar all mänsklig verksamhet?
Titel: SV: Gröngult sken på trafikljusen - minskad säkerhetstid skulle genomförts!
Skrivet av: Ersa skrivet 11 januari 2010, 01:14:59 AM
Citat från: JDS skrivet 11 januari 2010, 01:09:05 AM
Ja, det tycker jag också men är det inte ofta någon sån där liten konturpil som lyser någonstans i onödan och stoppar all mänsklig verksamhet?

Nej, du kan komma susande i bil kl 04:30 som enda trafikant, och du får ändå rött och måste vänta i 10-20 sek innan du kan köra vidare. Jag undrar hur mycket onödiga avgaser som släpps ut i den staden egentligen. >:(
Titel: SV: Gröngult sken på trafikljusen - minskad säkerhetstid skulle genomförts!
Skrivet av: Nico skrivet 11 januari 2010, 11:26:15 AM

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 10 januari 2010, 14:31:48 PMJag tror därför att det är synnerligen olämpligt i Sverige eftersom det skulle förvirra svenska bilister. I USA lär de sig givetvis detta från början

Sammanfattningsvis lär vi oss här att allt som lyser rött betyder stopp och att man aldrig får köra förrän det slutar antingen lysa eller blinka rött. Jag tror det är bäst att det fortsätter vara det som gäller eftersom det är så väldigt inarbetat.

Men... med ett sådant synsätt på förmågorna hos svenska bilister blir det indirekt ändå att du hävdar att vi inte är lika kapabla som en del andra?!

Återigen ursäkta att jag säger det, men jag tycker att du talar för en allt för stor grupp och inte heller svenska bilister är en homogen grupp. Hade detta synsätt du här verkar ge uttryck för gällt hos myndigheterna så borde vi bl.a. aldrig ha infört högertrafiken 1967. Kikar man lite på det hela så tycker jag nog nämligen att flera av dina argument till viss del påminner om en del av de som vänstertrafikanhängarna framförde.

Min poäng är i alla fall att inget är hugget i sten! Visserligen betyder rött ljus självklart stopp i vissa fall, men då de flesta människor har åtminstone partiell tankeförmåga (och en apa kan nog lära sig köra bil) så bör nog även äldre bilister kunna lära in nya alternativt flera betydelser av rött ljus.
Titel: SV: Gröngult sken på trafikljusen - minskad säkerhetstid skulle genomförts!
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 11 januari 2010, 15:52:18 PM
Citat från: Nico skrivet 11 januari 2010, 11:26:15 AM
Men... med ett sådant synsätt på förmågorna hos svenska bilister blir det indirekt ändå att du hävdar att vi inte är lika kapabla som en del andra?!

Återigen ursäkta att jag säger det, men jag tycker att du talar för en allt för stor grupp och inte heller svenska bilister är en homogen grupp. Hade detta synsätt du här verkar ge uttryck för gällt hos myndigheterna så borde vi bl.a. aldrig ha infört högertrafiken 1967. Kikar man lite på det hela så tycker jag nog nämligen att flera av dina argument till viss del påminner om en del av de som vänstertrafikanhängarna framförde.

Min poäng är i alla fall att inget är hugget i sten! Visserligen betyder rött ljus självklart stopp i vissa fall, men då de flesta människor har åtminstone partiell tankeförmåga (och en apa kan nog lära sig köra bil) så bör nog även äldre bilister kunna lära in nya alternativt flera betydelser av rött ljus.


Hur de tänker i USA med rött ljus som antingen blinkar eller lyser fast i relation till stopp har jag ingen aning om

Givetvis är inte folk obildbara. Och jag har redan sagt att varken européer eller amerikaner är varken dummare eller smartare

Men i bland annat Sverige saknas anledning att införa blinkande rött i vägkorsningar som någon sorts varning när signalerna inte fungerar som de ska. Vi har redan en sådan funktion, nämligen det gula blinket

Visst kan folk lära sig nytt. Dessemellan införs också nya regler som vi måste lära oss. Men ett rött sken oavsett om det lyser fast eller blinkar är så inrotat att det betyder stopp och att man absolut inte får köra förrän det röda åtminstone försvinner. Jag tror att det i vår trafikkultur och efter de trafikregler som finns här skulle vara synnerligen olämpligt att införa en ny regel som så att säga plötsligt tillåter en sorts rödljuskörning, vilket detta skulle bli. Alltså en form av lättnad runt det tabubelagda mot att köra mot allting som lyser rött

Så jag vidhåller att blinkande rött med den innebörd som beskrivits ska finnas i USA skulle vara synnerligen olämplig i Sverige. Nej, jag generaliserar inte att alla tycker lika. Jag bara tror att vissa saker är lämpliga och andra inte. Och just det här är jag helt säker på inte skulle vara lämpligt just på grund av vad jag sagt
Titel: SV: Gröngult sken på trafikljusen - minskad säkerhetstid skulle genomförts!
Skrivet av: JDS skrivet 11 januari 2010, 16:18:11 PM
Citat från: Ersa skrivet 11 januari 2010, 01:14:59 AM
Nej, du kan komma susande i bil kl 04:30 som enda trafikant, och du får ändå rött och måste vänta i 10-20 sek innan du kan köra vidare. Jag undrar hur mycket onödiga avgaser som släpps ut i den staden egentligen. >:(

Enligt vad jag kunnat inhämta är ett ganska vanligt fel i trafikstyrda korsningar, att någon anmälningsdetektor är trasig så den är tjuvkopplad. Då blir det hela tiden grönt för den trafiken (som inte finns i verkligheten) och när någon riktig bil så småningom dyker upp, så tar det en bra stund innan den får grönt. Tror att Dalagatan/Tegnergatan här i Stockholm har haft något sådant fel i några år nu... tacksam för rättelser och kommentarer!
Titel: SV: Gröngult sken på trafikljusen - minskad säkerhetstid skulle genomförts!
Skrivet av: JDS skrivet 11 januari 2010, 16:19:41 PM
Citat från: JDS skrivet 10 januari 2010, 23:27:25 PM
Här i Stockholm vill jag nog påstå att den är det i rätt många korsningar. Växlingen till rött ljus på den ena gatan och till röd/gult (respektive grönt för fotgängare) på den andra inträffar i varje fall i samma sekund. Så antingen har jag noll koll eller så är det ni andra som inte har varit i Stockholm  :)

I morse passade jag på att kolla en gång extra vid de två närmaste korsningarna här hemma. Växlingen till rött på ena gatan och till röd/gult på den andra sker utan tidsmellanrum, och då blir det samtidigt även grönt för gående. Så det är nog era hemkommuner som tar det lite lugnare...
Titel: SV: Gröngult sken på trafikljusen - minskad säkerhetstid skulle genomförts!
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 11 januari 2010, 20:32:13 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 januari 2010, 15:52:18 PM
Hur de tänker i USA med rött ljus som antingen blinkar eller lyser fast i relation till stopp har jag ingen aning om

Givetvis är inte folk obildbara. Och jag har redan sagt att varken européer eller amerikaner är varken dummare eller smartare

Men i bland annat Sverige saknas anledning att införa blinkande rött i vägkorsningar som någon sorts varning när signalerna inte fungerar som de ska. Vi har redan en sådan funktion, nämligen det gula blinket

Visst kan folk lära sig nytt. Dessemellan införs också nya regler som vi måste lära oss. Men ett rött sken oavsett om det lyser fast eller blinkar är så inrotat att det betyder stopp och att man absolut inte får köra förrän det röda åtminstone försvinner. Jag tror att det i vår trafikkultur och efter de trafikregler som finns här skulle vara synnerligen olämpligt att införa en ny regel som så att säga plötsligt tillåter en sorts rödljuskörning, vilket detta skulle bli. Alltså en form av lättnad runt det tabubelagda mot att köra mot allting som lyser rött

Så jag vidhåller att blinkande rött med den innebörd som beskrivits ska finnas i USA skulle vara synnerligen olämplig i Sverige. Nej, jag generaliserar inte att alla tycker lika. Jag bara tror att vissa saker är lämpliga och andra inte. Och just det här är jag helt säker på inte skulle vara lämpligt just på grund av vad jag sagt

Även i USA betyder rött fast eller blinkande sken alltid stopp. Skillnaden är att om det blinkar rött i ett trafikljus så betyder det att man får fortsätta efter att ha stannat och efter att ha släppt fram de bilar från andra håll som stannat före en. Precis som i de flervägsstopp som finns även i Sverige.
Titel: SV: Gröngult sken på trafikljusen
Skrivet av: avenue skrivet 24 januari 2010, 18:18:20 PM
Någon som vet om det finns någon regel som säger om det måste vara rött ett visst antal sekunder innan anslutande vägar får grönt?

Här i Stenungsund har vi en korsning (Göteborgsvägen - Doterödsvägen) där signalerna på Göteborgsvägen slår till grönt samma sekund som signalerna från den korsande vägen slår om till rött. Problemet är bara att signalerna på Doterödsvägen är uppsatta innan en järnvägskorsning så i värsta fall hinner två-tre bilar passera signalen och inte ens veta om att den är röd. Givetvis så ska det ju även lämnas företräde för ett övergångsställe också så då brukar det ta lite extra tid.

Även om farterna är låga så händer det ibland incidenter där bilar blir stående halvvägs ut i korsningen och ibland t.o.m. blockerar järnvägen just för att det inte finns några marginaler. Särskilt om någon kör lite försiktigt och särskilt om södergående trafik är snabbt iväg så inträffar detta.

Funderar även på om det finns några regler som styr hur länge det lyser gult innan det blir rött? Finns korsningar lite här och där som särskild tung trafik har problem med. Dom kan då komma i ett läge där dom inte hinner bromsa  för att dom då kanar över samtidigt som dom inte hinner över om dom gasar heller.
Titel: SV: Gröngult sken på trafikljusen
Skrivet av: JDS skrivet 24 januari 2010, 19:37:15 PM
Citat från: Stefan Zavarko skrivet 24 januari 2010, 18:18:20 PM
Någon som vet om det finns någon regel som säger om det måste vara rött ett visst antal sekunder innan anslutande vägar får grönt?
...
Funderar även på om det finns några regler som styr hur länge det lyser gult innan det blir rött? Finns korsningar lite här och där som särskild tung trafik har problem med. Dom kan då komma i ett läge där dom inte hinner bromsa  för att dom då kanar över samtidigt som dom inte hinner över om dom gasar heller.

Den tvingande regleringen torde till större delen utgöras av den här (http://www20.vv.se/vvfs/pdf/1989nr055.pdf) något föråldrade och dåligt uppdaterade, men alltjämt gällande föreskriften ("Trafiksäkerhetsverket" skall numera  (http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2008nr343.pdf) utläsas "Transportstyrelsen"). Utöver den finns det förstås diverse normer och handböcker som säkert kan variera lite både geografiskt och tidsmässigt. I en handbok som jag inte hittar just nu beskrivs i och för sig just valproblematiken vid gult sken och hur man bygger upp signaleringen för att undvika rödkörningsfällor, men rent allmänt kan man väl säga att denna liksom all annan riskhantering i samhället är tämligen kompromissartad...
Titel: SV: Gröngult sken på trafikljusen
Skrivet av: avenue skrivet 26 januari 2010, 01:08:03 AM
Tusen tack för länken till Vägverkets författningssamling om trafiksignalering. Ett omfattande dokument det där som inte alltid är så enkelt att tolka. Stod något om gul signal i fyra sekunder innan det fick slå om till rött. Skräckexemplet jag har sett är en signal som bara är gul i ca 1 sekund innan den blir röd, knappt tid att reagera med andra ord. Undras vad som då händer vid en rödljuskörning om man har chans att vinna i rätten med hänvisning till att signalen ej följer regler... Känns som man åker dit ändå. ;)

För att ingen ska få för sig något annat så försvarar jag inte rödljuskörningar men menar att det finns vissa signaler  som gör att särskilt tunga fordon kan få problem hur dom än beter sig tack vara snålt ställda signaler.
Titel: SV: Gröngult sken på trafikljusen
Skrivet av: JDS skrivet 26 januari 2010, 09:12:48 AM
Signalerna kan vara gula kortare tid om signalanläggningen är säker på att inget fordon är på väg mot korsningen. Det fenomen du upptäckt kan tyda på att något är trasigt, felanmäl till berörd väghållare!
Titel: SV: Gröngult sken på trafikljusen - minskad säkerhetstid skulle genomförts!
Skrivet av: HJP skrivet 24 april 2010, 20:12:41 PM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 11 januari 2010, 20:32:13 PM
Även i USA betyder rött fast eller blinkande sken alltid stopp. Skillnaden är att om det blinkar rött i ett trafikljus så betyder det att man får fortsätta efter att ha stannat och efter att ha släppt fram de bilar från andra håll som stannat före en. Precis som i de flervägsstopp som finns även i Sverige.
****
Hallå Ingwar!

Här ett exempel på rött blinkande sken åt alla håll, och en "ALL WAY"-tilläggstavla på "STOP"-tavlan:

(http://i43.tinypic.com/2gw7qef.jpg)

Bilden är tagen i utkanten av Seattle, 4 april.

HJP
Titel: SV: Gröngult sken på trafikljusen - minskad säkerhetstid skulle genomförts!
Skrivet av: HJP skrivet 24 april 2010, 20:31:41 PM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 09 januari 2010, 04:54:48 AM
Flervägsstopp är vanligt i USA, framförallt i bostadsområden men även vissa större korsningar.

M v h
Ingwar
****
(http://i41.tinypic.com/kdkfgn.jpg)

(http://i40.tinypic.com/2efumnp.jpg)

Jag blev förvånad över hur många flervägsstopp det är i USA. var och varannan korsning hade ovanstående tavlor uppsatta. För övrigt, måste jag säga att trafiken är synnerligen diciplinerad. Lugnt och fint kör man, och stannar i tid, när någon vill gå över ett övergångställe. Där har vi mycket att lära.

(http://i44.tinypic.com/33dzcxt.jpg)

Som extra knorr, höll de mig med eget övergångsställe  :)
Lägg märke till de röda och gula flaggorna i ställen på vägmärkenas stolpar. Dessa ska man hålla i handen, när man går över gatan, för att synas tydligt. Service!
Bilderna är från Kirkland, Seattle, 2 april.

HJP
Titel: SV: Gröngult sken på trafikljusen - minskad säkerhetstid skulle genomförts!
Skrivet av: Ersa skrivet 24 april 2010, 21:59:18 PM
Citat från: HJP skrivet 24 april 2010, 20:31:41 PM
(http://i44.tinypic.com/33dzcxt.jpg)

Som extra knorr, höll de mig med eget övergångsställe  :)
Lägg märke till de röda och gula flaggorna i ställen på vägmärkenas stolpar. Dessa ska man hålla i handen, när man går över gatan, för att synas tydligt. Service!
Bilderna är från Kirkland, Seattle, 2 april.

Gubben på den gula flaggan har en egen flagga, men helsvart! Det ogillar jag.
Gubben på den gula flaggan ska ju ha ytterligare en gubbe med en gul flagga, på sin gula flagga! ;)
Titel: SV: Gröngult sken på trafikljusen - minskad säkerhetstid skulle genomförts!
Skrivet av: JB skrivet 25 april 2010, 20:42:30 PM
Citat från: Ersa skrivet 11 januari 2010, 01:14:59 AM
Nej, du kan komma susande i bil kl 04:30 som enda trafikant, och du får ändå rött och måste vänta i 10-20 sek innan du kan köra vidare. Jag undrar hur mycket onödiga avgaser som släpps ut i den staden egentligen. >:(

Känner igen det. Undrar om det inte vore vettigt att stänga av rätt många trafikljus nattetid. Släcka dem helt eller ställa om dem till gulblink. Norbyvägen/Tiundagatan och Sysslomansgatan/St Olofsgatan är ju två korsningar där trafiksignalerna inte skulle saknas nattetid.

/Jonas
Titel: SV: Gröngult sken på trafikljusen - minskad säkerhetstid skulle genomförts!
Skrivet av: Mikael Ringmarck skrivet 25 april 2010, 21:15:57 PM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 08 januari 2010, 21:50:38 PM
Okay att köra mot rött? Det låter inte rätt. Rött är stopp och inget annat.

Det är några år sedan jag läste det i tidningen nu, hur som helst var det en bilist som körde mot rött och blev stoppad av polis. Han vägrade acceptera böterna och gick vidare till domstol där de slog fast att bilisten hade rätt. Han hade passerat stopplinjen varvid det slog om till gult och blixtsnabbt till rött. Kanske detta som avsågs?  ???
Titel: SV: Gröngult sken på trafikljusen - minskad säkerhetstid skulle genomförts!
Skrivet av: JDS skrivet 25 april 2010, 21:43:11 PM
Citat från: Mrbuss skrivet 25 april 2010, 21:15:57 PM
Det är några år sedan jag läste det i tidningen nu, hur som helst var det en bilist som körde mot rött och blev stoppad av polis. Han vägrade acceptera böterna och gick vidare till domstol där de slog fast att bilisten hade rätt. Han hade passerat stopplinjen varvid det slog om till gult och blixtsnabbt till rött. Kanske detta som avsågs?  ???

Det låter rimligt; har man passerat stopplinjen på grönt sken och inte kört väldigt sakta så har man ju liksom fullgjort sina skyldigheter. Men det innebär naturligtvis inte att det rent generellt är okej att köra mot rött - som jag förmodligen skrev tidigare i tråden, enkla frågor kan ha komplicerade svar!
Titel: SV: Gröngult sken på trafikljusen - minskad säkerhetstid skulle genomförts!
Skrivet av: Mikael Ringmarck skrivet 26 april 2010, 08:36:55 AM
Citat från: JDS skrivet 25 april 2010, 21:43:11 PM
Det låter rimligt; har man passerat stopplinjen på grönt sken och inte kört väldigt sakta så har man ju liksom fullgjort sina skyldigheter. Men det innebär naturligtvis inte att det rent generellt är okej att köra mot rött - som jag förmodligen skrev tidigare i tråden, enkla frågor kan ha komplicerade svar!

Vad bra, då är det utrett iaf.  ;) Självklart ska man inte köra mot rött annars. Det känns som bilisterna inte har mycket till tålamod idag och hellre kör mot rött än att vänta någon halvminut.

I korsningen Bällstavägen / Spångavägen i Stockholm-Bromma som jag kör igenom varje arbetsdag stör jag mig mycket på att man nattetid ställt om signalen så att den visar grönt på Spångavägen. Jag som kommer på Bällstavägen får vänta 30-60 sek innan jag får grönt när korsningen är helt tom.

Det kanske går att felanmäla sådant? Någon som vet om gatukontoret har något formulär man kan fylla i på webben?
Titel: SV: Gröngult sken på trafikljusen - minskad säkerhetstid skulle genomförts!
Skrivet av: JDS skrivet 26 april 2010, 09:11:20 AM
Citat från: Mrbuss skrivet 26 april 2010, 08:36:55 AM
Det kanske går att felanmäla sådant? Någon som vet om gatukontoret har något formulär man kan fylla i på webben?

http://www.stockholm.se/felanmalan