Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Mikael T Nilsson skrivet 12 oktober 2018, 13:35:55 PM

Titel: Arriva 8168 uppfräschad - 12 oktober 2018
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 12 oktober 2018, 13:35:55 PM
(https://i.postimg.cc/vmz58vz4/Arriva-8168-Morby-C-20181012.jpg) (https://postimg.cc/CZRRmk90)

Några mindre nyheter hos Arriva Norrort är bl a att B9S-vagn 8168 blivit helt "omstripad" utvändingt och ser nästan ny ut exteriört, se bild.

Arriva 7745-46 samt 8173 har flyttats tillbaka till Norrort efter att ha varit stationerade i Råsta.

Arriva Råstas B9S i 8860-serien verkar ha slopats och ersatts av B9S 8101-13 som blev omlackerade i SL-rött tidigare under hösten.
Titel: SV: Arriva 8168 uppfräschad - 12 oktober 2018
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 12 oktober 2018, 17:28:42 PM
Trevlig bild i det för dagen härliga höstvädret!
Det verkar logiskt att ersätta 88xx som Arriva finansierat med avtalsbundna bussar i 81xx-serien.
Det verkar dock svårt att montera halvljuslampor rätt så de inte bländar.
Jag har sett ett flertal bussar den senaste tiden där lampor bländar.
Det är inte bara Arrivas bussar som uppvisar detta problem, men det verkar vanligare där än hos Keolis som jag har möjlighet att jämföra med till vardags.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Arriva 8168 uppfräschad - 12 oktober 2018
Skrivet av: Ersa skrivet 12 oktober 2018, 17:51:22 PM
Det är rätt enkelt att montera H7-lamporna rätt i dessa bussar, om lamphållare och "ståltrådsbiten" som håller fast lampan inte är sneda. Däremot slukar ju dessa bussar väldigt många H7-lampor medan de rullar, så byten tvingas ske rätt ofta. Och ju oftare man tvingas göra ett moment, så växer alltid risken att det börjar slarvas med tiden.

Det är väldigt märkligt att man inte införde varselljus på 8500-karossen redan 2002, som kunde ha lyst istället för halvljuset dagtid, och då förlängt halvljusets livslängd. Ni vet det som samma tillverkare, Volvo, införde på 240:n redan 1975...
Titel: SV: Arriva 8168 uppfräschad - 12 oktober 2018
Skrivet av: Fredde skrivet 12 oktober 2018, 18:50:29 PM
Citat från: Ersa skrivet 12 oktober 2018, 17:51:22 PM
Det är rätt enkelt att montera H7-lamporna rätt i dessa bussar, om lamphållare och "ståltrådsbiten" som håller fast lampan inte är sneda.

Precis. Tror det är en 13-nyckel som behövs för att lossa en skruv, så fäller man fram hela insatsen.
Detta gör det till en barnlek att montera lamporna rätt.
När jag körde buss hade jag alltid med en sådan, för att slippa gissa åt vilket håll vägen svängde. Det gick på två minuter att fixa till halvljuset.
Titel: SV: Arriva 8168 uppfräschad - 12 oktober 2018
Skrivet av: Ersa skrivet 12 oktober 2018, 19:57:04 PM
De som av någon anledning inte har med sig en nyckel, kan dock byta lampan genom att pilla in den bakifrån. Det funkar också, men då har man inte har samma sikt över vad man gör. Därmed kan det mycket väl bli lite snett. Hamnar lampan bara en gnutta i fel vinkel blir halvljuset direkt bländande.

Personligen föredrar de jag linjevagnar med de karosser där hela strålkastarna följer med ut då man öppnar frontluckorna. T.ex Scania, och då framförallt Lahti Scala. Rejäla runda strålkastare med H4, istället för H7-skräpet.  ;D
Titel: SV: Arriva 8168 uppfräschad - 12 oktober 2018
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 12 oktober 2018, 22:36:23 PM
Citat från: Ersa skrivet 12 oktober 2018, 19:57:04 PM
De som av någon anledning inte har med sig en nyckel, kan dock byta lampan genom att pilla in den bakifrån. Det funkar också, men då har man inte har samma sikt över vad man gör. Därmed kan det mycket väl bli lite snett. Hamnar lampan bara en gnutta i fel vinkel blir halvljuset direkt bländande.

Personligen föredrar de jag linjevagnar med de karosser där hela strålkastarna följer med ut då man öppnar frontluckorna. T.ex Scania, och då framförallt Lahti Scala. Rejäla runda strålkastare med H4, istället för H7-skräpet.  ;D

Eller så LED eller Xenon
Titel: SV: Arriva 8168 uppfräschad - 12 oktober 2018
Skrivet av: Ersa skrivet 13 oktober 2018, 08:34:25 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 oktober 2018, 22:36:23 PM
Eller så LED eller Xenon

Huruvida varselljusen, eller DRL som folk envisas med att kalla den "nya" uppfinningen idag, består av 21W glödlampa eller lysdioder (eller LED som folk envisas med att kalla det idag) är rätt irrelevant.
Huvudsaken man slipper åka runt och lysa upp körbanan med ordinarie strålkastare mitt på dagen. Att uppfinningen var väl etablerad av både Volvo och  Saab 1975-85 men sen fasades ut, och inte kom tillbaka förrän för några få år sedan, är väldigt konstigt.
Titel: SV: Arriva 8168 uppfräschad - 12 oktober 2018
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 13 oktober 2018, 17:19:58 PM
(https://i.postimg.cc/zXh1tWRM/Keolis-7604-Skogvaktargatan-20181006.jpg) (https://postimg.cc/KRmV41fr)

Tack för era svar. Bifogar en bild på en Keolisvagn med bländande högerlyse. Tyvärr blir inte bilderna lika estetiska när styrkan på frontstrålkastarna lyser ojämnt.