Nya E4 bussar längst norrlandskusten.

Startat av Bussimons, 07 november 2019, 18:57:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussimons

Idag fick jag precis se en helt ny scania vanhool dubbeldäckare rulla längst linje 100 från Umeå på väg upp till Haparanda. Inte egentligen så stor designskilnad med blå buss endast en annorlunda foliering med större områden med ljusblått.

Men då undrar jag lite vilket företag är det som ska trafikera linjen/linjerna längst norrlandskusten dom närmsta åren. Om det är någon här som vet. Fortsätter transdev. Fick se den idag och det är första gången jag förstod att nya bussar är på väg.

Larmal

Såg en i Råneå idag. En godsbuss. Ägs av Transdev

Walter

Enligt SBH har Transdev satt tre nya godsbussar i trafik längs kusten.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussimons

Ah just det, gissar att det är en del som ska ersättas nu den närmsta tiden. Inte bara e4 linjerna utan stora delar av västerbotten. Mycket spännande att se fram emot. Finns en del uttjänta bussar som håller på att behöva pension.

BR

Samtidigt har beslutet om trafiken längs E4:an som skulle komma oktober 2019 ges svar på hösten 2020 och Transdev fått förlängt ett år till slutet 2021.

Jacob med C

Dom Van Hooler som rullar nu måste vara mer eller mindre  skrot nu. Blir många mil per dag för dom. Dom borde hinna tur och retur på samma dag till sin startort ifrån morgon.
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Bussimons

Citat från: Jacob med C skrivet 07 november 2019, 19:30:00 PM
Dom Van Hooler som rullar nu måste vara mer eller mindre  skrot nu. Blir många mil per dag för dom. Dom borde hinna tur och retur på samma dag till sin startort ifrån morgon.

Så är det, har skrivit med en bussnörd på Instagram och han skrev att ett annat bolag har samma bussar sol dom gamla och dom har haft dålig driftsäkerhet med mycket problem med växellåda och motor. Plus att som du skriver dom håller på att vara som skrot många håller väll på att ha rullat
200 000 mil.

Bussimons

Citat från: BR skrivet 07 november 2019, 19:24:00 PM
Samtidigt har beslutet om trafiken längs E4:an som skulle komma oktober 2019 ges svar på hösten 2020 och Transdev fått förlängt ett år till slutet 2021.

Läste om det där på tabussen.nu att många upphandlingar skjuts upp ett år just för att bussgods lägger ned i Norrbotten. Var något om vad det var för slags buss som behövdes på vilka linjer och hur dom ska rulla. Onödigt köpa in godsbussar till en linje enbart för ett år på exempelvis linjen mellan arjeplog och skellefteå.

Niklas Bygdestam

Är inte E4-bussarna levererade 2002? Då borde dom ju ha gjort sitt vid det här laget.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Lulebussen

Nej, Van Hoolerna är levererade 2011. Sen så finns det några Volvo 9700-godsare från 2009 också och det är dessa jag kan tänka mig ska ersättas då de har ganska lite sittplatser.

BR

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 november 2019, 21:29:06 PM
Är inte E4-bussarna levererade 2002? Då borde dom ju ha gjort sitt vid det här laget.

Nuvarande avtal är från 2010 så nej.

Niklas Bygdestam

Det fanns äldre E4-bussar som också var Van Hool. Jag tror dessa var från 2002. När försvann dessa? Och vart tog de vägen?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Fredde

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 10 november 2019, 00:22:38 AM
Det fanns äldre E4-bussar som också var Van Hool. Jag tror dessa var från 2002. När försvann dessa? Och vart tog de vägen?

Det var väl runt 2011 som de spreds för vinden via Bus Trade Center.
En ser ut att ha hamnat i Finland: http://www.kiertuepalvelu.com/#intro-section

BR

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 10 november 2019, 00:22:38 AM
Det fanns äldre E4-bussar som också var Van Hool. Jag tror dessa var från 2002. När försvann dessa? Och vart tog de vägen?

Absolut så är de men dom fasades ut allt eftersom nya kom in i flottan.