Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Mikael T Nilsson skrivet 09 december 2018, 13:00:23 PM

Titel: En skraltig Volvo B10M/Säffle mot Yxlan - 9 mars 2010
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 09 december 2018, 13:00:23 PM
(https://i.postimg.cc/xj5RjGHH/Busslink-4427-NOBS-20100309.jpg) (https://postimg.cc/dD7d4y5t)

Jag hittade denna bild i fotoarkivet. En f.d. SL H9 (ursprungligen levererad till Täby), vid fototillfället tillhörandes Busslink Norrtälje, på en av Norrtäljes "ö-linjer".
Förmodligen sjöng bussen på sista versen vid fototillfället.

Frontgrillen ser ut att delvis vara igentäckt. Det var inte standard för första generationens Säffle 2000.
Titel: SV: En skraltig Volvo B10M/Säffle mot Yxlan - 9 mars 2010
Skrivet av: Ersa skrivet 09 december 2018, 13:13:27 PM
Skraltig?
Titel: SV: En skraltig Volvo B10M/Säffle mot Yxlan - 9 mars 2010
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 09 december 2018, 13:19:19 PM
Citat från: Ersa skrivet 09 december 2018, 13:13:27 PM
Skraltig?

Dessa gamla trotjänare var väldigt slitna de sista åren innan de slopades.
Bussen på bilden ser dessutom skavd och lite bucklig ut.
Titel: SV: En skraltig Volvo B10M/Säffle mot Yxlan - 9 mars 2010
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 09 december 2018, 13:51:24 PM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 09 december 2018, 13:00:23 PM

Frontgrillen ser ut att delvis vara igentäckt. Det var inte standard för första generationens Säffle 2000.


Detta är en betydligt senare levererad buss än dem som kom 1992 och som hade frontplacerad kylare/fläkt

Denna kom 1997 och har hydraldriven fläkt/sidomonterad kylare, därav inga luftinsläpp i fronten
Titel: SV: En skraltig Volvo B10M/Säffle mot Yxlan - 9 mars 2010
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 09 december 2018, 14:21:20 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 december 2018, 13:51:24 PM

Detta är en betydligt senare levererad buss än dem som kom 1992 och som hade frontplacerad kylare/fläkt

Denna kom 1997 och har hydraldriven fläkt/sidomonterad kylare, därav inga luftinsläpp i fronten

Tack, så är det naturligtvis. Men något säger mig att grillen på just 4427 inte är original. Det är för skarpa kanter kring den. Kanske har originalgrillen ersatts med en av äldre modell som blivit övertäckt.
Titel: SV: En skraltig Volvo B10M/Säffle mot Yxlan - 9 mars 2010
Skrivet av: Ersa skrivet 09 december 2018, 15:01:59 PM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 09 december 2018, 13:19:19 PM
Dessa gamla trotjänare var väldigt slitna de sista åren innan de slopades.
Bussen på bilden ser dessutom skavd och lite bucklig ut.

Är det egna erfarenheter som förare och/eller mekaniker i Norrtäljedepån som talar? Alltså uttalanden om i vilket skick dessa var i mot slutet.
Titel: SV: En skraltig Volvo B10M/Säffle mot Yxlan - 9 mars 2010
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 09 december 2018, 15:06:17 PM
Citat från: Ersa skrivet 09 december 2018, 15:01:59 PM
Är det egna erfarenheter som förare och/eller mekaniker i Norrtäljedepån som talar? Alltså uttalanden om i vilket skick dessa var i mot slutet.

Bussarnas skick in- och utvändigt samt hur de lät. Särskilt ledbussvarianten kändes sliten i slutskedet. Du behöver inte hänga upp dig på formuleringen "skraltig". 😉
Jag älskade dessa gamla Säffle 2000!
Titel: SV: En skraltig Volvo B10M/Säffle mot Yxlan - 9 mars 2010
Skrivet av: Ersa skrivet 09 december 2018, 15:14:26 PM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 09 december 2018, 15:06:17 PM
Bussarnas skick in- och utvändigt samt hur de lät. Du behöver inte hänga upp dig på formuleringen "skraltig". 😉
Jag älskade dessa gamla Säffle 2000!

Jag var bara nyfiken!  ;) Det är ju rätt många gånger genom åren man har fått höra av alla möjliga människor, hur slitet och dåligt vissa pålitliga saker är enligt deras åsikt, trots att man själv vet hur mycket mycket renoverat, bytt och påkostat saken är under skalet.
Titel: SV: En skraltig Volvo B10M/Säffle mot Yxlan - 9 mars 2010
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 09 december 2018, 15:46:55 PM
Citat från: Ersa skrivet 09 december 2018, 15:14:26 PM
Jag var bara nyfiken!  ;) Det är ju rätt många gånger genom åren man har fått höra av alla möjliga människor, hur slitet och dåligt vissa pålitliga saker är enligt deras åsikt, trots att man själv vet hur mycket mycket renoverat, bytt och påkostat saken är under skalet.

Jag förstår. 😀 Jag talar utifrån egna erfarenheter om modellen som sådan. Även om jag inte är yrkesförare så fick jag förmånen att testköra syskonvagn 4421 vid ett tillfälle strax före slopning och den kändes sliten då. Men det var ett nöje att ratta den!😀
Titel: SV: En skraltig Volvo B10M/Säffle mot Yxlan - 9 mars 2010
Skrivet av: Måns Johannesson skrivet 09 december 2018, 17:57:19 PM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 09 december 2018, 14:21:20 PM
Tack, så är det naturligtvis. Men något säger mig att grillen på just 4427 inte är original. Det är för skarpa kanter kring den. Kanske har originalgrillen ersatts med en av äldre modell som blivit övertäckt.

Stämmer, 4427 är av den senare modellen av Säffle 2000 med B10M MkIV chassi med sidomonterad kylare.

/Måns
Titel: SV: En skraltig Volvo B10M/Säffle mot Yxlan - 9 mars 2010
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 09 december 2018, 19:33:14 PM
Individerna i 44xx-serien var i tveksamt skick redan tidigare, det var ofta problem med dörrkretsarna på dessa när jag körde dem i Täby, bakdörrarna kunde plötsligt vägra lyda order från en hållplats till en annan för att lika plötsligt självläka.
Värmen var inte heller någon höjdare, så det gällde att pälsa på sig när man körde dem på vintern.
Rent mekaniskt var de dock hyfsade, det var mest en massa elstrul som störde.
Det är i sig inget unikt, även de ledade syskonen i H23-serien hade elproblem och trilskande värme, men sällan dörrproblem av den art som 44xx-serien led av.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: En skraltig Volvo B10M/Säffle mot Yxlan - 9 mars 2010
Skrivet av: buskörare skrivet 10 december 2018, 08:02:19 AM
Citat från: Ersa skrivet 09 december 2018, 15:14:26 PM
Jag var bara nyfiken!  ;) Det är ju rätt många gånger genom åren man har fått höra av alla möjliga människor, hur slitet och dåligt vissa pålitliga saker är enligt deras åsikt, trots att man själv vet hur mycket mycket renoverat, bytt och påkostat saken är under skalet.

Tycker du det är konstigt att den som tillbringar många timmar körandes en buss känner av funktioner och fel bättre än den som mekar med den nån/några timme/månad och kör den kanske 30 min?
Titel: SV: En skraltig Volvo B10M/Säffle mot Yxlan - 9 mars 2010
Skrivet av: Ersa skrivet 10 december 2018, 10:39:53 AM
Citat från: buskörare skrivet 10 december 2018, 08:02:19 AM
Tycker du det är konstigt att den som tillbringar många timmar körandes en buss känner av funktioner och fel bättre än den som mekar med den nån/några timme/månad och kör den kanske 30 min?

Jag förstår inte alls varför du helt på eget bevåg ställer dessa två grupper mot varandra, och ställer frågan riktad till mig.
Titel: SV: En skraltig Volvo B10M/Säffle mot Yxlan - 9 mars 2010
Skrivet av: Daniel Lindblom skrivet 10 december 2018, 11:24:11 AM
Som resenär har inga postiva minnen från dessa bussar (H9, H20, H23, H29 hos SL). Karossen kändes sladdrig, varje kurva så rörde sig väggarna, golven gick sönder och de kändes allmänt risiga. De kändes som riktigt dålig kvalite helt enkelt. Men de hade ju sin charm absolut.
Titel: SV: En skraltig Volvo B10M/Säffle mot Yxlan - 9 mars 2010
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 10 december 2018, 15:21:06 PM
Citat från: Daniel Lindblom skrivet 10 december 2018, 11:24:11 AM
Som resenär har inga postiva minnen från dessa bussar (H9, H20, H23, H29 hos SL). Karossen kändes sladdrig, varje kurva så rörde sig väggarna, golven gick sönder och de kändes allmänt risiga. De kändes som riktigt dålig kvalite helt enkelt. Men de hade ju sin charm absolut.

Ja, jag minns att karossen rörde sig under färd, särskilt då bussarna svängde. Jag tror dock det var så de var konstruerade enligt Säffles "System 2000", men är osäker.
Titel: SV: En skraltig Volvo B10M/Säffle mot Yxlan - 9 mars 2010
Skrivet av: Daniel Lindblom skrivet 10 december 2018, 15:37:49 PM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 10 december 2018, 15:21:06 PM
Ja, jag minns att karossen rörde sig under färd, särskilt då bussarna svängde. Jag tror dock det var så de var konstruerade enligt Säffles "System 2000", men är osäker.

Det är mycket möjligt. Det kändes dock som att bussarna var väldigt instabila i karossen.
Titel: SV: En skraltig Volvo B10M/Säffle mot Yxlan - 9 mars 2010
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 10 december 2018, 21:23:16 PM
Citat från: Daniel Lindblom skrivet 10 december 2018, 15:37:49 PM
Det är mycket möjligt. Det kändes dock som att bussarna var väldigt instabila i karossen.

Jag håller med. Första gången jag satt på fönsterplats i mitten av en Säffle 2000 trodde jag först att bussen höll på att gå sönder i en sväng. 😉
Titel: SV: En skraltig Volvo B10M/Säffle mot Yxlan - 9 mars 2010
Skrivet av: Daniel Lindblom skrivet 10 december 2018, 22:52:49 PM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 10 december 2018, 21:23:16 PM
Jag håller med. Första gången jag satt på fönsterplats i mitten av en Säffle 2000 trodde jag först att bussen höll på att gå sönder i en sväng. 😉

Då är vi två. 😊
Titel: SV: En skraltig Volvo B10M/Säffle mot Yxlan - 9 mars 2010
Skrivet av: Ola Å skrivet 10 december 2018, 22:53:33 PM
Den modellen minns jag som inte särskilt bra, förarplatsen för mig som är av medellängd minns jag dessutom som för trång, förarsätet gick ej att skjuta tillräckligt långt bak, dessutom skramliga och dragiga rent allmänt redan som nya.

Nu är det väl nästan 10 år sedan jag rattade en sådan så jag kan ju minnas fel.
Titel: SV: En skraltig Volvo B10M/Säffle mot Yxlan - 9 mars 2010
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 11 december 2018, 07:31:12 AM
Den bar väl de flesta typiska Säffledrag, otäta karosskarvar, strulande elektronik, osv.
Karossen rörde sig en del under körning, karossen var om jag minns rätt uppbyggd med längsgående plankor fästa i aluminiumreglar till skillnad från Scanias bussar som vid samma tid byggdes med snedstag i stål och kändes betydligt stadigare, men också tyngre.
Volvos konstruktion blev förhållandevis lätt, men betedde sig ungefär som en husvagn ibland. B9:orna är byggda på ett snarlikt sätt har jag för mig.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: En skraltig Volvo B10M/Säffle mot Yxlan - 9 mars 2010
Skrivet av: Karsten skrivet 11 december 2018, 08:54:45 AM
Märkligt att så många har negativa minnen av dessa bussar. Jag körde större delen av 2000-talet i Björknäs och har tvärtemot ett väldigt positivt minne av B10M. De gick stadigt och var pålitliga, framförallt de som levererades senare delen av 90-talet.
Titel: SV: En skraltig Volvo B10M/Säffle mot Yxlan - 9 mars 2010
Skrivet av: Robert Brink skrivet 11 december 2018, 09:25:02 AM
Jag tycker dom var som Volvo/Säffle brukade vara, väldigt olika från vagn till vagn.
Men i jämförelse med äldre Säffle från mitten av 80 taket (H22, 25 mfl) så var som skramligare.
Men idag kör jag alla dagar i veckan hellre B9S över alla gropar än tex en Scania Omnilink.

//R
Titel: SV: En skraltig Volvo B10M/Säffle mot Yxlan - 9 mars 2010
Skrivet av: Daniel Lindblom skrivet 11 december 2018, 10:52:41 AM
Citat från: Karsten skrivet 11 december 2018, 08:54:45 AM
Märkligt att så många har negativa minnen av dessa bussar. Jag körde större delen av 2000-talet i Björknäs och har tvärtemot ett väldigt positivt minne av B10M. De gick stadigt och var pålitliga, framförallt de som levererades senare delen av 90-talet.

De senare bussarna (hos SL kallade H20) var väl lite bättre.
Titel: SV: En skraltig Volvo B10M/Säffle mot Yxlan - 9 mars 2010
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 12 december 2018, 07:41:40 AM
Jag håller med om att B10:orna maskinellt var rätt bra, men det gick utför under större delen av 90-talet tycker jag.
H25 var pålitliga maskiner som oftast var bra att köra, sedan kom H27 med ett nytt och i mitt tycke sämre klimatsystem följd av H29 som var den första generationen med system 2000 och där var kvaliteten på byggena väldigt varierande från individ till individ som Robert säger. Sedan kom bottennappet i mitt tycke i form av första generationen H23 med inventarienummer 42xx hos SL-buss och senare Busslink. Andra generationen H23 med inventarienummer 54xx var betydligt bättre att köra och det verkade som om Volvo lärt sig lite till nästa serie i form av H20 som för det mesta var trevliga bekantskaper. Sedan gick det utför igen när Volvo introducerade TX-plattformen och den nya karossen 8500 som hade en hel del elstrul och annat.
När jag och några kollegor skulle hämta de första bussarna i serien behövde en buss hjälp på vägen och en fick bärgas ungefär halvvägs från fabriken i Säffle till Täby.
Dessa bussar fortsatte att strula i varierande utsträckning under sin livstid i Täby och lade grunden till B9:ornas konstruktion.
Kontentan är väl som så ofta att köper man en ny och oprövad produkt får man tyvärr också räkna med vissa barnsjukdomar.
Min erfarenhet är att detta gäller samtliga busstillverkare i varierande utsträckning.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk