Problem med LLT:s elbussar

Startat av Lulebussen, 21 januari 2020, 12:08:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ersa

"eftersom parterna inte har kunnat komma överens om vem som ska reparera"

Det låter mestadels som ett slarvigt skrivet avtal, där man inte utrett alla ansvarsfrågor innan man skrev på.

Maven

Citat från: Ersa skrivet 21 januari 2020, 13:44:12 PM
"eftersom parterna inte har kunnat komma överens om vem som ska reparera"
Det låter mestadels som ett slarvigt skrivet avtal, där man inte utrett alla ansvarsfrågor innan man skrev på.

Absolut! Och det är väl inte så konstigt, med tanke på den hallelujastämning som finns runt batteribussar, trots att tekniken ännu inte är lämplig att använda i större skala, utom möjligtvis på några omlopp som bara kör några timmar i högtrafik och hinner ladda under dagen.
Batterierna utvecklas ju snabbt, så det kan absolut vara en lösning för framtiden, men tills dess finns ju beprövad teknik som motorbussar med biodrivmedel, elbussar med tråd över gatan och reservbatteri, samt spårväg, beroende på hur stora passagerarflöden det handlar om.

Ersa

Citat från: Maven skrivet 21 januari 2020, 13:52:28 PM
Absolut! Och det är väl inte så konstigt, med tanke på den hallelujastämning som finns runt batteribussar, trots att tekniken ännu inte är lämplig att använda i större skala, utom möjligtvis på några omlopp som bara kör några timmar i högtrafik och hinner ladda under dagen.

Jag ser inte sambandet att just att eldrift betyder dåligt genomtänkta avtal. Såna avtal fanns/finns det gott om även när det gäller bussar med dieseldrift.

S Svensson

Jag läste snabbt igenom vad som Ni andra skrivit inkl vad som stod i Bussmagasinet.

Det är så att eldrift inte alltid är bra i olika väderlekar. Blir det kallt så skall man tänka på att resistans är temperaturberoende.
Företag som bygger fordon bör nog vara vana att bygga bussar och liknande. Komponenter till fordon bör provas utförligt. Vissa tillverkare av komponenter har olika toleranser, dvs plus ,minus ett visst värde. Det är möjligt att olika värden kan ta ut varandra.
En del personer frågar mig om värme till elfordon. En otto-eller dieselmotor värmer ju vatten. Elfordon bör nog ha vattenburen värme.
Kanske har man i Luleå tagit lätt på det här med elfordon medelst laddbart batteri. Kanske måste batteriet stå på laddning ofta ?

Troligen måste man fortsätta pröva sig fram. Det går inte att få fram en färdig lösning omedelbart. Eller vad tror Ni andra ?

VincentJkpg

Mer läsning:

22 Januari 2019 https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/kylan-satter-stopp-for-luleas-elbussar

7 NOVEMBER 2019 https://www.bussmagasinet.se/2019/11/nordligaste-elbusslinjen-billig-i-drift-men-med-problem/

21 Januari 2020 https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/lokaltrafikens-problem-med-elbussarna

Inte så konstigt att man funderar på att avsluta projektet. Problemet är ju främst att det inte finns någon väl beprövad elbuss-infrastruktur på så nordliga breddgrader så det är svårt att säga att något annat fabrikat (typ ABB som de flesta verkar köpa in) skulle funka bättre.