Huvudmeny

Tjänste papper?

Startat av Martineliasson, 12 mars 2019, 17:51:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martineliasson

Vad kallas dem/det pappre(na) som man tar i början av dagen som visar villka linjer man skall köra?

Carl Eric

Tjänst eller förarspec. (förarspecifikation) är de mest vanliga begrepp som jag har hört. Körorder förekommer väl också, men kanske mer inom beställningstrafiken.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

buskörare

Körspec säger vi oftast.

Leyland

En äldre modell från Vaxholm, söndagar tjänst 13. Första söndagstrafiken från Tekniska Högskolan till Vaxholm.


Ulf Berlin

Trevlig spec :)
Borde inte sista turen till Vaxholm ha körts till garaget efter ankomst SÖHP?/Ulf

igel

Citat från: Leyland skrivet 12 mars 2019, 22:55:09 PM
En äldre modell från Vaxholm, söndagar tjänst 13. Första söndagstrafiken från Tekniska Högskolan till Vaxholm.
Nyfiken fråga om anmärkningarna, vad betydde tiderna? (det kan väl knappast ha varit den morderna varianten av hålltider, de värkar lite väl snålt tilltagna för det. 5min Söderhamnsplan - Ytterby, även om man struntade i hastighetsbegränsningarna och att stanna på vägen borde det väl inte ha gått att köra på mindre än 7-8min).

Leyland

Citat från: Ulf Berlin skrivet 12 mars 2019, 23:34:44 PM
Trevlig spec :)
Borde inte sista turen till Vaxholm ha körts till garaget efter ankomst SÖHP?/Ulf

På denna tid skrev inte VTAB ut tomkörningarna ut/in garaget på körspecifikationen. Det visste föraren dels genom tjänstgöringslistan, dels genom att 99% av tjänsterna började/slutade vid garaget med (egen) vagn. I bland förekom att man i tjänsten fick byta vagn med annan tjänst vid Söhp under dagen eller åka till garaget och byta vagn (från/till normalvagn/ledvagn). Då framgick det av specifikationen. Specifikationen hade som fokus att beskriva uppdraget mot kund.

Citat från: igel skrivet 13 mars 2019, 07:08:54 AM
Nyfiken fråga om anmärkningarna, vad betydde tiderna? (det kan väl knappast ha varit den morderna varianten av hålltider, de värkar lite väl snålt tilltagna för det. 5min Söderhamnsplan - Ytterby, även om man struntade i hastighetsbegränsningarna och att stanna på vägen borde det väl inte ha gått att köra på mindre än 7-8min).

På dåtidens publika tidtabeller och turlistor hade man få håll- eller mellantider. De större hållplatserna eller bytespunkterna förekom, som t ex Ytterby (Ytby). Den exemplifierade körsträckan tog mer än fem minuter men mindre än 10 minuter och lägre nivå en fem-minutersnivå var inte aktuellt att förhålla sig till. Det viktiga var att man annonserade tiden så bussen inte avgick för tidigt.

På denna tid var det färre hållplatser, högre tillåtna hastighet på flera sträckor, mm. Det var kortare res- och körtid på Vaxholmslinjerna. Fokus var inte mellan- och hålltider, utan det skulle vara en snabb och bekväm bussresa.

Ulf Berlin

Citat från: Leyland skrivet 13 mars 2019, 07:25:39 AM
På denna tid skrev inte VTAB ut tomkörningarna ut/in garaget på körspecifikationen. Det visste föraren dels genom tjänstgöringslistan, dels genom att 99% av tjänsterna började/slutade vid garaget med (egen) vagn. I bland förekom att man i tjänsten fick byta vagn med annan tjänst vid Söhp under dagen eller åka till garaget och byta vagn (från/till normalvagn/ledvagn). Då framgick det av specifikationen. Specifikationen hade som fokus att beskriva uppdraget mot kund...

Vid närmare titt så står det ju ingen arbetstid på denna spec,så det förklara saken./Ulf

Martineliasson