Söndagsbilder 130 (16 bilder)

Startat av Jona, 01 maj 2011, 00:54:51 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

Hej, hoppas det är söndag även för er nu, för mig är det nämligen det. Idag tänkte jag bjuda på en speciell tråd så till vida att den för första gången i denna bildserie är från utrikes. Men vi börjar med en bussfri bild.


För lite mer än 25 år sedan, den 26 april 1986 så drabbas Kärnkraftverket Tjernobyl i Ukraina av en olycka, en explosion under test av anläggningen som ledde till att reaktor fyra i utkanten av staden Pripjat förstördes genom en explosion och ett moln med radioaktiva partiklar spreds med vindarna över stora delar av Europa.

Det finns mycket skrivet om detta, se t.ex denna länk: http://sv.wikipedia.org/wiki/Tjernobylolyckan

Detta är inledningen, låt oss diskutera eventuella frågor och kommentarer om själva Tjernobyl i ordet är fritt.
Som information, det krävs guide för att besöka området, och pass visas flera gånger, man fick passera 3 st detektorer för radioaktivitet på vägen ut, men om man gör precis som guide säger så bör besöket gå ganska bra och smärtfritt och det är en upplevelse för livet.

Jag har i några år varit sugen på och besöka den övergivna staden Pripjat och nu var det äntligen dags och få uppleva en flera år gammal dröm.


Så Tjernobyl och Pripjat besöktes i fredags den 29 och när jag ändå var där och det dök upp bussar för dom som arbetar inne på området så tänkte jag att det var lika bra och ta några bilder, jag tänkte bjuda på 2 av dom här innan det egentliga svepet tar sin början.


Besöket i undantagzonen var ett dagsbesök så mitt baslogi på 5000 meter fanns i Kiev. Därför tänkte jag bjuda er på ett bildsvep från just Kiev. Nu kör vi.


Cirka 100 meter norr om Självständighetstorget i staden har jag mitt baslogi. Denna bild är fotograferad från balkongen på trafikkaoset som uppstod då en bil stannade på den enkelriktade gatan för att backa in på en parkeringsruta. Det tjocknade till rejält. Man bryr sig inte så mycket om trafikregler i staden och man kan parkera precis hur som helst.


Jag och gänget turistade på vanligt vis genom att besöka kloster, statyer och annat. På väg till och från en stor staty kallad Mother Motherland så passerades denna stora vändplan. Statyn är högre en frihetsgudinnan skryter man med.


En trådbuss på samma plats. Intill denna vändplan kan man hitta Kloster, ett grottkloster, miniatyrmuseum, Militärhistoriskt museum och mycket annat.


Mitt sällskap ville göra annat så jag tillbringade Lördag förmiddag på egen hand för att fota lite spårvagnar och bussar. Därför for jag till en tunnelbanestation längs den gröna linjen med det engelska namnet Lukyanivs'ka där många busslinjer passerar, eller utgår ifrån. Även en spårvagnslinje som trafikeras med äldre vagnar av modell Tatra T3 passerar platsen. (be mig inte stava platsen på Ukrainska)

För att resa med tunnelbanan i staden hade jag med en karta över linjenätet där både den engelska och Ukrainska texten står med för varje station och på så vis kan man jämföra med den text man inte förstår själv. Det gick faktiskt bra och jag kom fram dit jag skulle.


Det verkar enligt vad jag själv kunnat se fungera som så att trådbuss eller fullstora bussar på en viss linje endast stannar på hållplatserna, medan dessa mindre bussar som trafikerar samma linje stannar där man vill, tex genom att vinka.


Spårvägens hållplats finns bakom bussen. I det låga huset i bakgrunden finns tunnelbanans entré.


I denna vändplan intill spårvagnens hållplats utgår många linjer, däribland linje 23 som trafikeras av trådbuss.
En sak jag började fundera på, eftersom så många bussar hade privat utrustade förarhytter och ingen var den andra lik inredd, så börjar jag tänka tanken att förarna kanske hade "egna" privata bussar som man alltid hade och inte delades med någon annan.

Jämför Coca-Cola gardinen i denna buss med gardinerna från andra bussar.


Mer från vändplanen nära Lukyanivs'ka tunnelbanestation.

Läste någonstanns, tror det var engelska wikipedia att trådbussarna och dom vanliga bussarna trafikeras av ett bolag medan dom mindre små bussarna trafikeras av privata åkare.


Ännu en äldre sliten trådbuss på linje 23 lämnar bytespunkten.

I Kiev har man olika taxor på dom olika trafikslagen men man kan köpa månadskort för en kalendermånad som antingen gäller på tunnelbana eller buss/trådbuss eller kombinationskort som gäller alla nät. Men för dom flesta så är polletter och enkelbiljetter det vanligaste alternativet. En tunnelbanepollett kostar 2 Uah (motsvarar 1,5 svenska kronor) och en enkelbiljett på bussen kostar 1,50 vilket blir lite över en krona.
Så för att byta mellan trafikslagen blir du alltså tvungen och köpa en ny biljett, men för mig som svensk är priset så billigt så jag kan inte klaga.


Än trådbuss kommer längs en av stadens huvudgator på sin väg mot vidare öden.


Jag lyckades aldrig tyda vart bussarna var på väg, men upptäckte att linje 16 och 18 passerade denna plats, och sedan fortsatte genom staden och avslutades vid Självständighetstorget i centrala delen av Kiev.


Buss på linje 18 lastar och tidsreglerar vid Självständighetstorget. Engelska wikipedia berättar att bussarna i staden är gamla, slitna och underfinansierade och det kunde man se själv, det tar lång tid och åka buss, dom fastnar i trafiken, det är tätt mellan hållplatserna och det är ofta trångt ombord.


Slutligen en bild från en helt annan del av staden, nära ett pågående fotbolls-arenabygge. En trådbuss passerar utanför Swedbanks kontor.

Lite information, Ukraina blev självständigt 1991, alltså för 20 år sedan.

Kiev, Kijev eller Kyjiv (ukrainska: Київ; ryska: Киев) är huvudstaden och den största staden i Ukraina och är belägen i den centrala norra delen av landet vid floden Dnepr. Befolkningsmängden var efter 2001 års folkräkning 2 611 300.

Kiev är ett viktigt industriellt, vetenskapligt, pedagogiskt och kulturellt centrum i Östeuropa. Det är platsen för många högteknologiska industrier, högskolor och världsberömda historiska landmärken.

Kiev är byggd på båda sidorna av floden Dnepr (Dnipro) som flyter hela vägen ner till Svarta havet. I Kiev råder inlandsklimat vilket medför heta somrar och kalla vintrar.

Det finns mycket och säga om Kiev, man har en hel del historiska platser och annat intressant och se och besöka men jag överlåter detta till den nyfikne och själv forska i ämnet. Men får du någon gång chansen och besöka Kiev och se allt själv med egna ögon så gör det.
Staden är mycket vacker och alla verkar så snälla trevliga och hjälpsamma.

Hade jag varit bättre på språket hade jag kanske kunnat berätta mer om bussbolagen och annat i staden, men det får bli så här denna gång. Väl mött en söndag framöver.

MVH Jona
MVH Filosofen Jona

danneh

Kollar man på skicket på några av de bussarna har jag konstaterat att vi bör nog inte klaga på gamla bussar här...
Mycket intressanta och fina bilder!

Bussmicke

Intressant, hade hoppats få se en spårvagn också :)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

mushkot

Mycket intressant! Verkar vara ganska blandat skick på bussarna? Hur var skicket invändigt?

Kan du inte starta en tård i ordet är fritt också, för att berätta mer om ditt besök i zonen?

Jona

Citat från: mushkot skrivet 01 maj 2011, 08:34:21 AM
Kan du inte starta en tård i ordet är fritt också, för att berätta mer om ditt besök i zonen?

Hej

Svar till Bussmicke, spårvagnsbilder kommer vid tillfälle på Postvagnen (SJK forum) och här i ordet är fritt.
Som svar till Mushkot, eventuellt borde jag kunna skriva ihop en tråd framöver om besöket där.

Men just nu har jag inte så mycket tid för bildredigering då jag är kvar i Kiev och ska ut och besöka fler historiska platser så ha tålamod så får vi se när jag hinner bjuda på allt.


PS hittade info nu, dom små bussarna kallas Marshrutka enligt en guidebok för Kiev.

Mer info, jag har tyvärr inte lyckats åka med någon av dom äldre bussarna men någon av dom mer moderna trådbussarna har jag testat. Skicket är slitet, mycket slitet, men det verkar fungera och rulla för det mesta.

Tunnelbana är överfolkad, trång, slitet men är hyfsat bekvämt sett och resa i staden med. Tyvärr är det långa promenader mellan stationerna vid bytespunkterna och långa vägar upp till marken så en resa med tunnelbana innebär motion och promenad.

Men då ska man betänka att man har på röda linjen i staden både världens djupast belägna station och världens längsta rulltrappa på en annan stationen.


Tack för alla kommentarer i alla fall...

/Jona
MVH Filosofen Jona

Kimsan

Ännu ett fint inlägg av Jona. satt som fastklistrad och läste, tack så mycket

Olof Lagerkvist

Citat från: Bussmicke skrivet 01 maj 2011, 08:26:57 AM
Intressant, hade hoppats få se en spårvagn också :)

Jag hittade förvånansvärt få spårvagnar bland mina Kiev-bilder också, tyvärr. Men jag fick med en spårvagn ungefär mitt i mitt filmklipp från tunnelbanan:
http://www.youtube.com/watch?v=YdiIGN4ziZs

Annars finns det lite spårvagnsantydan på de här bilderna:

I bakgrunden:


Snett bakifrån:


...och så en märklig spårskarv:


Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Jona

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 01 maj 2011, 09:38:20 AM
Jag hittade förvånansvärt få spårvagnar bland mina Kiev-bilder också, tyvärr.

Tack för alla trevliga bilder. Jag har hittat spårvagnarna och har ganska så många bilder på dom nu. Fotade faktiskt fler idag så bilder kommer framöver.

/J
MVH Filosofen Jona

Carl Eric

Om du fortfarande är kvar och har möjlighet så vore en bild på tunnelbanan uppskattad! :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Jona

Citat från: calken skrivet 01 maj 2011, 18:00:10 PM
Om du fortfarande är kvar och har möjlighet så vore en bild på tunnelbanan uppskattad! :)

Trodde det var fotoförbud där, sitter klisterdekaler om det vid spärren man stoppar polletten i.

/J
MVH Filosofen Jona

Carl Eric

Citat från: Jona skrivet 01 maj 2011, 18:11:14 PM
Trodde det var fotoförbud där, sitter klisterdekaler om det vid spärren man stoppar polletten i.

/J

Okej, tack ändå! :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Olof Lagerkvist

Citat från: Jona skrivet 01 maj 2011, 18:11:14 PM
Trodde det var fotoförbud där, sitter klisterdekaler om det vid spärren man stoppar polletten i.

Då har det blivit tydligare med det senaste åren. När jag var där 2007 hade jag redan fotat och filmat en del när jag till slut sista dagen råkade läsa på ett anslag med diverse regler där det bland annat stod att det var fotoförbud.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Fikman

Härliga bilder fån ett underbart land, eller länder är det ju. Man blir sugen på att åka över  ;D

Rickardo

Dina bilder uppsakttas mycket ! :)

Mvh Rickardo

kimpan

Men är det inte en gammal "GUBare" längst bak på bild nr 2