Buss-Snack

Övriga forum => Vägforum => Ämnet startat av: BMJ skrivet 29 augusti 2009, 09:46:40 AM

Titel: Vägarkeologi
Skrivet av: BMJ skrivet 29 augusti 2009, 09:46:40 AM
Det verkar som att det finns ett visst intresse för gamla vägar, bidrar därför med lite Bohuslänska sådana.


(http://i335.photobucket.com/albums/m444/balkongmannen/Traffic/Broramp.jpg)
Här passerade ett tag riksväg 2, och senare länsväg 167 Ströms sluss väster om Lilla Edet. Bron hade endast ett körfält som båda riktningarnas trafik fick samsas om. Bron hade en klaff, som sedan länge är borttagen.

(http://i335.photobucket.com/albums/m444/balkongmannen/Traffic/Grind.jpg)
Sett från andra hållet.Vägen fortsatte mot Lilla Edet över bron över Göta älvs strömfåra i bakgrunden, vliken även utgör gräns mellan Västergötland och Bohuslän. Fram till kommunsammanslagningen gick även länsgränsen här (Bohus/Älvsborg). I och med att den nya bron över Göta älv togs i bruk drogs 167:ans sträckning om till dagens läge där den rundar centrala Edet och ansluter till E45 vid samhällets norra infart.

(http://i335.photobucket.com/albums/m444/balkongmannen/Bridge/Edetklaffbro.jpg)
Nuvarande bro på väg 167 över Göta älv i Lilla Edet. Vill minnas att den togs i bruk 1983 eller -84.

(http://i335.photobucket.com/albums/m444/balkongmannen/Traffic/Oldroad7.jpg)
En knapp kilometer längre västerut.Denna vägrest lades i vila när den nya bron togs i bruk.  Vägen gick i ett nordligare läge än idag. Strax nordväst om Ströms säteri anslöt den nya vägen till den gamla.

(http://i335.photobucket.com/albums/m444/balkongmannen/Traffic/Oldroad6.jpg)
Sett åt öster, från Hjärtumsvägen (bakom betongsuggorna) och ner till gamla bron går Ljungskilevägen, fast nu som lokalgata.
Titel: SV: Vägarkeologi
Skrivet av: Autotransit skrivet 29 augusti 2009, 14:18:15 PM
Det är fantastiskt vad små de gamla vägarna ser ut när det kommer en ny bredvid, och ändå tyckte man att den gamla var helt ok till man fick den nya att jämföra med. Så fram för mer vägarkeologi tycker jag... ;)

/Stellan
Titel: SV: Vägarkeologi
Skrivet av: Fredrik W skrivet 30 augusti 2009, 08:36:28 AM
Snyggt bildreportage!
Titel: SV: Vägarkeologi
Skrivet av: Stefan Lindberg skrivet 30 augusti 2009, 10:23:28 AM
Citat från: BMJ skrivet 29 augusti 2009, 09:46:40 AM
Det verkar som att det finns ett visst intresse för gamla vägar, bidrar därför med lite Bohuslänska sådana.

(http://i335.photobucket.com/albums/m444/balkongmannen/Traffic/Oldroad7.jpg)
En knapp kilometer längre västerut.Denna vägrest lades i vila när den nya bron togs i bruk.  Vägen gick i ett nordligare läge än idag. Strax nordväst om Ströms säteri anslöt den nya vägen till den gamla.

Kul med bildreportage från hemtrakterna.
Hur är det egentligen med denna vägen i riktning mot Ljungskile, tar den slut borta vid skogen ?
Vägen bör väl ha gått över åkern längre bort innan den ansluter till nuvarande väg
Titel: SV: Vägarkeologi
Skrivet av: Ersa skrivet 30 augusti 2009, 14:13:58 PM
Citat från: BMJ skrivet 29 augusti 2009, 09:46:40 AM
Det verkar som att det finns ett visst intresse för gamla vägar, bidrar därför med lite Bohuslänska sådana.

Ja, det finns ett stort intresse för sådant. Tack så mycket för ditt bidrag. :)
Titel: SV: Vägarkeologi
Skrivet av: BMJ skrivet 30 augusti 2009, 19:11:13 PM
[quote author=Stefan Lindberg
Kul med bildreportage från hemtrakterna.
Hur är det egentligen med denna vägen i riktning mot Ljungskile, tar den slut borta vid skogen ?
Vägen bör väl ha gått över åkern längre bort innan den ansluter till nuvarande väg
[/quote]
Precis, Stefan. Vägen slutar och en åker tar vid. Ibland kan man se spår av vägen fast den har slutat existera, men här syntes inga spår av vägen.
Titel: SV: Vägarkeologi
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 31 augusti 2009, 22:51:45 PM
Citat från: BMJ skrivet 29 augusti 2009, 09:46:40 AM
Det verkar som att det finns ett visst intresse för gamla vägar, bidrar därför med lite Bohuslänska sådana.


(http://i335.photobucket.com/albums/m444/balkongmannen/Traffic/Broramp.jpg)
Här passerade ett tag riksväg 2, och senare länsväg 167 Ströms sluss väster om Lilla Edet. Bron hade endast ett körfält som båda riktningarnas trafik fick samsas om. Bron hade en klaff, som sedan länge är borttagen.



Intressant reportage. Men har rikstvåan verkligen gått förbi Lilla Edet??? På min bilatlas från 1953 går rikstvåan mellan Kungälv och Uddevalla över Kareby-Jörlanda-Spekeröd-Ucklum-Ljungskile, så det måste i så fall ha varit ännu tidigare. Den här aktuella vägen heter 167 i 1953 års atlas precis som nu, ett vägnummer som alltså ej förändrats på minst 56 år.
//Jonas G
Titel: SV: Vägarkeologi
Skrivet av: BMJ skrivet 01 september 2009, 22:12:13 PM
Nedan följer ett citat saxat från Wikipedia, där jag sökte på "Rikstvåan" och fick då fram bla detta:

"Fram till tidigt 1950-tal gick rikstvåan från Göteborg och norrut i samma sträckning som dagens E45. Vid Lilla Edet avvek rikstvåan västerut över bron över Göta älv och vidare längs dagens länsväg 167 till Grinneröd strax söder om Ljungskile. 167:an är ungefär likadan som då. På 1950-talet byggdes också motorvägen Göteborg-Kungälv. Den korta sträckan mellan dagens E6 och Jordfallsbron är en del av den gamla motorvägen och ser också ut precis som sådan, med bara dike och inget räcke i mitten."

Ska se om jag även kan scanna in ena hörnet på en Danmarkskarta från tidigt 50-tal där man ser Rikstvåan i Göta älvs dalgång, och väg 160 från Göteborg via Kungälv och norrut.

Några andra belägg har jag inte för att rikstvåan gått via Edet, men det verkar ändå förhållandevis troligt att så faktist var fallet.

Håller ni ut ett par dagar kommer en fortsättning med mer vägarkeologi utmed rikstvåan/E6.
Titel: SV: Vägarkeologi
Skrivet av: BMJ skrivet 02 september 2009, 19:37:30 PM
Här kommer kartutsnittet jag pratade om igår.

(http://i335.photobucket.com/albums/m444/balkongmannen/Map/Rikstvan.jpg)
Titel: SV: Vägarkeologi
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 september 2009, 20:39:08 PM
Citat från: BMJ skrivet 01 september 2009, 22:12:13 PM
Nedan följer ett citat saxat från Wikipedia, där jag sökte på "Rikstvåan" och fick då fram bla detta:

"Fram till tidigt 1950-tal gick rikstvåan från Göteborg och norrut i samma sträckning som dagens E45. Vid Lilla Edet avvek rikstvåan västerut över bron över Göta älv och vidare längs dagens länsväg 167 till Grinneröd strax söder om Ljungskile. 167:an är ungefär likadan som då. På 1950-talet byggdes också motorvägen Göteborg-Kungälv. Den korta sträckan mellan dagens E6 och Jordfallsbron är en del av den gamla motorvägen och ser också ut precis som sådan, med bara dike och inget räcke i mitten."

Denna dragning förklarar också belägenheten av vägmuseet vid Grinneröd strax söder om Ljungskile. Jag tyckte att det var lite väl långt från nuvarande E6.

(http://www.savenfjord.nu/9.ytterby/10.JPG)
Titel: SV: Vägarkeologi
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 02 september 2009, 20:59:23 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 september 2009, 20:39:08 PM
Denna dragning förklarar också belägenheten av vägmuseet vid Grinneröd strax söder om Ljungskile. Jag tyckte att det var lite väl långt från nuvarande E6.

(http://www.savenfjord.nu/9.ytterby/10.JPG)

Där ser man, rikstvåan gick alltså via Lilla Edet i alla fall. Tydligen drogs den om precis innan min atlas från -53 gavs ut.

Men Staffan, även efter omdragningen gick ju rikstvåan förbi Grinneröd. Den- och därefter E6- gick ju Jörlanda-Spekeröd-Ucklum-Grinneröd-Ljungskile ända till motorvägen byggdes på slutet av 80-talet! (om än inte precis där ditt foto är taget de sista decennierna)

//Jonas G
Titel: SV: Vägarkeologi
Skrivet av: BMJ skrivet 02 september 2009, 21:34:52 PM
Jag är beredd att hålla med Jonas i föregående inlägg.

Nu har jag hamnat 27km NNV om förra bildserien, i kôrpehôla! (Uddevalla, för utsocknes)

(http://i335.photobucket.com/albums/m444/balkongmannen/Traffic/Oldroad3.jpg)
Det som syns är föredetta R2/E6 aldeles öster om det som var huvudporten till Uddevallavarvet.
Detta var en del av västsveriges pulsåder fram till 1976, då motorvägen utmed bangården och genom de båda tunlarna stod färdig. Vägen fortsatte bakom trailersläpen och vek av mot öster vid fd KF:s lager och anslöt till nuv Strömstadsvägen där det ligger en rondell idag.
Till vänster om fotgrafen (undertecknad) anslöt Nordanvindsvägen från stadsdelen Skogslyckan via en plankorsning på Bohusbanan.

(http://i335.photobucket.com/albums/m444/balkongmannen/Traffic/Oldroad1.jpg)
Nu har vi flyttat oss till Uddevallas västra delar. Även här gick E6 innan motorvägen stod klar, man kan skymta nuvarande väg 44 där den gamla vägen anslöt till den nya.

(http://i335.photobucket.com/albums/m444/balkongmannen/Traffic/Oldroad2.jpg)

Samma träddunge från andra hållet.  44:an syns till vänster, strax innan den nya rondellen som ersatt två ljuskryss.
Titel: SV: Vägarkeologi
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 september 2009, 22:37:00 PM
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 02 september 2009, 20:59:23 PM
Där ser man, rikstvåan gick alltså via Lilla Edet i alla fall. Tydligen drogs den om precis innan min atlas från -53 gavs ut.

Men Staffan, även efter omdragningen gick ju rikstvåan förbi Grinneröd. Den- och därefter E6- gick ju Jörlanda-Spekeröd-Ucklum-Grinneröd-Ljungskile ända till motorvägen byggdes på slutet av 80-talet! (om än inte precis där ditt foto är taget de sista decennierna)

//Jonas G

Jo, det har du rätt i. Vägen kvarligger bredvid vägminnet i det skick den hade som E6 innan den blev motorväg.
Men det jag ändå inte riktigt fick ihop var att den här dåliga stumpen en gång ingått i riksväg 2 eftersom jag bara kan minnas vägen förbi Ucklum som en relativt bred och rak landsväg. Men om vägen lades om redan 1953 så blev den antagligen breddad senare.
Titel: SV: Vägarkeologi
Skrivet av: Stefan Lindberg skrivet 04 september 2009, 19:03:06 PM
Här kommer en bild från KAK's bilatlas från 1951 och där ser man att nuvarande E45 via Lilla Edet och över älven mot Grinneröd heter Nr 2
medans nuvarande E6 eller rättare sagt gamla E6 via Kungälv, Spekeröd, Grinneröd heter Nr 160

(http://i28.photobucket.com/albums/c204/stefanity/SDC10180fixxed.jpg)
Titel: SV: Vägarkeologi
Skrivet av: BMJ skrivet 06 september 2009, 12:58:31 PM
Intressant med 161:an från Stora Höga till Hälleviksstrand via Svanesund!
Titel: SV: Vägarkeologi
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 06 september 2009, 15:38:16 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 september 2009, 22:37:00 PM
Jo, det har du rätt i. Vägen kvarligger bredvid vägminnet i det skick den hade som E6 innan den blev motorväg.
Men det jag ändå inte riktigt fick ihop var att den här dåliga stumpen en gång ingått i riksväg 2 eftersom jag bara kan minnas vägen förbi Ucklum som en relativt bred och rak landsväg. Men om vägen lades om redan 1953 så blev den antagligen breddad senare.

Har för mig att jag läst någonstans (i GP ?) att vägen förbi Grinneröd lades om 1957/58 då dagens "vägminnesstump" ersattes av en sträckning något öster om den.  Man anade väl redan då att 30-talssträckningen lika lite som Norre Katts port i Halmstad skulle vara EUROPAVÄGmässig i standard...
Denna "nya" sträckning var sedan Riksväg 2 / E6 fram till dess att dagens motorväg byggdes.

ja, jag har "provkört" vägminnet och även därstädes provat på vänstertrafik..  :o :o :o :o

/B
Titel: SV: Vägarkeologi
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 september 2009, 15:47:57 PM
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 06 september 2009, 15:38:16 PM
Har för mig att jag läst någonstans (i GP ?) att vägen förbi Grinneröd lades om 1957/58 då dagens "vägminnesstump" ersattes av en sträckning något öster om den.  Man anade väl redan då att 30-talssträckningen lika lite som Norre Katts port i Halmstad skulle vara EUROPAVÄGmässig i standard...
Denna "nya" sträckning var sedan Riksväg 2 / E6 fram till dess att dagens motorväg byggdes.

ja, jag har "provkört" vägminnet och även därstädes provat på vänstertrafik..  :o :o :o :o

/B

Det vore faktiskt en rätt intressant idé att även officiellt tillåta vänstertrafik på den här lilla vägstumpen. Någon större fara med det borde det ju inte vara. Bara alla gör likadant. Tydlig skyltning borde räcka. Vägminnet ligger så till att ingen svänger in på det av misstag.

Titel: SV: Vägarkeologi
Skrivet av: BMJ skrivet 06 september 2009, 17:13:13 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 september 2009, 15:47:57 PM
Det vore faktiskt en rätt intressant idé att även officiellt tillåta vänstertrafik på den här lilla vägstumpen. Någon större fara med det borde det ju inte vara. Bara alla gör likadant. Tydlig skyltning borde räcka. Vägminnet ligger så till att ingen svänger in på det av misstag.


Visst vore det kul med vänstertrafik just där,man borde också sätta upp lite tidstypiska skyltar,framför allt borde få upp den gula skylten med "2" på.
Titel: SV: Vägarkeologi
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 06 september 2009, 17:15:51 PM
Citat från: BMJ skrivet 06 september 2009, 17:13:13 PM
Visst vore det kul med vänstertrafik just där,man borde också sätta upp lite tidstypiska skyltar,framför allt borde få upp den gula skylten med "2" på.

Om inte annat så har man ju en perfekt miljö för filminspelningar.  "Trollywood" ligger ju heller inte så långt därifrån..
Och Bohusbanan med sidospåret till Lysekil sin "ålderdomliga" infrastruktur kompletterar bilden av ett Sverige för 50 - 60 år sedan.

/B
Titel: SV: Vägarkeologi
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 07 september 2009, 17:18:57 PM
Citat från: BMJ skrivet 06 september 2009, 12:58:31 PM
Intressant med 161:an från Stora Höga till Hälleviksstrand via Svanesund!

Så sent som c:a 1990 åkte jag till Ellös med en förare som tyckte att snabbaste vägen från Varekil till Ellös var via Vräland, Hårleby och Hogen, d.v.s. längs gamla 161, och därför körde så. Man skyltade säkert till Ellös via Stala redan när jag var med om denna resa, men denna väg breddades och lades delvis om först några år in på 90-talet. Därefter blev den skyltade vägen otvivelaktigt den snabbaste till Ellös.
Titel: SV: Vägarkeologi
Skrivet av: BMJ skrivet 07 september 2009, 23:28:54 PM
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 07 september 2009, 17:18:57 PM
Så sent som c:a 1990 åkte jag till Ellös med en förare som tyckte att snabbaste vägen från Varekil till Ellös var via Vräland, Hårleby och Hogen, d.v.s. längs gamla 161, och därför körde så. Man skyltade säkert till Ellös via Stala redan när jag var med om denna resa, men denna väg breddades och lades delvis om först några år in på 90-talet. Därefter blev den skyltade vägen otvivelaktigt den snabbaste till Ellös.
Ja,den "nya" vägen Ellös-Varekil (178:an), har varit ett stort lyft för västra Orust. Om de gamla planerna på att bygga en fast förbindelse mellan Svanesund-Kolhättan någon gång blir verklighet får man hoppas att man samtidigt bättrar på vägarna mellan VArekil och Svanesund, samt Kolhättan-Ödsmål.
Titel: SV: Vägarkeologi
Skrivet av: Autotransit skrivet 20 september 2009, 21:55:43 PM
Citat från: Stefan Lindberg skrivet 04 september 2009, 19:03:06 PM
Här kommer en bild från KAK's bilatlas från 1951 och där ser man att nuvarande E45 via Lilla Edet och över älven mot Grinneröd heter Nr 2
medans nuvarande E6 eller rättare sagt gamla E6 via Kungälv, Spekeröd, Grinneröd heter Nr 160

(http://i28.photobucket.com/albums/c204/stefanity/SDC10180fixxed.jpg)

Här är samma kartbild från M:s vägvisare, fast tio år senare när E6 har tillkommit.
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/scan%203/Karta1961_b.jpg)

/Stellan
Titel: SV: Vägarkeologi
Skrivet av: BMJ skrivet 28 september 2009, 22:21:40 PM
Citat från: Autotransit skrivet 20 september 2009, 21:55:43 PM
Här är samma kartbild från M:s vägvisare, fast tio år senare när E6 har tillkommit.
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/scan%203/Karta1961_b.jpg)

/Stellan

Dessa gamla kartor är helt fantastiska!
Titel: SV: Vägarkeologi
Skrivet av: Autotransit skrivet 28 september 2009, 22:28:45 PM
Det är bara lite synd om dem som bor precis i skarven, det är svårt att hitta till dem :D
Visserligen så är de moderna elektroniska kartorna både snabbare att få fram och lättare att hitta i...men de har ju inte bråkdelen av den charm som de gamla papperskartorna har.

/Stellan
Titel: SV: Vägarkeologi
Skrivet av: BMJ skrivet 03 oktober 2009, 01:23:50 AM
I en annan tråd var Hästepallarna strax söder om Uddevalla uppe för diskussion, jag tyckte därför att lite bilder därifrån kunde vara på sin plats.

Först ut är en bild från Bodele badplats mellan Hästepallarna och Gustafsberg. Vägen via Hästepallarna som syns här var en del av Bohusläns pulsåder 1908-1984. Både rikstvåan och E6 gick i denna sträckning.
(http://i335.photobucket.com/albums/m444/balkongmannen/Traffic/R2hast7.jpg)

På nästa bild närmar vi oss vägen. Här syns den nya strandprommenaden bättre.
(http://i335.photobucket.com/albums/m444/balkongmannen/Traffic/R2hast6.jpg)

Uppe på vägen. Bilen är på väg söderut mot Göteborg/Ljungskile.
(http://i335.photobucket.com/albums/m444/balkongmannen/Traffic/R2hast2.jpg)

Utsikten från Hästepallarna är magnifik!
(http://i335.photobucket.com/albums/m444/balkongmannen/Bridge/Byfjorden.jpg)

Minnesmärke över vägbygget.
(http://i335.photobucket.com/albums/m444/balkongmannen/Traffic/R2hast1.jpg)

På krönet intill fd Skeppsvikens camping finns denna hårnålskurva,på andra sidan breder staden ut sig. Hamnen skymtar till i bakgrunden.
(http://i335.photobucket.com/albums/m444/balkongmannen/Traffic/R2hast3.jpg)

Åt andrahållet från samma plats. När E6:an fortfarande gick här var det kul att stå på just denna bergknalle och se långtradarna sakta kämpa sig upp för den slingriga vägen.
(http://i335.photobucket.com/albums/m444/balkongmannen/Traffic/R2hast4.jpg)

Det finns som synes inte stor plats för cyklister och fotgängare på de smalaste ställena. Passar ju för övrigt bra med en buss på bilden (om än bakifrån) i detta forumet :)
(http://i335.photobucket.com/albums/m444/balkongmannen/Traffic/R2hast8.jpg)

Bilderna tagna 091003
//BMJ
Titel: SV: Vägarkeologi
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 03 oktober 2009, 07:08:57 AM
Citat från: BMJ skrivet 02 september 2009, 19:37:30 PM
Här kommer kartutsnittet jag pratade om igår.

(http://i335.photobucket.com/albums/m444/balkongmannen/Map/Rikstvan.jpg)

På denna bild verkar det som om dåtidens riksväg 5, idag riksväg 40, hade en "blindtarm" från Helenedal via Rådavägen ner över Stensjön och "Mölndals Kråka" ner till "Rikstvåan" i Mölndal.

/B
Titel: SV: Vägarkeologi
Skrivet av: Autotransit skrivet 03 oktober 2009, 13:16:03 PM
Verkligen kul att se moderna bilder och jämföra dem med vykorten jag lagt ut, och få det beskrivet hur fin gångvägen och vyn över den nya bron är.

Tackar för de fina bilderna :)

/Stellan
Titel: SV: Vägarkeologi
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 16 oktober 2009, 16:19:29 PM
Citat från: BMJ skrivet 03 oktober 2009, 01:23:50 AM

(http://i335.photobucket.com/albums/m444/balkongmannen/Traffic/R2hast6.jpg)


(http://i335.photobucket.com/albums/m444/balkongmannen/Traffic/R2hast2.jpg)


Snygga bilder!!!

Vad har konstruktionen med balkar och vajrar som syns på dessa bilder för funktion? Håller de upp en del av strandpromenaden?

//Jonas G
Titel: SV: Vägarkeologi
Skrivet av: BMJ skrivet 17 oktober 2009, 00:37:45 AM
Ja, de håller uppe bron på strandprommenaden, ska se om jag kan lägga ut en bild på själva bron så småningom.