Buss-Snack

Övriga forum => Vägforum => Ämnet startat av: Stefan K skrivet 01 februari 2009, 15:11:14 PM

Titel: Framtida bashastighet på landsväg! Slopade hastighetsgränser???
Skrivet av: Stefan K skrivet 01 februari 2009, 15:11:14 PM
Nu förekommer en diskussion inom Vägverket och SKL (Sveriges kommuner och landsting) att man i framtiden kan tänka sig att slopa hastighetsgränserna 50 och 70 km/tim.

Inne i tätorter är då tanken att sänka till 40 i centrala delar och höja till 60 på viktigare trafikleder utan gång- och cykeltrafik.

Det låter väl OK - men hur blir det på landsbygd - skall alla 70-vägar skyltas ned till 60 - eller höjas till 80 km/tim???

Själv anser jag att alla gamla och nya hastigheter skall finnas att välja på. Annars blir det ju samma problem som innan - att vissa vägar får "fel" hastighet eftersom det saknas 50 och 70 km/tim. Däremot är det viktigt att det inte blir för många skiften på en vägsträcka.

Vad tycker ni?
Titel: SV: Framtida bashastighet på landsväg! Slopade hastighetsgränser???
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 01 februari 2009, 15:28:04 PM
Om man nu när man infört nya hastighetsgränser, slopar de gamla så har man ju inte vunnit något alls. Det var ju flexibiliteten man ville komma åt!
Titel: SV: Framtida bashastighet på landsväg! Slopade hastighetsgränser???
Skrivet av: Stefan K skrivet 01 februari 2009, 16:29:18 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 01 februari 2009, 15:28:04 PM
Om man nu när man infört nya hastighetsgränser, slopar de gamla så har man ju inte vunnit något alls. Det var ju flexibiliteten man ville komma åt!
Exakt - du är helt rätt på det! Vi tappar ju flexibiliteten helt!
Jobbar själv med att trafikplanera och att rita gator/vägar.
Jag skulle vilja kunna sätta rätt hastighetsgräns på 10 km när, dvs med alla stegen som finns nu :-)
Titel: SV: Framtida bashastighet på landsväg! Slopade hastighetsgränser???
Skrivet av: JDS skrivet 02 februari 2009, 16:37:24 PM
Har du någon länk?

Jag uppfattar det mera som att man vill ändra, eller möjligen slopa, bashastigheterna i trafikförordningen. Detta innebär ju inte att det inte kommer att kunna finnas 50-sträckor i fortsättningen, bara att de alltid måste vara skyltade (vilket de i praktiken redan är). I fråga om 70-sträckor är det kanske lite svårare - en mycket stor del av det svenska vägnätet är ju 70-vägar som saknar hastighetsskyltning helt och hållet.

Men jag kan ju ha uppfattat det fel!