+ 2010 #18 - Dobbeltleddtrådbuss

Startat av Bergenga, 13 mars 2011, 18:46:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

+ 2010 - #18
Dobbeltleddtrådbuss


Verkehrsbetriebe Luzern AG (VBL) er et av flere selskaper i Sveits som kjører med trådbusser. Det vanlige har vært enkelbusser med tilhenger, men i de senere årene har det blitt mer og mer vanlig med leddbusser. Og nå etter hvert også dobbeltleddbusser. VBL fikk i 2006 tre dobbeltleddtrådbusser, #231-233, levert med karosseri fra sveitsiske HESS. Understellet går visstnok under betegnelsen NAW BGGT-N2C. Disse er av en litt eldre type enn dagens modeller, for i dag heter tilsvarende modell HESS lighTram 3. Dette er kanskje den eneste dobbeltleddbussen man kan få levert både som trådbuss, vanlig dieselbuss og diesel-elektrisk hybrid.

Da vi kom inn til Luzern passerte vi #232 som jeg fikk et litt dårlig bilde av bakfra. Senere fikk jeg et par gode bilder av #233 som viser hvor stor den er. Dessverre fikk jeg ingen bilder av dørsida, men det skal være 5 doble dører langs hele sida.


VBL 232 i Luzernerstrasse, Luzern, 04.07.2010.




VBL 233 i Obergrundstrasse, Luzern, 04.07.2010.
Mvh.
Øyvind Berg

BenS

Det vore något för Göteborg att satsa på istället för att bygga ut spårvägen till Eriksberg, linje 16.

Olof Lagerkvist

Citat från: old timer skrivet 13 mars 2011, 18:52:13 PM
Det vore något för Göteborg att satsa på istället för att bygga ut spårvägen till Eriksberg, linje 16.

Det har jag lite svårt att tro på. Kapaciteten är för dålig idag med dubbelledbussar var tredje minut och det blir ju inte bättre bara av att man börjar med eldrivna bussar. Det behövs spårväg eller någon annan lösning om man långsiktigt ska lösa transportproblemen till/från Lindholmen-Eriksberg.

Däremot skulle kanske de andra stomlinjerna 17, 18 och 19 vara något för den här typen av trådbussar.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

forthemoment

Nu är det ju tyvärr så att majoriteten av bussarna är vanliga ledbussar på linje 16. Nu kommer det ju 10 nya i trafik maj/juni, men har svårt att tro att man kommer klara av att hålla alla gamla rullandes hela tiden. Det hade löst mycket om varje buss som kördes på linje 16 inklusive 16X var dubbelled, men jag tror ändå att det inte räcker utan att det behövs spårvagn.

Men jag tycker Göteborg borde ha trådbusslinjer. Kommer ihår hur väldigt tyst det var att åka linje 3 i Gent/Belgien är uppvuxen där. Tyst, miljövänligt mm
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

mushkot

Citat från: forthemoment skrivet 13 mars 2011, 21:48:01 PM
Nu är det ju tyvärr så att majoriteten av bussarna är vanliga ledbussar på linje 16. Nu kommer det ju 10 nya i trafik maj/juni, men har svårt att tro att man kommer klara av att hålla alla gamla rullandes hela tiden. Det hade löst mycket om varje buss som kördes på linje 16 inklusive 16X var dubbelled, men jag tror ändå att det inte räcker utan att det behövs spårvagn.

Men jag tycker Göteborg borde ha trådbusslinjer. Kommer ihår hur väldigt tyst det var att åka linje 3 i Gent/Belgien är uppvuxen där. Tyst, miljövänligt mm
Ja, speciellt som de verkar ha övergett sin biogassatsning där (förståeligt iofs, bussarna stod ju still för jämnan). Kommer ihåg när jag körde för 4 år sedan, då kunde det hamna 3 ledbussar på rad vid hpl nordstan som alla var överfulla vid morgonrusningen. Och så skriker folk efter gratis kollekivtrafik, hur i h*****e skulle det gå att få ihop?