Ny E4 söder om Hudiksvall invigd

Startat av David M, 07 oktober 2011, 00:40:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

David M

Efter fyra års byggtid är det nu motorväg mellan hälsingemetropolerna Hudiksvall och Söderhamn: http://helahalsingland.se/hudiksvall/1.3970669-trafiken-rullar-pa-nya-e4 http://helahalsingland.se/hudiksvall/1.3971762-invigningen-blev-rena-folkfesten


Nu är det nästan "mötesfritt" som TrV:s ambition för E4:an lyder för vägen söder om Sundsvall (efter 2014 kommer det vara mötesfritt inom Sundsvall). Med tanke på de ganska stora byggen som gjorts längs vägen under 2000-talet (motorväg igenom Skåne och Småland, mellan Dalälven och Uppsala plus en del 2+1arbeten, just nu vägbyggen förbi Umeå och igenom Sundsvall), är det realistiskt att tro att E4:an kommer bli helt mötesseparerad åtminstone fram till Luleå under de kommande tio åren? Alltså antingen motorväg eller någon 2+1-lösning från Helsingborg och norrut.

Marcus L

Citat från: David M skrivet 07 oktober 2011, 00:40:48 AM
Efter fyra års byggtid är det nu motorväg mellan hälsingemetropolerna Hudiksvall och Söderhamn: http://helahalsingland.se/hudiksvall/1.3970669-trafiken-rullar-pa-nya-e4 http://helahalsingland.se/hudiksvall/1.3971762-invigningen-blev-rena-folkfesten


Nu är det nästan "mötesfritt" som TrV:s ambition för E4:an lyder för vägen söder om Sundsvall (efter 2014 kommer det vara mötesfritt inom Sundsvall). Med tanke på de ganska stora byggen som gjorts längs vägen under 2000-talet (motorväg igenom Skåne och Småland, mellan Dalälven och Uppsala plus en del 2+1arbeten, just nu vägbyggen förbi Umeå och igenom Sundsvall), är det realistiskt att tro att E4:an kommer bli helt mötesseparerad åtminstone fram till Luleå under de kommande tio åren? Alltså antingen motorväg eller någon 2+1-lösning från Helsingborg och norrut.

Fast den är numera nedgraderad till motortrafikled (inklusive sträckan Söderhamn-Enånger).
http://www.larm-soderhamn.se/2011/10/05/motorvag-blev-motortrafikled/

Ersa

Citat från: Marcus L skrivet 07 oktober 2011, 10:50:25 AM
Fast den är numera nedgraderad till motortrafikled (inklusive sträckan Söderhamn-Enånger).
http://www.larm-soderhamn.se/2011/10/05/motorvag-blev-motortrafikled/

Helt rätt. Bygger man en snålt tilltagen dubbelfilig väg utan bred mittremsa (bara en vajer), utan vägrenar och med stoppskyltar vid påfarterna... Ja, då förstår jag att man inte kan låtsas att kalla den för "motorväg" längre. Till slut hinner verkligheten ikapp.

Den enda skillnaden mellan denna vägsträcka och en äldre motortrafikled ombyggd till 2+1-vajerväg under 2000-2009, är att detta blev en billig "2+2 vajerväg" redan från start.

Anders Noren

Citat från: Ersa skrivet 07 oktober 2011, 11:04:09 AM
Helt rätt. Bygger man en snålt tilltagen dubbelfilig väg utan bred mittremsa (bara en vajer), utan vägrenar och med stoppskyltar vid påfarterna... Ja, då förstår jag att man inte kan låtsas att kalla den för "motorväg" längre. Till slut hinner verkligheten ikapp.

Den enda skillnaden mellan denna vägsträcka och en äldre motortrafikled ombyggd till 2+1-vajerväg under 2000-2009, är att detta blev en billig "2+2 vajerväg" redan från start.

Vägen har en bred mittremsa - på sina ställen tiotals meter bred. Däremot är körbanorna smala.

Det har väl gått ganska precis 8 år sedan vägen provskyltades som motorväg och jag antar att provet inte utföll till belåtenhet. Den stora frågan i sammanhanget är dock varför Vägverket inte skyltade den, och alla andra blåskyltade planskilda och trafikseparerade högfartsvägar som byggts i det här landet de senaste femton åren, som motortrafikled redan från början.

Greger Larsson

Äntligen! Var nog ordet.. man nu är det väl tyvärr så att när den här delen är klar så kommer man att uppleva den slingriga sträckan genom Nordanstig som en flaskhals istället.. Finns det några planer för ombyggnad där?

smarf

#5
Citat från: David M skrivet 07 oktober 2011, 00:40:48 AM
är det realistiskt att tro att E4:an kommer bli helt mötesseparerad åtminstone fram till Luleå under de kommande tio åren? Alltså antingen motorväg eller någon 2+1-lösning från Helsingborg och norrut.

Med allra största sannolikhet, nej. Det finns helt enkelt för många sträckor kvar att åtgärda för att det ska vara praktiskt genomförbart på 10 år.


Några exempel


- Det behövs förbifarter vid Härnösand och Örnsköldsvik, och ingen av dem kommer troligen att vara byggda 2021, möjligtvis Örnsköldsvik.

- E4 genom Umeå kommer, trots omledning av vägen till Kolbäcksvägen att vara ett långsamt parti för genomfartstrafikanter med 7 rondeller att köra igenom.

- Mellan Umeå och Skellefteå finns två avsnitt, Djäkneboda - Bygdeå och (9km) och Sikeå - Bureå (70km) som idag är vanlig landsväg, som alltså måste breddas för att kunna byggas om till 2+1-väg. Den första sträckan kan kanske vara ombyggd 2021, men den senare är mer osäkert.

- Det behövs en förbifart för E4 vid Skellefteå, troligen ingen byggstart före 2021.

Men det finns några ljusglimtar.

- E4 är redan mötesfri mellan Örnsköldsvik och Umeå.

- E4 kommer 2021 med största sannolikhet vara mötesfri mellan Skellefteå och Luleå, det som återstår är två kortare sträckor 13 meter bred landsväg.

- E4 kommer 2021 att vara mötesfri mellan Luleå och Kalix.

- E4 kommer 2021 troligen vara mötesfri mellan Gävle och Härnösand.


smarf

Citat från: Greger Larsson skrivet 07 oktober 2011, 22:37:54 PM
Äntligen! Var nog ordet.. man nu är det väl tyvärr så att när den här delen är klar så kommer man att uppleva den slingriga sträckan genom Nordanstig som en flaskhals istället.. Finns det några planer för ombyggnad där?

Ja, det finns planer på detta. Det ska bli 12km nybyggnation och 9km ombyggnation av befintlig väg till 2+1, se http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Gavleborg/E4-Kongberget---Gnarp-motesfri-vag/ för mer info.

Ersa

Citat från: smarf skrivet 08 oktober 2011, 10:06:44 AM
- Mellan Umeå och Skellefteå finns två avsnitt, Djäkneboda - Bygdeå och (9km) och Sikeå - Bureå (70km) som idag är vanlig landsväg, som alltså måste breddas för att kunna byggas om till 2+1-väg. Den första sträckan kan kanske vara ombyggd 2021, men den senare är mer osäkert.

En breddning av de vägsträckorna är efterlängtade av många.

Stefan K

Citat från: Ersa skrivet 07 oktober 2011, 11:04:09 AM
Helt rätt. Bygger man en snålt tilltagen dubbelfilig väg utan bred mittremsa (bara en vajer), utan vägrenar och med stoppskyltar vid påfarterna... Ja, då förstår jag att man inte kan låtsas att kalla den för "motorväg" längre. Till slut hinner verkligheten ikapp.

Den enda skillnaden mellan denna vägsträcka och en äldre motortrafikled ombyggd till 2+1-vajerväg under 2000-2009, är att detta blev en billig "2+2 vajerväg" redan från start.

Håller helt med. 1+2 och 2+2-vägar som inte har tillräckligt hög standard för motorväg skall heller inte vara det. Men det är bra att de är "gröna" och inte "blåa" vägar. Det blir mer tydligt och sammanhängande vägnät då.