Bussförare misshandlad

Startat av 1896, 05 augusti 2018, 16:43:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Upprinnelsen var tydligen en smärre sammanstötning i samband med en misslyckad omkörning:

www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/arg-bilist-attackerade-busschauffor

Nico

Som företeelse är händelser som denna tyvärr inte helt ovanliga. Däremot är det ovanligt att polisen lyckas få fatt på någon att anhålla och lämna vidare för ev. lagföring. Känns annars som dylikt mest skrivs av på slentrian (med hänvisning till bristande spaningsuppslag) pga bristande resurser.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

BSB101

Citat från: Nico skrivet 05 augusti 2018, 18:11:14 PM
Som företeelse är händelser som denna tyvärr inte helt ovanliga.
Vad menar du med "inte helt ovanliga"? Att en är en för måga håller nog de flesta med om men du verkar sitta inne på statistik att denna typ av händelse sker ofta. Någon källa på det?

Nico

Citat från: BSB101 skrivet 07 augusti 2018, 16:13:10 PM
Vad menar du med "inte helt ovanliga"? Att en är en för måga håller nog de flesta med om men du verkar sitta inne på statistik att denna typ av händelse sker ofta. Någon källa på det?

Jag vet inte vem du är så jag kan inte bedöma dina kunskaper. Att döma av inlägg du gjort i flera andra trådar så verkar du dock inte ha mycket praktisk kunskap om hur det tyvärr fungerar i många fall.

Jag håller med om att händelser som dessa inte borde inträffa, men tyvärr gör de det. Vad gäller statistik så kan jag inte plocka fram sådan på rak arm via nallen, men dylikt brukar sammanställas hos bl.a. AMV eller VTI/K2, se t.ex. länkarna nedan.

I nuläget sitter jag sedan på en tjänst där jag bl.a. tar del av vissa händelserapporter, diverse utredningar etc. Det gör att jag har ganska bra inblick kring att hot- och våldssituationer riktade mot yrkesförare tyvärr är ganska frekventa.

https://www.vti.se/sv/nyheter/sa-kan-hot-och-vald-mot-bussforare-och-tagvardar-minska/

http://www.arbetsmiljoupplysningen.se/Yrken/Bussforare/

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/hot-och-vald-mot-bussforare-och-tagvardar-allt-vanligare


Om det inte räcker för dig så får jag hänvisa till professionell erfarenhet. För egen del jobbade jag tidigare framförallt intjänst och nätter i många år som förare inom buss, taxi osv. En gång har jag själv blivit misshandlad i tjänsten, min far vid två tillfällen samtidigt som jag vet om flera kollegor som råkat illa ut under åren. Hot har inträffat ett antal gånger.

Många händelser har haft att göra med betalning eller, som i fallet för handen, om händelser i trafiken. Tror att många övriga kollegor har haft liknande upplevelser. Även i roller som yttre trafikledare, kamratstödjare eller liknade så stöter man på händelser av detta slag... vilket är en stor orsak till att det ens finns kamratstödjare.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

BSB101

Tack för länkarna Nico, ska studera dessa. Att bussförare, precis som alla andra som har ett yrke där man möter allmänheten, kan bli utsatta för våld råder inget tvivel om. Allt måste dock ses i ett perspektiv. Varje enskilt fall är givetvis tragiskt och ska förhindras. Jag är rätt säker på att nästan alla av alla bussturer framförs utan problem med hot och våld.

Jag vill inte ställa grupp mot grupp men innan man slår på stora trumman kan man fundera på hur många byggnadsarbete som inte kommer hem från jobbet eller kommer hem med en allvarlig skada jämfört med dito hos bussförare? Alla våldsbrott är ett för mycket men någonstans måste man hålla sig kvar i verkligheten och se till verkligheten.


buskörare

Citat från: BSB101 skrivet 08 augusti 2018, 16:16:59 PM
Tack för länkarna Nico, ska studera dessa. Att bussförare, precis som alla andra som har ett yrke där man möter allmänheten, kan bli utsatta för våld råder inget tvivel om. Allt måste dock ses i ett perspektiv. Varje enskilt fall är givetvis tragiskt och ska förhindras. Jag är rätt säker på att nästan alla av alla bussturer framförs utan problem med hot och våld.

Jag vill inte ställa grupp mot grupp men innan man slår på stora trumman kan man fundera på hur många byggnadsarbete som inte kommer hem från jobbet eller kommer hem med en allvarlig skada jämfört med dito hos bussförare? Alla våldsbrott är ett för mycket men någonstans måste man hålla sig kvar i verkligheten och se till verkligheten.

Du vill inte ställa grupp mot grupp men väljer ändå att göra det? Ska vi som kör bussar som håller 40 grader inne på sommaren inte gnälla eftersom det finns folk som t.ex lägger asfalt som kan ha det ännu värre?
Och ska vi ta kalla bussar på vintern eftersom det finns folk som jobbar i kylrum?

Båda helt klart kopplade till ohälsa och ökad risk för arbetsskador.

Jag har förövrigt blivit rånad av en narkotikapåverkad kille med vapen. Hur ofta händer det i byggbranschen?

Lars-Håkan_E

På många håll i landet är det så att de flesta eller nästan alla turer går utan några som helst våldsproblem år efter år.
På andra håll är det tyvärr så att dessa problem inträffar dagligen och flera gånger dagligen, om man bara håller sig till SL området (Stockholm) skulle jag med hjälp av tidigare erfarenhet och insyn vilja påstå att det inträffar ett tvåsiffrigt antal händelser dagligen där trafikpersonal är inblandade och där ett par av dessa är riktigt allvarliga.

Indragningarna inom Polisen innebär samtidigt att ytterst få lagförs.

Jag kan ge ett exempel från 1984, ett rånöverfall på en bussförare på linje 48 vid Karolinska klarades upp efter mindre än en timme och gärningsmannen hamnade bakom lås och bom och dömdes senare till ett flerårigt fängelsestraff.

Detta enbart för att det fanns Polispersonal att skicka ut direkt och att inkomna tips följdes upp direkt, gärningsmannen greps i en Taxi på Sveaplan 50 min efter händelsen.

Idag skulle antagligen en patrull Ordningsvakter dirigeras ut och ärendet snabbt läggas ner, "Spaningsuppslag saknas"

BSB101

Citat från: buskörare skrivet 09 augusti 2018, 19:41:07 PM
Du vill inte ställa grupp mot grupp men väljer ändå att göra det? Ska vi som kör bussar som håller 40 grader inne på sommaren inte gnälla eftersom det finns folk som t.ex lägger asfalt som kan ha det ännu värre?
Och ska vi ta kalla bussar på vintern eftersom det finns folk som jobbar i kylrum?

Båda helt klart kopplade till ohälsa och ökad risk för arbetsskador.

Vad vill du ha sagt med ditt inlägg? Få är nog emot att man ska ha lämpliga kläder på sin arbetsplats.

CitatJag har förövrigt blivit rånad av en narkotikapåverkad kille med vapen. Hur ofta händer det i byggbranschen?
Hur ofta händer det att en bussförare dör eller blir allvarligt skadad på sin arbetsplats?

Jag har aldrig förnekat att bussförare, som många andra yrkesgrupper, blir utsatta för våld och andra saker på sin arbetsplats. Din bild av bussförares situation är dock kraftigt överdriven.

Lars-Håkan_E

Citat från: BSB101 skrivet 10 augusti 2018, 01:20:48 AM
Vad vill du ha sagt med ditt inlägg? Få är nog emot att man ska ha lämpliga kläder på sin arbetsplats.
Hur ofta händer det att en bussförare dör eller blir allvarligt skadad på sin arbetsplats?

Jag har aldrig förnekat att bussförare, som många andra yrkesgrupper, blir utsatta för våld och andra saker på sin arbetsplats. Din bild av bussförares situation är dock kraftigt överdriven.

Chaufförer är en av de grupper som ligger högst i statistiken över svåra arbetsolyckor och dödsfall, chaufförsgruppen som helhet alltså.

Det känns lite som att du tror att det som gäller ute på landsbygden även gäller i våra större tätorter och storstadsområden, så är det inte och så har det inte varit på flera 10 tal år om ens då.

Om vi enbart tar buss (och lämnar spårvagnar och tunneltåg som delvis har samma problem och även Taxi som har ännu större problem) så blir en mkt stor del av förarna hotade minst varje vecka och sedan får man komma ihåg att det bara är en bråkdel av dessa hot som anmäls, mörkertalet är stort.

Den fysiska misshandeln är även den ett reellt problem, rånen har ju av förklarliga skäl minskat i o m att flertalet län saknar kontanthantering idag.

Jag skulle rekommendera att du tog kontakt med något av de trafikföretag som bedriver kollektivtrafik och följer med som observatör under några dagar så lovar jag att din uppfattning kommer att förändras, och det är inte bara på sena kvällar och nätter problemen finns, även mitt på dagen och inte alls bara i s.k problemområden.

Tvärbanan 17 juni 19:30, kund gick förbi och spottade på föraren genom öppet fönster, Sickla.
514 20 juni 11:45, föraren fick knytnäve i ansiktet, glasögonen förstörda, Jan Stenbecks torg i Kista.

Och det här är inte tagit ur någon händelserapport utan något jag själv blev vittne till

buskörare

Citat från: BSB101 skrivet 10 augusti 2018, 01:20:48 AM
Vad vill du ha sagt med ditt inlägg? Få är nog emot att man ska ha lämpliga kläder på sin arbetsplats.
Hur ofta händer det att en bussförare dör eller blir allvarligt skadad på sin arbetsplats?

Jag har aldrig förnekat att bussförare, som många andra yrkesgrupper, blir utsatta för våld och andra saker på sin arbetsplats. Din bild av bussförares situation är dock kraftigt överdriven.

Din bild av bussförares vardag är istället väldigt romantiserande och stämmer inte med verkligheten.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/hot-och-vald-mot-bussforare-och-tagvardar-allt-vanligare

https://www.vti.se/sv/nyheter/sa-kan-hot-och-vald-mot-bussforare-och-tagvardar-minska/

Ersa

Liksom samhället i stort är även bussföraryrket kraftigt polariserat. Vissa linjer/områden/trafik är oerhört problematiska, medan man som förare på någon annan slags trafik, bara någon kilometer bit bort, kan höjas till skyarna av enbart glada trevliga resenärer. Detta är heller inte fördelat i linjetrafik och beställningstrafik, då det skiljer stort även inom dessa två kategorier.
Då ingen av oss här i forumet har kört all slags trafik i alla områden, kan ingen av oss generalisera och anse att just en enda sanning är rätt.