blir det om vi ska tro dagens tidning.
http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=4083647 (http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=4083647)
med Lathi Scala Kaross, blir nog dags för en Gotlands resa nästa sommar då
Fy, kunde man inte hitta nå´t roligare?
Citat från: Bussmicke skrivet 15 augusti 2008, 23:36:48 PM
Fy, kunde man inte hitta nå´t roligare?
Nu var väl kraven sådan att det krävdes nyinvesteringar annars hade man kanske kunnat skrapa ihop ett gäng med beggade Scania Maxci men så blev det alltså inte.
Citat från: Bussmicke skrivet 15 augusti 2008, 23:36:48 PM
Fy, kunde man inte hitta nå´t roligare?
Håller med dig helt Micke. Scala är inget roligt.
Hm va de nån Kinesisk buss tro som va på gång..........
Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 augusti 2008, 20:07:37 PM
Nä dom gör nog inga lågentrébussar
Jodå! Det finns 53st i Budapest.
Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 18 augusti 2008, 21:51:01 PM
Jodå! Det finns 53st i Budapest.
Lär också finnas King Long med låggolv - eller åtminstone lågentré - på Malta.
Det här borde va King Long lågentrebussen för europeiska marknaden.
http://king-long-europe.com/04_products_6120.htm (http://king-long-europe.com/04_products_6120.htm)
Citat från: Lars skrivet 18 augusti 2008, 23:11:19 PM
Det här borde va King Long lågentrebussen för europeiska marknaden.
http://king-long-europe.com/04_products_6120.htm (http://king-long-europe.com/04_products_6120.htm)
Det är det nog. Hittade ett par bilder på King Long på Malta:
http://kibris-maltabuses.fotopic.net/c212088.html
Det är ju nästan lite synd att köra så här moderna bussar bland de gamla pärlorna som skymtar på den första bilden.
Oj vilka gamla godingar det verkar finnas på Malta!
På denna sida i sajten finns det många pärlor
http://kibris-maltabuses.fotopic.net/c263598.html (http://kibris-maltabuses.fotopic.net/c263598.html)
Här kommer ytterligare en King Long Lågentrebuss, Detta är bulgariens model. Eller är det en låggolvsmodell? lite svårt o se.
http://www.king-long-bg.com/view.php?id=28&lang=en (http://www.king-long-bg.com/view.php?id=28&lang=en)
Ser väl ut som en låggolv med väldigt höga säten längst bak... rätt ful front ..
Nu är det ju lite offtopic men ni pratar ju om ovanliga stadsbussar. Setra har ju stadsbussar men dom är inte så vanliga i Sverige. Finns det nån speciell orsak till det? Turistbussarna är ju vanliga så reservdelar, service och sånt borde ju fungera bra.
För ren stadstrafik skulle man kunnat använda Setra Låggolv variant tyP 415 NF
Alla ni nu som tycker Lahti Scala är skit....har ni kört dom?
Jag har inte själv kört en sådan, men det skulle vara roligt om ni delade med er av hur dom är att köra, om dom skramlar mycket, om det är bra finish etc.
Bussmicke tex som gick ut först o sa att dom var tråkiga? Kanske du har erfarenhet som resenär i dom?
Själv har jag utan att ha kört dom en bra uppfattning om Scala. Innovativ design som sticker ut lite, dessutom har dom finska karosseritillverkarna ett bra rykte om sig att saker och ting sitter fast.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 22 augusti 2008, 12:18:39 PM
Alla ni nu som tycker Lahti Scala är skit....har ni kört dom?
Jag har inte själv kört en sådan, men det skulle vara roligt om ni delade med er av hur dom är att köra, om dom skramlar mycket, om det är bra finish etc.
Bussmicke tex som gick ut först o sa att dom var tråkiga? Kanske du har erfarenhet som resenär i dom?
Själv har jag utan att ha kört dom en bra uppfattning om Scala. Innovativ design som sticker ut lite, dessutom har dom finska karosseritillverkarna ett bra rykte om sig att saker och ting sitter fast.
Trång förareplats samt mycket gnissel.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 22 augusti 2008, 12:18:39 PM
Alla ni nu som tycker Lahti Scala är skit....har ni kört dom?
Jag har inte själv kört en sådan, men det skulle vara roligt om ni delade med er av hur dom är att köra, om dom skramlar mycket, om det är bra finish etc.
Bussmicke tex som gick ut först o sa att dom var tråkiga? Kanske du har erfarenhet som resenär i dom?
Själv har jag utan att ha kört dom en bra uppfattning om Scala. Innovativ design som sticker ut lite, dessutom har dom finska karosseritillverkarna ett bra rykte om sig att saker och ting sitter fast.
Har talat med ett fåtal kollegor som fått "sina" Vegor utbytta till Scalor genom anbudsskifte, och de var positiva till förändingen. Men om det säger mer om kvaliteten på de gamla slitna Vegorna vet jag iofs inte... ::)
Tråkig och ful front tyckte några om Scalan. Det kan fotograferna få tycka om de vill. Men som förare och passagerare färdas man väl hellre i en ful tyst bekväm pålitlig buss, än en snygg rasslig skramlande krånglande.
Om man inte hittar en MaxCi då som har alla positiva egenskaper! ;) :P
Scalorna är rätt skramliga av sig. Den allra senaste genrationen (Ukna Buss nya samt Thygessons 54) ska enligt uppgift vara betydligt tystare och mindre skramlig.
Sen tycker jag Scalan är snygg
Vi har 3 st Scala på Borås Lokaltrafik var själv med och hämtade hem dem från Lahti. Men tyvärr så är det rätt mycket skrammel och gnissel i dem särsklit takpaneler är dåligt fastsatta. Annars är de pigga och fin att köra bra värme fram hos föraren när man anväder alla fläktar där fram. En del vindbrus i framdörren tyvärr det märks ju när man kör landsväg med dem.