Var någonstans kan man uppleva detta "diggarnostalgiska" vägljud i dagens Sverige? 8)
Behöver inte vara någon "riktig" betongväg utan det kan lika väl vara någon överasfalterad sträcka där skarvarna börjat sticka upp.
Gamla E6:an mellan tidigare Holm och Slöinge (inte den äldsta delen över Kvibille utan sträckan från 50-talet) var en sådan sträcka men den har nyligen fått ett nytt slitlager asfalt .. :'(
Eller måste man åka ner till de gamla motovägarna från slutet på 30-talet i Polen ?
Ljudet hör ju faktiskt till teknik- och kulturhistorien!
/Bengt
Vet ínte om skarvarna är så tydliga på nya E4 förbi Uppsala men det är ialla fall betong på den vägen.
Jag åkte Karlstad-Uppsala (E18-R55) förra fredagen och tyckte att vägen på något ställe var tvärsprucken på ett märkligt regelbundet vis. Ligger det betong under asfalten någonstans längs vägen? Jag har för mig att det var på någon av de blåskyltade sträckorna.
Anders
Citat från: David S skrivet 09 maj 2008, 09:14:49 AM
Vet ínte om skarvarna är så tydliga på nya E4 förbi Uppsala men det är ialla fall betong på den vägen.
Visst är det betong. Det är till och med äkta tysk betong. Det är nämligen tyskar som varit här och lagt ut denna och de hade med sig sina egna maskiner när de var här i Uppsala. Men det hörs inga skarvar när man kör på vägen och det gör det inte heller om man kör på en likadan modern motorväg i Tyskland. Vägen i Uppsala är mycket slät och fin
Tja, skarvar hörde väl till förr i världen. Idag har man väl teknik för att undvika dessa på både betongväg såväl som t.ex. järnvägsräls... ;) :D
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 09 maj 2008, 07:22:58 AM
Var någonstans kan man uppleva detta "diggarnostalgiska" vägljud i dagens Sverige? 8)
Behöver inte vara någon "riktig" betongväg utan det kan lika väl vara någon överasfalterad sträcka där skarvarna börjat sticka upp.
Gamla E6:an mellan tidigare Holm och Slöinge (inte den äldsta delen över Kvibille utan sträckan från 50-talet) var en sådan sträcka men den har nyligen fått ett nytt slitlager asfalt .. :'(
Eller måste man åka ner till de gamla motovägarna från slutet på 30-talet i Polen ?
Ljudet hör ju faktiskt till teknik- och kulturhistorien!
/Bengt
Yttre ringvägen i Malmö!
Men finns det fortfarande vägar av den standarden i Polen?
Citat från: blubb skrivet 11 maj 2008, 12:25:45 PM
Yttre ringvägen i Malmö!
Men finns det fortfarande vägar av den standarden i Polen?
.. men är inte "Yttre Ringvägen" E6 / E20 belagd med dagens "skarvfria" betongutläggningsteknik?
Jag tänkte mera på den teknik som var förhärskande från 30-talet till fram på 60-talet där betongplattorna gjöts med tydliga och fr.f.a hörbara skarvar emellan sig.
/Bengt
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 11 maj 2008, 16:57:00 PM
.. men är inte "Yttre Ringvägen" E6 / E20 belagd med dagens "skarvfria" betongutläggningsteknik?
Jag tänkte mera på den teknik som var förhärskande från 30-talet till fram på 60-talet där betongplattorna gjöts med tydliga och fr.f.a hörbara skarvar emellan sig.
/Bengt
Yttre Ringvägen har vanlig asfalt. Däremot är det betong med gamla skarvar på E6 söder om Malmö
De gamla tyskbyggda motorvägarna i Polen renoveras så där blir det bara allt ovanligare med gammal betong med skarvar
Där är definitivt skarvar i vissa avsnitt på yttre ringvägen, men det ligger asfalt ovanpå.
Citat från: blubb skrivet 11 maj 2008, 12:25:45 PM
Men finns det fortfarande vägar av den standarden i Polen?
Visst finns det det, skiljer ibland så mycket som fem centimeter i höjd på plattorna, ingen höjdare när man ska sova i sovkabinen precis bredvid hjulställen...
Ingen betong såvitt jag vet, men misstänkta regelbundet förekommande raka sprickor tvärs över vägen förekommer ändå mellan Rödöbron och Rödöns k:a längs länsväg Z 614 i Jämtland. "Du-dunk, du-dunk, du-dunk, du-dunk lät det när man körde ett tungt fordon med långt axelavstånd där. :)
en vägsträcka som har dessa skarvarna är "strandvägen" mellan Bjäred och Lomma.
sen är det ju sträckan mellan Hyllinge och Helsingborg Norra, men den är "bara" dålig.. skumpar o skramlar så man kan tro att det är en dåligt underhållen grusväg man kör på....
En mindre kort sträcka i Västsverige finns runt Bollebygd. Gamla riksvägen genom Bollebygd, idag väg 1757, från rondellen vid kyrkan och uppför långa backen och från järnvägsviadukten och fram till Fluggers färgfabrik har betongväg med skarvar och som trots många lager asfalt tränger igenom både för ögat och örat. Sträckan genom Bollebygd, 30 km/h-sträckan hade också betong men "trafikförbättrades" för ett antal år sedan med bl.a nytt underlag. Vid Hultafors Tumstocksfabrik finns också en backe på samma väg med betongplattor som underlag.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 maj 2008, 10:13:51 AM
Visst är det betong. Det är till och med äkta tysk betong. Det är nämligen tyskar som varit här och lagt ut denna och de hade med sig sina egna maskiner när de var här i Uppsala. Men det hörs inga skarvar när man kör på vägen och det gör det inte heller om man kör på en likadan modern motorväg i Tyskland. Vägen i Uppsala är mycket slät och fin
Men åker man bara på en lite äldre, (ex. A7 söder om A6 i Baden-Würtenberg byggd tidigt 90-tal tror jag, kan vara sent 80-tal också), så kan det även där finnas skarvdunk, om än inte på samma sätt som det var i öst tidigare.
Arlandaleden riktning mot E4:an...
//Danne