Huvudmeny

Söndagsbild 94

Startat av Jona, 05 juli 2009, 00:57:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

Nu har jag hållit min käft stäng i nästan 7 dygn här på detta forumet. Vad sägs om att ändra på det?

Idag tar vi del 2 i Badhuslänkens spår. Del ett var från Lilla Torget. (Se denna tråd http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=25722.0)
Tanken var och foto-dokumentera hur det ser ut i området innan nya spår läggs här.

Nu är vi på en gata med namn skeppsbron?. Ja var enda namn jag fann på gatan och enligt en av våra skribenter som kör buss i staden så heter gatan faktiskt så.


Först ut blir en Ost på linje 50.


En mindre individ lastar vid hållplats Rosenlund.
I nära promenad-avstånd från denna hållplats kan man kliva på en kanalbåt som tar dig över Göta Älv till Lindholmen. Västtrafiks period och dygnskort ska gälla men jag hann tyvärr inte prova båtresa. Får bli annat år.


Rosenlunds hållplats. Här ser man en ganska snygg och häftig kontrast mellan nyare hus och gammal stenhus.
Det i plåt, är det ett värmeverk eller dylikt?


Många bilder är på bussar på linje 60, vilket inte är konstigt, den har ju ganska så tät trafik.


Så vi avslutar dagens bildsvep med en bild på en buss på linje 90 mot Frölunda torg.

Badhuslänken spår är temat. Jag har sett kartor och läst information över detta byggprojekt men just nu hittar jag inte igen så mycket.
Är det här i denna gata man ska bygga spår?
Vilka linjer skulle dras om hit, linje 1 tycker jag mig sett någonting om, verkar smart, då får Frölunda, Marklandsgatan och Linneplatsen direkt anslutning med hamnen.

Någon som har någon spekulation eller eventuellt fakta för hur busstrafiken i området kommer och förändras?

Nästa Söndag avslutar vi denna 3-delade tråd med Järntorget och omnejd, väl mött då....
MVH Filosofen Jona

Nupski

Grymt svep  ;D. Spårvägsspåren skall gå på nästa gata mot berget Stora Badhusgatan. Plåthuset, det morderna, är Rosenlunds kraft och värmeverk ett ångkraftverk drivet av naturgas http://www.goteborgenergi.se/Privat_Fjarrvarme_Mer_om_fjarrvarme_Produktionsanlaggningar_Construction-5838119_DXNI-6551803_.aspx.

Skeppsbron heter gatan längs kajen från Södra hamngatan till Surbrunnsgatan. Sedan kommer Masthamnsbron och forsätter sen som Emigrantvägen hela vägen bort till Fiskhamnen. Längs Emigrantvägen låg båtarna som tog folket till Amerikat.

Jona

Tack för den kompletterande informationen, var mycket bra du kunde hoppa in och hjälpa mig och fylla på. Så kan man avsluta temat nästa söndag med gott samvete.

/J
MVH Filosofen Jona

olasand

Tomas, du som verkar ha koll på stans broar, heter även den nya bron, innanför Masthamnsbron, Masthamnsbron?

Fina bilder som vanligt Jona, men bilderna du tog på mig och min buss vid redbergsplatsen i mellandagarna (?) har jag fortfarande inte sett. Eller har jag missat dem?

Jona

Citat från: olasand skrivet 06 juli 2009, 18:46:57 PM
Fina bilder som vanligt Jona, men bilderna du tog på mig och min buss vid redbergsplatsen i mellandagarna (?) har jag fortfarande inte sett. Eller har jag missat dem?

Tackar, nä du har inte missat den för jag har inte redigerat den ännu. Har inte haft tid eller lust så jag har inte redigerat bilder på länge....

/Jona
MVH Filosofen Jona

olasand

Citat från: Jona skrivet 06 juli 2009, 20:08:04 PM
Har inte haft tid eller lust så jag har inte redigerat bilder på länge....

Nej, det är som med mig och mitt bloggande. Just nu bloggar jag...