Nordväst skånska elbussar

Startat av Gano, 08 augusti 2019, 18:07:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gano

Nedan följer ett bildsvep med elbussar i nordvästra Skåne.

Först VDL-expressen Arriva 1006 i Helsingborg på linje 1 mot Råå. Bra och trevliga bussar att åka, men om man ska klaga på något är det att de har på tok för få sittplatser, endast 31.


Vi rör oss norrut och i Ängelholm körde elbussen Nobina 3413 på stadslinje 1 mot Kulltorp. Stadstrafiken i Ängelholm består även av Volvo kortbussar samt två MAN-bussar.


Även BYD elbussar finns i Landskrona, men dock av en annan modell än de i Ängelholm. Nobina 3795 stod vid stationen och skulle köra till Borstahusen på linje 4.
]

En av de tre äldsta trådbussarna i Landskrona, Nobina 6993 "Ellen" stod vid Skeppsbron och skulle köra till stationen på linje 3.

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ted Selander

Trevligt, jag börjar vänja mig vid den ljusare nyansen grönt. 12-poängaren går förstås till trådbussen, denna busenkla miljöbuss.

Gano

Citat från: Ted S skrivet 09 augusti 2019, 14:23:23 PM
Trevligt, jag börjar vänja mig vid den ljusare nyansen grönt. 12-poängaren går förstås till trådbussen, denna busenkla miljöbuss.

Precis. Den limegröna färgen var lite stickande i ögonen i början, men man vänjer sig. Sen kan man verkligen hoppas att trådbussar blir vanligare i framtiden. Bussen på bilden har gått sedan 2003 och var hur pigg som helst när jag åkte den. Rätt underhåll och den rullar i minst 10 år till