Huvudmeny

Kvalitet?

Startat av yuåiteru, 11 juni 2009, 22:48:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yuåiteru

Många av våra Citaro i Karlskrona börjar låta fruktansvärt illa på olika sätt. På vissa har avgassystemet börjat ge sig, på andra knarrar inredningen oroväckande. Dörrarna har alltid krånglat sedan bussarna varit nya - och blivit ett hett diskussionsämne bland såväl personal som passagerare.

Efter tre år har man vant sig vid att dörrarna får spel titt som tätt, bakdörren öppnar man helst inte alls - men det oljud som inredningen skapar kan i längden bli ett fall för skyddsombudet.

Tanken som slog mig var - är det så här med alla nya bussar? Visst lät våra gamla MaxCi de också, men de väntade i åtminstone tio år med att börja skramla. Är Citaro verkligen det man kallade välkänd tysk kvalitet?

mackanz

Jag har inte någon erfarenhet av Citato. Men vet att när Omnicity var nya så sades det att dom inte var färdiga från ritbordet. Och det skramlade och lät en hel del om dessa när dom var nya. Men det som tog priset tycker jag var ändå när plastbalkar ramlade ner och det visade sig sitta fast med kardborreband, vissa var bara ditpressade. 
Bussidan: www.markuz.se/busswebben | Personlig sida: www.markuz.se

yuåiteru

Haha sätta dit balkar med kardborrband - snyggt, och skamligt!

Matte

Citat från: mackanz skrivet 11 juni 2009, 23:20:15 PM
Jag har inte någon erfarenhet av Citato. Men vet att när Omnicity var nya så sades det att dom inte var färdiga från ritbordet. Och det skramlade och lät en hel del om dessa när dom var nya. Men det som tog priset tycker jag var ändå när plastbalkar ramlade ner och det visade sig sitta fast med kardborreband, vissa var bara ditpressade. 

Jo det har jag också hört förut att dom inte va färdiga från ritbordet den modellen. Bland annat från olika Skyddsombud. Vet inte hur många gånger jag haft plast delar som bara ramlar ner i skallen på en som förare eller på passagerarna i olika Omni City/Link. Men du menar med att plastbalkar ramlade ner är dom skydden som sitter över stål balkarna.

Västa jag vart med om är att kylvatten rör i antingen taket eller i golv nivå som sedan går till elementen gått av och SPUTAR varmt vatten å mig eller passagerare. Och det har inte hänt en gång utan så många gåner så jag tappat räkningen på antalet gånger.

Björn Ax

Tror detta berör dom allra flesta busstillverkare.

Våra MAN och neoman kan få fnatt i dörrarna när dom vill.

Dom nyaste MAN vi har gnisslar och låter illa nästan hela tiden.
Haft några stycken som när det regnat har läckt in vatten från framrutan och sidorutorna.

Så alla tillverkare har nåt problem med sina bussar.

yngrot

Det blir så när det inte får kosta nånting...  kvalitet idag är nått som inte finns  :P  allt ska fram fort men bra blir det inte.... Apropå Omnicity så är väl den bästa där de tappa en axel på väg från fabriken till Örebro nån hade "glömt" att bultar var nödvändiga.. till saken hör att detta hände 1 april så det tog ett tag innan de blev trodda ,, ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Matte

#6
Citat från: Björn Ax skrivet 12 juni 2009, 12:11:12 PM
Tror detta berör dom allra flesta busstillverkare.

Våra MAN och neoman kan få fnatt i dörrarna när dom vill.

Dom nyaste MAN vi har gnisslar och låter illa nästan hela tiden.
Haft några stycken som när det regnat har läckt in vatten från framrutan och sidorutorna.

Så alla tillverkare har nåt problem med sina bussar.

Ja visst är det så... Dock så är jag nöjd med våra senaste Volvo vagnar som finns i Busslink Södertörn. Fast dom heter 4619-25. Visar en bild som BussMicke tagit på 4627
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/4600/slides/Busslink_4627_EAE053_Danderyd_080829.html

Matte

Citat från: yngrot skrivet 12 juni 2009, 12:18:56 PM
Det blir så när det inte får kosta nånting...  kvalitet idag är nått som inte finns  :P  allt ska fram fort men bra blir det inte.... Apropå Omnicity så är väl den bästa där de tappa en axel på väg från fabriken till Örebro nån hade "glömt" att bultar var nödvändiga.. till saken hör att detta hände 1 april så det tog ett tag innan de blev trodda ,, ;D

Ja det har hänt flera gånger för det finns ett gäng Scania OmliLink som heter 6002-6016 i Södertörn som hälften hade "tappat" bultarna till axlarna då dom va nya. Det låg bultar på deras ramplatser och det va så dom kom på att det va nått fel.

Björn Ax

Citat från: Matte skrivet 12 juni 2009, 12:21:27 PM
Ja visst är det så... Dock så är jag nöjd med våra senaste Volvo vagnar som finns i Bulllink Södertörn. Fast dom heter 4619-25. Visar en bild som BussMicke tagit på 4627
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/4600/slides/Busslink_4627_EAE053_Danderyd_080829.html

Jo förstår att du e nöjd med dom. Skulle inte ha nåt emot att få köra såna bussar hela dagarna. :)

Jo

Citat från: yupiteru skrivet 11 juni 2009, 22:48:10 PM
Många av våra Citaro i Karlskrona börjar låta fruktansvärt illa på olika sätt. På vissa har avgassystemet börjat ge sig, på andra knarrar inredningen oroväckande. Dörrarna har alltid krånglat sedan bussarna varit nya - och blivit ett hett diskussionsämne bland såväl personal som passagerare.

Efter tre år har man vant sig vid att dörrarna får spel titt som tätt, bakdörren öppnar man helst inte alls - men det oljud som inredningen skapar kan i längden bli ett fall för skyddsombudet.

Tanken som slog mig var - är det så här med alla nya bussar? Visst lät våra gamla MaxCi de också, men de väntade i åtminstone tio år med att börja skramla. Är Citaro verkligen det man kallade välkänd tysk kvalitet?

Citaro är väl i grunden en ren låggolvsbuss och om jag fattat det rätt är väl även lågentrévarianten uppbyggd på exakt samma sätt som låggolvsmodellen. En gissning kan därför vara att Citaron har kortare fjädringsväg(eller hur man uttrycker det) och hårdare fjädring än bussar som är konstruerade som lågentrébussar och inte för att ha lågt golv rakt igenom. Den ev. hårdare fjädringen gör ju att bussen studsar mer vilket gör att saker och ting riskerar att skrammla loss fortare.  Lösningen skulle förmodligen fungera bra om bussarna användes som rena stadsbussar på jämn asfalt och inte på gator med farthinder, kullersten och på landsvägar med potthål och andra ojämnheter. Dessutom torde farthindren/guppen ökat rejält i antal sedan Maxci var nya i mitten på 1990-talet.

Jag har skrivit förut på forumet att jag tycker att ljudnivån i Citaro är av sådan dignitet att den gör den olämplig som regionbuss. Detta har dock inte med att kvalitén i bemärkelsen skrammel utan att motornljud och vägljud gör den väldigt bullrig och att förmodligen mer isolering skulle behövas runt motorn eller en alternativ placering. Även som stadsbuss kan ju detta buller göra den olämplig då gatubullret är störande från Citarobussarna på ett helt annat sätt än tex flygbussen(Scania Irizar) som också trafikerar Karlskrona Centrum för att referera till just det aktuella fallet.

Optimal

Citat från: mackanz skrivet 11 juni 2009, 23:20:15 PM
Jag har inte någon erfarenhet av Citato. Men vet att när Omnicity var nya så sades det att dom inte var färdiga från ritbordet. Och det skramlade och lät en hel del om dessa när dom var nya. Men det som tog priset tycker jag var ändå när plastbalkar ramlade ner och det visade sig sitta fast med kardborreband, vissa var bara ditpressade. 

Kardborreband är inget som sitter som original från Scania utan det är garaget som lagar med det. Original från scania är Aluminium bitar som med åren blivit slappa och gett upp som till följd har gett att plast luckorna släppt en bit så man kan se in bakom. Inge farligt och inte heller störande som trafikant, Men som sagt bättre konstruktion finns ju.

Cero

Citat från: Optimal skrivet 12 juni 2009, 14:58:09 PM
Kardborreband är inget som sitter som original från Scania utan det är garaget som lagar med det. Original från scania är Aluminium bitar som med åren blivit slappa och gett upp som till följd har gett att plast luckorna släppt en bit så man kan se in bakom. Inge farligt och inte heller störande som trafikant, Men som sagt bättre konstruktion finns ju.

Jodå, de första Omnicity (SL) hade kardborreband och om det inte var standard så bytte garaget ut alla aluminiumbitar till kardborrar innan de togs i trafik.

JAB

Citat från: Optimal skrivet 12 juni 2009, 14:58:09 PM
Kardborreband är inget som sitter som original från Scania utan det är garaget som lagar med det. Original från scania är Aluminium bitar som med åren blivit slappa och gett upp som till följd har gett att plast luckorna släppt en bit så man kan se in bakom. Inge farligt och inte heller störande som trafikant, Men som sagt bättre konstruktion finns ju.

Prova med att hos din  lokala Scaniahandlare köpa reservdelen 487886, så får du ett original kardborreband (troligen) levererat i en liten Scaniamärkt plastpåse. ;)

Optimal

Haha okej. Men typ alla Omnicity av dom äldre har ju denna metallbit, nån på verkstan sa att det var metallen som var original från Scania

Cero

Citat från: Optimal skrivet 12 juni 2009, 19:15:57 PM
Haha okej. Men typ alla Omnicity av dom äldre har ju denna metallbit, nån på verkstan sa att det var metallen som var original från Scania

Det tog väl inte alltför lång tid för SL/Busslink och Scania (och gissningsvis andra åkare också) att inse att kardborreband används till annat än bussar, så det var antagligen då (=rätt snart) metallbiten togs fram. Senare årsmodeller har ju inte denna metallbit utan det sitter skruvar rakt igenom plasten i försänkta hål. Dessutom har vad jag förstår plasten fått en annan mjukare konsistens för att hålla när bussen rör sig. Den plast som satt i de första årgångarna trillade ju inte bara ner utan sprack också då plasten var för hård och/eller spröd.