Stor elbussaffär mellan Volvo och Transdev

Startat av Knallhatt, 04 november 2019, 13:02:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Knallhatt

https://www.bussmagasinet.se/2019/11/stor-elbussaffar-mellan-volvo-och-transdev/

"Volvo Bussar och Transdev Sverige har skrivit avtal om en storaffär när det gäller elbussar för trafik i Göteborg. Affären uppges av Volvo Bussar vara den största i Europa i sitt slag."

M


B10M

I slutändan är det resenärerna som får betala. Själv struntar jag fullständigt i vilket drivmedel som bussen körs på och hade mycket hellre sett att pengarna satsades på utökad trafik istället för krav på elbussar i upphandlingarna.

S Svensson

Citat från: B10M skrivet 04 november 2019, 19:25:56 PM
I slutändan är det resenärerna som får betala. Själv struntar jag fullständigt i vilket drivmedel som bussen körs på och hade mycket hellre sett att pengarna satsades på utökad trafik istället för krav på elbussar i upphandlingarna.

Så kan man säkert tycka. Men politikerna som styr och en stor opinion vill ha lite mera miljövänliga fordon. Sedan finns det personer som läst om att man skall göra livslängdskalkyl och då ta med hur mycket hela kedjan belastar. Som sagt blir staden renare när man inte släpper ut så mycket avfall.

Fredrik Gelin

Citat från: B10M skrivet 04 november 2019, 19:25:56 PM
I slutändan är det resenärerna som får betala. Själv struntar jag fullständigt i vilket drivmedel som bussen körs på och hade mycket hellre sett att pengarna satsades på utökad trafik istället för krav på elbussar i upphandlingarna.
Det är naturligtvis så att man får tycka som man vill, men som S Svensson skriver är det knappast sannolikt att vi får se dieseldrivna fordon i upphandlad trafik i framtiden.
Våra folkvalda politiker har ju beslutat att Sveriges fordonsflotta bör vara fossiloberoende år 2030 och redan nästa år skall energieffektiviseringen ha nått så långt att Sveriges fordon minskat sin energiförbrukning med 20% jämfört med förbrukningen 2008.
Därför gör många beställare som regeringen säger, antingen beställer man elbussar eller så ställer man hårda krav på energiförbrukning som gör att den som vinner anbudet ändå måste köpa elbussar eller åtminstone hybrider för att klara kraven.
Således blir det precis som du önskar, dvs inget krav på elbussar men hårda krav på energiförbrukningen.
Skall man beställa mer trafik måste det ju finnas ett underlag för det oavsett vad fordonen drivs på.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


B10M

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 05 november 2019, 07:08:58 AM
Det är naturligtvis så att man får tycka som man vill, men som S Svensson skriver är det knappast sannolikt att vi får se dieseldrivna fordon i upphandlad trafik i framtiden.
Våra folkvalda politiker har ju beslutat att Sveriges fordonsflotta bör vara fossiloberoende år 2030 och redan nästa år skall energieffektiviseringen ha nått så långt att Sveriges fordon minskat sin energiförbrukning med 20% jämfört med förbrukningen 2008.
Därför gör många beställare som regeringen säger, antingen beställer man elbussar eller så ställer man hårda krav på energiförbrukning som gör att den som vinner anbudet ändå måste köpa elbussar eller åtminstone hybrider för att klara kraven.
Således blir det precis som du önskar, dvs inget krav på elbussar men hårda krav på energiförbrukningen.
Skall man beställa mer trafik måste det ju finnas ett underlag för det oavsett vad fordonen drivs på.
Dieselbussar är givetvis inte aktuellt men i det här fallet har man ställt krav specifkt på elbussar och det ökar kostnaderna. I nuläget kör Transdev med ett antal bekväma elhybridledbussar som kommer att behöva bytas ut efter bara 4 år i trafik. Antagligen hade det varit bättre för miljön att lägga pengarna på utökad trafik istället så att fler bilister väljer att ta bussen istället. Sen tycket jag också att det är lite märkligt att regeringen ställer krav men låter regionerna betala men det är ju tyvärr så det fungerar i Sverige på många andra håll också.

Ersa


Jo

Här får man väl även lägga in lite regionalpolitik i beslutet också. Nu vet jag inte ifall Volvo group är inblandat i just detta men Volvo har ju redan innan varit med i pilotprojekt om elbusssar i Göteborg. Så man får väl också se det som så att Göteborg vill ligga i framkant även avseende att det utvecklas tunga fordon i Göteborg.

Bussmicke

Yesssssssssssssssssssssssssssss, underbart.
Jag är glad det blev ett svenskt märke (oavsett var de tillverkas)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Sundås

Det handlar ju inte bara om drivmedel utan även om buller - chaufförernas arbetsmiljö har ju förbättrats avsevärt vid övergång till eldrift samtidigt som städerna blir tystare.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

John P

Citat från: Sundås skrivet 07 november 2019, 13:59:55 PM
Det handlar ju inte bara om drivmedel utan även om buller - chaufförernas arbetsmiljö har ju förbättrats avsevärt vid övergång till eldrift samtidigt som städerna blir tystare.

Nu har jag inte kört elbuss, men har hört av de som kört BYD elbuss att de tyckte att de lät ganska mycket, mycket fläktljud och att bussarna allmänt kändes rätt plastiga. BYD elledbussar i Borås ska också, enligt uppgift vara ganska gungiga. I Umeå hade man ju problem med värmen och fick sitta i termobyxor, så det är nog inte enbart en förbättrad arbetsmiljö. Nu är ju det jag räkar upp, förhoppningsvis, s.k " barnsjukdommar" som kan åtgärdas och ovanssående gällde ju inte Volvo, kanske har Volvo bättre kvalitet och körupplevelse!?
Förövrigt så vill jag nog påstå att det är sällan jag tycker motorljudet är störande som förare när jag sitter och kör,  betydligt oftare är fläktljud och vindbrus m.m  mer störande och tröttande.. Att elbussar är tystare utvändigt är ju däremot i grund och botten positivt då städerna blir tystare som du skriver.
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Nico

Citat från: John P skrivet 04 januari 2020, 22:58:58 PM
Nu har jag inte kört elbuss, men har hört av de som kört BYD elbuss att de tyckte att de lät ganska mycket, mycket fläktljud och att bussarna allmänt kändes rätt plastiga. BYD elledbussar i Borås ska också, enligt uppgift vara ganska gungiga. I Umeå hade man ju problem med värmen och fick sitta i termobyxor, så det är nog inte enbart en förbättrad arbetsmiljö. Nu är ju det jag räkar upp, förhoppningsvis, s.k " barnsjukdommar" som kan åtgärdas och ovanssående gällde ju inte Volvo, kanske har Volvo bättre kvalitet och körupplevelse!?
Förövrigt så vill jag nog påstå att det är sällan jag tycker motorljudet är störande som förare när jag sitter och kör,  betydligt oftare är fläktljud och vindbrus m.m  mer störande och tröttande.. Att elbussar är tystare utvändigt är ju däremot i grund och botten positivt då städerna blir tystare som du skriver.

Kan också instämma i att de BYD:ar jag provkört/åkt så har det varit ganska höga fläktljud, vägljud mm. Hur det är med Volvo vet jag däremot inte. Sannolikt är det dock som sagt en hel del som dock får relateras till barnsjukdomar och kommer sannolikt att bli bättre med tiden. Har i övrigt heller aldrig känt mig direkt störd av motorljud annat än i de fall det varit trasig isolering eller så.

Vad gäller arbetsmiljö sedan så är det sedan nog för tidigt att säga något definitivt. Visserligen finns inget motorljud, men det finns som sagt andra ljud och sedan är det även sådant som hur den elektriska driften mm. påverkar förarna i ett längre perspektiv? Även detta med strömåtermatning vid retardation ger ofta effekter som uppfattas som att bromsarna tar hårt/nyper osv. vilket kan bli irriterande. Vad gäller att det blir tystare utvändigt så är även det en sanning med modifikation. Från den 1/7-2019 så trädde ett tillägg till EU-förordningen EU 540/2014 i kraft, och den säger att alla el- och hybridfordon som säljs i inom EU (EES) ska vara försedda med ett akustiskt fordonsvarningssystem förkortat "AVAS" (Acoustic Vehicle Alerting System) som ska sända ut ljud när fordonet är i rörelse.

Europaparlamentets och Rådets förordning EU nr 540/2014 (sök på AVAS)

Artikel om tillägget till förordningen i Teknikens värld


Kravet på akustisk varning gäller sedan på nya hybrid- och elfordon som säljs från den 1/7-2021. Fordon som typgodkänts efter 1/7-2019 måste dock ha utrustningen monterad vilket kan innebära eftermontering i visa fall. Ljudet/varningen ska aktiveras automatiskt och låta i hastigheter från noll upp till 20 km/h och när fordonet backar. Om fordonet är försett med en förbränningsmotor som används i de aktuella hastigheterna behöver det akustiska varningssystemet inte vara aktiverat osv. De BYD:ar jag sett/hört har ett slags spårvagnsringklocka och Volvo lär sannolikt ha något liknande. Detta med att motorljud mm. försvinner har även uppmärksammats på annat håll. T.ex. i "Elbilar och buller - Förstudie om olyckor med tystgående elbilar" vilket var en rapport som gavs ut av Transportstyrelsen i juni 2013. Finns mera på samma tema om man letar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman