Boggiebuss SL-blå

Startat av Transdev-tan, 01 november 2019, 16:59:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Transdev-tan

Undrar om det finns boggiebuss i SL-blått

buskörare

Inte i SL-trafik. Eller ja, Norrtäljes dubbeldäckare är ju boggi. Men annars är det bara ledvagnar i blå ordinarie trafik.

homer

ja Norrtälje har, Tyresö hade förut, vet dock inte om alla blev röda

Ersa

Utöver de gamla Vegorna på 676, hade Busslink/Keolis ett par blå enkeldäckade nyare Volvo boggie på 677:an dåvarande avtal ut, fram till midsommar 2011. Har nåt minne att de var i 12xx-serien. Gamla Sörmlandsbussar?
När Nobina tog över fortsatte de tyvärr inte med detta, utan det blev enbart Volvo B9S istället.

Det finns dock inget krav på ledvagnar, och då B9S inte tillverkats sedan 2011 lär det i framtiden åter kunna förekomma blå enkeldäckade boggivagnar i SL-trafiken.

Fredde

Citat från: Ersa skrivet 01 november 2019, 17:13:12 PM
Utöver de gamla Vegorna på 676, hade Busslink/Keolis ett par blå enkeldäckade nyare Volvo boggie på 677:an dåvarande avtal ut, fram till midsommar 2011. Har nåt minne att de var i 12xx-serien. Gamla Sörmlandsbussar?
När Nobina tog över fortsatte de tyvärr inte med detta, utan det blev enbart Volvo B9S istället.

Det finns dock inget krav på ledvagnar, och då B9S inte tillverkats sedan 2011 lär det i framtiden åter kunna förekomma blå enkeldäckade boggivagnar i SL-trafiken.

Det stämmer, här är 1221: http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/K/Keolis/1200/Keolis%201221%20TSY724%20Norrtalje%20110210b.jpg
Det fanns även en udda fågel för många år sen i form av B12BLE, 5760, men den vet jag inte hur länge den var blå och i trafik i Norrtälje...: http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/5700/Busslink%205760%20TMX946%20Danderyd%20041105.jpg

Nico

Citat från: homer skrivet 01 november 2019, 17:02:48 PM
ja Norrtälje har, Tyresö hade förut, vet dock inte om alla blev röda

Samtliga de Scania-boggi i 72-serien som fanns på Tyresö blev mig veterligt omlackade till  rött som en följd (även om det tog något år) av E23-avtalet 2015. Norrtälje sedan har blå dubbeldäckare (om än att de samtidigt är boggivagnar) samt blå Volvo B9S. Däremot har de inga vanliga blå boggivagnar där. Övriga blå vagnar i länet är som sagt ledvagnar av olika märken och typer.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Är inte en fortfarande blå?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Måns Johannesson

Citat från: Bussmicke skrivet 02 november 2019, 23:15:54 PM
Är inte en fortfarande blå?

7246 fortsatte vara blå när övriga vagnar blev röda men om även den har blivit röd senare vet jag inte.

/Måns

ks

Citat från: Måns Johannesson skrivet 03 november 2019, 19:20:13 PM
7246 fortsatte vara blå när övriga vagnar blev röda men om även den har blivit röd senare vet jag inte.

/Måns
Den blev röd för i slutet av 2017.

Mvh K
Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss