Några bussar i Budapest...

Startat av Ulf Berlin, 29 oktober 2019, 20:52:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...tagna nu i oktober:

Vi börjar med en busstyp som är synonym med f d östblocket,såsom en Ikarus 280 :)
(Dom sågs ännu,men börjar att tunnas ut)

Inredningen i samma buss(Gott om ståplatser som sig bör)

Den trevliga linjekartan satt som den ska längst bak

Även kortvagnar finns av samma sort ;)

Trådbussvarianten

Den modernare Ikarus 435T

Fronten liknar väldigt mycket en Mercedes?

Ett antal Volvobussar sågs även i trafiken i stan med omnejd

Volanbusz är en stor trafikutövare i regionen

En lite ovanlig Mercedesfront

Som avslutning en bild på linje 2 som tydligen"kallas"en av världens vackraste spårvägslinjer(tyvärr med reklam på denna vagn)


Slutligen kan sägas att både bussar och spårvagnar är verkligen väl underhållna m h t den hårda trafiken/-underlaget i staden./Ulf










Bussfanatikern

#1
Dom episka Ikarus-bussarna som fortfarande rullar ägs nästan alla av Budapests Trafikverk/Budapesti Közlekedési Válallat (BKV) som är stadsägt.
BKV var, precis SL en gång var, ett enhetligt bolag som bedrev all kollektivtrafik i staden i egen regi. Men på grund av stora ekonomiska problem, efter kommunismens fall, så var bussparken väldigt gammal, sliten och inte heller miljövänlig. När Ungern sedan gick med i EU 2004 så skärptes såväl miljö- som ålders- och tillgänglighetskraven vilket gjorde att BKV helt enkelt inte kunde hänga med i omställningen.
Medelåldern på en buss i Budapest var då i snitt 15 år och maxåldern var 30 år. För att kunna ersätta dom allra äldsta bussarna så köpte man in begagnade bussar ifrån andra städer men även ifrån andra länder. Det köptes också in ett antal nya bussar men inte heller detta räckte till eftersom det fortfarande fanns alltför många gamla bussar kvar i trafiken.
Lösningen på problemet blev att man 2010 bestämde sej för att, precis som i SL:s fall, dela upp bolaget i ett moderbolag och olika dotterbolag samt att lägga ut delar av busstrafiken på entreprenad. Moderbolaget BKV som ansvarar för linjer, taxa och biljetter döptes om till Budapesti Közlekedési Központ (BKK). BKV är sedan 2011 således en entreprenör och idag (2019) har man hand om all trådbuss-, spårvagns-, kugghjulsbane- och tunnelbanetågstrafik
samt 30% av dieselbusstrafiken i Budapest.
Pendeltågstrafiken togs för några år sedan över av Ungerska Statens Järnvägar (MÀV) eftersom BKV inte längre hade råd att stå för den då kostnaderna för underhåll och framtida inköp av nya fordon var för höga.

Nisse Bökelund

Fina bilder Ulf. Såg du vad grabbarna på sista bilden sysslade med,
eftersom dom tycks stå i vattnet? En av dom verkar fotografera något.

Varför har trådbussarna inget reg-nummer?

Ulf Berlin

Citat från: Bussfanatikern skrivet 30 oktober 2019, 01:06:52 AM
Dom episka Ikarus-bussarna som fortfarande rullar ägs nästan alla av Budapests Trafikverk/Budapesti Közlekedési Válallat (BKV) som är stadsägt.
BKV var, precis SL en gång var, ett enhetligt bolag som bedrev all kollektivtrafik i staden i egen regi. Men på grund av stora ekonomiska problem, efter kommunismens fall, så var bussparken väldigt gammal, sliten och inte heller miljövänlig. När Ungern sedan gick med i EU 2004 så skärptes såväl miljö- som ålders- och tillgänglighetskraven vilket gjorde att BKV helt enkelt inte kunde hänga med i omställningen.
Medelåldern på en buss i Budapest var då i snitt 15 år och maxåldern var 30 år. För att kunna ersätta dom allra äldsta bussarna så köpte man in begagnade bussar ifrån andra städer men även ifrån andra länder. Det köptes också in ett antal nya bussar men heller detta räckte till eftersom det fortfarande fanns alltför många gamla bussar kvar i trafiken.
Lösningen på problemet blev att man 2010 bestämde sej för att, precis som i SL:s fall, dela upp bolaget i ett moderbolag och olika dotterbolag samt att lägga ut delar av busstrafiken på entreprenad. Moderbolaget BKV som ansvarar för linjer, taxa och biljetter döptes om till Budapesti Közlekedési Központ (BKK). BKV är sedan 2011 således en entreprenör och idag (2019) har man hand om all trådbuss-, spårvagns-, kugghjulsbane- och tunnelbanetågstrafik
samt 50% av dieselbusstrafiken i Budapest.
Pendeltågstrafiken togs för några år sedan över av Ungerska Statens Järnvägar (MÀV) eftersom BKV inte längre hade råd att stå för den då kostnaderna för underhåll och framtida inköp av nya fordon var för höga.
Tack för intressanta fakta./Ulf

Ulf Berlin

Citat från: Nisse Bökelund skrivet 30 oktober 2019, 08:31:35 AM
Fina bilder Ulf. Såg du vad grabbarna på sista bilden sysslade med,
eftersom dom tycks stå i vattnet? En av dom verkar fotografera något.

Varför har trådbussarna inget reg-nummer?
Mannen t h står på steget närmast"vattnet"och fotar kråkan som sitter på kanten.
Antar att trådbussarna"räknas"som spårvagnar(?)/Ulf

Nisse Bökelund


Fredrik Gelin

Tack för trevliga bilder och intressanta fakta, jag trodde att åtminstone dieselversionen skulle vara utdöd vid det här laget.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Maven

Jag var i Budapest i våras, och såg att Ikarus motorbussar var imponerande blanka och välskötta. Om de är på gång att avvecklas, så är det i alla fall inget som går ut över underhållet.
Förarna verkar också klara av stadstrafiken utan att skrapa i överallt.

Bussfanatikern

Samtliga Ikarus-bussar har blivit upprustade både invändigt och utvändigt för att klara dom strängare kraven som BKK har. Därför ser dom så fräscha och välskötta ut och underhållet fungerar utmärkt.


Bussfanatikern

#9
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 01 november 2019, 07:01:53 AM
Tack för trevliga bilder och intressanta fakta, jag trodde att åtminstone dieselversionen skulle vara utdöd vid det här laget.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Dieselversionerna av Ikarus 260 och 280 samt trådbussversionen 280T skulle ha varit borta runt 2015 men på grund av BKV:s ekonomiska problem så har dom fått vara kvar i ytterligare några år,
därav upprustningen. 

Knut

Fronten på Mercedes er veldig vanlig i øst. Dette er en tyrkiskbygget MB orignal. Nobina og Nettbuss har hatt noen slike i Norge tidligere. Husker ikke betegnelsen på disse
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Ulf Berlin

Citat från: Knut skrivet 03 november 2019, 00:20:01 AM
Fronten på Mercedes er veldig vanlig i øst. Dette er en tyrkiskbygget MB orignal. Nobina og Nettbuss har hatt noen slike i Norge tidligere. Husker ikke betegnelsen på disse
Tack för detta./Ulf

Niklas Bygdestam

Citat från: Ulf Berlin skrivet 29 oktober 2019, 20:52:55 PM


Volanbusz är en stor trafikutövare i regionen



Jag antar att denna Säffle köptes in ny till Budapest och har aldrig varit i trafik i Sverige :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Knut

Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge