Normalgolvsbussar hos SL

Startat av Transdev-tan, 27 oktober 2019, 09:12:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Transdev-tan

Vad jag vet så finns det inga normalgolvsbussar i SL-trafiken nu.

buskörare

Nej, endast inom ersättningstrafik är dom tillåtna.

Nico

Inom den ordinarie trafiken försvann de sista normalgolvsbussarna för ett par år sedan. Kommer sen inte ihåg exakt när, men har för mig det var vid årsskiftet 2014/2015. 

Sedan förekommer de fortfarande (som Buskörare skriver) inom ersättningstrafiken... och då till största delen hos de underentreprenörer som köper in mycket begagnat. Egentligen är det samma krav/regler även för ersättningstrafiken, men då den inte har något med den vanliga busstrafiken att göra så finns flera möjligheter. Då ersättningstrafiken avropas av berörd spårtrafiksektion så kan de senare medge vissa undantag.

Oftast görs detta för att det överlag är svårt att hitta tillräckligt med bussar och därför måste det göras vissa avsteg. På sikt kommer även detta att upphöra just för att normalgolvade kollektivtrafikfordon [tyvärr] blir alltmer sällsynta.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

igel

Citat från: Nico skrivet 27 oktober 2019, 11:55:43 AM
Inom den ordinarie trafiken försvann de sista normalgolvsbussarna för ett par år sedan. Kommer sen inte ihåg exakt när, men har för mig det var vid årsskiftet 2014/2015. 

Var gick de? Trodde att det var Keolis Norrort som hade de sista.

Nico

Minnet är bra, men kort. Har för mig att några få uddafordon rullade kvar längre. Bla hos Nobina Södertälje och att de då hade någon form av rullstolslyft. Minnet är dock ytterst dimmigt på denna punkt så jag kan ha totalt fel och det finns säkert någon som sitter på mera vederhäftig info.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

homer

den eller de sista bör ha varit 13 meters volvo 8700 som gick på nykvarnslinjerna fram till nya avtalet började gälla från början kom väl buss(arna?) från Gotland eller möjligtvis västernorrland

Måns Johannesson

Citat från: homer skrivet 27 oktober 2019, 14:07:57 PM
den eller de sista bör ha varit 13 meters volvo 8700 som gick på nykvarnslinjerna fram till nya avtalet började gälla från början kom väl buss(arna?) från Gotland eller möjligtvis västernorrland

Nummer 6340 och 6387.

Den sista användningen av höggolvsbussar (jag använder mig här av SL:s nomenklatur) i större antal var annars Keolis 1255-1267 i Handen.

/Måns

Transdev-tan

Skulle SL lära sig av t:ex UL och genom entreprenörer köpa normalgolvsbussar med rullstolslyft och lågentrebussar med bagageutrymme

Lars-Håkan_E

Citat från: Transdev-tan skrivet 27 oktober 2019, 20:28:17 PM
Skulle SL lära sig av t:ex UL och genom entreprenörer köpa normalgolvsbussar med rullstolslyft och lågentrebussar med bagageutrymme

Lära sig?

Trafikförvaltningen, dvs SL har valt att inte använda sig av rullstolslyft i kombination med normalgolv av tillgänglighetsskäl, det är ett avsiktligt val man har gjort för att kunna erbjuda den tillgänglighet som krävs.

Lågentrébussar med bagageutrymme finns knappast att få tag i, möjligen med någon enstaka liten lastlåda, det finns inte så mycket mer utrymme för sådant

Walter

Citat från: Transdev-tan skrivet 27 oktober 2019, 20:28:17 PM
Skulle SL lära sig av t:ex UL och genom entreprenörer köpa normalgolvsbussar med rullstolslyft och lågentrebussar med bagageutrymme

Vem efterfrågar den typen av bussar idag? Knappast särskilt många av de som åker med SL.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Transdev-tan

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 27 oktober 2019, 21:15:22 PM
Lära sig?

Trafikförvaltningen, dvs SL har valt att inte använda sig av rullstolslyft i kombination med normalgolv av tillgänglighetsskäl, det är ett avsiktligt val man har gjort för att kunna erbjuda den tillgänglighet som krävs.

Lågentrébussar med bagageutrymme finns knappast att få tag i, möjligen med någon enstaka liten lastlåda, det finns inte så mycket mer utrymme för sådant
Vad om man använder t:ex Setra S 418 LE business på linje 639?

Transdev-tan

Citat från: Walter skrivet 27 oktober 2019, 22:36:14 PM
Vem efterfrågar den typen av bussar idag? Knappast särskilt många av de som åker med SL.
Vad om man gör så i Norrtälje? Där åker ju många med bagage, inte rullstol/barnvagn

Jo

Samtidigt har väl Norrtälje en rätt stor andel lågentré-boggie och dubbeldäckare. Hur mycket ledbussar finns det kvar i Norrtälje?

Kanske frågan hade varit mer berättigad i andra trafikområde där det fortfarande köps in mängder med ledade låggolvsbussar med ca 50 sittplatser för regiontrafik. Att byta ut dubbeldäckarna på linje 676 mot normalgolvsbussar skulle kanske göra trafiken mer robust mot dåligt väder men snarare ge läge kapacitet. Har avåkningarna, förseningarna och körtiderna ens ökat sedan 676 fick dubbedäckare?

Ersa

Citat från: Transdev-tan skrivet 28 oktober 2019, 06:16:29 AM
Vad om man gör så i Norrtälje? Där åker ju många med bagage, inte rullstol/barnvagn

Det finns bara två linjer i Norrtälje trafikområde som går med fullsatta bussar regelbundet, och det är de tunga linjerna 639 och 676. Dubbeldäckarna på 676 har bagagerum baktill, och på 639 är det numera tiominuterstrafik i rusningen, vilket gör att passagerarna sprids ut rätt bra. Bara på söndagseftermiddagar under sommarhalvåret brukar det vara trängsel med bagageresenärer i 639ans södergående riktning, men detta är enligt SL inte tillräckliga skäl att anskaffa dyra specialbussar för. Hellre då att man utökar nuvarande söndagstrafik mellan Rimbo och Stockholm, och fortsätter utreda Roslagsbanans återuppbyggnad Rimbo – Kårsta för att i framtiden kunna avlasta den alltmer krävande boggibusstrafiken på 639.

John P

#14
Citat från: homer skrivet 27 oktober 2019, 14:07:57 PM
den eller de sista bör ha varit 13 meters volvo 8700 som gick på nykvarnslinjerna fram till nya avtalet började gälla från början kom väl buss(arna?) från Gotland eller möjligtvis västernorrland

Som Måns svarat tidigare så var det 6340 och 6387. 6340 hade vi  i Trollhättan när jag började på Nobina 2012, försvann nog från oss 2013 tror jag, fick inte vara kvar  hos oss p.g.a avsaknad av AC. 6340 och systerbussen 6339 levererades nya till Trollhättan ( t.o Vänersborg) 2006.
Bussförare på Nobina Trollhättan.