Örebrobussar på väg söderut

Startat av Fredrik Gelin, 28 september 2019, 09:54:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Jag ligger bakom en karavan av vad jag gissar är Örebrobussar på E18 mellan Stäket och Barkarby.
Är det bussar som skall tillbaka till MAN i Lindvreten kanske?

För säkerhets skull kanske jag skall säga att bilden togs av min dotter med min telefon...

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Bussmicke

Svealandstrafiken tar över på måndag så..

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

homer

Bussarna är ju 10 år gamla och MAN håller nog inte längre än så... frågan om någon har köpt dom billigt eller om de blir skroten

DL

Citat från: homer skrivet 28 september 2019, 11:07:16 AM
Bussarna är ju 10 år gamla och MAN håller nog inte längre än så... frågan om någon har köpt dom billigt eller om de blir skroten

Struntprat. Bara se på de bussar som Keolis köpte till Stockholm sydväst 2011 och som har rullat på linje 172 o 173 sen dess. De är i utmärkt skick. I Berlin rullar massa MAN som varit i trafik sen före 2010. Volvo 8500 B9S däremot de höll inte många år. Undrar hur mycket pengar Keolis fick lägga ner på dem när de tog över trafiken från Nobina 2011. 6 år gamla bussar som var skrotfärdiga.

Fredrik Gelin

Citat från: homer skrivet 28 september 2019, 11:07:16 AM
Bussarna är ju 10 år gamla och MAN håller nog inte längre än så... frågan om någon har köpt dom billigt eller om de blir skroten
10 år är mycket i den svenska kollektivtrafiken, så gissningsvis har de ingen avsättning här vilket sannolikt innebär export österut.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Bussmicke

#5
Annat var det förr, då kunde de rulla uppåt 18 år.

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

DL

Citat från: Bussmicke skrivet 28 september 2019, 11:29:23 AM
Annat var det förr, då kunde de rullar uppåt 18 år.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

De kan de ju nu med. Bussarna som rullade på 90-talet i SL-land var ofta i mycket sämre skick än de bussar som rullar idag. H10 ex hade stora problem med rost runt bakrutan.

Ersa

Citat från: DL skrivet 28 september 2019, 11:31:25 AM
De kan de ju nu med. Bussarna som rullade på 90-talet i SL-land var ofta i mycket sämre skick än de bussar som rullar idag. H10 ex hade stora problem med rost runt bakrutan.

Den tiden då SL-vagnparken bestod av massvis med slitna misskötta 18 år gamla bussar längtar jag då inte tillbaka till. Mögel på stolarna, läckande tak och det dammade in från dörrarna. Nej, allt var verkligen inte bättre förr.

Däremot kan dagens bussar hållas kvar i trafik bra länge, bara man har seriöst underhåll och lagar alla uppkomma fel. Tar hand om fordonen alltså.

Ersa

Citat från: homer skrivet 28 september 2019, 11:07:16 AM
Bussarna är ju 10 år gamla och MAN håller nog inte längre än så... frågan om någon har köpt dom billigt eller om de blir skroten

Eller så säljs de billigt till Tyskland eller Polen, där man skrattar gott åt vår svenska kapitalförstöring, och därefter snyggar till bussarna rejält, för att köra med dem i flera år till.

DL

Citat från: Ersa skrivet 28 september 2019, 11:36:45 AM
Eller så säljs de billigt till Tyskland eller Polen, där man skrattar gott åt vår svenska kapitalförstöring, och därefter snyggar till bussarna rejält, för att köra med dem i flera år till.

Precis. De rustas sannolikt upp och säljs vidare.

buskörare


Karsten

Citat från: DL skrivet 28 september 2019, 11:19:05 AM
Struntprat. Bara se på de bussar som Keolis köpte till Stockholm sydväst 2011 och som har rullat på linje 172 o 173 sen dess. De är i utmärkt skick. I Berlin rullar massa MAN som varit i trafik sen före 2010. Volvo 8500 B9S däremot de höll inte många år. Undrar hur mycket pengar Keolis fick lägga ner på dem när de tog över trafiken från Nobina 2011. 6 år gamla bussar som var skrotfärdiga.

Samma B9S är idag 14 år gamla och rullar tryggt på i Nacka/Värmdö-trafiken utan att uppvisa ett alltför slitet yttre och inre.

DL

Citat från: Karsten skrivet 28 september 2019, 11:49:17 AM
Samma B9S är idag 14 år gamla och rullar tryggt på i Nacka/Värmdö-trafiken utan att uppvisa ett alltför slitet yttre och inre.

Precis, men vilket skick var de i 2011-2012 innan Keolis skickade iväg dem på omfattande upprustning?
Jo i väldigt illa skick med svampigt golv, mjölkiga rutor etc 

Nico

Citat från: DL skrivet 28 september 2019, 12:02:58 PM
Precis, men vilket skick var de i 2011-2012 innan Keolis skickade iväg dem på omfattande upprustning?
Jo i väldigt illa skick med svampigt golv, mjölkiga rutor etc

Visserligen, men att de var i dåligt skick innan handlade ju mera om det som Ersa nämnde ovan, dvs. att underhållet varit undermåligt.

Sedan klarar sig kanske en kvalitetsprodukt längre, men fungerar inte fordonsunderhållet spelar det ju ingen roll om man har en en bil, buss eller what ever... det som inte tas omhand förfaller.   

Ett antal av de B9S som Keolis rustade upp kom även utifrån och hade då misskötts av andra brukare. Tycker inte det är något man kan lasta fordonsmodellen för.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

DL

Citat från: Nico skrivet 28 september 2019, 13:01:17 PM
Visserligen, men att de var i dåligt skick innan handlade ju mera om det som Ersa nämnde ovan, dvs. att underhållet varit undermåligt.

Sedan klarar sig kanske en kvalitetsprodukt längre, men fungerar inte fordonsunderhållet spelar det ju ingen roll om man har en en bil, buss eller what ever... det som inte tas omhand förfaller.   

Ett antal av de B9S som Keolis rustade upp kom även utifrån och hade då misskötts av andra brukare. Tycker inte det är något man kan lasta fordonsmodellen för.

Jag instämmer med att Swebus/Nobina kunde skött om bussarna bättre. Men jag står fast vid att trängselbussarna som kom 2005 var uruselt ihopsatta. Detsamma gäller även de B12MA som kom till samma trafikområden 2002-2003. De höll inte ihop mer än några år.