(http://bildplats.se/image/show/1550/580/259.894067797/1)
Hittade denna bild i en körkortsbok från 1972 och undrar om nån vet vart efter E4.an den är tagen
Citat från: volvov70 skrivet 05 augusti 2010, 19:33:00 PM
(http://www.ladda-upp.com/bilder-a/e4_1972-911.jpg)
Hittade denna bild i en körkortsbok från 1972 och undrar om nån vet vart efter E4.an den är tagen
E4-an utmed Vättern mellan Jönköping och Gränna.
Hej!
Tror jag rätt har de där 110 skyltarna fått flytta på sig och nya 120 kommit upp där istället.
Hälsar
Ingemar
Citat från: volvov70 skrivet 05 augusti 2010, 19:33:00 PM
undrar om nån vet vart efter E4.an den är tagen
På- och avfarten till Motell Vätterleden mellan Jönköping-Gränna.
Citat från: Hans Fredriksson skrivet 05 augusti 2010, 22:11:43 PM
På- och avfarten till Motell Vätterleden mellan Jönköping-Gränna.
Ser rätt så rätt ut.
http://maps.google.se/maps?hl=sv&ie=UTF8&ll=57.924922,14.31776&spn=0.006586,0.016544&t=k&z=16&layer=c&cbll=57.925085,14.317513&panoid=4L4_3ROr68RPvwzxL6WIHw&cbp=12,213.46,,2,4.97
Citat från: IngemarJ skrivet 05 augusti 2010, 21:08:01 PM
Hej!
Tror jag rätt har de där 110 skyltarna fått flytta på sig och nya 120 kommit upp där istället.
Hälsar
Ingemar
Tror inte att denna den allra äldsta delen av E4 "Vätterleden" har fått 120 km/h.
Många och branta backar, smala vägrenar, relativt kurvig och körfält som ligger i olika höjd gör nog sitt att denna motorväg knappast skulle kvala in för 120 km/h. Snarare 100 km/h
/B
Kul att se huvudledsskylten på motorväg! Måste vara ett tag sedan denna företeelse försvann.
Citat från: BMJ skrivet 08 augusti 2010, 09:52:35 AM
Kul att se huvudledsskylten på motorväg! Måste vara ett tag sedan denna företeelse försvann.
Utan att ha kollat gissar jag att den försvann 1 december 1972 när vägtrafikkungörelsen (1972:603 (http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1972:603)) började gälla, alltså samma år som bilden togs. Men det var kanske tidigare eller senare, paragrafen i fråga har ändrats tre gånger sedan dess och jag har inte kollat detaljerna!
Citat från: BMJ skrivet 08 augusti 2010, 09:52:35 AM
Kul att se huvudledsskylten på motorväg! Måste vara ett tag sedan denna företeelse försvann.
Själva skylten "motorväg" måste väl ha en högre prioritet / eller lika hög som huvudvägsskylten.
Påfarter har ju väjningsplikt för trafik på motorvägen och inte sitter det någon väjningspliktsskylt på påfarterna.
/B
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 08 augusti 2010, 13:06:54 PM
Själva skylten "motorväg" måste väl ha en högre prioritet / eller lika hög som huvudvägsskylten.
Påfarter har ju väjningsplikt för trafik på motorvägen och inte sitter det någon väjningspliktsskylt på påfarterna.
/B
Så var det inte från början. Då gällde antingen högerregeln eller huvudledsregeln, några särskilda väjningsregler för motorvägar fanns inte. Om jag har blivit rätt informerad så var det i praktiken så att alla motorvägar var skyltade som huvudled, men om det till äventyrs saknades gällde i princip högerregeln. Om ändringen gjordes just 1972 eller något annat år vet jag som sagt inte, men av bilden att döma verkar det ha varit tidigast då!
PS. Huruvida påfarterna hade väjningsskyltar eller inte vet jag inte, men om de fanns lär de ha suttit så tidigt att de inte syns på bilden!
Citat från: JDS skrivet 08 augusti 2010, 13:28:19 PM
Så var det inte från början. Då gällde antingen högerregeln eller huvudledsregeln, några särskilda väjningsregler för motorvägar fanns inte. Om jag har blivit rätt informerad så var det i praktiken så att alla motorvägar var skyltade som huvudled, men om det till äventyrs saknades gällde i princip högerregeln. Om ändringen gjordes just 1972 eller något annat år vet jag som sagt inte, men av bilden att döma verkar det ha varit tidigast då!
PS. Huruvida påfarterna hade väjningsskyltar eller inte vet jag inte, men om de fanns lär de ha suttit så tidigt att de inte syns på bilden!
När jag tog körkort 1964 fick vi lära oss att vi skulle lämna trafiken på motorvägen företräde men inte genom att stanna innan vi körde på utan genom att anpassa farten. Alltså så som det fungerar i dag. Eftersom man på den tiden inte fick övningsköra på motorväg - vare sig privat eller i bilskola - var det en ganska pirrig upplevelse första gången man skulle svänga in på en motorväg.
I praktiken var det redan då som det är nu att den som är på motorvägen hjälper den som vill in genom att antingen minska farten och skapa en större lucka eller gå ut i vänsterfilen (före 3 september 1967 högerfilen).
Just den aktuella på-/avfarten är byggd för vänstertrafik!
Detta syns och märks genom att fr.f.a avfarten till Vätterleden i nordgående riktning är mycket kort och att retardationsfältet är mycket smalt eftersom det löper bredvid en bergvägg.
/B
Citat från: volvov70 skrivet 05 augusti 2010, 19:33:00 PM
(http://bildplats.se/image/show/1550/580/259.894067797/1)
Hittade denna bild i en körkortsbok från 1972 och undrar om nån vet vart efter E4.an den är tagen
Typsnittet på 110-skylten ser annorlunda ut än det gör idag.
Var detta en äldre variant?
Riktigt fin bild.
På den tiden motorvägar var huvudleder som fanns det även väjningspliktsskyltar vid påfartena.
När sedan motorvägar inte längre var huvudleder skyltades även detta vid början av motorvägen.
T.ex. vid Viared i Borås det skiftet mellan motorväg och motrtrafikled var, så skyltades även huvudled/huvudled upphör.
Citat från: Stefan K skrivet 09 augusti 2010, 15:36:20 PM
På den tiden motorvägar var huvudleder som fanns det även väjningspliktsskyltar vid påfartena.
Hittade en bild med en väjningspliktsskylt vid en påfart.
(http://pici.se/pictures/MEWXMTViA.jpg)
Ah, dåvarande riksfemton/nuv. E22 på väg norrut från trf Lunds södra.
Idag är det betydligt mer uppvuxet med mer buskage, gården syns knappt längre. Till vänster har det byggts en Statoil-mack och en industrilokal. Annars är sig det mesta likt.