Stadstrafiken i Umeå

Startat av Lars Ödlund, 12 augusti 2008, 10:47:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars Ödlund


Peter Rost

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 augusti 2008, 03:01:12 AM
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33919&a=1216252&from=rss

Om det nu tar 7 min att köra en sträcka så kan man inte begära 10 min:s körtid.....

Lär  väl  bli  kärvt  vintertid. :P  Undrar  hur  de  resonerar?

/Peter


Karsten

Citat från: Peter Rost skrivet 14 augusti 2008, 03:11:52 AM
Lär  väl  bli  kärvt  vintertid. :P  Undrar  hur  de  resonerar?

/Peter

Troligtvis så att det är väghållaren som är skyldig att se till att vägarna är farbara.

Fredde

#4
Dom verkar ha gjort sig poppis redan bland personal & resande.. All tid som har med jobbet att göra ska givet betalning utgå, men klart kör efter gällande regler fast inte tiden räcker till så får bolaget ta böter fr länsbolaget i stället sedan så sviker resandet istället.. Det tar lång tid att bygga upp ett bra förtroende för personal samt resande men som sagt nu har Swebus redan sabbat det på några månader, det är ju helt klart dom vill spara in pengar på det mesta med det anbudet dom lagt, men det kanske var lite för lågt, dom har som det verkar räknat snålt på mycket.. Får se hur länge det dröjer innan som lämnar tillbaka det för nytt anbud..

Kommer man till jobbet tidigt är det ens eget val men fort arbetsgivaren ber en att göra något så ska betalning utgå alt ledigtid att ta ut på ordinarie tid senare. Dvs kommer man 13:55 & ska igentligen börja 14:00 så ska inget som har med jobbet behövas göras före om man så inte vill...

Klart väghållaren ska se till att vägarna är farbara med, men när det är ymnigt snöande kanske man inte kan köra 50km/h jämt på 50väg.. Kanske dom ska ha 2 olika tider istället.. Dvs en för sommar tidtabellen & en för vinter?!?!?! Kör efter dom gällande regler sedan låta länsbolaget ta smällen som knäpper entreprenören på näsan med lite böter är nog det bästa fast det kommer ju gå ut över resande & skapa en jä-la irritation både bland resande & förare som oftast får ta smällen när folk skäller, många ringer ju inte dom knuter näven i fickan istället å så tar dom bilen ist sedan är det förlorande resande säkert på lång tid..  Låter småaktigt att det handlar om 2-3 minuter men det är principer, säkert är det så att Swebus lade ett för lågt anbud som spökar tyvärr. men det kommer ju visa sig framöver...

Det kanske ska vara länsbolaget som ska sätta upp tider inför anbudet istället så har alla bolag det att rätta sig efter när dom lägger anbuden.. Än att snåla som det verkar nu...

Förmodar att hela den lokala ledningen åker bort å det snaraste sedan möts man på vägen istället via bra & öppna förhandlingar... Har man bränt sinna broar som Chef blir det mycket svårt även i framtiden när andra problem dyker upp.. inget förtroende = allt står & stamapar bara...




//Fredde

yngrot

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 augusti 2008, 03:01:12 AM
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33919&a=1216252&from=rss

Om det nu tar 7 min att köra en sträcka så kan man inte begära 10 min:s körtid.....


Det handlar väl om att ha lite marginal.. men visst det kostar en slant att ha marginal men för trivsel och mindre stress är väl oxå värt en del???  För resenären är det mkt värt att vi som kör kommer i tid..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Fredde

#6
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 augusti 2008, 19:23:07 PM

Att kollektivet som tidigare varit van att ha mycket mer tid att vinka på reagerar är självklart, det gjort jag också på den tid jag själv körde buss och man upptäckte att det inte gick att ´dröja sig kvar i fikarummet utan man måste gå ut på utsatt tid annars blev man försenad.

Gäller tiden man sätter sig i bussen som arbetstid? Då är ju problemet lätt löst dvs man stämplar in genom att logga in i maskinen istället, vill man sitta i kafferummet görs det på sin fritid, stämplar man in för sent ständigt så är det ju en chef-fråga att ta med den enskilde, ska förberedande arbete göras på kontoret drar man kortet där istället.. Det kan inte bli lättare?!?

Dvs säg 10 minuter som max före avgång fr Centrum eller vad det nu gäller, sedan är min tiden 7 minuter.. Den som stämplar in senare är försenad dvs tillsägelse eller avdrag!

Bara att sätta maxgränser & säga till den enskilde i fall det görs på fel sätt, tex stämplar på kontoret & fikar & sedan går till bussen...


//Fredde

homer

Det här är inget specifikt för Umeå, Swebus har samma snåla tid i hela landet något man standardiserade för ett antal år sedan, blev inte populärt någonstans...

homer

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 augusti 2008, 20:56:37 PM
Samma tid är det väl knappast, gångtiden är ju avpassad efter hur långt det är på resp depå, så var det i alla fall senast 2005 och det har väl knappast ändrats, vi var ju runt på resp områden och provgick mellan rastlokaler och uppställningsplatser vi planerare.

jo de är väl möjligt att de skiljer någon minut mellan olika garage beroende på hur stora dem är, men de är väl knappt så de är mätbart

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 augusti 2008, 20:56:37 PM
Samma tid är det väl knappast, gångtiden är ju avpassad efter hur långt det är på resp depå, så var det i alla fall senast 2005 och det har väl knappast ändrats, vi var ju runt på resp områden och provgick mellan rastlokaler och uppställningsplatser vi planerare.

Det är nog standarden man vände sig emot...
Jag personligen tycker inte det är snåla gångtider, men det kan bero på att foten inte är tung som bly längre när jag lämnar förarplatsen.  ;) 5 minuter Björknäsgaraget-Centralplan tycker jag är väldigt generöst t.ex., det som däremot kan vara tajt är förberedelsetiden för föraren som kan vara 1 minut ibland.

För att inte få facket på mig lägger jag till: Jag kan tycka att 8 minuter gångtid Mölnviksgaraget-Gustavsbergs centrum är i knappaste laget.. (tryckfel, man ska nog köra bil i stället för att gå) 8)



Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 augusti 2008, 21:19:58 PM
Ja det var ju på tok för mycket tid det, undrar vem som provgått den sträckan....

Och gånglänk istf avlösningsbil kan det bli i Hastus ibland, det minns jag att vi hade till Ekstubben vissa tider när man lämnade ut paketet till facket för påseende.

Ja, exakt. Avdelningen för "icke-problem" i verkligheten.

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 augusti 2008, 21:32:50 PM
Jasså?

Inte då, stort problem. Står det "Gå" så ska man gå.


Ja, om man lever i sin fyrkantiga värld ja! Är man något så när självgående så lär man gama åt sig en Kangoo, med eller utan trafikledarens goda minne tills det ändras på specen.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 augusti 2008, 20:46:36 PM
Ett verkligt exempel:

16001 Lin 123 / 1599 INST 06:36 GARAGE 06:39 06:51 08:12 GATUAVL
GÅNG GATUAVL 08:12 08:18 GARAGE

Här kan man se hur det fungerar, förarens betalda tid börjar 06,36 då han ska inställa sig i garaget, 06,39 ska han gå ut till bussen och klargöra den för att köra iväg 06,51, sedan kör han till 08,12 då han bli avlöst på gatan och har sedan 6 min gångtid för att gå in till garaget /rastlokalen.

Här gäller det alltså att man går ut till bussen 06,39 som det står för att man ska hinna.

3 min tid att hitta rätt buss i listan var lite snålt, men det jämnas kanske ut av de hela 11 minuterna klargöringstid denne har ute i bussen (som däremot var väldigt generöst).

Karsten

Citat från: Verspieder skrivet 16 augusti 2008, 10:40:05 AM
3 min tid att hitta rätt buss i listan var lite snålt, men det jämnas kanske ut av de hela 11 minuterna klargöringstid denne har ute i bussen (som däremot var väldigt generöst).

3 minuter är väl inte snålt, hur lång tid tar det att läsa på en lista? De 12 minuter vid bussen är väl för att göra säkerhetskontroll m.m. misstänker jag.