Biljettköp på bussen försvinner..

Startat av Brollan, 27 maj 2008, 11:40:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 maj 2008, 08:22:20 AM
Ett utmärkt sätt att sköta en avlösning och om man gör det rätt kan avgående förare sluta i tid och pågående komma iväg i tid.
Släpper man på påstigande först kan det dröja många minuter innan avgående förare får sin rast/slut för dagen
Detta system har tillämpats sedan anno datcumal

Att man har tillämpat något sedan anno dazumal innebär ju inte i sig att det alltid är bra. Det skulle vara mycket bättre att släppa in avlösaren lite snabbt genom framdörren FÖRE övriga passagerare och sedan (vid behov) stänga den igen. På så sätt slipper avlösaren ta sig fram mot trafikantcirkulationsriktningen och det hela går snabbare.

Men SL-förarna (jaja, några av dem) har alltid hatat människor så till den milda grad att de absolut inte vill riskera att behöva säga till någon att bara vänta ett ögonblick. I stället håller man på med en opraktisk och irriterande ritual och motiverar den med att så här ska det gå till för så har vi alltid gjort.

Jonas M. Bobjörk

Citat från: JDS skrivet 28 maj 2008, 19:50:42 PM
Att man har tillämpat något sedan anno dazumal innebär ju inte i sig att det alltid är bra. Det skulle vara mycket bättre att släppa in avlösaren lite snabbt genom framdörren FÖRE övriga passagerare och sedan (vid behov) stänga den igen. På så sätt slipper avlösaren ta sig fram mot trafikantcirkulationsriktningen och det hela går snabbare.

Men SL-förarna (jaja, några av dem) har alltid hatat människor så till den milda grad att de absolut inte vill riskera att behöva säga till någon att bara vänta ett ögonblick. I stället håller man på med en opraktisk och irriterande ritual och motiverar den med att så här ska det gå till för så har vi alltid gjort.

Vi vet alla att du innerst inne gillar bussförare.

Har aldrig upplevt att det tar tid.
Jag går på genom mittendörr (aldrig några problem) och går sedan fram.
Oftast har föraren förberett sig. Så går han ut från förarplatsen och meddelar eventuella fel som kan vara bra att veta. Sedan går han ut. Jag sätter mig och sätter stämpeln i därför avsedd hållare och öppnar sedan framdörren och släpper på folk.
Sen ställer jag in speglar och stol och ratt. Nåt jag alltid måste göra eftersom jag är 1.93

Optimal

Citat från: Verspieder skrivet 28 maj 2008, 05:22:47 AM
Du glömde endast en detalj. Om föraren som lämnat ifrån sig bussen av någon märklig anledning lagt ut växeln från D- till till N-läget sker varvning av motor efter dörrstängning, och därefter ytterligare en sak att felsöka för den nye föraren.  ;)

Gör man så på Hornsberg, så får den föraren skäll av den avlösande föraren, att så ska man inte göra.  :o

JDS

Citat från: Optimal skrivet 28 maj 2008, 21:53:35 PM
Gör man så på Hornsberg, så får den föraren skäll av den avlösande föraren, att så ska man inte göra.  :o

Just den delen av innerstadsförarnas egendomliga subkultur har behandlats utförligt i en annan tråd: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=12487.0

Knut

Om man avløser ute i trafikk er det vel mest normalt at den som skal av tar billeteringen. Da kan den som skal på jobb ha tid til å gjøre seg klar uten at noen "henger" over denne. Vi gjør det iallefall slik hos oss, men påtroppende tar bagasje jobben da men savtroppende gjør billetering og avslutning i ro og mak
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Ersa

Citat från: Anders Noren skrivet 28 maj 2008, 08:36:52 AM
Det är väl en ganska normal siffra för kontantbetalande? När jag bodde i Gävletrakten brukade jag vara den ende som använde förbetalt rabattkort. De flesta betalade kontant, ett fåtal hade periodkort. Länstrafikbolagen har ett pedagogiskt problem i att förklara för kunderna att det är bättre för både dem och länstrafikbolaget om de skaffar förköpsbiljetter i stället för att resa kontant.

Erfarenheten visar att förköpsrabatten måste vara minst 40 % för att folk ska bemöda sig att åka på förköp. SL hade en mycket hög andel förköpsresenärer i det gamla systemet när rabatten var mellan 40 och 60 %. När enhetstaxan infördes sänktes rabatten till 10 % vilket - helt förutsägbart - ledde till en nästan fullständig överströmning till kontantbetalning vilket i sin tur ledde till ökade rån och hot och myndigheternas panikförbud mot kontanthantering på bussarna.

Här i Luleå verkar däremot andelen kontantbetalande vara rätt låg trots att förköpsrabatten liten (10-15%) och rabattsystemet svårgenomskådligt. Här får däremot den som reser med period- eller förköpskort en bekväm fördel i och med att man själv viserar sitt kort vilket snabbar upp ombordstigningen. Det är visserligen ombordstigning i framdörrarna men kortresenärer har sin egen "fil" och sinkas inte av kontantbetalande hos chauffören.

Med en kombination av SL:s biljettfilosofi (stor rabatt och biljettförsäljning i vart enda gathörn) och LLT:s bekväma visering kommer nästan ingen att vilja betala kontant. Förbud krånglar bara till folks vardag och bör i det längsta undvikas.

Hur det är i Östersunds tätort vet jag inte, men ute på förortstrafiken då främst Brunfloområdet vill jag minnas att bland de reguljära pendlarna var det bara totalt två äldre herrar som aldrig skaffade ett rabattkort år 2001 och efteråt. Detta trots en ganska liten rabatt. Resten av pendlarna hade kort, samt bra koll på hur mycket värde kortet hade kvar.
Om vi sedan flyttar oss till Umeå stad 2008 är det bara kanske uppåt 50% av de vuxna över 26 år som har kort, och de har sällan koll på hur många resor de har kvar utan blir förvånade när "larmet" går. Bland barn och ungdomar är rabattkort väldigt ovanliga utan där är det i regel kontanta enkelbiljetter hela tiden, gärna med stora sedlar. Att vilja åka på 10-15-kr:s enkelbiljett med 100-500-lappar (och därefter sura när bussföraren får slut på växel) sker väldigt ofta.

Självklart ska man ha en rabatt på 50% vid förköp (rabattkort) än med enkelbiljetter, och här ser jag SL:s dåvarande taxa som en stark förebild. Att man dessutom inte hade barntaxa på enkelbiljetterna var ju helt suveränt! Så borde det vara överallt! :)  En 50%-rabatt kommer nu att införas i Umeå, men tyvärr tack vare en höjning av kontant-enkelbiljetttaxan med ojämnt antal kronor. Då blir det c:a 23, 17 resp 13 kr för kontant enkelbiljett, gamla taxan 20, 15 och 10 kr för enkelbiljett med bankkort, samt fortsatt 14, 11 resp 7 kr/resa för rabattkort. Lätt att snabbt förklara för folk? Nej. Kommer då folk att börja köpa rabattkort nu? Ärligt talat tror jag inte det. Den enda skillnaden är att vi förare kommer att växla ännu mer ojämna kontantsummor = förseningar.