Biljettköp på bussen försvinner..

Startat av Brollan, 27 maj 2008, 11:40:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ersa

#1
Hurra!  :D

Citat från: GPMen för turister blir det säkert svårt att begripa att de inte kan betala kontant ombord och ännu svårare att förklara hur de skall skaffa biljetter på andra sätt.

Då får väl regionens turistbyråer börja på att diskutera att eventuellt kanske arbeta på saken redan nu.


-This is the big one, so we've got to get up off our arses and stop just talking about it!
-I agree. It's action that counts, not words, and we need action now
-You're right. We could sit around here all day talking, passing resolutions, making clever speeches. It's not going to shift one Roman soldier!
-So, let's just stop gabbing on about it. It's completely pointless and it's getting us nowhere!
-I agree. This is a complete waste of time.
-Right! This calls for immediate discussion!


(Life of Brian, 1979)

Johan B

Är väl så att det är ganska ovanligt med kontant betalning ombord utomlands så för många tusister torde det snarare innebära mindre förvirring. Blir det dessutom möjligt med kortköp lär de flesta kunna köpa sina biljetter ombord i fortsättningen också med internationelt gångbara Visa och Mastercard.

Ersa

Hoppas du har rätt. Annars kan man ju alltid lösa "turistproblemet" med att börja sälja 24-timmarsbiljetter i automaterna i alla kontantlösa städer. En vanlig dyrare enkelbiljett som gäller i 24 timmar framåt alltså.

Som alltid roas jag av kulturkrockar, och även de som sker inom vårt rike. Det var kul när "Virtual1" kom på besök till Umeå och uttryckte (samt visade) stor förvåning över att det var så hög andel som köpte kontanta enkelbiljetter. 55-70% av de inhemska resenärerna beroende på tid och linje skulle jag själv vilja påstå. Detta beror på att det finns en skum men stark åsikt bland många i Umeå att de har rätt att åka på enkelbiljetter betalade med mynt, samt att detta ska vara billigt pga att det är "det snabbaste sättet". Numera är de lite uppretade då de framkommit att kontanterna ska försvinna från stadsbussarna sommaren 2009, och låter meddela att de då ska börja cykla eller gå hellre än att köpa ett busskort eller använda Visa-kortet.  ::)

Läs gärna denna lokala debatt med 37 inlägg om ni orkar. Det är rätt underhållande. Man tror bl.a att bussföraren ska "kopiera" alla siffror på Visa-kortet, eller att någon hackar sig in i Länstrafikens servrar och snor alla ens pengar.
http://www.vk.se/forum/forum_message.jsp?message=98568&forum=20&category=10

Buss-Anders

Var i Götet i helgen med min skolklass. Jag körde buss själv tillsammans med en av papporna.
Eftersom vi fick en bra parkeringsplats utanför Liseberg södra ingången så ville jag inte lämna den för att ta bussen till centrum för ett ärende tillsammans med några elever. Chansen att hitta en bussparkering denna "skolreselördag" var nog dessutom ganska minimal.

I alla fall så var vi tvungna att ta spärvagn och buss. Ingen betalning på spärvagnen men däremot via sms. Nu har jag provat på det också. Det var bättre än väntat.Men det var dyrt! 20 kr för en enkel från Avenyn till Liseberg.Barn 10 kr.

Här var det ingen som kontrollerade att jag verkligen hade betalat fast jag hade gjort det.

Hur tänker de som vill införa detta system på bussar. Ska bussföraren kontrollera displayen eller ska resenärerna bara vifta med mobilen i lufen och säga .......jag har sms:at.
Chauffören ska bara le och bara säga hej.... jaha .. då var det klart då.

Hur tänker sig de ansvariga att det ska gå till och hur går det till där detta är infört på andra ställen?

Mvh
Buss-Anders

Zella

Mobiler, biljetter, bakdörrspringeri ska hållas koll av föraren. Göteborg har nog sveriges oenigaste busschafförer... merparten bryr sig inte ett dugg... medans ett antal sträva efter ordning o reda och en rättvis miljö...

Men göteborg... äsch, säger bara suck.

Ganska imponerad att SL har kvar sina termer... skulle jag och en kollega göra en SL avlösning i Gbg så skulle dom sparka in dörra...


Buss-Anders

Hej igen!

Vad betyder det sista du skrev om avlösning?

Mvh
Buss-Anders

JDS

Citat från: Tomas Fransson skrivet 27 maj 2008, 21:30:29 PM
Ganska imponerad att SL har kvar sina termer... skulle jag och en kollega göra en SL avlösning i Gbg så skulle dom sparka in dörra...
Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 27 maj 2008, 22:15:55 PM
Vad betyder det sista du skrev om avlösning?

SL-avlösning går till så här:

1. Bussen stannar vid hållplatsen.
2. Bakdörrarna sätts på "fast öppning".
3. Alla som vill kliver av.
4. Den avlösande föraren kliver på genom mittdörren och går fram till förarplatsen.
5. De två förarna samtalar en stund om totalt irrelevanta saker medan trafikanterna står utanför och väntar, samtidigt som bussen fylls med kall luft genom de alltjämt öppna bakdörrarna.
6. Den avlöste lämnar förarplatsen så att avlösaren äntligen kan sätta sig på förarplatsen och ta fram sin kassa samt ställa iordning för körning. (Eftersom föraren numera inte har någon kassa så ägnas tiden i stället åt att extra noggrannt ställa in stämpeln!)
7. Nu öppnas framdörren. De huttrande trafikanterna kan äntligen stiga in i den iskalla bussen.
8. Efter avslutad påstigning lossar föraren handbromsen, stänger framdörren och trampar på gaspedalen varvid det inte händer något eftersom bakdörrarna fortfarande är öppna.
9. Felsökning utbryter. Efter en stund kommer föraren på att bakdörrarna är öppna och stänger dem och kör iväg. Bussen bör nu vara cirka tre minuter försenad.

Zella

Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 27 maj 2008, 22:15:55 PM
Hej igen!

Vad betyder det sista du skrev om avlösning?

Mvh
Buss-Anders


Att dom inte stormar bussen genom alla dörrar som dom gör i gbg.

Fredde

Så som du, JDS, beskriver en SL-avlösning har jag aldrig gjort en. Detta måste vara något fenomen på något annat trafikområde. Kanske inne i City? Tacka vet jag att lasta först, eftersom jag har min stämpel klar, sen får min avlösare hoppa in och köra iväg... Är det bolagsrelaterat eller mera relaterat till trycket på trafiken?

CitatAtt dom inte stormar bussen genom alla dörrar som dom gör i gbg.

Ber man folk att inte gå på bak gör dom det, om dom så ska bryta sönder dörrarna. Ber man dom att göra det om det är något som har strulat till sig så är det lögn att en enda människa går in där bak... :-\


Simon Bertilsson

Citat från: JDS skrivet 27 maj 2008, 22:39:19 PM
SL-avlösning går till så här:

1. Bussen stannar vid hållplatsen.
2. Bakdörrarna sätts på "fast öppning".
3. Alla som vill kliver av.
4. Den avlösande föraren kliver på genom mittdörren och går fram till förarplatsen.
5. De två förarna samtalar en stund om totalt irrelevanta saker medan trafikanterna står utanför och väntar, samtidigt som bussen fylls med kall luft genom de alltjämt öppna bakdörrarna.
6. Den avlöste lämnar förarplatsen så att avlösaren äntligen kan sätta sig på förarplatsen och ta fram sin kassa samt ställa iordning för körning. (Eftersom föraren numera inte har någon kassa så ägnas tiden i stället åt att extra noggrannt ställa in stämpeln!)
7. Nu öppnas framdörren. De huttrande trafikanterna kan äntligen stiga in i den iskalla bussen.
8. Efter avslutad påstigning lossar föraren handbromsen, stänger framdörren och trampar på gaspedalen varvid det inte händer något eftersom bakdörrarna fortfarande är öppna.
9. Felsökning utbryter. Efter en stund kommer föraren på att bakdörrarna är öppna och stänger dem och kör iväg. Bussen bör nu vara cirka tre minuter försenad.

Som i Malmö...

Ersa

Citat från: JDS skrivet 27 maj 2008, 22:39:19 PM
SL-avlösning går till så här:

1. Bussen stannar vid hållplatsen.
2. Bakdörrarna sätts på "fast öppning".
3. Alla som vill kliver av.
4. Den avlösande föraren kliver på genom mittdörren och går fram till förarplatsen.
5. De två förarna samtalar en stund om totalt irrelevanta saker medan trafikanterna står utanför och väntar, samtidigt som bussen fylls med kall luft genom de alltjämt öppna bakdörrarna.
6. Den avlöste lämnar förarplatsen så att avlösaren äntligen kan sätta sig på förarplatsen och ta fram sin kassa samt ställa iordning för körning. (Eftersom föraren numera inte har någon kassa så ägnas tiden i stället åt att extra noggrannt ställa in stämpeln!)
7. Nu öppnas framdörren. De huttrande trafikanterna kan äntligen stiga in i den iskalla bussen.
8. Efter avslutad påstigning lossar föraren handbromsen, stänger framdörren och trampar på gaspedalen varvid det inte händer något eftersom bakdörrarna fortfarande är öppna.
9. Felsökning utbryter. Efter en stund kommer föraren på att bakdörrarna är öppna och stänger dem och kör iväg. Bussen bör nu vara cirka tre minuter försenad.

Du glömde endast en detalj. Om föraren som lämnat ifrån sig bussen av någon märklig anledning lagt ut växeln från D- till till N-läget sker varvning av motor efter dörrstängning, och därefter ytterligare en sak att felsöka för den nye föraren.  ;)

Zella

Så En SL avlösning kan variera från norr till söder ?

Men det är väll en enig förarkår... eller är det bara i city som det är sådan ordning å reda man ser och hör om...  ::)

Anders Noren

Citat från: Verspieder skrivet 27 maj 2008, 18:17:01 PM
Som alltid roas jag av kulturkrockar, och även de som sker inom vårt rike. Det var kul när "Virtual1" kom på besök till Umeå och uttryckte (samt visade) stor förvåning över att det var så hög andel som köpte kontanta enkelbiljetter. 55-70% av de inhemska resenärerna beroende på tid och linje skulle jag själv vilja påstå. Detta beror på att det finns en skum men stark åsikt bland många i Umeå att de har rätt att åka på enkelbiljetter betalade med mynt, samt att detta ska vara billigt pga att det är "det snabbaste sättet". Numera är de lite uppretade då de framkommit att kontanterna ska försvinna från stadsbussarna sommaren 2009, och låter meddela att de då ska börja cykla eller gå hellre än att köpa ett busskort eller använda Visa-kortet.  ::)

Det är väl en ganska normal siffra för kontantbetalande? När jag bodde i Gävletrakten brukade jag vara den ende som använde förbetalt rabattkort. De flesta betalade kontant, ett fåtal hade periodkort. Länstrafikbolagen har ett pedagogiskt problem i att förklara för kunderna att det är bättre för både dem och länstrafikbolaget om de skaffar förköpsbiljetter i stället för att resa kontant.

Erfarenheten visar att förköpsrabatten måste vara minst 40 % för att folk ska bemöda sig att åka på förköp. SL hade en mycket hög andel förköpsresenärer i det gamla systemet när rabatten var mellan 40 och 60 %. När enhetstaxan infördes sänktes rabatten till 10 % vilket - helt förutsägbart - ledde till en nästan fullständig överströmning till kontantbetalning vilket i sin tur ledde till ökade rån och hot och myndigheternas panikförbud mot kontanthantering på bussarna.

Här i Luleå verkar däremot andelen kontantbetalande vara rätt låg trots att förköpsrabatten liten (10-15%) och rabattsystemet svårgenomskådligt. Här får däremot den som reser med period- eller förköpskort en bekväm fördel i och med att man själv viserar sitt kort vilket snabbar upp ombordstigningen. Det är visserligen ombordstigning i framdörrarna men kortresenärer har sin egen "fil" och sinkas inte av kontantbetalande hos chauffören.

Med en kombination av SL:s biljettfilosofi (stor rabatt och biljettförsäljning i vart enda gathörn) och LLT:s bekväma visering kommer nästan ingen att vilja betala kontant. Förbud krånglar bara till folks vardag och bör i det längsta undvikas.

Anders

S Svensson

Om vi återgår till rubriken. Denna är fel. Vad som stod i Metro var att kontantköp försvinner. Dvs förare kommer att sälja biljetter och områdesladdning(=periodkort) även i fortsättningen. MEN man tar inte kontanter utan kort istället. Prov har gjorts på bl a linje 900 där man har kortläsare. Själv förutsätter jag att det som sagts genomförs. Dvs att Västtrafik ansvarar för att kort av olika slag fungerar.
För biljettköp inom Göteborgs tätort kommer biljettköp att tas bort och något annat införs i stället. T ex nolltaxa om man inte hinner få den redan införda biljettanläggningen fungera. Vad jag vet VT tänkt sig kan vara att behålla enhetstaxan inom Göteborgs kommun och ha någon typ av avståndstaxa om man åker inom flera kommuner. Hur det hela rent praktisk skall fungera vet jag fn inte. Tanken är dock fortfarande att VT tänker sig inloggning då resenären går på och avloggning när man går av. Dvs att avgiften dras t ex 500 kr när man stiger på och att det som blir kvar återläggs  när resenären stiger av.
Frågetecknet i alltsammans är hur avgiftshanteringen skall fungara i fortsättningen.
Själv har jag märkt att en speciell affär numera också skall ladda områdesladdning och också kan ladda värdekort och tanken är att ladda pengar på samma kort som områdesladdningen. Har dock inte sett någon göra detta. Det är samma kassa som man hämtar paket och rek på och samtidigt betalar matvaror i. Så det är lång kö.
Kommentarer tack! Bussförare kanske tycker om detta men vad tycker resenärerna ? Och bankerna?
(Källa:en av styrelseledamöterna i VT och artikeln i fråga)