Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Brollan skrivet 27 maj 2008, 11:40:32 AM

Titel: Biljettköp på bussen försvinner..
Skrivet av: Brollan skrivet 27 maj 2008, 11:40:32 AM
..hos Västtrafik 1/12 2009.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=423017
Titel: SV: Biljettköp på bussen försvinner..
Skrivet av: Ersa skrivet 27 maj 2008, 16:15:08 PM
Hurra!  :D

Citat från: GPMen för turister blir det säkert svårt att begripa att de inte kan betala kontant ombord och ännu svårare att förklara hur de skall skaffa biljetter på andra sätt.

Då får väl regionens turistbyråer börja på att diskutera att eventuellt kanske arbeta på saken redan nu.


-This is the big one, so we've got to get up off our arses and stop just talking about it!
-I agree. It's action that counts, not words, and we need action now
-You're right. We could sit around here all day talking, passing resolutions, making clever speeches. It's not going to shift one Roman soldier!
-So, let's just stop gabbing on about it. It's completely pointless and it's getting us nowhere!
-I agree. This is a complete waste of time.
-Right! This calls for immediate discussion!


(Life of Brian, 1979)
Titel: SV: Biljettköp på bussen försvinner..
Skrivet av: Johan B skrivet 27 maj 2008, 17:46:58 PM
Är väl så att det är ganska ovanligt med kontant betalning ombord utomlands så för många tusister torde det snarare innebära mindre förvirring. Blir det dessutom möjligt med kortköp lär de flesta kunna köpa sina biljetter ombord i fortsättningen också med internationelt gångbara Visa och Mastercard.
Titel: SV: Biljettköp på bussen försvinner..
Skrivet av: Ersa skrivet 27 maj 2008, 18:17:01 PM
Hoppas du har rätt. Annars kan man ju alltid lösa "turistproblemet" med att börja sälja 24-timmarsbiljetter i automaterna i alla kontantlösa städer. En vanlig dyrare enkelbiljett som gäller i 24 timmar framåt alltså.

Som alltid roas jag av kulturkrockar, och även de som sker inom vårt rike. Det var kul när "Virtual1" kom på besök till Umeå och uttryckte (samt visade) stor förvåning över att det var så hög andel som köpte kontanta enkelbiljetter. 55-70% av de inhemska resenärerna beroende på tid och linje skulle jag själv vilja påstå. Detta beror på att det finns en skum men stark åsikt bland många i Umeå att de har rätt att åka på enkelbiljetter betalade med mynt, samt att detta ska vara billigt pga att det är "det snabbaste sättet". Numera är de lite uppretade då de framkommit att kontanterna ska försvinna från stadsbussarna sommaren 2009, och låter meddela att de då ska börja cykla eller gå hellre än att köpa ett busskort eller använda Visa-kortet.  ::)

Läs gärna denna lokala debatt med 37 inlägg om ni orkar. Det är rätt underhållande. Man tror bl.a att bussföraren ska "kopiera" alla siffror på Visa-kortet, eller att någon hackar sig in i Länstrafikens servrar och snor alla ens pengar.
http://www.vk.se/forum/forum_message.jsp?message=98568&forum=20&category=10
Titel: SV: Biljettköp på bussen försvinner..
Skrivet av: Buss-Anders skrivet 27 maj 2008, 20:18:56 PM
Var i Götet i helgen med min skolklass. Jag körde buss själv tillsammans med en av papporna.
Eftersom vi fick en bra parkeringsplats utanför Liseberg södra ingången så ville jag inte lämna den för att ta bussen till centrum för ett ärende tillsammans med några elever. Chansen att hitta en bussparkering denna "skolreselördag" var nog dessutom ganska minimal.

I alla fall så var vi tvungna att ta spärvagn och buss. Ingen betalning på spärvagnen men däremot via sms. Nu har jag provat på det också. Det var bättre än väntat.Men det var dyrt! 20 kr för en enkel från Avenyn till Liseberg.Barn 10 kr.

Här var det ingen som kontrollerade att jag verkligen hade betalat fast jag hade gjort det.

Hur tänker de som vill införa detta system på bussar. Ska bussföraren kontrollera displayen eller ska resenärerna bara vifta med mobilen i lufen och säga .......jag har sms:at.
Chauffören ska bara le och bara säga hej.... jaha .. då var det klart då.

Hur tänker sig de ansvariga att det ska gå till och hur går det till där detta är infört på andra ställen?

Mvh
Buss-Anders  
Titel: SV: Biljettköp på bussen försvinner..
Skrivet av: Zella skrivet 27 maj 2008, 21:30:29 PM
Mobiler, biljetter, bakdörrspringeri ska hållas koll av föraren. Göteborg har nog sveriges oenigaste busschafförer... merparten bryr sig inte ett dugg... medans ett antal sträva efter ordning o reda och en rättvis miljö...

Men göteborg... äsch, säger bara suck.

Ganska imponerad att SL har kvar sina termer... skulle jag och en kollega göra en SL avlösning i Gbg så skulle dom sparka in dörra...

Titel: SV: Biljettköp på bussen försvinner..
Skrivet av: Buss-Anders skrivet 27 maj 2008, 22:15:55 PM
Hej igen!

Vad betyder det sista du skrev om avlösning?

Mvh
Buss-Anders  
Titel: SV: Biljettköp på bussen försvinner..
Skrivet av: JDS skrivet 27 maj 2008, 22:39:19 PM
Citat från: Tomas Fransson skrivet 27 maj 2008, 21:30:29 PM
Ganska imponerad att SL har kvar sina termer... skulle jag och en kollega göra en SL avlösning i Gbg så skulle dom sparka in dörra...
Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 27 maj 2008, 22:15:55 PM
Vad betyder det sista du skrev om avlösning?

SL-avlösning går till så här:

1. Bussen stannar vid hållplatsen.
2. Bakdörrarna sätts på "fast öppning".
3. Alla som vill kliver av.
4. Den avlösande föraren kliver på genom mittdörren och går fram till förarplatsen.
5. De två förarna samtalar en stund om totalt irrelevanta saker medan trafikanterna står utanför och väntar, samtidigt som bussen fylls med kall luft genom de alltjämt öppna bakdörrarna.
6. Den avlöste lämnar förarplatsen så att avlösaren äntligen kan sätta sig på förarplatsen och ta fram sin kassa samt ställa iordning för körning. (Eftersom föraren numera inte har någon kassa så ägnas tiden i stället åt att extra noggrannt ställa in stämpeln!)
7. Nu öppnas framdörren. De huttrande trafikanterna kan äntligen stiga in i den iskalla bussen.
8. Efter avslutad påstigning lossar föraren handbromsen, stänger framdörren och trampar på gaspedalen varvid det inte händer något eftersom bakdörrarna fortfarande är öppna.
9. Felsökning utbryter. Efter en stund kommer föraren på att bakdörrarna är öppna och stänger dem och kör iväg. Bussen bör nu vara cirka tre minuter försenad.
Titel: SV: Biljettköp på bussen försvinner..
Skrivet av: Zella skrivet 27 maj 2008, 23:40:25 PM
Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 27 maj 2008, 22:15:55 PM
Hej igen!

Vad betyder det sista du skrev om avlösning?

Mvh
Buss-Anders  

Att dom inte stormar bussen genom alla dörrar som dom gör i gbg.
Titel: SV: Biljettköp på bussen försvinner..
Skrivet av: Fredde skrivet 28 maj 2008, 00:47:14 AM
Så som du, JDS, beskriver en SL-avlösning har jag aldrig gjort en. Detta måste vara något fenomen på något annat trafikområde. Kanske inne i City? Tacka vet jag att lasta först, eftersom jag har min stämpel klar, sen får min avlösare hoppa in och köra iväg... Är det bolagsrelaterat eller mera relaterat till trycket på trafiken?

CitatAtt dom inte stormar bussen genom alla dörrar som dom gör i gbg.

Ber man folk att inte gå på bak gör dom det, om dom så ska bryta sönder dörrarna. Ber man dom att göra det om det är något som har strulat till sig så är det lögn att en enda människa går in där bak... :-\

Titel: SV: Biljettköp på bussen försvinner..
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 28 maj 2008, 03:28:46 AM
Citat från: JDS skrivet 27 maj 2008, 22:39:19 PM
SL-avlösning går till så här:

1. Bussen stannar vid hållplatsen.
2. Bakdörrarna sätts på "fast öppning".
3. Alla som vill kliver av.
4. Den avlösande föraren kliver på genom mittdörren och går fram till förarplatsen.
5. De två förarna samtalar en stund om totalt irrelevanta saker medan trafikanterna står utanför och väntar, samtidigt som bussen fylls med kall luft genom de alltjämt öppna bakdörrarna.
6. Den avlöste lämnar förarplatsen så att avlösaren äntligen kan sätta sig på förarplatsen och ta fram sin kassa samt ställa iordning för körning. (Eftersom föraren numera inte har någon kassa så ägnas tiden i stället åt att extra noggrannt ställa in stämpeln!)
7. Nu öppnas framdörren. De huttrande trafikanterna kan äntligen stiga in i den iskalla bussen.
8. Efter avslutad påstigning lossar föraren handbromsen, stänger framdörren och trampar på gaspedalen varvid det inte händer något eftersom bakdörrarna fortfarande är öppna.
9. Felsökning utbryter. Efter en stund kommer föraren på att bakdörrarna är öppna och stänger dem och kör iväg. Bussen bör nu vara cirka tre minuter försenad.

Som i Malmö...
Titel: SV: Biljettköp på bussen försvinner..
Skrivet av: Ersa skrivet 28 maj 2008, 05:22:47 AM
Citat från: JDS skrivet 27 maj 2008, 22:39:19 PM
SL-avlösning går till så här:

1. Bussen stannar vid hållplatsen.
2. Bakdörrarna sätts på "fast öppning".
3. Alla som vill kliver av.
4. Den avlösande föraren kliver på genom mittdörren och går fram till förarplatsen.
5. De två förarna samtalar en stund om totalt irrelevanta saker medan trafikanterna står utanför och väntar, samtidigt som bussen fylls med kall luft genom de alltjämt öppna bakdörrarna.
6. Den avlöste lämnar förarplatsen så att avlösaren äntligen kan sätta sig på förarplatsen och ta fram sin kassa samt ställa iordning för körning. (Eftersom föraren numera inte har någon kassa så ägnas tiden i stället åt att extra noggrannt ställa in stämpeln!)
7. Nu öppnas framdörren. De huttrande trafikanterna kan äntligen stiga in i den iskalla bussen.
8. Efter avslutad påstigning lossar föraren handbromsen, stänger framdörren och trampar på gaspedalen varvid det inte händer något eftersom bakdörrarna fortfarande är öppna.
9. Felsökning utbryter. Efter en stund kommer föraren på att bakdörrarna är öppna och stänger dem och kör iväg. Bussen bör nu vara cirka tre minuter försenad.

Du glömde endast en detalj. Om föraren som lämnat ifrån sig bussen av någon märklig anledning lagt ut växeln från D- till till N-läget sker varvning av motor efter dörrstängning, och därefter ytterligare en sak att felsöka för den nye föraren.  ;)
Titel: SV: Biljettköp på bussen försvinner..
Skrivet av: Zella skrivet 28 maj 2008, 08:13:58 AM
Så En SL avlösning kan variera från norr till söder ?

Men det är väll en enig förarkår... eller är det bara i city som det är sådan ordning å reda man ser och hör om...  ::)
Titel: SV: Biljettköp på bussen försvinner..
Skrivet av: Anders Noren skrivet 28 maj 2008, 08:36:52 AM
Citat från: Verspieder skrivet 27 maj 2008, 18:17:01 PM
Som alltid roas jag av kulturkrockar, och även de som sker inom vårt rike. Det var kul när "Virtual1" kom på besök till Umeå och uttryckte (samt visade) stor förvåning över att det var så hög andel som köpte kontanta enkelbiljetter. 55-70% av de inhemska resenärerna beroende på tid och linje skulle jag själv vilja påstå. Detta beror på att det finns en skum men stark åsikt bland många i Umeå att de har rätt att åka på enkelbiljetter betalade med mynt, samt att detta ska vara billigt pga att det är "det snabbaste sättet". Numera är de lite uppretade då de framkommit att kontanterna ska försvinna från stadsbussarna sommaren 2009, och låter meddela att de då ska börja cykla eller gå hellre än att köpa ett busskort eller använda Visa-kortet.  ::)

Det är väl en ganska normal siffra för kontantbetalande? När jag bodde i Gävletrakten brukade jag vara den ende som använde förbetalt rabattkort. De flesta betalade kontant, ett fåtal hade periodkort. Länstrafikbolagen har ett pedagogiskt problem i att förklara för kunderna att det är bättre för både dem och länstrafikbolaget om de skaffar förköpsbiljetter i stället för att resa kontant.

Erfarenheten visar att förköpsrabatten måste vara minst 40 % för att folk ska bemöda sig att åka på förköp. SL hade en mycket hög andel förköpsresenärer i det gamla systemet när rabatten var mellan 40 och 60 %. När enhetstaxan infördes sänktes rabatten till 10 % vilket - helt förutsägbart - ledde till en nästan fullständig överströmning till kontantbetalning vilket i sin tur ledde till ökade rån och hot och myndigheternas panikförbud mot kontanthantering på bussarna.

Här i Luleå verkar däremot andelen kontantbetalande vara rätt låg trots att förköpsrabatten liten (10-15%) och rabattsystemet svårgenomskådligt. Här får däremot den som reser med period- eller förköpskort en bekväm fördel i och med att man själv viserar sitt kort vilket snabbar upp ombordstigningen. Det är visserligen ombordstigning i framdörrarna men kortresenärer har sin egen "fil" och sinkas inte av kontantbetalande hos chauffören.

Med en kombination av SL:s biljettfilosofi (stor rabatt och biljettförsäljning i vart enda gathörn) och LLT:s bekväma visering kommer nästan ingen att vilja betala kontant. Förbud krånglar bara till folks vardag och bör i det längsta undvikas.

Anders
Titel: SV: Biljettköp på bussen försvinner..
Skrivet av: S Svensson skrivet 28 maj 2008, 11:29:36 AM
Om vi återgår till rubriken. Denna är fel. Vad som stod i Metro var att kontantköp försvinner. Dvs förare kommer att sälja biljetter och områdesladdning(=periodkort) även i fortsättningen. MEN man tar inte kontanter utan kort istället. Prov har gjorts på bl a linje 900 där man har kortläsare. Själv förutsätter jag att det som sagts genomförs. Dvs att Västtrafik ansvarar för att kort av olika slag fungerar.
För biljettköp inom Göteborgs tätort kommer biljettköp att tas bort och något annat införs i stället. T ex nolltaxa om man inte hinner få den redan införda biljettanläggningen fungera. Vad jag vet VT tänkt sig kan vara att behålla enhetstaxan inom Göteborgs kommun och ha någon typ av avståndstaxa om man åker inom flera kommuner. Hur det hela rent praktisk skall fungera vet jag fn inte. Tanken är dock fortfarande att VT tänker sig inloggning då resenären går på och avloggning när man går av. Dvs att avgiften dras t ex 500 kr när man stiger på och att det som blir kvar återläggs  när resenären stiger av.
Frågetecknet i alltsammans är hur avgiftshanteringen skall fungara i fortsättningen.
Själv har jag märkt att en speciell affär numera också skall ladda områdesladdning och också kan ladda värdekort och tanken är att ladda pengar på samma kort som områdesladdningen. Har dock inte sett någon göra detta. Det är samma kassa som man hämtar paket och rek på och samtidigt betalar matvaror i. Så det är lång kö.
Kommentarer tack! Bussförare kanske tycker om detta men vad tycker resenärerna ? Och bankerna?
(Källa:en av styrelseledamöterna i VT och artikeln i fråga)
Titel: SV: Biljettköp på bussen försvinner..
Skrivet av: Mr G skrivet 28 maj 2008, 16:25:29 PM
CitatSL-avlösning går till så här:

1. Bussen stannar vid hållplatsen.
2. Bakdörrarna sätts på "fast öppning".
3. Alla som vill kliver av.
4. Den avlösande föraren kliver på genom mittdörren och går fram till förarplatsen.
5. De två förarna samtalar en stund om totalt irrelevanta saker medan trafikanterna står utanför och väntar, samtidigt som bussen fylls med kall luft genom de alltjämt öppna bakdörrarna.
6. Den avlöste lämnar förarplatsen så att avlösaren äntligen kan sätta sig på förarplatsen och ta fram sin kassa samt ställa iordning för körning. (Eftersom föraren numera inte har någon kassa så ägnas tiden i stället åt att extra noggrannt ställa in stämpeln!)
7. Nu öppnas framdörren. De huttrande trafikanterna kan äntligen stiga in i den iskalla bussen.
8. Efter avslutad påstigning lossar föraren handbromsen, stänger framdörren och trampar på gaspedalen varvid det inte händer något eftersom bakdörrarna fortfarande är öppna.
9. Felsökning utbryter. Efter en stund kommer föraren på att bakdörrarna är öppna och stänger dem och kör iväg. Bussen bör nu vara cirka tre minuter försenad.

Jag skulle hellre kalla det för SS-avlösning. För det är ju just i det f d SS-området som den typen av avlösning sker. Också här som den har sina rötter. I ytterområdena sker väl sällan avlösning längs linjen (kan ha fel här), och om så sker sällan vid hållplatser med något större trafikantutbyte. Kanske inte heller såna avlösningar längre i Söderort resp Västerort nu när alla linjer i princip är anslutningslinjer till t-banan.

Så denna förträffliga beskrivning av en SL-avlösning lär väl ha ägt rum vid Fridhemsplan, Slussen eller Sergels Torg. Odenplan kanske har avlösningar fortfarande också. Några till kanske det finns.
Titel: SV: Biljettköp på bussen försvinner..
Skrivet av: JDS skrivet 28 maj 2008, 19:50:42 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 maj 2008, 08:22:20 AM
Ett utmärkt sätt att sköta en avlösning och om man gör det rätt kan avgående förare sluta i tid och pågående komma iväg i tid.
Släpper man på påstigande först kan det dröja många minuter innan avgående förare får sin rast/slut för dagen
Detta system har tillämpats sedan anno datcumal

Att man har tillämpat något sedan anno dazumal innebär ju inte i sig att det alltid är bra. Det skulle vara mycket bättre att släppa in avlösaren lite snabbt genom framdörren FÖRE övriga passagerare och sedan (vid behov) stänga den igen. På så sätt slipper avlösaren ta sig fram mot trafikantcirkulationsriktningen och det hela går snabbare.

Men SL-förarna (jaja, några av dem) har alltid hatat människor så till den milda grad att de absolut inte vill riskera att behöva säga till någon att bara vänta ett ögonblick. I stället håller man på med en opraktisk och irriterande ritual och motiverar den med att så här ska det gå till för så har vi alltid gjort.
Titel: SV: Biljettköp på bussen försvinner..
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 28 maj 2008, 20:56:46 PM
Citat från: JDS skrivet 28 maj 2008, 19:50:42 PM
Att man har tillämpat något sedan anno dazumal innebär ju inte i sig att det alltid är bra. Det skulle vara mycket bättre att släppa in avlösaren lite snabbt genom framdörren FÖRE övriga passagerare och sedan (vid behov) stänga den igen. På så sätt slipper avlösaren ta sig fram mot trafikantcirkulationsriktningen och det hela går snabbare.

Men SL-förarna (jaja, några av dem) har alltid hatat människor så till den milda grad att de absolut inte vill riskera att behöva säga till någon att bara vänta ett ögonblick. I stället håller man på med en opraktisk och irriterande ritual och motiverar den med att så här ska det gå till för så har vi alltid gjort.

Vi vet alla att du innerst inne gillar bussförare.

Har aldrig upplevt att det tar tid.
Jag går på genom mittendörr (aldrig några problem) och går sedan fram.
Oftast har föraren förberett sig. Så går han ut från förarplatsen och meddelar eventuella fel som kan vara bra att veta. Sedan går han ut. Jag sätter mig och sätter stämpeln i därför avsedd hållare och öppnar sedan framdörren och släpper på folk.
Sen ställer jag in speglar och stol och ratt. Nåt jag alltid måste göra eftersom jag är 1.93
Titel: SV: Biljettköp på bussen försvinner..
Skrivet av: Optimal skrivet 28 maj 2008, 21:53:35 PM
Citat från: Verspieder skrivet 28 maj 2008, 05:22:47 AM
Du glömde endast en detalj. Om föraren som lämnat ifrån sig bussen av någon märklig anledning lagt ut växeln från D- till till N-läget sker varvning av motor efter dörrstängning, och därefter ytterligare en sak att felsöka för den nye föraren.  ;)

Gör man så på Hornsberg, så får den föraren skäll av den avlösande föraren, att så ska man inte göra.  :o
Titel: SV: Biljettköp på bussen försvinner..
Skrivet av: JDS skrivet 28 maj 2008, 21:59:46 PM
Citat från: Optimal skrivet 28 maj 2008, 21:53:35 PM
Gör man så på Hornsberg, så får den föraren skäll av den avlösande föraren, att så ska man inte göra.  :o

Just den delen av innerstadsförarnas egendomliga subkultur har behandlats utförligt i en annan tråd: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=12487.0
Titel: SV: Biljettköp på bussen försvinner..
Skrivet av: Knut skrivet 28 maj 2008, 22:46:08 PM
Om man avløser ute i trafikk er det vel mest normalt at den som skal av tar billeteringen. Da kan den som skal på jobb ha tid til å gjøre seg klar uten at noen "henger" over denne. Vi gjør det iallefall slik hos oss, men påtroppende tar bagasje jobben da men savtroppende gjør billetering og avslutning i ro og mak
Titel: SV: Biljettköp på bussen försvinner..
Skrivet av: Ersa skrivet 29 maj 2008, 05:30:22 AM
Citat från: Anders Noren skrivet 28 maj 2008, 08:36:52 AM
Det är väl en ganska normal siffra för kontantbetalande? När jag bodde i Gävletrakten brukade jag vara den ende som använde förbetalt rabattkort. De flesta betalade kontant, ett fåtal hade periodkort. Länstrafikbolagen har ett pedagogiskt problem i att förklara för kunderna att det är bättre för både dem och länstrafikbolaget om de skaffar förköpsbiljetter i stället för att resa kontant.

Erfarenheten visar att förköpsrabatten måste vara minst 40 % för att folk ska bemöda sig att åka på förköp. SL hade en mycket hög andel förköpsresenärer i det gamla systemet när rabatten var mellan 40 och 60 %. När enhetstaxan infördes sänktes rabatten till 10 % vilket - helt förutsägbart - ledde till en nästan fullständig överströmning till kontantbetalning vilket i sin tur ledde till ökade rån och hot och myndigheternas panikförbud mot kontanthantering på bussarna.

Här i Luleå verkar däremot andelen kontantbetalande vara rätt låg trots att förköpsrabatten liten (10-15%) och rabattsystemet svårgenomskådligt. Här får däremot den som reser med period- eller förköpskort en bekväm fördel i och med att man själv viserar sitt kort vilket snabbar upp ombordstigningen. Det är visserligen ombordstigning i framdörrarna men kortresenärer har sin egen "fil" och sinkas inte av kontantbetalande hos chauffören.

Med en kombination av SL:s biljettfilosofi (stor rabatt och biljettförsäljning i vart enda gathörn) och LLT:s bekväma visering kommer nästan ingen att vilja betala kontant. Förbud krånglar bara till folks vardag och bör i det längsta undvikas.

Hur det är i Östersunds tätort vet jag inte, men ute på förortstrafiken då främst Brunfloområdet vill jag minnas att bland de reguljära pendlarna var det bara totalt två äldre herrar som aldrig skaffade ett rabattkort år 2001 och efteråt. Detta trots en ganska liten rabatt. Resten av pendlarna hade kort, samt bra koll på hur mycket värde kortet hade kvar.
Om vi sedan flyttar oss till Umeå stad 2008 är det bara kanske uppåt 50% av de vuxna över 26 år som har kort, och de har sällan koll på hur många resor de har kvar utan blir förvånade när "larmet" går. Bland barn och ungdomar är rabattkort väldigt ovanliga utan där är det i regel kontanta enkelbiljetter hela tiden, gärna med stora sedlar. Att vilja åka på 10-15-kr:s enkelbiljett med 100-500-lappar (och därefter sura när bussföraren får slut på växel) sker väldigt ofta.

Självklart ska man ha en rabatt på 50% vid förköp (rabattkort) än med enkelbiljetter, och här ser jag SL:s dåvarande taxa som en stark förebild. Att man dessutom inte hade barntaxa på enkelbiljetterna var ju helt suveränt! Så borde det vara överallt! :)  En 50%-rabatt kommer nu att införas i Umeå, men tyvärr tack vare en höjning av kontant-enkelbiljetttaxan med ojämnt antal kronor. Då blir det c:a 23, 17 resp 13 kr för kontant enkelbiljett, gamla taxan 20, 15 och 10 kr för enkelbiljett med bankkort, samt fortsatt 14, 11 resp 7 kr/resa för rabattkort. Lätt att snabbt förklara för folk? Nej. Kommer då folk att börja köpa rabattkort nu? Ärligt talat tror jag inte det. Den enda skillnaden är att vi förare kommer att växla ännu mer ojämna kontantsummor = förseningar.