Det står 3 omärkta blå B9 på rampen i Täby, en av dom var 8125 såg jag på Svensk Busshistoria via regnr. De andra 2 hann jag inte kolla upp, då jag bara var in för tvätt och tank.
Alla (åtminstone blå) B9 ska enligt uppgift vara borta till juni, 5 till MAN ska komma i februari och i juni tas det över 30 Scania från Märsta.
Personligen tycker jag det är lite tråkigt, framförallt om de ersätts med konverterade Scania som inte är speciellt pigga. De vi har får man ju nästan p-böter för om man lastar fullt och åker uppför backarna ;)
Är boggivagnarna 6844-45 kvar i Täby?
//Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 05 januari 2019, 14:16:17 PM
Är boggivagnarna 6844-45 kvar i Täby?
//Peter
Ja. Åtminstone en av dom. Har inte kollat om båda är det, men troligen.
Citat från: buskörare skrivet 05 januari 2019, 14:21:46 PM
Ja. Åtminstone en av dom. Har inte kollat om båda är det, men troligen.
Dom båda används väl knappast?
Men har Märsta verkligen så pass många Scania med bälten att ersätta 30 B9?
Citat från: Peter Rost skrivet 05 januari 2019, 14:27:25 PM
Dom båda används väl knappast?
Inte vad jag har sett, nej. Vet inte varför dom är kvar faktiskt.
Citat från: Karsten skrivet 05 januari 2019, 14:47:45 PM
Men har Märsta verkligen så pass många Scania med bälten att ersätta 30 B9?
Ingen aning, men det står att 30 Scania ska komma från Märsta till norrort. Man kanske sätter in bälten, eller så är dom så pass nya att de har.
Citat från: buskörare skrivet 05 januari 2019, 14:49:52 PM
Ingen aning, men det står att 30 Scania ska komma från Märsta till norrort. Man kanske sätter in bälten, eller så är dom så pass nya att de har.
Hej,
Tack för uppgifterna! Märsta bör i nuläget ha ca 40-45 Scanialedvagnar, så alla verkar inte gå över till Norrort till sommaren.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 05 januari 2019, 19:08:23 PM
Hej,
Tack för uppgifterna! Märsta bör i nuläget ha ca 40-45 Scanialedvagnar, så alla verkar inte gå över till Norrort till sommaren.
Endel kanske är för gamla? Eller inte passande vår trafik.
Citat från: buskörare skrivet 05 januari 2019, 19:29:12 PM
Endel kanske är för gamla? Eller inte passande vår trafik.
Så är det förmodligen. En del är av årsmodell 2005 om jag minns rätt.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 05 januari 2019, 19:55:29 PM
Så är det förmodligen. En del är av årsmodell 2005 om jag minns rätt.
Ja, de lär de inte kosta på det som krävs för att gå hos oss.
Citat från: Karsten skrivet 05 januari 2019, 14:47:45 PM
Men har Märsta verkligen så pass många Scania med bälten att ersätta 30 B9?
Dem 30 Märstavagnarna är till för att ersätta "nederlands-scaniorna" som enligt uppgift också ska bort till sommaren
Citat från: Mr.Omsi skrivet 05 januari 2019, 20:50:25 PM
Dem 30 Märstavagnarna är till för att ersätta "nederlands-scaniorna" som enligt uppgift också ska bort till sommaren
Det lär ingen gråta över, sämsta bussarna jag har åkt i. Tur att de inte visar sig på 25C speciellt ofta.
Citat från: Mr.Omsi skrivet 05 januari 2019, 20:50:25 PM
Dem 30 Märstavagnarna är till för att ersätta "nederlands-scaniorna" som enligt uppgift också ska bort till sommaren
Det låter ju mycket konstigt. Ska 5 MAN ersätta 30 B9 menar du? Blir spännande.
Senare i år stängs ju Roslagsbanan av för utbyggnad av dubbelspår, sträckan Roslags Näsby - Kårsta. Ett antal Ersättningsbussar lär väl då behövas.
Citat från: buskörare skrivet 05 januari 2019, 14:48:20 PM
Inte vad jag har sett, nej. Vet inte varför dom är kvar faktiskt.
Åtminstone en av dem har gått regelbundet på roslagsersättningen nu.
Citat från: virtual1 skrivet 06 januari 2019, 09:08:54 AM
Åtminstone en av dem har gått regelbundet på roslagsersättningen nu.
Så sent som november 2018 gick en av dem på någon 600-linje, men det är väldigt sällan man ser dem ute i linjetrafik.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 06 januari 2019, 12:34:41 PM
Så sent som november 2018 gick en av dem på någon 600-linje, men det är väldigt sällan man ser dem ute i linjetrafik.
De går nog bara i ordinarie linjetrafik i yttersta nödfall.
Citat från: buskörare skrivet 05 januari 2019, 14:49:52 PM
Ingen aning, men det står att 30 Scania ska komma från Märsta till norrort. Man kanske sätter in bälten, eller så är dom så pass nya att de har.
När tar Transdev Märsta? Trodde också Transdev skulle ta över ledvagnarna där.
Citat från: Bussmicke skrivet 06 januari 2019, 13:05:57 PM
När tar Transdev Märsta? Trodde också Transdev skulle ta över ledvagnarna där.
Juni. Är det bussar Arriva skaffat dit själva, så är det deras bussar. Dom leasar inte, så finns behovet på annat område så tar man dom ju med sig.
Kanske bara Etanolbussarna Transdev tar över då.
Citat från: Bussmicke skrivet 06 januari 2019, 13:15:50 PM
Kanske bara Etanolbussarna Transdev tar över då.
Är inte alla Märstas bussar etanol? Det ska knappast köras vidare på etanol oavsett.
Citat från: virtual1 skrivet 06 januari 2019, 09:08:54 AM
Åtminstone en av dem har gått regelbundet på roslagsersättningen nu.
Men det har väl inte rullat någon ersättningstrafik sedan den 9 december?
Det har väl rullat B9S vid oplanerade stopp. Har väl varit ett och annat även efter 9/12-18.
Citat från: Nico skrivet 06 januari 2019, 16:08:12 PM
Det har väl rullat B9S vid oplanerade stopp. Har väl varit ett och annat även efter 9/12-18.
Vid oplanerade stopp har det rullat alla typer av ledbussar. Inte bara Volvo.
Givetvis har även andra fordonstyper rullat vid tillfällig ersättning. Kunde iofs. lagt till ett "bland annat B9S" i min inläggstext, men utgick ifrån att det inte behövdes då ju tråden i sig handlade om just B9S.
Citat från: Nico skrivet 06 januari 2019, 16:38:14 PM
Givetvis har även andra fordonstyper rullat vid tillfällig ersättning. Kunde iofs. lagt till ett "bland annat B9S" i min inläggstext, men utgick ifrån att det inte behövdes då ju tråden i sig handlade om just B9S.
Just ersättningspratet handlade väl dock om 6844 och 6845.
Citat från: buskörare skrivet 06 januari 2019, 13:03:32 PM
De går nog bara i ordinarie linjetrafik i yttersta nödfall.
Hade faktiskt en konversation om detta med en trafikledare på Arriva, just 684x får inte vara ute i vanlig linjetrafik, endast ersättning, så det är precis som du säger att det endast sker när det inte finns en annan lösning.
Citat från: Buzzlover skrivet 06 januari 2019, 19:14:46 PM
Hade faktiskt en konversation om detta med en trafikledare på Arriva, just 684x får inte vara ute i vanlig linjetrafik, endast ersättning, så det är precis som du säger att det endast sker när det inte finns en annan lösning.
Ante mig att det var så.
Citat från: buskörare skrivet 06 januari 2019, 14:07:19 PM
Är inte alla Märstas bussar etanol? Det ska knappast köras vidare på etanol oavsett.
Som jag förstått det kommer Transdev åtminstone till att börja med att hyra ett antal av etanolbussarna från 2005-2006.
Gissningsvis hamnar dessa i Vallentunatrafiken som ju troligen förs över till Norrortsavtalet när det upphandlas. Det verkar ju tveksamt att köpa eller leasa nya bussar som riskerar att bli överflödiga efter två år.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 07 januari 2019, 08:03:41 AM
Som jag förstått det kommer Transdev åtminstone till att börja med att hyra ett antal av etanolbussarna från 2005-2006.
Gissningsvis hamnar dessa i Vallentunatrafiken som ju troligen förs över till Norrortsavtalet när det upphandlas. Det verkar ju tveksamt att köpa eller leasa nya bussar som riskerar att bli överflödiga efter två år.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Det lär väl i så fall röra sig om kortvagnar? Nä, köpa in nytt för 2 år känns dumt.
Inom Vällingbydepån finns nu 4 blå B9 uppställda. Det är 8115, 8125, 8126 och 8127.
Dessutom finns 6844 där i sällskap med scanialed 7724 och 7734 samt mercedesled 7944.
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 07 januari 2019, 08:03:41 AM
Gissningsvis hamnar dessa i Vallentunatrafiken som ju troligen förs över till Norrortsavtalet när det upphandlas. Det verkar ju tveksamt att köpa eller leasa nya bussar som riskerar att bli överflödiga efter två år.
Fast leasing har andra bolag tagit till förr, då trafikområden ändrats, och tvåårsavtal därmed kommit till. Men det är oftast i andra län, och gissningsvis med betydligt mindre volymer. Vallentunaavtalet må vara "för litet" i SLs ögon, men i många andra län hade det varit ett normalstort upphandlingsområde.
Citat från: rengmark skrivet 17 februari 2019, 17:05:57 PM
Inom Vällingbydepån finns nu 4 blå B9 uppställda. Det är 8115, 8125, 8126 och 8127.
Dessutom finns 6844 där i sällskap med scanialed 7724 och 7734 samt mercedesled 7944.
8115 är väl inte blå? Åtminstone har den inte gått som blå i norrort.
Citat från: buskörare skrivet 17 februari 2019, 19:51:42 PM
8115 är väl inte blå? Åtminstone har den inte gått som blå i norrort.
Tack för påpekandet! Det är 8115 som är uppställd och den är mycket riktigt röd.
Citat från: rengmark skrivet 17 februari 2019, 17:05:57 PM
Inom Vällingbydepån finns nu 4 blå B9 uppställda. Det är 8115, 8125, 8126 och 8127.
Dessutom finns 6844 där i sällskap med scanialed 7724 och 7734 samt mercedesled 7944.
Är dom avrustade på biljettmaskiner med mera? Blir väl knappast några fler "uppdrag" för dessa.
//Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 18 februari 2019, 08:15:26 AM
Är dom avrustade på biljettmaskiner med mera? Blir väl knappast några fler "uppdrag" för dessa.
//Peter
Skulle kunna göra en spontan gissning att Arriva kanske sparar några av dessa äldre till ersättningen Täby Kyrkby - Kårsta som börjar i April, men vem vet.
Citat från: rengmark skrivet 17 februari 2019, 23:44:42 PM
Tack för påpekandet! Det är 8115 som är uppställd och den är mycket riktigt röd.
:)
Citat från: Buzzlover skrivet 18 februari 2019, 09:35:56 AM
Skulle kunna göra en spontan gissning att Arriva kanske sparar några av dessa äldre till ersättningen Täby Kyrkby - Kårsta som börjar i April, men vem vet.
Järnvägsplanen för byggnation av Kårstalinjen Täby Kyrkby - Kårsta blev väl överklagad?
Citat från: Peter Rost skrivet 24 februari 2019, 09:28:49 AM
Järnvägsplanen för byggnation av Kårstalinjen Täby Kyrkby - Kårsta blev väl överklagad?
Ja, enligt sll.se blir det ingen avstängning nu i april.
https://www.sll.se/verksamhet/kollektivtrafik/aktuella-projekt/Roslagsbanan/Roslagsbanans-Karstalinje/
Citat från: Peter Rost skrivet 18 februari 2019, 08:15:26 AM
Är dom avrustade på biljettmaskiner med mera? Blir väl knappast några fler "uppdrag" för dessa.
//Peter
Alla loggor och inv.nr. är borttagna och flera bussar har dörrar öppna så det ser inte ut att bli några fler uppdrag inom SL-trafiken.
Igår kom röd B9 8175 och tidigare scanialed 7729 och 7744 så nu är det fullt.
Försöker få lite koll på detta. Fyll gärna på listan med de som verkligen är avställda.
Blå:
8124 WZE862 avställd 190312
8125 WZE 867 avställd 190110
8126 WZE872 avställd 190110
8127 WZE877 avställd 190110
8128 WZE882 avställd 190312
8129 WZE887 avställd 190312
8130 WZE892 avställd 190312
8131 WZE907 avställd 190312
8162 XHT745 avställd 190312
8164 XHT755 avställd 190312
Citat från: rengmark skrivet 25 februari 2019, 16:41:34 PM
Alla loggor och inv.nr. är borttagna och flera bussar har dörrar öppna så det ser inte ut att bli några fler uppdrag inom SL-trafiken.
Igår kom röd B9 8175 och tidigare scanialed 7729 och 7744 så nu är det fullt.
Majoriteten av B9:orna är SL-finansbussar och kommer säljas vidare.
Första B9:an är till salu hos BTC nu :'(
https://autoline24.se/-/forsaljning/ledbussar/VOLVO-SaFFLE-8500-B9S--19040908202221444000
Detta verkar f.ö vara antingen Arriva 8162 eller 8164 då de är de enda som är avställda i den blåa 816x serien, (de är unika med att ha "Swebus" säten men de har dock aldrig gått hos Swebus.
Citat från: Buzzlover skrivet 11 april 2019, 09:16:31 AM
Första B9:an är till salu hos BTC nu :'(
https://autoline24.se/-/forsaljning/ledbussar/VOLVO-SaFFLE-8500-B9S--19040908202221444000
Detta verkar f.ö vara antingen Arriva 8162 eller 8164 då de är de enda som är avställda i den blåa 816x serien, (de är unika med att ha "Swebus" säten men de har dock aldrig gått hos Swebus.
8164 har en annan förarstol än 8162, minns dock inte hur dom ser ut.
Edit: Tror det är 8164.
8132 verkar ha gått till Nobina på södra sidan.
Citat från: buskörare skrivet 11 april 2019, 09:51:16 AM
8132 verkar ha gått till Nobina på södra sidan.
Intressant, tack för uppgiften! Har den fått inv.nr. hos Nobina?
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 11 april 2019, 10:08:51 AM
Intressant, tack för uppgiften! Har den fått inv.nr. hos Nobina?
Bara sett den på bild, då stod det fortfarande 8132 på den. Gick på nån 800-linje från Gullmars. Så vet inte tyvärr.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 11 april 2019, 10:08:51 AM
Intressant, tack för uppgiften! Har den fått inv.nr. hos Nobina?
De har kvar Arrivas inventarienummer hos Nobina, alltså heter både 8118 och 8132 Nobina 8118 osv.
F.d 8132 såld till Ofgrulia Transport & Personal.
Citat från: Peter Rost skrivet 11 april 2019, 12:31:31 PM
F.d 8132 såld till Ofgrulia Transport & Personal.
Undrar om dom kör åt Nobina eller om Nobina inte behöver den längre då?
Citat från: buskörare skrivet 11 april 2019, 12:40:09 PM
Undrar om dom kör åt Nobina eller om Nobina inte behöver den längre då?
Såld till Nobina 18 febr, såld till Ofgrulia 4 april, påställd i dag 11 april
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 11 april 2019, 12:51:03 PM
Såld till Nobina 18 febr, såld till Ofgrulia 4 april, påställd i dag 11 april
Då får vi se hur den ser ut om ett tag då, om dom lackar om den och sådär. Nån som sett någon av deras andra bussar?
Tack för era uppgifter! Minns inte om 8132 är blå eller röd.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 11 april 2019, 18:12:14 PM
Tack för era uppgifter! Minns inte om 8132 är blå eller röd.
Den är blå. 8124-8149 samt 8161-8164 är blå
8161-64 misstänker jag är fd Keolis 6312-15 som fick Swebusstolar från kollegor i 64xx-serien i Eriksberg i samband med att dessa rustades upp runt 2012 någonstans vilket inte gjordes med 6312-15 som då skulle lämna Keolis.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Citat från: buskörare skrivet 11 april 2019, 12:40:09 PM
Undrar om dom kör åt Nobina eller om Nobina inte behöver den längre då?
Ofgrulia kommer sannolikt att köra en del av Ersättningstrafiken under påskveckan/helgen då Mälarbanan, och Nynäsbanan är avstängda på grund av banarbeten.
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 12 april 2019, 07:24:26 AM
8161-64 misstänker jag är fd Keolis 6312-15 som fick Swebusstolar från kollegor i 64xx-serien i Eriksberg i samband med att dessa rustades upp runt 2012 någonstans vilket inte gjordes med 6312-15 som då skulle lämna Keolis.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
8161 = Ex 6312.
8162 = Ex 6313.
8163 = Ex 6314.
8164 = Ex 6315.
8161 XHT 740 har blivit av med sitt inv.nr men står på Täbydepån. Så den försvinner väl också då.