Huvudmeny

Söndagsbild 83

Startat av Jona, 12 april 2009, 01:35:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Denna söndag presenteras söndagsbilderna i samarbete med Ulf Rådeströms eminenta hemsida Svensk Busshistoria. Utan den sidan hade dom här bilder aldrig blivit redigerad och kommit online och kunnat ses av er. Eller dom kanske hade kommit tillslut men med mycket mer och omständligt arbete. (Online på bildkonto endast, finns ej på min hemsida just nu) Så veckans tack går till Ulf och dom andra bakom sidan.


http://www.svenskbusshistoria.se/


Som tidigare nämnt så har jag haft mycket roligt och sett fram emot och visa söndagsbilderna främst när det gäller del 43 och 63. Därför tänkte jag hänga med trenden och försöka göra del 83 också speciell. Kanske inte för den har dom bästa bilderna, utan av andra anledningar. T.ex så fick jag ju nästan bryggbackning i del 43, och jag planerade hela resan med främsta anledning att åka just dit jag for just för att få ihop bilder till den delen. Att det blev just del 43 är en slump.

Del 63 bestämde jag mig direkt på plats när jag just hade fotat att och hur söndagsbilderna skulle bli och vilket tema jag skulle ta den dagen. Del 63 där var ingen slump, utan där var det just precis så att numret för tråden också blev bestämt vid samma tillfälle som jag fotade själva bilden.

Men nu är det inte bara jag som bestämmer om det var roligt och jobba och resa just för en viss söndagsbild. Ni läsare betyder lika mycket eller till och med mer, alltså ju fler som uppskattar ens tid, alla spenderade pengar och allt arbete som ligger bakom, ju roligare blir det ju och fortsätta. Motivation di kallert...

Därför blev tankebanan denna gång, att kanske kan det bli en intressant tråd som även ni beskare kan gilla om jag kan bjuda på bilder från en ort där jag aldrig tidigare varit, och som aldrig förekommit bland mina söndagsbilder tidigare. Må så ske...

Så nu gör vi nerslag i en stad som trotts sitt namn ligger söder om Köping. En stad som har stora delar av sin historia i dom industrier som Louis De Geer startade i staden. På några öar mitt i älven kunde nämligen några industrier, i t.ex textilbranschen förläggas på grund av närheten till den så viktiga vattenkraften.

Ska vi passa på och se vad wikipedia har och berätta:

Norrköping är Sveriges tionde största tätort med 83 561 invånare (2005). Norrköping fick stadsrättigheter 1384.

Norrköping ligger längst in i Bråviken på bägge sidor om Motala ström (lokalt kallad Strömmen) som rinner genom staden. Dess forsar har under lång tid använts som kraftkälla för kvarnar och andra industrier, höjdskillnaden mellan sjön Glan och Bråviken är hela 22 meter.

Textilindustrin var i 400 år den näringsgren som hela staden hade vuxit fram kring. Men den enda fabrik som återstår idag är Strömmas fabrik vid Himmelstalund, företaget är numera ett dotterbolag till Borås Wäfveri AB.

De största branscherna idag är papper/förpackning, logistik/transport, elektronik, it/media samt handel. Flera stora företag har sina stora lager i Norrköping och använder staden som bas för sin varudistribution, bland annat Whirlpool, Goodyear, Stadium och Servera.

Resten kan ni som är nyfiken själv läsa på wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Norrk%C3%B6ping_(t%C3%A4tort)

En intressant sak att notera, denna söndag kommer alla bilderna i mitt bildsvep vara fotade just en söndag....


Hade lite otur denna dag, jag och kameran var visst ovänner och inte kompatibla. Sedan var det i alla fall i en norrlännings ögon mätt, rejält kallt. Mellan 15 och 20 minusgrader tyckte jag mig se på någon termometer. Så kameran frös ihop och därför blev en av dom första lyckade bilderna denna, från Resecentrum i staden.


Tar väl en Bråviksbuss på samma plats av bara farten.


Ja detta är en inte en buss, eller 2, men stommen i lokaltrafiken i denna stad är ju Spårvagnen. Så vad är ett bildsvep från Norrköping utan några spårvagnsbilder.


Men ska för en stund skärpa mig och här kommer några bussar på bild igen. Linje 113 kommer ju inom en snar framtid och ersättas med spårvagnslinje. Men just nu utgörs den av ledbussar i ganska tät trafik.


Vem vet, kanske linje 117 helt eller delvist också kan ersättas av spårburen vagn i en framtid...


Trotts jag innan resan hit bestämdes hade forskat och läst tabeller och faktiskt kände till det så gjorde jag ett misstag och kom för sent på att det är Söder Tull som är centrum för alla busslinjer och att det bara är några få av dom som passerar resecentrum. Men bättre sent än aldrig började jag ändå fota även där.


Här är eventuellt vinnaren av alla kandidater i denna söndags bildsvep. Denna blev jag riktigt nöjd med. Ett problem som man får när man besöker en stad för första gången är att trotts planering och förberedelse hittar man oftast alltid den bästa fotoplatsen efter man är klar, eller för sent eller vad det nu kan bli. Men jag ser detta som en rekognosera-tur  och om det blir ett försök 2 att besöka denna stad hoppas jag lyckas bättre då...


Japp här slutar vi för dagen.

Fotografen var vid detta laget helt hopfrusen och lika stel som ett järnspett och kameran fotade allt segare och segare. Det ny-laddade batteriet som en normal sommardag ska räcka till ungefär 1500 bilder började klaga på att strömmen var slut. Så både kameran och fotografen behövde värma sig, och i min jackficka fanns ett dygnskort gällande i hela länet så vad kan man då göra för att få lite värme. Ja det får ni se nästa söndag, väl mött då...

/Jona

Sammanställningar tidigare delar: http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html
MVH Filosofen Jona

Bussmicke

Wow vilka härliga bilder från en av mina favoritstäder.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

MrX

Det är en härlig serie bilder du bjuder på. Varje söndag finns ett litet delmål för en lyckad dag och det är att se Söndagsbild-tråden. Och du har så rätt, utan motivation tappar man ofta intresset så därför klappar jag dig nu på axeln och berättar att din söndagsbildtråd är kul å bra!

Egocentrisk som jag är så måste jag ju tillägga att min uppkörning ägde rum i Norrköping. Swebus 3143 lämnade Tyresö för en lång dag till och från Norrköping i slutet av Juli förra sommaren. Hem kom den med ytterligare en lycklig busschaufför, blott 21 år och två veckor gammal. Vi visste inte alls hur vi skulle göra med spårvagnarna utan det vart att övningsköra längs Tvärbanan i Stockholm dagen innan.

M

Notera! De två första bilderna föreställer trådbussar. :-) ;D

/M

Jona

Citat från: MrX skrivet 12 april 2009, 10:52:28 AM
Det är en härlig serie bilder du bjuder på. Varje söndag finns ett litet delmål för en lyckad dag och det är att se Söndagsbild-tråden. Och du har så rätt, utan motivation tappar man ofta intresset så därför klappar jag dig nu på axeln och berättar att din söndagsbildtråd är kul å bra!

Oj det värmde, tack för alla kommentarer.

Som jag skrev, ibland har man verkligen inte rätt dag och denna fototur blev inte så lyckad som jag hade önskat, det ni fick se var dom få lyckade resultatet mer eller mindre.

Men man ska inte klaga, men ibland så behöver man beskriva sina vedermödor när det gäller foto-färderna också, det går inte alltid på räls, även fast spårvagnarna höll sig där denna dag.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Jona

Citat från: Bussmicke skrivet 12 april 2009, 08:34:01 AM
Wow vilka härliga bilder från en av mina favoritstäder.

Just det, var synd du inte hade tid och göra mig sällskap den dagen, du jobbade väl eller hur det var....

/J
MVH Filosofen Jona

LinusA

Gillar även att du skriver en liten historia om bilderna (själva fotograferingen) och om platsen där bilderna är tagna! Uppskattas verkligen, keep it up! :-)

Ersa

Citat från: M skrivet 12 april 2009, 10:58:09 AM
Notera! De två första bilderna föreställer trådbussar. :-) ;D

Tänk att man kör Setra-trådbussar t.o.m. ute på regiontrafiken! ;D

Jona

Citat från: Verspieder skrivet 12 april 2009, 21:26:13 PM
Tänk att man kör Setra-trådbussar t.o.m. ute på regiontrafiken! ;D

Ja visst och duospårvagn till Söderköping, Linköping, Finspång när vi ändå håller på. Vi slår på stort, så vi kör Pendeltåg till Motala från Mjölby, i Fågelsta ansluter smalspårig rälsbuss till Vadstena.

Nä men seriöst, fast detta bör nog hellre diskuteras i ordet är fritt, men visst har man i detta län seriösa planer på både fler spårvagnslinjer men även duospårvagn och Pendeltåg till Motala osv...

/J
MVH Filosofen Jona